Jaguar XF Sportbrake 3.0D V6 S Prestige (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XF Sportbrake 3.0D V6 S Prestige |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 178.000 km |
KM-stand laatst | 178.000 km |
Mijn Jaguar XF Sportbrake: succes of flop?
- 178.000 km
Met deze review neem ik jullie mee in mijn zoektocht naar een mooie praktische station, en hoe ik daarbij uiteindelijk bij een jaguar XF Sportbrake uitkom. Mijn doel is om in de toekomst mijn ervaringen met de jaguar te delen, vooral ook omdat er vrij weinig goede reviews zijn van deze jaguars XF als occasion.
Na vier jaar eigenaar te zijn geweest van een Saab 9-5 sedan uit 2005 was het tijd voor wat nieuws. Niet alleen omdat de kilometers met 420.000 begonnen te tellen, maar ook omdat gezinsuitbreiding met een tweede vroeg om wat ruimers (met name in de koffer).
Toevallig wisselde ik begin januari van baan, waardoor ik een leasebak zou kunnen gaan uitzoeken. Na wat uitzoekwerk heb ik toch besloten dat niet te doen. Daarvoor waren hoofdzakelijk twee redenen. Ten eerste de kosten: De netto bijtelling in mijn budget zou al snel op € 400-500,- per maand uitkomen, terwijl ik bij het rijden van mijn eigen auto een netto autovergoeding van ongeveer € 400,- per maand zou ontvangen (totaal verschil tussen lease of eigen auto dus € 800,-). Ten tweede bedroeg de levertijd van een leaseauto tenminste zes maanden vanaf einde proeftijd. Dat zou op ongeveer september uitkomen. In die periode zou ik dan nog in de Saab moeten rondrijden, op zichzelf geen probleem, maar praktisch was het niet.
De kogel was dus door de kerk: er zou een nieuwe auto worden aangekocht, waarbij de Saab zou worden ingeruild. De nieuwe auto moest aan een aantal eisen voldoen. Het moest een station worden. Richtprijs was maximaal € 14.000, en mocht niet ouder dan 10 jaar zijn. Het maximaal aantal kilometers lag voor mij op ongeveer 150.000. Het type brandstof maakte me niet zoveel uit, maar de voorkeur ging uit naar benzine (o.a. vanwege de MRB).
Binnen deze kaders is het niet moeilijk om een station te vinden; sterker nog: van de welbekende merken (Ford, skoda, volkswagen, renault en noem zo maar op...) staat er in Nederland zat te koop. Dat vond mijn vrouw ook prima, maar zelf was ik bang dan veel te snel uitgekeken te zijn op een auto. Een auto is voor mij iets wat ook een glimlach moet geven. Kortom: mijn persoonlijke eis was dat het iets niet de alledaagse station mocht zijn.
De zoektocht begon online. Binnen een aantal weken had ik een klein lijstje met auto's die aan mijn voorwaarden voldeden: Een Renault Megane III gt220, BMW 335i touring (N54 blok), Audi s4(of a4) , en een Saab 9-3 estate aero. Tot slot sprak de C32 AMG mij ook erg aan, maar die beschouwde ik niet als serieuze optie vanwege de leeftijd. En bovendien wil je dan natuurlijk liever de C55 AMG - maar die was nauwelijks te krijgen in mijn prijsklasse.
De BMW en de Audi vielen voor mij al snel af. Beide auto's kenden voor mijn prijs vaak een hoge kilometerstand, ook was het lastig om een auto met de juiste specs te vinden (geen zwart of wit). Daarnaast zag ik op tegen onderhoudskosten van het N54 blok van de BMW en de vierwielaandrijving van de Audi; om nog maar te zwijgen van de verbruikskosten.
De Saab viel vervolgens af omdat ik geen zwarte wilde en mijn vrouw ook even geen Saab meer wilde rijden. Bleef de Renault over. Daarvan stond er slechts één in Nederland te koop met de opties die ik wilde, voor een redelijke prijs met net geen 100.000 kilometers gelopen. De afspraak voor een bezichtiging was al gemaakt toen de verkoper mij de dag ervoor belde met de mededeling dat hij toch besloten had om de auto niet te verkopen. Ik was dus weer terug bij af.
Min of meer toevallig kwam ik er vervolgens achter dat ook Jaguars stationvarianten produceert, in de vorm van de Sportbrake. Ik werd meteen getrokken door de bijzondere lijnen van de Sportbrake. Dat gold dan voor de eerste generatie XF. De tweede generatie paste niet in mijn budget. Datzelfde gold voor de benzine-uitvoering. Jaguar produceerde de Sportbrake voor de Europese markt met enkel meerdere dieselvarianten, en één benzinevariant, namelijk de XFR (5 liter v8 supercharged). Die laatste viel in ieder geval buiten mijn budget, dus dan zou het een diesel moeten worden.
De 2.2d viercilinder leek op het eerste gezicht verstandiger, en dat is het wellicht ook. Maar de zescilinder (oorspronkelijk PSA-blok) had meer aantrekkingskracht, natuurlijk vanwege het vermogen en de souplesse van de motor. Qua verbruik scheelde het ook niet veel, 1 op 20 om 1 op 17. Zoekend naar de juiste uitvoering bleek dat de zescilinders ook vaak beter waren uitgerust.
Begin januari dit jaar wist ik ook mijn vrouw te overtuigen dat een jaguar best verstandig zou kunnen zijn, met name ook gezien het redelijke verbruik. Qua wegenbelasting is het natuurlijk een ander verhaal. Wel blijkt dat Jaguar de kwaliteit in de laatste jaren flink heeft weten te verbeteren. De auto's zouden behoorlijk betrouwbaar zijn.
Samen met mijn vrouw vervolgens een proefrit wezen maken bij een dealer in Nederland, maar dat viel toch tegen. De betreffende Jaguar stond al lange tijd stil. De banden waren zacht, de gordels zaten onder de schimmel en de auto zat onder de krassen. De foto's hadden niet verder van de werkelijkheid kunnen liggen.
In mijn zoektocht naar de juiste uitvoering keek ik ook over de grens, en daar kwam ik deze uitvoering tegen. Een Sportbrake uit het laatste jaar (September 2015). De eerste eigenaar had smaak, want zo goed als alle opties waren aangevinkt (behalve het premium Meridian sound system). Bovendien stond de kleur Firenze Red de Jaguar XF erg goed, zeker in combinatie met het Black Pack (waarbij alle chrome randen zwart zijn).
De Jaguar had bijna 178.000 gelopen en kende een sluitende onderhoudshistorie. Enige punt was dat de distributieriem nog vervangen moest worden, en dat zou dus feitelijk meteen na aankoop moeten gebeuren. Dat gaf mij ook enige onderhandelingsruimte, waarbij ik de 20 inch wielset ook mee wist te krijgen bij de aankoop.
Eind februari 2023 is de Jaguar XF uiteindelijk opgehaald met transport. Vervolgens ben ik ermee naar het RDW gereden (afspraak gemaakt in Zwolle zodat ik met het eendagskenteken een mooi tochtje kon maken vanuit Ede). De Jaguar maakte meteen indruk op mij bij deze eerste echte rit. De zescilinder is soepel en rijdt heerlijk op het koppel in combinatie met de 8-trapsautomaat. Ook stuurt de Jaguar verrassend direct en sportief voor een toch wel flinke en vrij zware auto (ruim 1800 kg).
Na de keuring kon ik BPM-aangifte gaan doen. Dat betekende nog een keer slikken en niet te lang over nadenken. Vervolgens heb ik de auto naar de garage gebracht voor een beurt en vervanging van de distributieriem en waterpomp.
Inmiddels rij ik een dikke week in de Jaguar. Op korte termijn zullen de zomerbanden weer gemonteerd worden. Dat betekent nieuw rubber, want de banden op de 20 inch velgen zijn compleet versleten. In April zal ik daarover een nieuwe update plaatsen, samen met een korte review over de velgen. Verder hoop ik later dit jaar nogmaals een review te plaatsen bij eventueel verder onderhoud, en ook een update te geven over de kosten in dit eerste jaar.
Conclusie: De Jaguar is een heerlijke reisauto, met fijne leren stoelen, alle denkbare opties en dito looks. Tot op heden ben ik zeer content met mijn jag!
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.