Jaguar XF Sportbrake 2.2D Business Edition (2013)

autoreview

Jaguar XF Sportbrake 2.2D Business Edition (2013)

Signalement

UitvoeringXF Sportbrake 2.2D Business Edition
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst105.000 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wat een mooie auto!

  • 1.000 km

Ik ben de gelukkige eigenaar van de nieuwe Jaguar XF sportbrake. Voordien had ik een Volvo V70 2.0D. De V70 heb ik nooit echt mooi gevonden, maar die heb ik gekozen omdat mijn drie kinderen perfect op de achterbank zaten, vooral de geïntegreerde kinderzitjes gaven de doorslag. Het was een degelijke auto zonder veel tralala...een rationele keuze.
De Jaguar XF sportbrake is een emotionele keuze, alhoewel hij rationeel ook wel heel sterk scoort. Uiteraard is de Jaguar adembenemend mooi. In het echt is hij zelf nog mooier en impressionanter dan op de foto's. Bij het verschijnen van de eerste foto's wist ik het meteen: deze auto wil ik hebben!
Bovendien is het interieur een streling voor het oog en maakt Jaguar het leven van de passagiers aangenamer door tal van mooie en leuke gadgets zoals de lichtjes die aanspringen als je erover aait, de opbergvakjes, drie stopcontacten, USB contact, de aangename en standaard lederen interieur en de zeer geslaagde interieurverlichting.

Toys for boys:
De XF heeft het allemaal. Elke echte man valt voor de kleine extra's die het leven opleuken: de hartslagkloppende startknop, de drive selector en ventilatormonden die uw vertrek aankondigen, de peddels aan het stuur, de automatische stuurkolom... alles is er gewoon zonder storend te zijn.

Touchscreen voor boordcomputer, navigatie en radio:
Persoonlijk vind ik het systeem bijzonder geslaagd. Het is heel gebruiksvriendelijk en na drie dagen snap je bijna alles. De meeste functies werken automatisch en op de standaardinstellingen gaat alles al intuïtief. Het navigatie systeem heeft een automatische splitscreen die je steeds de nodige extra info geeft over afslagen en de verkeerssituatie. Het berekent vlot een alternatieve route bij druk verkeer en het systeem leert ook zelf bij welke route je regelmatig volgt (wijk je drie maal af van de voorgestelde route, dan wordt dit onthouden). De oudere reviews klagen over het achterhaalde systeem, maar ik denk dat het systeem intussen sterk geëvolueerd is. Ook de telefooninterface en de connectie met een iphone werken uitstekend. Functionaliteiten zoals telefoonboek, muzieklijsten, zelfs spotifylijsten worden vlot overgenomen en zijn bedienbaar via de XF.

Zetels:
De voorzetels zitten goed en zijn goed aanpasbaar, maar ook de achterzetels zitten heel aangenaam. Door de relatief vlakke middenplaats kan je toch comfortabel drie tieners op de achterbank vervoeren. Er zijn weinig premium breaks waar de achterbank bruikbaar is voor drie passagiers: bij de BMW 5 touring is de middenstoel een heel oncomfortabele heuvel; bij de volvo 70 heb je ook een mooie middenstoel zoals bij de XF.

Wegligging:
De XF kleeft aan de weg, filtert oneffenheden uit het wegdek, is heel stil. Zelfs bij snel optrekken verliest de wagen geen grip.
Mijn Volvo V70 was duidelijk minder goed qua wegligging. Het verschil is adembenemend. Wat een comfort.

Koffer: het dilemma
De koffer is OK, maar het is geen volvo... In de V70 kon ik vlot vier grote samsonite koffers meezeulen (grote , brede, hoge en vierkante laadruimte) en had ik nog veel bergruimte onder het kofferlaadvlak. Bij de XF is alles niet iets kleiner en loopt de kofferdak hellend naar beneden zodat de koffer niet heel hoog is. Maar je kan niet alles willen, de XF is mooi en dat is het compromis. Ook bij de XF heb je een bergruimte onder het laadvlak, maar die stelt teleur in vergelijking met de V70. Ook op de plaats waar normaal een reservewiel zit, heeft de XF een extra batterij, compressor voor vering en een reeks andere bakjes met draadjes (oogt niet fraai).

Prestaties en verbruik:
De XF was een emotionele en rationele keuze. De 2.2D motor is krachtig, de wagen trekt op als geen ander en de ZF automatische versnellingsbak is fantastisch... en wonder boven wonder het verbruik is laag (zelfs bij een sportieve rijstijl). Mijn XF is nieuw en verbruikt nu gemiddeld slechts 6.1l/100km. Ik vermoed dat dit nog gaat dalen bij verder gebruik. Het stop-start systeem werkt prima, maar het is wel even wennen dat de auto resoluut de motor uitschakelt als je stopt. Je merkt geen vertraging bij het aanzetten, dus geen slecht woord hierover. Door de geavanceerde 8 versnellingsbak van ZF maakt deze wagen comfortabel en ecologisch. Dit alles heeft geleidt tot een laag verbruik en aanvaardbare CO2 uitstoot van 135g!! De Vlamingen begrijpen dat het "voordeel van alle aard" zo laag gehouden wordt en deze XF sportbrake zo een interessante leasewagen is.

Samengevat:
Ik ben vanaf het eerste moment verkocht en verknocht aan mijn Jaguar XF sportbrake. Deze auto heeft heel veel troeven om het waar te maken als de betere en stijlvollere gezinswagen!

Wittebroodsweken voorbij

  • 3.000 km

Elke dag rij ik met een grote smile naar mijn werk, nog steeds gelukkig met mijn Jaguar Xf sportbrake. Voorbijgangers op straat spreken mij aan dat ze het een heel mooie auto vinden. Ik ben nog steeds heel tevreden met mijn aanwinst.
Het verbruik is opgelopen tot 6,7l/100km vooral omdat op mijn woon-werk traject heel veel wegwerkzaamheden zijn en ik uren in de file gestaan heb. Maar ook merk ik dat de Jaguar bij een iets sportievere rij stijl of files of meer stadsverkeer snel meer gaat verbruiken. Op langere snelwegtrajecten aan 120km/u val je snel terug tot 5,5l/100km. Ik houd mijn verbruik bij in de verbruiksmonitor. Het verbruik lijkt iets wispelturiger te zijn dan bij mijn volvo V70, maar de Jaguar nodigt ook uit tot een sportievere rijstijl.
Maar de wittebroodsweken zijn voorbij en er zijn toch enkele kleinigheden die minder degelijk afgewerkt zijn: zo komt het hendeltje waarmee je de achterbank platlegt nogal gemakkelijk los (even gemakkelijk weer te plaatsen) en de interieur verlichting gaat nu ook niet meer automatisch aan bij het open van de koffer of de portieren... Toegegeven het zijn details en hopelijk blijft het hierbij. To be continued!

Probleem van interieurverlichting verholpen na telefoontje naar garage: gewoon vinger meer dan 4 sec onder middelste leeslichtje houden en de verlichting wordt ge"reset"...dat was gemakkelijk...paniek voor niets, gelukkig maar.

Mooi en praktisch

  • 7.000 km

De Jaguar XF is niet alleen mooi, maar ook praktisch! Ik had even gevreesd dat de koffer en het interieur minder praktisch zou zijn dan mijn bij de V70, maar niet is minder waar. In deze auto kan je vlot een gezin met drie tieners en bagage vervoeren (zie foto). De kofferruimte is echt wel ruim en praktisch. De Jaguar XF is een heel comfortabele en betrouwbare reiswagen!

Klaar voor wintersport

  • 14.000 km

De koffers zijn gepakt voor onze wintersportvakantie. Er kunnen vlot vier Samsonite koffers in de XF sportbrake. Meer bepaald drie grote en één middelgrote Samsonite koffers. Er is ook nog eens plaats voor heel wat handbagage achter de koffers (zie foto).
Ook winterbanden zijn onmisbaar op een achterwiel aangedreven auto. Hier werd gekozen voor de ContiWinterContact TS 810 Sport.
Sneeuwkettingen komen van Thule: K summit K45. De sneeuwkettingen kon ik vlot opbergen onder de laadvloer van de kofferruimte.

Terug van wintersport in Frankrijk

  • 16.000 km

De XF sportbrake heeft onze wintersportvakantie voortreffelijk doorstaan. Zowel in de heen- als terugreis was er veel regen en in de bergen een beetje sneeuw op weg. Niet genoeg voor sneeuwkettingen of een echte sneeuwtest. Maar genoeg gladheid om voorzichtig de bergpas op en af te rijden met winterbanden en de automatische versnellinsgbak in wintermodus.
De ZF 8 versnellingsbak is een zegen bij het op en afrijden van de bergpas. Bij het dalen was het makkelijk terugschakelen met de peddels aan het stuur om zo op de motor te remmen.
De wegligging was volgeladen en met 5 passagiers heel goed. Die standaard luchtvering maakt hier het verschil tov mijn vorige wagen (V70). Het verbruik bij regenweer aan 110km/u daalde tot 5l/100km, maar liep op tot 6l/100km aan 130km/u. Het verbruik bij lange trajecten snelweg is behoorlijk lager dan mijn dagelijks woon-werk traject (6,7l/100km).
Een aantal wagens staken me traag voorbij om de XF te bekijken en lieten me vervolgens weer voorbijsteken. Een aantal chauffeurs staken hun duim op. Met een XF sportbrake ben je nog steeds een bezienswaardigheid op de Franse wegen...

Al meer dan één jaar plezier!

  • 28.000 km

Bij de meeste auto's is het nieuwe er na enkele maanden al af. Na meer dan één jaar met mijn Jaguar XF sportbrake geniet ik nog dagelijks van deze bijzonder aangename, betrouwbare en comfortabele auto.

Verbruik en brandstoftank:
Het is mij opgevallen dat na de bandenwissel van winter naar zomerbanden, het verbruik gedaald is van 6,7l naar 6,2l/100km.
Als ik de brandstoftank volledig leeg rijd (ja, zelfs tot gedaald motorvermogen, ander schakelpatroon en schokken toe), dan krijg ik er maar 65 liter in. Officieel 70l, maar dat lukt mij nooit! De brandstoftank is in praktijk dus kleiner dan op papier. Opgelet: als de boordcomputer aangeeft dat je nog nul km kan rijden, dan heb je nog maximum 5km. Een klein minpuntje: bij een volle tank hoor je de brandstof "klotsen" bij afremmen of het nemen van een verkeersdrempel.

Eerste onderhoud op 26.000km:
Het eerste onderhoud na 1 jaar is vlot verlopen: geen extra kosten, nog geen mankementen, geen problemen. De Jaguar XF sportbrake blijkt een heel betrouwbare auto te zijn!!!

Balans na meer dan één jaar: een heel tevreden Jaguar rijder!

40000km genieten

  • 40.000 km

Intussen zijn we 40000km ver. Jaguar heeft preventief de wagen laten binnenkomen voor het vervangen van de intercooler. Gratis vervangwagen, prima service! Eerder werd preventief al eens een brandstofslangetje vervangen tijdens de eerste reguliere servicebeurt. De XF sportbrake legt een foutloos parcours af.

***De echte wintertest***

  • 46.000 km

Uitgerekend op 27 december 2014, de dag dat gans Europa door zware sneeuwval geteisterd werd en dat duizenden vakantiegangers in de Alpen vastzaten, uitgerekend op die dag hadden we 's avonds een afspraak ergens in een bergdorpje in de Zwitserse Alpen.
Gelukkig hadden we reeds een tussenstop gepland net voor Basel, maar reeds vanaf het vertrek tot de aankomst heeft het hard gesneeuwd. We hebben 8 uur gereden over 300 km. De Jaguar XF sportbrake was volgeladen met vijf passagiers en vier koffers. Enkele weken voor ons vertrek had ik de "ContiWinterContact TS 810 Sport" winterbanden laten plaatsen.
Op de snelweg hadden we afwisselend ijzel, sneeuw, veel sneeuw, aangekoekte sneeuw...en veel files. Maar de Jaguar XF sportbrake heeft mij verbaasd in de positieve zin. Ondanks de achterwielaandrijving heb ik mij geen moment onveilig gevoeld. De auto heeft nooit heeft geslipt of van zijn lijn afgeweken. Die winterstand op de automatische versnellingsbak is echt wel een goede hulp gebleken. Daarbij gaat de auto anders schakelen en is het moeilijk om de wielen te laten spinnen. Dat rijdt minder sportief maar wel baanvast.
Onderweg zagen heel veel ongevallen en vooral met 4X4s die dachten dat enige voorzichtigheid overbodig was.
Eens aan de voet van de bergpas werd iedereen verplicht om sneeuwkettingen te monteren. Ik had thuis geoefend en de sneeuwkettingen van Thule: K summit K45 (zie foto) plaats je heel gemakkelijk in slechts enkele minuten. Het was de eerste keer dat ik sneeuwkettingen moest plaatsen en ermee rijden. Vervolgens hebben we 28km bergop geklommen op smalle haarspeldbochtwegen die vers ondergesneeuwd waren. Ik heb de winterstand geactiveerd en de antislipknop uitgezet. Het was een heel avontuur maar tot mijn verbazing ging dat eigenlijk heel vlot! Slechts één keer zaten we enkele seconden vast toen een sneeuwruimer ons tussen de hoge sneeuw aan de rand van de weg en de vers geruimde sneeuw blokkeerde. Na een enkele keer achteruit en vooruit rijden kon ik weer weg rijden. Het bleef hard sneeuwen en net voor donker kwamen we op 1670 meter bij ons hotel in het laatste dorpje van de vallei.
Na een week op een openluchtparking met temperaturen onder -20°C startte de XF sportbrake onmiddellijk en zonder problemen. Op de terugweg hadden we afwisselend ijzel, smeltende sneeuw en bakken regen. Gelukkig zijn we veilig thuis geraakt met dank aan onze trouwe vierwieler.
Toen ik overwoog om over te stappen van een voorwielaangedreven auto op de achterwielaangedreven XF sportbrake was het de jaarlijkse skireis en dit scenario die me liet twijfelen. Vandaag zie ik dat de vrees onterecht is en dat je met winterbanden, winterstand, sneeuwkettingen en Jagurar XF sportbrake veilig op wintersport kan.

Lekke band

  • 50.000 km

's morgens bij vertrek naar het werk rijdt de auto anders dan gewoonlijk. De auto achter mij knippert met zijn lichten. Ik ga aan de kant en mijn rechter achterband staat volledig plat. Vermoedelijk door de luchtvering heb ik het niet onmiddellijk opgemerkt. Ik heb slechts 500 meter gereden. Helaas heb ik geen reserve band maar zo een herstelkit. Eerst de handleiding lezen en dan maar de compressor met lijm gebruiken. Aanvankelijk ben ik sceptisch, maar binnen de 10 minuten heb ik weer een opgeblazen band.
Bij de bandencentrale laten ze weten dat de band teveel beschadigd is om te herstellen. Geen nood want mijn zomerbanden moeten er toch net op.

update

  • 65.000 km

De XF sportbrake blijft een foutloos parcours afleggen. Enkele maanden geleden had ik nog een routine onderhoud (54000km), geen bijzonderheden, gewoon degelijke wagen.

Vandaag werd de Jaguar F Pace voorgesteld. Ik vind het een fantastische wagen. Nu nog kijken of mijn hele gezin in de auto past en hij is verkocht.

3 jaar en 80.000 km zorgeloos rijplezier

  • 80.000 km

Al drie jaar ben ik de gelukkige eigenaar van mijn XF sportbrake en ik heb elke minuut genoten van deze fantastische wagen. Even was ik in rouw omdat er misschien geen opvolger ging komen, maar Ian Callum heeft bevestigd dat er wel een nieuwe XF sportbrake komt. Ik hoop dat die snel voorgesteld wordt want volgend jaar moet ik al wisselen.

Alweer een jaar zonder zorgen voorbij!

  • 95.000 km

Het wordt ééntonig maar mijn XF sportbrake heeft weer een feilloos jaar achter de rug. Ook de jaarlijkse skivakantie in de Alpen, een weekje op parking bij temperaturen tot -18°C en de terugrit in sneeuw en ijzel waren geen probleem voor de XF sportbrake. Tot nog toe mijn meest betrouwbare wagen!

Einde leasing nabij

  • 100.000 km

Op 1 mei zal ik mijn XF sportbrake inwisselen voor de All New Land Rover Discovery.
De voorbije vier jaar zijn nagenoeg voorbij gevlogen in mijn vliegend tapijt. Maar sinds enkele weken maakt mijn Jaguar een luid motorgeluid. Niet zo een stoer gebrul maar eerder een metalige klank zoals een gaatje in de uitlaat of zoiets. Inderdaad, bij nazicht werd een kleine scheur in de hechting tussen motor en uitlaat vastgesteld en dit wordt nog binnenkort verholpen. Intussen ook een sterretje van steenslag in mijn voorruit laten weghalen.

Bye bye Jag

  • 105.000 km

Vandaag hebben we afscheid genomen van onze XF sportbrake. Mijn dochter was niet akkoord en heeft de laatste maanden duidelijk laten blijken dat er geen enkele auto zo mooi is als deze. Het is de leukste en betrouwbaarste auto waar ik ooit mee gereden heb. Maar na vier jaar en 105000km is het tijd voor de wissel. Er was nog geen XF sportbrake te bespeuren en we waren op zoek naar nog een iets ruimere auto. De keuze ging tussen de XC90 en de All new Discovery. Ik heb voor de Land Rover gekozen (zie nieuwe review).

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens