Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRD MOAB (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Wrangler Unlimited 2.8 CRD MOAB |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 103.000 km |
KM-stand laatst | 120.000 km |
Eerste (bijna) jaar met onze Jeep
- 120.000 km
Na wisseling van werkgever was het leasen voorbij en hiervoor in de plaats is een mobiliteitsvergoeding gekomen. Ergens gelukkig maar want bij mijn vorige werkgever moest iedereen verplicht elektrisch gaan leasen.
Dus op zoek naar een andere, eigen auto en dus kan dit ook een auto zijn die in een leaseconstructie niet zo voor de hand liggend is. Een aantal auto's onderzocht/bekeken:
- Toyota Landcruiser 150
- Dodge RAM
- Alfa Romeo Giulia
- Jeep Wrangler
De Toyota vind ik erg mooi en natuurlijk super betrouwbaar. 95% is echter grijs kenteken en in de maanden dat ik zocht is er geen één gepasseerd die voldeed aan mijn wensen. Een enkeling op geel kenteken maar dan import met meer dan 300k kilometers voor de hoofdprijs.
De Dodge is een droomauto voor mij. Het geluid van de HEMI V8... Ruim aanbod en prijs-kwaliteit verhouding is bij sommige erg goed. De afmetingen (parkeervergunning in een binnenstad) vind ik prachtig maar ook wel een nadeel. Uitstraling ook geweldig, echter ik moet ook weleens naar klanten en kom veel bij relaties en dan is zo'n auto soms niet het beste visitekaartje.
De Alfa vind ik nog steeds een van de mooiste auto's. We hebben er in gereden en had nog niet vaak in zo'n prettige, directe auto gereden. Midden-grijs met een cognackleuring lederen interieur, Veloce pack, ronduit schitterend. Helaas voor ons toch echt te krap.
De Wrangler. Ook dát is een van mijn droomauto's. Na veel gelezen te hebben wilde ik het liefst een diesel ondanks de hoge wegenbelasting. Dan ga je zoeken en man wat wordt er veel rommel aangeboden, niet normaal. Compleet verbouwde exemplaren met meer eigenaren dan bij ons in de straat wonen ná import, slecht opgehoogde exemplaren zonder verdere aanpassingen aan aandrijving/assen, uitvoeringen die niet kloppen/nooit geleverd zijn en ga zo maar door.
Totdat ik ineens stuitte op een origineel Nederlands exemplaar met NAP, met weinig kilometers en van de 2e eigenaar. Vanuit Spanje telefonisch contact gezocht en de auto 'gereserveerd' om na de vakantie de auto op te halen mits de staat zou zijn zoals omschreven. Dit bleek niet het geval, hij was nóg netter en mooier als gedacht. Verkocht.
Het is een Jeep Wrangler Unlimited MOAB 2.8 CRD Automaat van 2013 (facelift dus met mooier interieur) met 103.000 km op de klok, reeds jaren in bezit van de vorige eigenaar. In 2013 door Kien als grijs kenteken geleverd en in 2018 terug omgebouwd naar personenauto. Nagenoeg origineel en liefdevol onderhouden.
Betreft een MOAB uitvoering (slechts 1 jaar geleverd) met o.a. scoop in motorkap, stalen bumpers met voorbereiding voor een lier in de voorbumper, MOAB logo's binnen en buiten, rock sliders, matzwarte speciale wielen, logo's zwart, origineel navigatiesysteem met subwoofer en zwart lederen interieur met stoelverwarming en comfort stoelen.
Verder zijn er door mijzelf en de vorige eigenaar de volgende zaken aangepast
- BF Goodrich A/T banden
- Led koplampen
- Alpine scherm met Carplay en achteruitrijcamera met module waardoor stuurbediening blijft werken
- Frontrunner dakrek met surfplankhouder en 2 Thule fietsdragers
De Jeep rijdt zoals je verwacht. Of eigenlijk toch iets anders dan verwacht. Hij is eigenlijk best comfortabel en dat komt door de langere wielbasis. Hij laat je rustig rijden, cruisen en dat gaat heerlijk. Diesel klinkt vooral koud indrukwekkend, zowel buiten als binnen. Bochten zijn vooral rustig te nemen. Snelweg gaat prima, is redelijk koersvast voor een Amerikaanse auto. Verbruik is bij normaal gebruik rond de 1:7. Als het moet is de Jeep best vlot, ook bij 100 versnellen tot bijvoorbeeld 130 gaat prima. De bediening is logisch en prima, alles werkt zoals je verwacht. Binnenruimte is best riant, ook de achterbank en de kofferruimte. In de kofferruimte is nog een dubbele bodem opgenomen wat ook erg handig is.
Sinds het dakrek wel wat meer windgeruis maar dat had ik wel verwacht. Ik ga best regelmatig op pad met fietsen en/of surfplank en dan is dat rek echt top. Je klimt er op via het reservewiel en kunt alles prima vastmaken. Dakdragers worden afgeraden bij een afneembare hardtop aangezien de hardtop - en dus ook de goten - van kunststof zijn en om daar nu dakdragers met 2 fietsen er op te monteren..
Inmiddels ongeveer 17.000 kilometer met de Jeep gereden met 1 mankement(je): kabelbreuk bediening rechter zijruit. Dit hebben ze met het inbouwen van het navigatiescherm meteen meegenomen. Schijnt wel vaker voor te komen en komt door de constructie/verbinding waardoor de deuren er uit gehaald kunnen worden.
Vanzelfsprekend is dit geen voordelige auto om te rijden. Na aanschaf een grote beurt, distributie, waterpomp en radiator vervangen. Regulier onderhoud/slijtage onderdelen. De wegenbelasting is € 750,- / 3 maanden, het verbruik is hoog. Een hobby kost nu eenmaal geld.
Een van de grootste voordelen vind ik het ontbreken van onnodige rijhulpsystemen, start/stop doe je met de sleutel, geen ad-blue en niet afhankelijk van een laadpaal. Met mijn vorige auto veel (elektrische) storingen gehad en mijn vrouw rijdt een Fiat 500e, dan is dit een verademing.
Op naar nog vele mooie kilometers.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Jeep Wrangler 2.8 CRD 200PK Sport Handgeschakeld | Lier 13000 lbs enkel lijns (6.5 t) | Airco | Trekhaak | JW Speaker LED koplampen
- 2009
- 165.273 km

Jeep Wrangler Unlimited 3.8 High Sport I Aut. I Hardtop I 4WD
- 2007
- 108.104 km

Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRD Artic I Aut. I 4WD I Grijs kenteken I Marge
- 2012
- 123.612 km