Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews

Jeep (1988)

autoreview

4
Jeep  (1988)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1988
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf112.450 km
KM-stand laatst115.655 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

It's a Jeep thing

  • 192.565 km
  • 21 november 2018

Nu alweer 4 jaar geleden besloten om een leuke extra wagen aan te schaffen, die goedkoop te rijden viel, maar toch voor wat fun zou zorgen. Omwille van de hobby (paardrijden) moest hij ook tegen een stootje kunnen, daar al het materiaal mee moest. De mogelijkheid open te rijden maakte een Wrangler toch wel een ideale kandidaat. Vermits de modellen uit de beginjaren als oldtimer ingeschreven konden worden, werd het uiteindelijk een YJ uit 1988, met de 4.2L 'straight-six'. Ze lusten een aardige slok, dus gastank (80L) achter de voorstoelen was mooi meegenomen. Voor 1995 werden enkel de body's gegalvaniseerd en het frame nog niet. Ze zijn daardoor wel roestgevoeliger dan de latere TJ's, maar gelukkig deze kunnen kopen zonder enige rot, met gave lak en prima interieur!

De Jeep beschikt over een oude G1 lPG-installatie, stuurbekrachtiging (in 1988 nog steeds een optie ;) en een 'tan' interieur met grijze softtop en halve deuren. Ook is hij 2.5" verhoogd om de 32" BF Goodrichs AT de ruimte te geven. Deze zaten er bij verkoop onder en bleken in '94 gemonteerd te zijn. Het profiel is nog ok, maar dat wordt toch tijd voor nieuw schoeisel... De Jeep beschikt nog niet over injectie (pas sinds 1991) maar had nog de originele 2-barrel carburateur. Door het vaak rijden op LPG was deze echter niet meer te gebruiken. Na aankoop dus meteen de zorg gegeven die hij verdiende met een nieuwe luchtfilter, bougies en een hagelnieuwe, maar originele carb. Een Weber viel toch wat duur uit...

Achterstallig onderhoud van de vorige eigenaar kwam de voorbije jaren verder aan het licht. De rubberen bussen van de bladveren waren nagenoeg volledig verdwenen en daarom dus een setje polyurethanen gestoken. Achterste remmen pakten voor geen meter en dus ook meteen de remmerij verbeterd. Tijdens het starten klonkt er ook af en toe een snerpend geluid, wat enkel verslechterde: dit bleek de originele startmotor te zijn die kuren kreeg. Na deze vernieuwd te hebben, kwamen de zaken die na 30 jaar eindelijk de geest gaven. De ontsteking is gelukkig al elektronisch geregeld bij deze modellen, maar deze is ondertussen geupgraded naar een HEI.

Een aantal gekke kenmerken van de Jeep: de brandstofklep zit achter de kentekenplaat zoals bij vele Amerikanen uit de 70s, de motorkap heeft geen slotvergrendeling, de ruitenwissers wissen amper de helft van het raamoppervlak en de lichten werken onafhankelijk van het contact. Net zoals bij Benzen is de handrem een voetrem. Comfort is totaal niet te vergelijken met hedendaagse auto's, maar geeft hem wel des te meer karakter. Er is bijvoorbeeld wel ventilatie, maar louter gericht op je voeten of de voorruit. Hoewel er totaal geen geluids- of warmte-isolatie aanwezig is, zorgt de uit de kluiten gewassen kachel en de dikke zescilinder zelfs in hartje winter voor warme voeten. De vele metertjes tonen oa oliedruk en boordspanning en geven misschien nog de meeste geruststelling ;)

En hoe rijdt ie nou? Best plezierig eigenlijk: het bredere spoor dan de CJ, open koets en het zware lage ladderchassis geven hem een beter weggedrag dan verwacht. De korte wielbasis maakt hem wat nerveus, maar ook ietwat speels. Verder worden alle clichés bevestigd: vage besturing (bijna een kwartslag voor enig effect), erg springerig op drempels en vrij rumoerig op snelheid. De banden zijn toch onverwacht stil, want het is vooral de stroomlijn van een zeecontainer en de kap die conversaties onmogelijk maken op de snelweg. Toch rijdt hij niet te beroerd: de dikke bandenwangen en de bucket seats helpen veel, waardoor ie op onverhard even comfortabel en onverstoorbaar bolt.

In het terrein is het trouwens een beest, niet te stoppen! Zelfs zonder sperdifferentieel achteraan trekt dit ding zich overal doorheen. Dit is geen permanente 4x4 met vergrendelbaar middendiff, maar een achterwielaandrijver waarbij de transferbak voor een vaste 50:50 krachtverdeling zorgt. 4HI kan 'on-the-fly' worden gekozen, voor 4LO dien je even stil te staan. De vooras is ingeschakeld mbv een vacuummotor. Eigenzinnig, maar het werkt uitstekend. Vooral omwille van de enorme sloffen is grip geen probleem. Acceleratie wel, vermits hij niet 'geregeard' is en dus met de standaard overbrenging minder fluks oppakt. Bij nog grotere bandenmaten is dit bijna noodzakelijk, maar de nieuwe banden worden 31" en dus laten we het voorlopig maar zo.

Net toen alles weer even werkte, werd de koppeling slap en viel er niet meer rijdend te schakelen. Bij deze vroege exemplaren zit de slave cylinder intern ingebouwd en dus moest de ganse versnellingsbak er onderuit. Toch geen lichtgewicht met die transferbak eraan... Gelukkig zijn deze Jeeps heerlijk simpel om aan te sleutelen: de bodemvrijheid vereist geen krik, de bak ligt in lengterichting en met het ladderchassis is het werkelijk een blokkendoos. Nu alles er toch onderuit lag, maar meteen alle vloeistoffen vervangen. Gelukkig geen enkel lek tot nu toe. Bravo Jeep!

Ondertussen ook even de voorlichten gericht, dit volgens het Amerikaans patroon, maar dit blijkt in België toegelaten voor oldtimers.

Af en toe eens een oldtimerrit mee gereden en steeds zonder problemen. Verbruik op benzine is hoog (15-20l/100km) en op gas loopt dit nog verder op. De nieuwe carburateur heeft de gasafstelling wat verstoord. Aangezien dit een ECU-gestuurde carb is (benzinetoevoer wordt geknepen naargelang de lambdawaarden) en de O2-sensor defect is, vliegt de benzine er momenteel door...

Huidige stand van onderhoud: de sensor is vervangen, nu even het verbruik afwachten. Nieuw probleem: de motor loopt te koel, warmt pas op op de snelweg en oververhit nadien. Waarschijnlijk zit de thermostaat vast in. Onderdelen zijn gelukkig in overvloed beschikbaar, al dan niet uit de States.

Preparing for summer

  • 115.655 km
  • 31 mei 2019

Intussen een afspraak bij de gasboer gehad om hem af te stellen. Hij start meteen op lpg en loopt weer als een zonnetje! CO staat op 3% stationair, een tikje rijk dus. Nu het gasverbruik even afwachten.

De thermostaat ging inderdaad niet volledig dicht en er zat best veel lucht in het systeem. Het heeft nog wat voeten in de aarde gehad om hem nadien lekvrij en ontlucht te krijgen, maar momenteel warmt ie terug snel op (na 3km staat hij op 200°F).

3,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    2
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een Jeep Wrangler? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Jeep Wrangler
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Jeep Wrangler 4.0i 6 Cilinder Hardtop 6-BAK+AIRCO HARDE AUTO

    Jeep Wrangler 4.0i 6 Cilinder Hardtop 6-BAK+AIRCO HARDE AUTO

    • 2006
    • 136.620 km

    € 19.600

    Jeep Wrangler 3.6 Rubicon Automaat Lier Snorkel Vertsralers

    Jeep Wrangler 3.6 Rubicon Automaat Lier Snorkel Vertsralers

    • 2018
    • 58.263 km

    € 64.900

    Jeep Wrangler BRUTE Richmond 4xe Landaulette

    Jeep Wrangler BRUTE Richmond 4xe Landaulette

    • 2022
    • 5.554 km

    € 139.888

Meer Jeep Wrangler occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Jeep Wrangler / Gladiator (4xe PHEV v.a. € 80.990)

    26
    • 24 januari 2021

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Jeep Wrangler specificaties
  • Jeep Wrangler occasions
  • Jeep Wrangler video's
Advies en informatie
  • Jeep Wrangler tests
  • Jeep Wrangler gebruikersreviews
  • Jeep Wrangler index
PREMIUM
4x4 met een elektrische duw - Kia Sorento PHEV - Range Rover Evoque P300e - Jeep Wrangler 4xe - Reportage

4x4 met een elektrische duw - Kia Sorento PHEV - Range Rover Evoque P300e - Jeep Wrangler 4xe - Reportage

Bij offroaden denken we in eerste instantie aan ruige mannen, overal blubber en zand en rokende,...

Lees meer
 

Jeep Wrangler reviews

  • Gebruikersreview
    Jeep  (1988)

    Jeep (1988)

    4
    • 21 november 2018
  • Gebruikersreview
    Jeep Wrangler 3.6 V6 Sahara (2016)

    Jeep Wrangler 3.6 V6 Sahara (2016)

    3
    • 15 december 2016
  • Gebruikersreview
    Jeep Wrangler Unlimited 3.8 Sahara (2007)

    Jeep Wrangler Unlimited 3.8 Sahara (2007)

    1
    • 6 mei 2012
  • Gebruikersreview
    Jeep Wrangler 4.0i Hard Top (1997)

    Jeep Wrangler 4.0i Hard Top (1997)

    • 9 april 2007
  • Gebruikersreview
    Jeep Wrangler 4.0i Hard Top (1997)

    Jeep Wrangler 4.0i Hard Top (1997)

    2
    • 23 februari 2007
  • Gebruikersreview
    Jeep Wrangler 4.0i Hard Top Sahara (2000)

    Jeep Wrangler 4.0i Hard Top Sahara (2000)

    1
    • 23 februari 2006
  • Gebruikersreview
    Jeep Wrangler 4.0i Hard Top (1992)

    Jeep Wrangler 4.0i Hard Top (1992)

    2
    • 30 april 2005
meer reviews
Eindejaarsvideo's 2018 - Jan Lemkes

Eindejaarsvideo's 2018 - Jan Lemkes

19

Tegenwoordig lijkt iedere Amerikaanse auto op de Nederlandse wegen een Tesla-product. Toch...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Reportage
    Is een plug-in hybride geschikt voor terreinrijden?

    Is een plug-in hybride geschikt voor terreinrijden?

    18
    • 12 september 2021
  • PREMIUM
    4x4 met een elektrische duw - Kia Sorento PHEV - Range Rover Evoque P300e - Jeep Wrangler 4xe - Reportage

    4x4 met een elektrische duw - Kia Sorento...

    • 24 augustus 2021
  • Jeep Wrangler 4xe - Achteruitkijkspiegel

    Jeep Wrangler 4xe - Achteruitkijkspiegel

    9
    • 31 juli 2021
  • PREMIUM
    Jeep Wrangler 4xe - Eerste rijtest

    Jeep Wrangler 4xe - Eerste rijtest

    • 6 juli 2021
  • Nieuws
    Jeep Wrangler alleen nog als plug-in hybride

    Jeep Wrangler alleen nog als plug-in hybride

    • 30 juni 2021
  • Nieuws
    Jeep Wrangler extra capabel naast het asfalt

    Jeep Wrangler extra capabel naast het asfalt

    • 25 juni 2021
  • Nieuws
    Plug-in hybride Jeep Wrangler 4xe in meer versies beschikbaar

    Plug-in hybride Jeep Wrangler 4xe in meer...

    3
    • 6 mei 2021
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Jeep Compass 1.4 MultiAir Longitude (2019)

    Jeep Compass 1.4 MultiAir Longitude (2019)

    2
    • 9 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Jeep Patriot 2.4 Limited (2008)

    Jeep Patriot 2.4 Limited (2008)

    1
    • 26 juli 2022
  • Nieuws
    Stellantis trekt stekker uit joint venture met GAC

    Stellantis trekt stekker uit joint venture...

    8
    • 18 juli 2022
  • Nieuws
    Jeep Grand Cherokee: plug-in hybride blijft ver onder de ton

    Jeep Grand Cherokee: plug-in hybride blijft...

    24
    • 6 juli 2022
  • Nieuws
    Plug-in hybride Jeep Compass duizenden euro's goedkoper

    Plug-in hybride Jeep Compass duizenden...

    11
    • 4 juli 2022
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    FCA erkent schuld in sjoemelzaak VS

    FCA erkent schuld in sjoemelzaak VS

    14
    • 26 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden