Jeep (1988)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
---|---|
Bouwjaar | 1988 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 112.450 km |
KM-stand laatst | 115.655 km |
It's a Jeep thing
- 192.565 km
Nu alweer 4 jaar geleden besloten om een leuke extra wagen aan te schaffen, die goedkoop te rijden viel, maar toch voor wat fun zou zorgen. Omwille van de hobby (paardrijden) moest hij ook tegen een stootje kunnen, daar al het materiaal mee moest. De mogelijkheid open te rijden maakte een Wrangler toch wel een ideale kandidaat. Vermits de modellen uit de beginjaren als oldtimer ingeschreven konden worden, werd het uiteindelijk een YJ uit 1988, met de 4.2L 'straight-six'. Ze lusten een aardige slok, dus gastank (80L) achter de voorstoelen was mooi meegenomen. Voor 1995 werden enkel de body's gegalvaniseerd en het frame nog niet. Ze zijn daardoor wel roestgevoeliger dan de latere TJ's, maar gelukkig deze kunnen kopen zonder enige rot, met gave lak en prima interieur!
De Jeep beschikt over een oude G1 lPG-installatie, stuurbekrachtiging (in 1988 nog steeds een optie ;) en een 'tan' interieur met grijze softtop en halve deuren. Ook is hij 2.5" verhoogd om de 32" BF Goodrichs AT de ruimte te geven. Deze zaten er bij verkoop onder en bleken in '94 gemonteerd te zijn. Het profiel is nog ok, maar dat wordt toch tijd voor nieuw schoeisel... De Jeep beschikt nog niet over injectie (pas sinds 1991) maar had nog de originele 2-barrel carburateur. Door het vaak rijden op LPG was deze echter niet meer te gebruiken. Na aankoop dus meteen de zorg gegeven die hij verdiende met een nieuwe luchtfilter, bougies en een hagelnieuwe, maar originele carb. Een Weber viel toch wat duur uit...
Achterstallig onderhoud van de vorige eigenaar kwam de voorbije jaren verder aan het licht. De rubberen bussen van de bladveren waren nagenoeg volledig verdwenen en daarom dus een setje polyurethanen gestoken. Achterste remmen pakten voor geen meter en dus ook meteen de remmerij verbeterd. Tijdens het starten klonkt er ook af en toe een snerpend geluid, wat enkel verslechterde: dit bleek de originele startmotor te zijn die kuren kreeg. Na deze vernieuwd te hebben, kwamen de zaken die na 30 jaar eindelijk de geest gaven. De ontsteking is gelukkig al elektronisch geregeld bij deze modellen, maar deze is ondertussen geupgraded naar een HEI.
Een aantal gekke kenmerken van de Jeep: de brandstofklep zit achter de kentekenplaat zoals bij vele Amerikanen uit de 70s, de motorkap heeft geen slotvergrendeling, de ruitenwissers wissen amper de helft van het raamoppervlak en de lichten werken onafhankelijk van het contact. Net zoals bij Benzen is de handrem een voetrem. Comfort is totaal niet te vergelijken met hedendaagse auto's, maar geeft hem wel des te meer karakter. Er is bijvoorbeeld wel ventilatie, maar louter gericht op je voeten of de voorruit. Hoewel er totaal geen geluids- of warmte-isolatie aanwezig is, zorgt de uit de kluiten gewassen kachel en de dikke zescilinder zelfs in hartje winter voor warme voeten. De vele metertjes tonen oa oliedruk en boordspanning en geven misschien nog de meeste geruststelling ;)
En hoe rijdt ie nou? Best plezierig eigenlijk: het bredere spoor dan de CJ, open koets en het zware lage ladderchassis geven hem een beter weggedrag dan verwacht. De korte wielbasis maakt hem wat nerveus, maar ook ietwat speels. Verder worden alle clichés bevestigd: vage besturing (bijna een kwartslag voor enig effect), erg springerig op drempels en vrij rumoerig op snelheid. De banden zijn toch onverwacht stil, want het is vooral de stroomlijn van een zeecontainer en de kap die conversaties onmogelijk maken op de snelweg. Toch rijdt hij niet te beroerd: de dikke bandenwangen en de bucket seats helpen veel, waardoor ie op onverhard even comfortabel en onverstoorbaar bolt.
In het terrein is het trouwens een beest, niet te stoppen! Zelfs zonder sperdifferentieel achteraan trekt dit ding zich overal doorheen. Dit is geen permanente 4x4 met vergrendelbaar middendiff, maar een achterwielaandrijver waarbij de transferbak voor een vaste 50:50 krachtverdeling zorgt. 4HI kan 'on-the-fly' worden gekozen, voor 4LO dien je even stil te staan. De vooras is ingeschakeld mbv een vacuummotor. Eigenzinnig, maar het werkt uitstekend. Vooral omwille van de enorme sloffen is grip geen probleem. Acceleratie wel, vermits hij niet 'geregeard' is en dus met de standaard overbrenging minder fluks oppakt. Bij nog grotere bandenmaten is dit bijna noodzakelijk, maar de nieuwe banden worden 31" en dus laten we het voorlopig maar zo.
Net toen alles weer even werkte, werd de koppeling slap en viel er niet meer rijdend te schakelen. Bij deze vroege exemplaren zit de slave cylinder intern ingebouwd en dus moest de ganse versnellingsbak er onderuit. Toch geen lichtgewicht met die transferbak eraan... Gelukkig zijn deze Jeeps heerlijk simpel om aan te sleutelen: de bodemvrijheid vereist geen krik, de bak ligt in lengterichting en met het ladderchassis is het werkelijk een blokkendoos. Nu alles er toch onderuit lag, maar meteen alle vloeistoffen vervangen. Gelukkig geen enkel lek tot nu toe. Bravo Jeep!
Ondertussen ook even de voorlichten gericht, dit volgens het Amerikaans patroon, maar dit blijkt in België toegelaten voor oldtimers.
Af en toe eens een oldtimerrit mee gereden en steeds zonder problemen. Verbruik op benzine is hoog (15-20l/100km) en op gas loopt dit nog verder op. De nieuwe carburateur heeft de gasafstelling wat verstoord. Aangezien dit een ECU-gestuurde carb is (benzinetoevoer wordt geknepen naargelang de lambdawaarden) en de O2-sensor defect is, vliegt de benzine er momenteel door...
Huidige stand van onderhoud: de sensor is vervangen, nu even het verbruik afwachten. Nieuw probleem: de motor loopt te koel, warmt pas op op de snelweg en oververhit nadien. Waarschijnlijk zit de thermostaat vast in. Onderdelen zijn gelukkig in overvloed beschikbaar, al dan niet uit de States.
Preparing for summer
- 115.655 km
Intussen een afspraak bij de gasboer gehad om hem af te stellen. Hij start meteen op lpg en loopt weer als een zonnetje! CO staat op 3% stationair, een tikje rijk dus. Nu het gasverbruik even afwachten.
De thermostaat ging inderdaad niet volledig dicht en er zat best veel lucht in het systeem. Het heeft nog wat voeten in de aarde gehad om hem nadien lekvrij en ontlucht te krijgen, maar momenteel warmt ie terug snel op (na 3km staat hij op 200°F).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Jeep Wrangler Unlimited 4xe 380 Rubicon 4xe 380 Rubicon 380pk PHEV | Alpine Sound | Stoel- & Stuurverwarming | ACC
- 2023
- 21.844 km

Jeep Wrangler Unlimited 4xe 380 First Edition Camera Keyless Leder ACC Treeplanken
- 2021
- 33.078 km

Jeep Wrangler Unlimited 4xe 380 Sahara Dealer onderhouden I Apple carplay/Android auto I Voorstoelen-verwarmd I Hardtop I
- 2022
- 154.055 km