Jeep Wrangler 3.6 V6 Sahara (2016)

autoreview

Jeep Wrangler 3.6 V6 Sahara (2016)
Jeep Wrangler 3.6 V6 Sahara (2016)Jeep Wrangler 3.6 V6 Sahara (2016)Jeep Wrangler 3.6 V6 Sahara (2016)Jeep Wrangler 3.6 V6 Sahara (2016)Jeep Wrangler 3.6 V6 Sahara (2016)

Signalement

UitvoeringWrangler 3.6 V6 Sahara
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst20.575 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een Wrangler?

  • 1.000 km

Als werkpaard en tegelijk vervanging voor mijn vrouw haar auto een Jeep Wrangler aangeschaft. Na van werkgever veranderd te zijn heb ikzelf ook af en toe een auto nodig die ook over slechte - en onverharde wegen gebruikt kan worden zonder dat je daar een auto mee verziekt. Mijn vrouw haar voorkeur gaat vooral om een overzichtelijke, korte wendbare auto. Onze wensen samengevoegd en bij de Jeep Wrangler uitgekomen (rationele keuze? Nee hij is gewoon leuk!).


De versie die we hebben is de Sahara versie en dat is wel lekker bij Amerikaanse auto's dat je niet die lange optie lijsten hebt. Je besteld gewoon het model in kaal medium of alles erop en eraan. De Sahara is voor een Wrangler luxueus uitgerust. Navigatie, stoel verwarming, telefoon, dimmende binnen spiegel en een mooi (Alpine) audio systeem zitten er standaard op. Was vooral blij verrast met het audio systeem wat gewoon erg goed is voor standaard audio en veel beter dan in mijn BMW 435i cabriolet (let op BMW ga eens langs Jeep en doe ideeën op). Verder lag bij aflevering de achterbank vol met dozen waar de soft top delen inzitten en gereedschap om het dak eraf te halen.

Verder is het interieur no nonsense recht doorzee. Alle basis dingen zitten erop (airco, elec. ramen etc) De stoelen zitten erg goed en met rijden vormen ze een onderdeel van het comfort aangezien het onderstel vrij stug is worden oneffenheden in de weg voor een deel ook door de stoel geabsorbeerd. Verwacht alleen geen zijdelingse steun. Achterin kun je met 2 volwassenen redelijk ruim zitten (beenruimte) al zit je wel gezellig dicht naast elkaar, maar de instap is niet het beste systeem. De voorstoel gaat bijvoorbeeld niet terug in de originele stand, dat is wel een minpuntje. Kofferbak is nihil te noemen, maar de achterbank is met 1 knop en beweging om te klappen en dan kun je er zomaar 6 standaard reiskoffers in kwijt, omdat de auto gewoon vierkant is.

Het rijden, geloof me dat is even wat anders als je een BMW gewend bent. Mijn BMW (met M package) stuurt strak, je voelt precies wat er gaande is en is snel, maar hoe anders is dat met de Jeep. De Jeep voel je niets in het stuur. Ook snel optrekken doet de auto liever niet. Met rechtuit rijden laat je stuur niet los, want gaat graag mee in spoor vorming etc. Bij remmen duikt de neus daarbeneden en met gas geven omhoog. De V6 is mooi in balans en heeft kracht genoeg. De automatische 5 versnellingsbak doet ook alles naar behoren, maar gaat wel op z'n Amerikaans en is het beste in zijn element met rustig rijgedrag.

Het valt dus tegen? Nee absoluut niet. Na nu 1000 km er mee gereden te hebben begin je het karakter van deze auto te waarderen. Het is een Jeep en geen snelweg ridder. Ik snap ook dat vele mensen het jammer vinden dat de Defender niet meer gemaakt wordt, want dat is een vergelijkbare auto met karakter. Wat erg fijn is aan de Wrangler is de overzichtelijkheid in het verkeer. Perfect zicht rondom, grote spiegels en redelijk makkelijke instap. Verder moeten er heel wat obstakels in de weg staan wil je er niet meer met deze auto door kunnen ploegen.

Binnenkort ga ik het dak er eens afhalen en de fun factor van deze auto ontdekken, want dat komt er wel gratis bij. Nee het is niet elektrisch, maar na alle grendels losgemaakt te hebben, dan heb je wel een cabrio die z'n mannetje staat in het terrein en daar komen de Wrangler kwaliteiten naar boven, maar daarover later meer wanneer ik de ervaringen heb om daar over te berichten.

De pijnlijkste minpunten voor Nederland zijn helaas de prijs en het verbruik. Veel beter dan 15liter per 100 km gaat het niet worden en in Nederland kost deze versie nu 93500 Euro. Normale prijs (wat ik ook betaald heb, want ik woon in het buitenland) is 34000 Euro. Erg jammer dat er zoveel geld naar Den Haag moet, maar misschien komt er nog eens een hybride versie, die wel betaalbaar is, want het is gewoon een leuke, eigenwijze auto en het is weer eens wat anders in het straatbeeld tussen alle sedans en stations en SUV's

De eerste service beurt

  • 10.047 km

De eerste 10.000 km staan al weer op de teller. Mede door het slechte weer en de conditie van de wegen heb ik mijn BMW veelal thuis gelaten en meer de Wrangler gepakt.

De service beurt hier had meer weg van een McDrive van MacDonalds. De auto wordt gelijk meegenomen terwijl je net aan de balie het papierwerk doet. Met een Bakkie koffie in je hand zie je dan je Jeep al omhoog gaan op de brug terwijl een ploeg van 2 man binnen 3 kwartier de hele service uitvoeren en de auto weer voor je neus parkeren. Onder de indruk en zeker voor midden oosten maatstaven waar wachten de normaalste zaak van de wereld is en je echt niet hoeft te verwachten dat je auto dezelfde dag klaar is.

Helaas nog niet de tijd gehad om de Wrangler open te rijden, want dat lijkt mij toch wel geweldig! Komende herfst gaat het dak er wel af en dan zal ik met de soft top rijden. In ieder geval zal dit het gebruiks gemak van de auto wel verhogen. De soft top zit standaard al opgevouwen achterin, maar daardoor is de kofferbak bijna onbruikbaar voor grotere voorwerpen. De opgevouwen softtop verdeeld de laadopening precies in 2 helften. Wanneer het tijd is om de hardtop er weer op te zetten haal ik wel eerst het hele soft top systeem eruit, want helaas moet je om dit te kunnen doen eerst de hardtop verwijderen anders had ik dit al gedaan.

Ik vond de standaard vul opening met dop maar niets, dus een nieuwe met een klep besteld en dat staat een stuk beter. Ohoh als ik niet uitkijk wordt ik met het Jeep onderdelen virus besmet, want als je ziet wat je allemaal niet kan krijgen voor de Wrangler, zoals halve deurtjes, bumpers, bulbars, spoor verbreders, wielen je kunt je helemaal uitleven om de Jeep naar je eigen smaak op te tuigen.

De kracht van de Jeep is echt in het terrein, zodra je al op een onverharde weg rijd is de Wrangler al veel meer in zn element, dan op asfalt. Zeker hier lokaal de overharde wegen met opgehoopt stuifzand geen probleem. De Jeep gaat er of overheen of doorheen. Gelukkig zijn hier een hele hoop opverharde wegen waar je jezelf heerlijk uit kan leven. Ook bij onderhoud aam de weg wanneer de toplaag van het asfalt er af geschraapt is merk je dit eigenlijk niet terwijl mijn BMW dan nerveus de sporen gaat volgen.

Op het eerste gezicht ziet de Jeep er spartaans uit aan de binnenkant, maar overall zitten toch opties verstopt, zoals knoppen achter op het stuur om de audio te bedienen, zelfdimmende binnenspiegel en met het infotainment scherm komen ook de fucties van telefoon, navigatie etc. tevoorschijn, dus het is echt niet behelpen met de uitrusting. Ook cruise control zit standaard op de Sahara versie. Het enige waar je echt aan moet wennen is dat de bediening van de electrische ramen bovenaan en midden op het dashboard zitten, waar je dit absoluut niet zou verwachten.

Het is ook de favoriete auto van mijn zoon van 4, want in de BMW zit hij laag en moet moeite doen om naar buiten te kijken terwijl in de Jeep hij als een directeur achterin zit met perfect zicht rondom. (Ja de isofix beugels zitten ook op de achterbank van een Wranger). Tot zover deze update en hoop over een tijdje te kunnen berichten hoe het is om open te rijden en met de soft top.

Nieuwe foto's

  • 10.300 km

De Jeep dit weekend goed schoon laten maken en wat nieuwe foto's gemaakt. Nu ook foto's van het interieur

Opvallend is de raam bediening tussen de lucht roosters. Kan hier niet echt aan wennen en terwijl de knoppen om de deur te ver/ontgrendelen wel op de deur zitten.

Kofferbak is klein als de achterbank niet neergeklapt is en duidelijk zichtbaar de soft top die de baggage ruimte verder beperkt. De woofer van de stereo (waterdicht) zit netjes in de bodem verwerkt van de kofferbak.

Een jaar verder

  • 20.575 km

We zijn al weer een jaar en 10.000 km verder met de Wrangler. De beurt is ook achter de rug en het enige wat mij opviel dat de remmen na 20.000 km op 90% beoordeeld zijn. Dat zou betekenen dat de remmen pas aan vernieuwing toe zijn ergens boven de 170.000 km. Deze week moet de Jeep alleen nog terug wegens een terugroep actie, omdat de bedrading van de airbag misschien niet goed gemonteerd is. Het is wel raar dat dit niet gelijk tijdens de beurt nagekeken kon worden, maar ik hier een aparte afspraak voor moest maken.

Mijn collega was onder de indruk van de Wrangler en heeft er recentelijk ook eentje aangeschaft. Samen gaan we regelmatig met beide Jeeps de woestijn in en daar is het echt leuk spelen met deze auto. In de woestijn komt de auto een van zijn weinige minpunten tegen en dat is het gewicht van 1700kg. In mul zand moet je rustig door blijven ploeteren anders heb je kans dat de Wrangler zich snel ingraaft. Zodra de ondergrond zand/rotsen is dan neemt hij elke heuvel of het niets is. In veel gevallen hoef je de lage gearing niet eens te gebruiken tenzij je echt geen snelheid hebt en de heuvel voor je vrij stijl is.

Ook voor woon/werk verkeer is de auto goed geschikt. De beste kwaliteit is wel dat je vrij hoog zit en over het andere verkeer heen kan kijken. Dit samen met het relaxte rij karakter waar Amerikaanse auto's om bekend staan kom je zonder stress op je bestemming aan. Als het moet dan gaat hij in 8.5 seconden naar de 100 k/m per uur, maar dan moet je het gas vloeren en gaat de Wranger er vandoor of hij door een wesp gestoken is. Het kan, maar nodigt absoluut niet uit om dit te doen.

De topsnelheid heb ik niet geprobeerd, want na 130 km/u voelt het aan of de auto op wil stijgen. Tussen de 80 en 100 km/u is de ideale snelheid op de grote weg.

Het enige echte minpunt van de Wrangler is toch wel het verbruik. Beter dan 1 op 6 gaat het niet worden, dus je staat na elke 300 km bij de pomp. Ik ben dus wel benieuwd wanneer de nieuwe generatie Wrangler als hybride uit gaat komen, want de nieuw geintroduceerde 4 cilinder alleen zal niet echt heel veel invloed hebben op het gemiddelde verbruik.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens