Jeep Patriot 2.4 Limited Liberty (2010)

autoreview

Jeep Patriot 2.4 Limited Liberty (2010)

Signalement

UitvoeringPatriot 2.4 Limited Liberty
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf52.500 km
KM-stand laatst146.000 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Relaxte 4x4

  • 93.300 km

Km: 93300
Zo, eerste jaar Jeep Patriot rijden zit er op.
Ruim 40000 km gereden, waarvan 37000 op LPG.
In de afgelopen jaren twee Wranglers en een classic Cherokee gehad, dus besmet met het Jeepvirus.
Met de Cherokee in twee jaar 70000 km gereden, weliswaar op gas, maar er was altijd wel wat, dus dure liefhebberij.
Na de Cherokee Subaru Legacy gereden, maar het kriebelde toch.

Daarom een jaar geleden een Jeep Patriot 2,4 limited automaat aangeschaft bij de Jeepdealer in Den Bosch. In donkergroen metallic, naar mijn mening de mooiste kleur voor de Jeep.
Alles erop en eraan: leer, cruisecontrol, ingebouwde navigatie met bluetooth voor de Iphone, parkeersensoren.
Bouwjaar 2010 en 52500 km op de teller. Omdat ik er veel woonwerkverkeer mee zou gaan rijden zo snel mogelijk na aankoop de LPG-installatie laten monteren bij AGIN in Rotterdam. Kosten ruim 1700 euro en die zijn inmiddels ruim terugverdiend.

Tot nu toe geen bijzondere problemen of kosten gehad, twee kleine onderhoudsbeurtjes die bij de dealer aardig aan de prijs zijn, ruim 300 euro voor een olieverversbeurtje!
Daarom binnenkort de grote 96000-beurt ( vaste priis bij de dealer 1200 euro! ) bij mijn plaatselijke allroundgarage gepland.

Wat valt er te zeggen over het rijden met de Patriot?
In een zin: een relaxte, comfortabele, ruime geen dertien in een dozijn-auto.
De CVT-automaat is niet sexy, is een beetje traag in zijn reacties, loeit inderdaad bij snel optrekken, maar is bij normaal gebruik met veel files ideaal rustgevend.
De wegligging is voor een 4x4 prima, de Patriot stuurt redelijke strak en de auto is muisstil bij de Nederlandse maximumsnelheden.
En met winterbanden en 4x4 ingeschakeld deze winter geen enkel probleem met sneeuw op de weg in Nederland en Frankrijk.
Ook het verbruik valt niet tegen, gemiddeld 1 op 8,5 op gas en dat is toch in kosten mooi vergelijkbaar met 1 op 20 op benzine! Wel 100 euro per maand voor de MRB natuurlijk.

Resume van het eerste jaar: comfort, goeie wegligging, 4x4, storingvrij met klassieke Jeep-uitstraling. Een auto om elke dag met een glimlach in- en uit te stappen.

Probleemloos verder

  • 106.000 km

Bij 96000 de (grootste) beurt laten doen bij mijn plaatselijke merkonafhankelijke garage. Op het hart gedrukt exact de zelfde beurt te geven als de dealer zou doen met originele onderdelen.
De rekening bleef onder de 500 euro (vastgestelde prijs bij de dealer bedraagt ruim 1200 euro!).
Moraal: pas op met de vastgestelde prijzen bij de Jeepdealer.

twee jaar en 80.000 km verder

  • 133.000 km

Twee jaar na aankoop. 80.000 kilometer gereden.
Niets bijzonders te melden. Geen enkele storing, buiten klein onderhoud , olie en filter nog niets vervangen ( banden, remmen, etc.).
Het enige euvel is af en toe afslaan bij koude motor op LPG.
Daarom binnenkort gasinstallatie maar eens laten checken.
Gasverbruik blijft tussen 1: 7,5 en 1:8.

LPG-problemen

  • 138.000 km

Zoals ik al in het vorige verslagje meldde sloeg de Jeep af en toe af bij stationair lopen. Het euvel kwam steeds vaker voor en bovendien ging de motor ook bij kruissnelheid onregelmatig lopen en had ik het idee dat ik vermogensverlies had ( vooral merkbaar bij het trekken van de boottrailer).
Alle mogelijke oorzaken kwamen langs , versleten bougies? , defecte bobines? , vervuild gasklephuis?. Uiteindelijk bleek dat de Patriot toch niet echt bestand is tegen LPG en dat het een kwestie was van na 80000 km LPG onvoldoende klepspeling. Links en rechts informatie ingewonnen en het leek een kwestie van totale cylinderkop- en kleprevisie te worden. Uiteindelijk viel het toch nog mee: Agin Rotterdam wist nog een bedrijf die de kleppen toch nog een keer kon stellen en daarmee zou ik weer 80000 km vooruit kunnen.
Verder een kapot achterwiellager. Ook hier was de diagnose ( is het wel een wiellager of wellicht iets in het differentieel ) het lastigst.
Kortom: na ruim 80000 probleemloze kilometers toch wel wat gedoe.
Maar ja, bij bijna 140000 km mag er natuurlijk wel iets stuk gaan.

Boot verkocht, Jeep verkocht

  • 146.000 km

Afgelopen najaar boot verkocht, dus geen reden meer om 4x4 met trekkracht te rijden.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.