Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Jaguar
  • XJS

Jaguar XJS V12 (1982)

autoreview

9
Jaguar XJS V12 (1982)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringXJS V12
Versnellingen3, Automaat
Bouwjaar1982
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf165.000 km
KM-stand laatst184.231 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 176.000 km
  • 1 december 2007

Deze Jaguar XJS is een fijne auto. Ik vind het rijcomfort erg goed voor een auto van ruim 25 jaar oud. De vering in combinatie met de relatief hoge banden (215 70 vr 15) geeft een goed weggedrag en wegligging. De iets bredere banden zorgen wel voor gevoeligheid voor spoorvorming. Dit gecombineerd met redelijk gevoelloze besturing vind ik minder positief.

De V12-motor met bijna 300 pk trekt goed en is zeer rustig. In combinatie met de standaard drietrapsautomaat krijg je in alle typen verkeer (file, stad, buitenweg etc) een zeer rustig rijdende auto, met voldoende reserves om eens lekker door te trekken. Door het gewicht is deze auto niet supersnel, maar er is toch een 0-100 tijd mogelijk van iets over de 7 seconden.

De zitpositie voorin is goed. Ik ben 1.90 meter, maar heb hoofdruimte over. Vergeleken met bijv. de Jaguar XJ 40 is de XJS in ieder geval ruimer op dat punt. Achterin kunnen alleen kinderen en honden redelijk en veilig zitten (gordels!).

De auto is mooi afgewerkt met hout en leer (stoelen, deurpanelen en middenconsole zijn geheel in leer uitgevoerd). Het uitzicht is fenomenaal over de lange motorkap. De barrel-type instrumenten ogen wat vreemd maar zijn daardoor ook wel grappig om te zien. Is weer eens wat anders dan ronde klokjes.

De verschijning op de weg is ook redelijk exclusief, dus je trekt wel wat bekijks. Ik zou ’m graag vaker zien, want het is een beetje jammer dat ie wat ondergewaardeerd is tov bijv. de E-type. Ik denk dat ie ruimer is en wat beter remt dan de E-type. Dat laatste maakt het veiliger.

De kosten zijn behoorlijk fors, je moet toch rekenen op minimaal 1500 euro per jaar. Ik moet daar wel bij zeggen dat wat grotere dingen die door slijtage moeten gebeuren, uitsmeer over enkele jaren (denk aan rubberen afdichtingen, uitlaat, banden, ophangrubbers, remmen, tectyl, ruitewissermotor etc). Maar dat hoort er nu eenmaal bij. Als je de aanschaf van een xjs overweegt adviseer ik om er een te kiezen die qua aanschaf wat duurder is, maar wel aantoonbaar onderhoud en gedeeltelijke restauratie van slijtageonderdelen heeft gehad.

PROBLEMEN

  • 176.000 km
  • 1 december 2007

Airco stuk, stuurbekrachtiginglekkage(een paar keer gerepareerd, steeds weer terugkerend) brandstofpomp defect, verkeerde luchtfilters
Verder nieuwe raamrubbers om lekkages tegen te gaan. Voorruit en zijruitjes zijn al aan de beurt geweest. De rest volgt.
Bekend euvel is het loslaten van de hemel. Dat moet ook nog een keer gebeuren.
Dit jaar (2008) weer fluitend door de APK; een paar kleine problemen: ik vertrouw de rubberen slangen aan de brandstofrail niet helemaal meer; door de druk in de slang en de warmte onder motorkap is het verstandig om de rail en het rubber te reviseren. Anders loop je het risico van een motorbrand! De auto lekt wat koelvloeistof, niks ernstigs. De garage adviseert vervanging van de pomp, maar dat kost 2 volle werkdagen!
Wel vervangen is de viscokoppeling van de fan.

APK kleine probleempjes

  • 180.116 km
  • 28 oktober 2011

De XJS is weer voor een jaar gekeurd. Twee kleine dingen en een groter probleem. Er waren twee aanpassingen nodig om de auto goed te kunnen keuren: de bevestiging van de achtergordel bleek plotseling niet meer goed te zijn. Hoe dat kan is een raadsel. De RDW-keuring zou dat bij de import uit Zwitserland hebben moeten uitwijzen; daarna is er niets gedaan aan de gordels.
Het andere waren de wiellagers voor. Die zijn aangepakt. Al met al voor 170 euro klaar. Dat valt best mee.
Een groter probleem is dat de gehele achtertrein gereviseerd moet worden. Er komen wat gierende geluiden uit bij 100km/h.
Complete revisie (verwijderen en reviseren gehele achtertrein) komt ongeveer op 5000 euro. Da's wel even schrikken.
Misschien eerst maar eens grotere remmen aan de voorkant monteren. De stopkracht is goed, maar kan nog beter. Misschien alleen andere remblokken monteren.

airco en radiateur defect

  • 182.000 km
  • 3 april 2015

De auto is begin 2014 zonder veel problemen in Duitsland ingevoerd en toegelaten en gekeurd door het H(istorisch) Kennzeichen. Vooral problemen met het nauwelijks leesbaar zijn van het motornummer en olie aan de onderkant. Dat was een meevaller, want ik had erger verwacht. Er wordt echt streng gekeurd en alles moet origineel zijn.
De dynamo is gereviseerd nadat de auto stilgevallen was in een winterse rit februari 2014. De startmotor zat vast, als extra complicatie. Dus een delicaat klusje.....
Airco is sinds 2014 defect. Vastloper. Deze moet omgebouwd worden naar iets simpelers want het is een complex systeem.

De auto is in november 2015 aan het einde van een ritje gaan lekken bij de radiateur. Uiteindelijk liep het eruit: het ziet eruit als een gat. Dat wordt een revisie!
Verder weinig kosten gehad.

airco en brandstofslangen

  • 183.175 km
  • 4 augustus 2015

Vandaag de auto opgehaald na werkzaamheden aan de airco en nog een paar kleinere klussen.
Om motorbrand door veroudering van de brandstofslangen te voorkomen heb ik alle slangen en slangetjes laten vervangen. Dat geeft een veiliger gevoel. Door de warmte die de V12 afgeeft worden de slangen poreus en kunnen ze scheuren. De brandstof die onder druk wordt ingespoten komt dan op ontsteking en motor. Dan zit je met een grote revisie. Verder is een deel van de bedrading bij de motor herordend.
De airco is nu eindelijk omgebouwd naar nieuw drijfgas en werkt weer prima. Ook zijn er schakelaars vervangen.
Weggedrag is nog steeds van prima kwaliteit, auto is inmiddels 33 jaar oud.

starten, rijden

  • 184.231 km
  • 27 januari 2017

Deze auto staat veelal stil. Een paar meetings bezocht en wat woon-werkverkeer. Ondanks het beperkte gebruik start de auto altijd.
Er is weer een keuring uitgevoerd in febr 2016. Helemaal in orde, fluitend door de TüV-keuring. De enige opmerking van de keurmeester betrof een stiknaad in de berijdersstoel die los was gegaan: dat zou een probleem kunnen worden gezien de originaliteitseisen die aan oldtimer met historisch kenteken gesteld worden.
Geen rare dingen. Aandrijflijn moet t.z.t. aangepakt worden. Er is de nodige speling.

3,3
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Jaguar XJS? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Jaguar XJS
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Jaguar XJS specificaties
  • Jaguar XJS occasions
  • Jaguar XJS video's
Advies en informatie
  • Jaguar XJS tests
  • Jaguar XJS gebruikersreviews
  • Jaguar XJS index
PREMIUM
Jaguar E-Pace P300e - Eerste Rijtest

Jaguar E-Pace P300e - Eerste Rijtest

Vanaf 2025 introduceert Jaguar alleen nog elektrische modellen. Tot het zover is, moet het...

Lees meer
 

Jaguar XJS reviews

  • Gebruikersreview
    Jaguar XJS V12 (1982)

    Jaguar XJS V12 (1982)

    9
    • 1 december 2007
  • Jaguar XJS 4.0 (1991)

    • 3 februari 2005
  • Gebruikersreview
    Jaguar XJS 4.0 Convertible (1996)

    Jaguar XJS 4.0 Convertible (1996)

    1
    • 21 november 2010
  • Gebruikersreview
    Jaguar XJS 3.6 Cabrio (1987)

    Jaguar XJS 3.6 Cabrio (1987)

    7
    • 24 maart 2010
meer reviews
BMW 633 CSi vs. Jaguar XJ-S - Classics dubbeltest

BMW 633 CSi vs. Jaguar XJ-S - Classics dubbeltest

68

40 jaar geleden volgden ze allebei een icoon op: de BMW 6-serie en de Jaguar XJ-S moesten...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Facelift Friday: Jaguar XJS

    Facelift Friday: Jaguar XJS

    49
    • 10 augustus 2018
  • Nieuws
    In het Wild: Jaguar XJ-S (1990)

    In het Wild: Jaguar XJ-S (1990)

    32
    • 21 september 2017
  • BMW 633 CSi vs. Jaguar XJ-S - Classics dubbeltest

    BMW 633 CSi vs. Jaguar XJ-S - Classics...

    68
    • 19 augustus 2016
  • Nieuws
    In het wild: Jaguar XJS Convertible

    In het wild: Jaguar XJS Convertible

    16
    • 23 september 2014
  • Op de rollenbank - Jaguar XJ-SC

    Op de rollenbank - Jaguar XJ-SC

    40
    • 6 augustus 2012
  • Gebruikersreview
    Jaguar XJS 4.0 Convertible (1996)

    Jaguar XJS 4.0 Convertible (1996)

    1
    • 21 november 2010
  • Gebruikersreview
    Jaguar XJS 3.6 Cabrio (1987)

    Jaguar XJS 3.6 Cabrio (1987)

    7
    • 24 maart 2010
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Jaguar X-Type 3.0 V6 Executive (2003)

    Jaguar X-Type 3.0 V6 Executive (2003)

    1
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai en Volkswagen ID5 heel goed

    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai...

    12
    • 11 mei 2022
  • Koopwijzer
    Koopwijzer Jaguar XF - alles wat je weten moet over de eerste generatie

    Koopwijzer Jaguar XF - alles wat je weten...

    34
    • 30 april 2022
  • Nieuws
    Jaguar XE en XF alleen nog verkrijgbaar als R-Dynamic

    Jaguar XE en XF alleen nog verkrijgbaar...

    23
    • 28 april 2022
  • Nieuws
    De bouw van de Jaguar XJ220 - Uit de Oude Doos

    De bouw van de Jaguar XJ220 - Uit de Oude...

    15
    • 27 april 2022
  • Gebruikersreview
    Jaguar I-Pace EV400 Business Edition S (2019)

    Jaguar I-Pace EV400 Business Edition S...

    8
    • 20 april 2022
  • Nieuws
    Jaguar 420G (1968) - In het Wild

    Jaguar 420G (1968) - In het Wild

    29
    • 19 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden