Jeep Patriot 2.4 Limited (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Patriot 2.4 Limited |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 85 km |
KM-stand laatst | 290.200 km |
Zeer fijne auto
- 172.000 km
Ik heb mijn Jeep Patriot vanaf nieuw (eerste jaar zakelijk gereden, vandaar dat er wordt aangegeven dat ik 'm pas in 2010 had). De kilometerstand is inmiddels de 170.000 km gepasseerd en heb net een kleine onderhoudsbeurt bij de Dealer laten uitvoeren. Geen bijzonderheden geconstateerd. Dat bracht mij tot het schrijven van een review over deze zwaar ondergewaardeerde auto. In 6 jaar tijd heb ik dus 170.000 km met deze auto gereden, wat een gemiddelde maakt van ca. 28.000 km per jaar. Ik rijdt de auto privé en verreken mijn zakelijke kilometers volgens de belachelijke lage EUR. 0,19 cnt. per kilometer.
Over deze auto niets dan lof. Het is een erg fijne reisauto met lekker veel ruimte aan boord. Mede dankzij de hoekige carrosserie en het feit dat de bijrijdersstoel makkelijk "plat" te leggen is sta je bij de bouwmarkt nooit met de handen in het haar om je spullen in te laden. Met mijn gezin (2 kleine kinderen) ook een perfecte reisauto.
4x4 wordt in Nederland altijd afgedaan als onnodig. Dat vindt ik zelf dus flauwekul. Deze auto is voorbereid op de slechtste weersomstandigheden, waardoor ik met een beetje sneeuw op de weg geen enkele problemen ondervond. Wij hebben een vakantiehuis in Zweden en gaan daar elke winter heen. Ook dan bewijst de Jeep zich als de ideale metgezel.
Betrouwbaarheid is 100%. Ook met -25 graden Celcius (dat is het meestal wel rond februari in Zweden) is het direct starten. De eerste accu zit er nog in en lijkt nog niet toe aan vervanging!
Gelet op de tijd dat ik de auto heb en de afstand die ik er mee gereden heb, kun je spreken van een duurtest. In algemene zin heeft de auto geen gekke onderhoudszaken gehad. De normale onderhoudsbeurten bij de Dealer volstonden. Ik heb 1x een storingsmelding gehad. Dat bleek een defecte ABS sensor te zijn. Dat was binnen een uur verholpen bij de dealer.
Opvallend is dat alle remschijven nog steeds vanaf nieuw op de auto zitten en het ziet er naar uit dat deze nog flink wat KM mee kunnen. Wel zijn de fusee kogels tussen de 90.000 en 120.000 km vervangen. Dat vond ik dan wel weer snel.
De afgelopen maanden heb ik rondgekeken naar een eventuele vervangende (nieuwe) auto voor mijn Jeep, maar ben tot de conclusie gekomen dat er weinig aanbod is. Voor de oorspronkelijke aanschafprijs van mijn Jeep kun je op dit moment voor een betaalbare vierwiel aangedreven auto eigenlijk alleen terecht bij Subaru. Bij die auto's (eigenlijk alle Aziatische auto's) ontbreekt mijns inziens iets (voor mij) essentieels: namelijk KARAKTER. Die klik heb ik met de Jeep en met het overige actuele aanbod eigenlijk niet.
Ik heb daarom besloten nog maar een paar jaartjes met de Jeep te blijven rijden.
Algehele review:
+ fijne veilig aanvoelende reisauto;
+ betrouwbaar;
+ veel karakter:
+ goede geluidsinstallatie (Boston Acoustics);
+ over de gehele linie goed betaalbare auto die duurder aandoet dan hij is;
+ gemiddeld verbruik van ca. 1:11 is niet slecht voor een dergelijke 4x4.
- kleine brandstoftank van 50 liter. Deze had van mij wel 70 liter mogen zijn (gelijk aan mijn vorige auto, een Volvo S60;
- afwerking op details blijft Amerikaans;
- ruimte onder geopende achterklep is net te laag om voor mij rechtop te kunnen staan (waarschijnlijke oorzaak zijn de achterspeakers in achterklep).
Mijn tip aan een potentiële koper voor een (2e hands) Jeep Patriot: ga voor het type met de face-lift van na 2009 (nieuwe dashboard). Ik heb zelf proefgereden in het oude type, maar daarvan is de afwerking beduidend minder en de geluidisolatie slechter. Helaas kun je (in Nederland) geen nieuwe meer kopen. In Amerika kun je ze gewoon nog kopen.
Nog steeds een fijne auto
- 195.150 km
Kleine update over mijn ervaringen met de Jeep Patriot.
Ook nu de kilometerstand richting de 200.000 km gaat blijft het een betrouwbare en fijne auto. Vanuit het reguliere onderhoud heb ik wel alle vier de schokdempers laten vervangen. Na 7 jaar en een kilometerstand van 185.000 was de schokdemper linksvoor zogezegd "aan het zweten". volgens de garage zou dan aankomend jaar de rest van de schokdempers ook richting vervangen gaan, dus heb ik besloten om meteen alle schokdempers te laten vervangen. Auto ligt nu weer perfect op de weg!
na ruim twee ton nog steeds een fantastische werkp
- 206.970 km
Nog steeds een tevreden Jeep rijder.
Het blijft een feest om (bijna) elke ochtend in deze auto te stappen. Het lijkt wel of hij naar mate de kilometers verstrijken eerder prettiger gaat rijden dan slechter.
Lekker soepel en qua onderhoud alleen reguliere onderhoudsbeurten. Hoewel deze frequent zijn (elke 12.000 km) laat ik ze nog steeds volgens het onderhoudsschema van de fabrikant door de dealer uitvoeren. Dat lijkt z'n vruchten af te werpen, geen problemen verder.
Opvallende onderhoudszaken:
multiriem (let op: niet de distributieriem, heeft namelijke een distributieketting) is nog niet vervangen. Alle remschijven zitten er vanaf nieuw nog onder. Uitlaat, accu, etc. allemaal nog origineel en niet aan vervanging toe. Ook de kleppen zijn nog nooit gesteld. Lekt en verbruikt geen druppel olie.
Kortom een fantastische auto.
onverslijtbaar
- 223.245 km
Het blijft een feest om met deze auto te (mogen) blijven rijden.
De afgelopen 20.000 km is er een kleine onderhoudsbeurt (olie vervangen) uitgevoerd en heeft de auto een nieuwe accu gekregen. Verder geen onderhoudswerkzaamheden of gebreken geweest. Dat laatste is niet helemaal waar, ik had een lekke band. Gelukkig geeft de auto dat zelf aan en ik had het geluk dat ik bijna op mijn bestemming was. Daar aangekomen bleek (achteraf) een op de weg losliggend stuk balanceerlood rechtop in de band te staan. Gelukkig zit er een volwaardig reservewiel in de Jeep, dus binnen 10 minuten was ik weer mobiel. Gaat je toch echt niet lukken met een repareer setje, ha, ha.
Opvallende zaken: remschijven zijn nog steeds niet aan vervanging toe (eerste remschijven nog). Motor verbruikt geen druppel olie en onderzijde van de auto is kurkdroog (geen "zwetende" pakkingen, etc.) Benzineverbruik blijft liggen tussen de 1:10 en 1:11.
Kort en goed: ik ben en blijf nog steeds een zeer tevreden Jeep Patriot rijder en hoop er eigenlijk nog een hele tijd mee te blijven rijden!
Ik blijf een tevreden Jeep rijder
- 240.250 km
Mijn Patriot is 2017 weer keurig doorgekomen. Hij heeft netjes op tijd nieuwe olie gekregen en er zijn dit jaar een paar normale slijtage-delen vervangen, te weten: 1x nieuw wiellager, 1x nieuwe stuurkogel en een nieuwe accu (de originele accu heeft het dus ruim 8 jaar volgehouden). Dat brengt de totale onderhoudskosten (incl. de olieverversing) op ca. EUR. 1.000,-- voor 30.000 km. Dat is dus 0,033 cnt. per kilometer. Niet slecht voor een auto van inmiddels 9 jaar met nu bijna twee en half keer het klokje rond.
De dealer heeft in december de APK keuring uitgevoerd en ik mocht daarbij even meekijken. Geen APK afkeuringspunten geconstateerd en ook aan de onderkant ziet de auto er nog perfect uit. Kurkdroog.
Ik heb onlangs in de nieuwe Jeep Compass gezeten. Lijkt me wellicht een waardig opvolger voor mijn huidige Patriot. Maar dat kan nog wel even duren. Zoals de auto nu nog steeds functioneert, ben ik eigenlijk voornemens de aankomende 2 jaar nog lekker van de Patriot te blijven genieten.
Rustiger aan
- 252.340 km
Begin dit jaar hebben we besloten dat de Jeep het wat rustiger aan mag gaan doen. Helaas begonnen we het jaar met een redelijk kostbare reparatie. Een vervelend geluid onder de motorkap bleek uiteindelijk het lager van de dynamo te zijn. Bij vervanging meteen de multiriem en spanners door de dealer mee laten vervangen, waardoor de financiële teller uitkwam op EUR. 1.500,-- Voordat mensen meteen gaan roepen: zie we wel: Amerikaanse troep, moet ik ze helaas teleurstellen omdat Jeep de dynamo's inkoopt uit het land van de rijzende zon, Japan dus.
Omdat ik voor mijn werk komend jaar nog wat meer kilometers ga rijden, de benzineprijzen weer iets aan het stijgen zijn en we de onderhoudskosten willen drukken, hebben we besloten de Jeep te houden, maar feitelijk als gezinsauto te blijven inzetten. Mijn vrouw rijdt er nu mee (korte stukjes naar haar werk en voor de kinderen) en in het weekend en vakanties blijft het een perfecte reisgenoot. Ikzelf verplaats me sinds 3 maanden in een nieuwe Fiat 500C. Klinkt als een bijzondere keuze, maar daar ligt wel een idee achter. Het verbruik van de Fiat is echt 1:19 (veel snelwegkilometers) en ik zit eigenlijk bijna altijd alleen in de auto. Dus is het toch vreemd om anders zoveel lucht en gewicht voor het vervoer van 1 persoon te moeten verplaatsen. De Fiat doet dat uitstekend en ik kan oprecht zeggen dat ik een aardig milieuvriendelijk vervoermiddel heb gevonden. Nu in deze fantastische zomermaanden natuurlijk wel helemaal genieten met af en toe het dakje open!
De plannen met de Jeep zijn om er in elk geval nog 3 jaar mee door te gaan. Als we dan op het punt komen dat de Jeep weg moet, denk ik dat we de Fiat weer heel wat jaren bij ons gaan houden.
geen problemen
- 263.345 km
Een bescheiden 10.000 km aan de ervaring toegevoegd. Geen problemen geweest en de auto is nog steeds een erg fijne reisgenoot. Met de winterse weer weken van de afgelopen periode weer full-time ingezet. Dan is de auto het best in z'n element. Geen problemen met de gladheid en dankzij de motorverwarming 's-morgens snel op bedrijfstemperatuur. De eerste foto is vandaag (10-02-2019) gemaakt. Auto ziet er echt nog als nieuw uit.
door naar 300000
- 278.120 km
Weer ruim 14.000 km aan rijervaring toegevoegd.
1 woord: fantastische auto.
onderhoudsbeurt en APK
- 282.129 km
Auto heeft weer een onderhoudsbeurt gehad (vloeistoffen, bougies en filters) en een APK keuring gekregen. Dat allemaal op vrijdag de 13e wat in die zin inderdaad een vrijdag de 13e was omdat er een steekproef volgde waardoor ik uiteindelijk de auto niet direct kon meenemen.
Los van dat ongemak bleek de keuringsinspecteur gelukkig dezelfde mening te hebben als de keurmeester van de garage: goedgekeurd dus. Los van eerder genoemd onderhoud moesten de volgende onderdelen worden vervangen (hou je vast :)): stadslicht rechtsvoor moest nieuw lampje in en achteruitrijlamp linksachter moest ook een nieuw lampje in.
Lekker doorrijden dus.
Jeep ingeruild
- 290.200 km
Na heel veel wikken en wegen uiteindelijk besloten de Jeep in te ruilen.
Reden: meer kilometers rijden voor m'n werk in combinatie met leeftijd en brandstofverbruik van de Jeep.
De Jeep is ingeruild op een BMW X1 met een 2.0, 192 PK benzine motor en 8 traps automaat in de High Executive uitvoering. Alle denkbare toeters en bellen er op. Mooie auto. Voor de volledigheid heb ik als laatste foto de auto toegevoegd aan deze review.
In februari de Jeep dus ingeruild en nu 8 maanden en een kleine 20.000 km in de BMW verder kan ik eigenlijk maar 1 ding zeggen: IK HEB SPIJT dat ik de Jeep heb ingeruild. Niets ten nadele van de BMW, maar er zijn zaken waar ik niet aan kan wennen, te weten:
(1) Onprettige stoelen voor langere ritten. Er zitten luxe stoelen met lederen bekleding en alle verstelmogelijkheden in (incl. lengte zitting verstelling). Maar na een uur rijden kruip ik er met rugpijn uit;
(2) BMW Idrive systeem wordt altijd bejubeld in tests, maar ik vindt het rondom onhandig en traag werken. Ook het audiosysteem klinkt als een blikken trommel vergeleken mijn Jeep;
(3) Stugge vering. Er zit geen sportonderstel op de auto en ik heb er bewust voor gekozen om geen grotere wielen dan de standaard 17" exemplaren te laten monteren, maar het blijft een stugge auto;
(4) adaptieve cruise control gaat bij laaghangende zon vanzelf uit. Dan kun je 'm ook niet meer aanzetten. Ronduit onhandig;
(5) voor mij te dynamisch rijgedrag. Ik kom niet tot rust in deze auto, maar rijdt wilder dan ik wil. Deze auto heeft voorwielaandrijving en de tractie is echt aanmerkelijk slechter dan in een 4x4. Ik mis het "hoekig" rijden van een 4x4 en eigenlijk ook de hogere zit ten opzichte van de BMW.
Ik wil absoluut niets afdoen aan de kwaliteiten die deze auto zeker heeft, maar het blijkt gewoon toch niet mijn ding. Ondanks het feit dat alles mooier is afgewerkt dan in de Jeep, heb ik nooit het gevoel met iets bijzonders op pad te zijn. Klinkt gek, maar dat had ik bij de Jeep wel (minder 13 in een dozijn).
Onder het motto: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, heb ik afgelopen weekend de mooie BMW ingeruild op een Jeep Compass. Ook de Jeep Compass is een mooie uitvoering. In de Limited trim, voorzien van 170 PK motor, 9 traps automaat en 4x4 systeem. Na een uitgebreide proefrit was ik dan toch verkocht. Dit lijkt op Jeep Patriot versie 2.1 rijden. Van deze nieuwe auto zal ik weer een review schrijven en de ervaringen bijhouden als ik 'm heb gekregen (moet er nog even op wachten).
Hiermee eindigt dan helaas mijn review over de Jeep Patriot. Ik wens de nieuwe eigenaar er net zoveel plezier van als wij al die jaren hebben gehad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.