Jaguar XJS V12 (1982)

autoreview

Jaguar XJS V12 (1982)

Signalement

UitvoeringXJS V12
Versnellingen3, Automaat
Bouwjaar1982
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf165.000 km
KM-stand laatst185.993 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 176.000 km

Deze Jaguar XJS is een fijne auto. Ik vind het rijcomfort erg goed voor een auto van ruim 25 jaar oud. De vering in combinatie met de relatief hoge banden (215 70 vr 15) geeft een goed weggedrag en wegligging. De iets bredere banden zorgen wel voor gevoeligheid voor spoorvorming. Dit gecombineerd met redelijk gevoelloze besturing vind ik minder positief.

De V12-motor met bijna 300 pk trekt goed en is zeer rustig. In combinatie met de standaard drietrapsautomaat krijg je in alle typen verkeer (file, stad, buitenweg etc) een zeer rustig rijdende auto, met voldoende reserves om eens lekker door te trekken. Door het gewicht is deze auto niet supersnel, maar er is toch een 0-100 tijd mogelijk van iets over de 7 seconden.

De zitpositie voorin is goed. Ik ben 1.90 meter, maar heb hoofdruimte over. Vergeleken met bijv. de Jaguar XJ 40 is de XJS in ieder geval ruimer op dat punt. Achterin kunnen alleen kinderen en honden redelijk en veilig zitten (gordels!).

De auto is mooi afgewerkt met hout en leer (stoelen, deurpanelen en middenconsole zijn geheel in leer uitgevoerd). Het uitzicht is fenomenaal over de lange motorkap. De barrel-type instrumenten ogen wat vreemd maar zijn daardoor ook wel grappig om te zien. Is weer eens wat anders dan ronde klokjes.

De verschijning op de weg is ook redelijk exclusief, dus je trekt wel wat bekijks. Ik zou ’m graag vaker zien, want het is een beetje jammer dat ie wat ondergewaardeerd is tov bijv. de E-type. Ik denk dat ie ruimer is en wat beter remt dan de E-type. Dat laatste maakt het veiliger.

De kosten zijn behoorlijk fors, je moet toch rekenen op minimaal 1500 euro per jaar. Ik moet daar wel bij zeggen dat wat grotere dingen die door slijtage moeten gebeuren, uitsmeer over enkele jaren (denk aan rubberen afdichtingen, uitlaat, banden, ophangrubbers, remmen, tectyl, ruitewissermotor etc). Maar dat hoort er nu eenmaal bij. Als je de aanschaf van een xjs overweegt adviseer ik om er een te kiezen die qua aanschaf wat duurder is, maar wel aantoonbaar onderhoud en gedeeltelijke restauratie van slijtageonderdelen heeft gehad.

PROBLEMEN

  • 176.000 km

Airco stuk, stuurbekrachtiginglekkage(een paar keer gerepareerd, steeds weer terugkerend) brandstofpomp defect, verkeerde luchtfilters
Verder nieuwe raamrubbers om lekkages tegen te gaan. Voorruit en zijruitjes zijn al aan de beurt geweest. De rest volgt.
Bekend euvel is het loslaten van de hemel. Dat moet ook nog een keer gebeuren.
Dit jaar (2008) weer fluitend door de APK; een paar kleine problemen: ik vertrouw de rubberen slangen aan de brandstofrail niet helemaal meer; door de druk in de slang en de warmte onder motorkap is het verstandig om de rail en het rubber te reviseren. Anders loop je het risico van een motorbrand! De auto lekt wat koelvloeistof, niks ernstigs. De garage adviseert vervanging van de pomp, maar dat kost 2 volle werkdagen!
Wel vervangen is de viscokoppeling van de fan.

APK kleine probleempjes

  • 180.116 km

De XJS is weer voor een jaar gekeurd. Twee kleine dingen en een groter probleem. Er waren twee aanpassingen nodig om de auto goed te kunnen keuren: de bevestiging van de achtergordel bleek plotseling niet meer goed te zijn. Hoe dat kan is een raadsel. De RDW-keuring zou dat bij de import uit Zwitserland hebben moeten uitwijzen; daarna is er niets gedaan aan de gordels.
Het andere waren de wiellagers voor. Die zijn aangepakt. Al met al voor 170 euro klaar. Dat valt best mee.
Een groter probleem is dat de gehele achtertrein gereviseerd moet worden. Er komen wat gierende geluiden uit bij 100km/h.
Complete revisie (verwijderen en reviseren gehele achtertrein) komt ongeveer op 5000 euro. Da's wel even schrikken.
Misschien eerst maar eens grotere remmen aan de voorkant monteren. De stopkracht is goed, maar kan nog beter. Misschien alleen andere remblokken monteren.

airco en radiateur defect

  • 182.000 km

De auto is begin 2014 zonder veel problemen in Duitsland ingevoerd en toegelaten en gekeurd door het H(istorisch) Kennzeichen. Vooral problemen met het nauwelijks leesbaar zijn van het motornummer en olie aan de onderkant. Dat was een meevaller, want ik had erger verwacht. Er wordt echt streng gekeurd en alles moet origineel zijn.
De dynamo is gereviseerd nadat de auto stilgevallen was in een winterse rit februari 2014. De startmotor zat vast, als extra complicatie. Dus een delicaat klusje.....
Airco is sinds 2014 defect. Vastloper. Deze moet omgebouwd worden naar iets simpelers want het is een complex systeem.

De auto is in november 2015 aan het einde van een ritje gaan lekken bij de radiateur. Uiteindelijk liep het eruit: het ziet eruit als een gat. Dat wordt een revisie!
Verder weinig kosten gehad.

airco en brandstofslangen

  • 183.175 km

Vandaag de auto opgehaald na werkzaamheden aan de airco en nog een paar kleinere klussen.
Om motorbrand door veroudering van de brandstofslangen te voorkomen heb ik alle slangen en slangetjes laten vervangen. Dat geeft een veiliger gevoel. Door de warmte die de V12 afgeeft worden de slangen poreus en kunnen ze scheuren. De brandstof die onder druk wordt ingespoten komt dan op ontsteking en motor. Dan zit je met een grote revisie. Verder is een deel van de bedrading bij de motor herordend.
De airco is nu eindelijk omgebouwd naar nieuw drijfgas en werkt weer prima. Ook zijn er schakelaars vervangen.
Weggedrag is nog steeds van prima kwaliteit, auto is inmiddels 33 jaar oud.

starten, rijden

  • 184.231 km

Deze auto staat veelal stil. Een paar meetings bezocht en wat woon-werkverkeer. Ondanks het beperkte gebruik start de auto altijd.
Er is weer een keuring uitgevoerd in febr 2016. Helemaal in orde, fluitend door de TüV-keuring. De enige opmerking van de keurmeester betrof een stiknaad in de berijdersstoel die los was gegaan: dat zou een probleem kunnen worden gezien de originaliteitseisen die aan oldtimer met historisch kenteken gesteld worden.
Geen rare dingen. Aandrijflijn moet t.z.t. aangepakt worden. Er is de nodige speling.

APK-TüV-keuring

  • 185.993 km

De tweejaarlijkse Duitse Hauptuntersuchung stond in mei '22 in de planning. Eerst de auto maar eens uit zijn winterslaap halen. De versnellingsbak (keerring) heeft een lekkage, de banden waren zacht en de accu was niet helemaal lekker. Altijd weer spannend of de motor weer rondgaat na lang stilstaan. Na de noodzakelijke voorbereiding (o.a. optoppen versnellingsbakolie) gedurende enkele weken wat stukjes gereden. Er zat een plat vlak in de banden, na een tijdje was dat weer weg. Zelfs de airco deed het nog!
In juni was kon de keuring, dan plaatsvinden ik. Ik kwam net te laat: aannamestop voor de keuring zonder afspraak. De keurmeester moest eerder weg. Twee weken later lukte het dan wel. Het toetertje deed het. De ruitenwissers bewogen zeer langzaam, maar werkten wel (ruitenwissermotor is een zwak punt). De uitlaatgassen werden uit één uitlaat gemeten, nou ja, het zal wel. De waardes waren okay! De remmen deden het uitstekend, met nauwelijks verschil tussen de links en rechts. Ik vermoedde dat de versnellingsbaklekkage afkeur zou worden, maar die was licht genoeg voor een "geringe Mangel". Het differentieel was ook vochtig. Verder een opmerking over vastzetten van de bestuurdersstoel. Dus weer twee jaar goedgekeurd en tijd om de zaken alsnog te repareren. De krukaskeerring wordt het duurst. Het blijft ondanks zijn leeftijd en gewicht toch een fijn rijdende auto. Gelukkig heeft de wagen op het oog niet bijzonder veel geleden van het vele stilstaan tijdens de Coronatijd.

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.