Kia (2019)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 6, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 22 km |
KM-stand laatst | 1.440 km |
De 1e maand met de Kia Optima PHEV 2019
- 1.440 km
Met veel plezier de Kia Optima PHEV MY2019 (voor de volledigheid KIA JF3 OPTIMA SW PHEV SENSE 2.0 GDI AUTO) in ontvangst genomen eind januari.
Ik had eind 2018 dringend een nieuw voertuig nodig, en de Kia dealer gaf aan de 1e nieuwe exemplaren (stock modellen) in België te hebben begin 2019.
Leuk de 1e van het land te zijn, minder leuk als je die niet ingeschreven krijgt bij de Belgische DIV omdat het type nog niet gekend was ;).
Geen inverkeerstelling, geen jaarlijkse rijbelasting en lagere premie bij de verzekeringsmaatschappij dus een goed begin.
Nummerplaat erop, volle tank en weg. Ondertussen zo'n 1400km gebold, de 2e volle bak is net begonnen. 1e maal getankt rond de 1000km.
Ik rijd zo'n 120km per dag autosnelweg, momenteel heb ik een gemiddeld verbruik van zo'n 3.9L/100km. Voertuig gaat iedere avond aan de stekker, typisch zo'n 10kWh in de batterijen tijdens de nacht.
De batterij in EV modus kun je gebruiken van 100% tem 10%, daarna schakelt hij sowieso over op HEV modus en kun je enkel bij zeer lage snelheden (parkeren) nog EV rijden.
Trekhaak erop laten monteren, want ik trek frequent ook lichte aanhangwagens (max zo'n 400-750KG belading), dit gaat tevens prima in zuivere EV modus en was dus boven mijn verwachtingen. Met de aanhanger bergop in ECO mode springt de verbrandingsmotor wel bij bij hogere snelheden (60kph+).
Het is winter, aangezien er geen PTC verwarming is moet de verbrandingsmotor telkens gestart worden, dit went maar vind ik toch een nadeel. Enige voordeel van de verbrandingsmotor is dat hij om op te warmen een last nodig heeft, dus de ISG (generator) duwt terug stroom in de batterijen en vervult dus in de winter ook de rol van range extender.
Kia heeft een zeer rijke uitrusting, de full-option Sense des te meer: goede Harman Kardon installatie, automatische LED verlichting, automatische spiegels en ruitenwissers, 360° camera (achterste kan ook tijdens normaal rijden gebruikt worden), parkeersensoren, automatische airco, zetels die automatisch regelen om in- en uitstappen te vergemakkelijken enz...
Het schakelen is goed afgesteld in EV mode (ja, de tractiemotor hangt aan de 6v. automaat), en evengoed in verbrandingsmotor mode, maar de calibraties bij samenspel elektromotor en verbrandingsmotor geeft bij mij zgn. 'jerk' (verandering van acceleratie) en kan dus een stuk beter bij lage/medium vraag voor koppel, hopelijk bij de volgende ECM/TCM/PCM update een stuk beter!
Laadruimte is voldoende groot, nadeel is natuurlijk dat bijgeleverde veilgheidskit (brandblusser+gevarendriehoek), extra laadkabel, thuislader, banden-reparatiekit niet onder de laadvloer kunnen (daar zitten nl. de 11kWh Lipo batterijen) en moet je dus ergens kwijtgeraken :(
Algemeen zeer blij van mijn aankoop, het rijden in EV modus geeft me nog meer verlangen naar een BEV in de toekomst, maar momenteel heb ik nog steeds de zekerheid van bereik bij lange afstanden met deze fossiele 2.0L 4-pitter onder de kap.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.