Jaguar XF | Nieuw: facelift 2021

Wouter82

Moderator

214f3898936fc4d5feb53352f84ad737.jpg

otqyy29b3rb2.jpg

le8ylqzbr6ol.jpg

n8jyulgbe8m4.jpg

sa6yy5xbpttv.jpg

5zeyyq4bvp0r.jpg

0a8eb0bb202c0b80619d290a0769589b.jpg

r54ym26bz897.jpg

tm5yr61beah4.jpg

hfnyfinbi97b.jpg

9w5yajab1ujd.jpg

[size=x-large]Jaguar trekt doek van gloednieuwe XF[/size]

Dit is de nieuwe Jaguar XF. Met deze tweede generatie wil het Engelse merk opnieuw de aanval openen op auto's als de BMW 5-serie en Audi A6. Ontwerper Ian Callum heeft overduidelijk gekeken naar het design van de XE. De lichtunits van de XF vertonen overeenkomsten met die van z'n kleine broer en ook het silhouet doet sterk aan dat van de XE denken. De tweede generatie XF is 4.954 mm lang en de wielbasis is 2.960 mm. Ondanks dat de auto iets korter en lager is dan z'n voorganger, zorgt de langere wielbasis (+ 51 mm, 125 mm meer dan de XE) voor meer interieurruimte. Dat betekent achterin 15 mm meer beenruimte en 27 mm meer hoofdruimte dan voorheen. Onderhuids maakt de XF een flinke stap. De tweede generatie krijgt namelijk een basis van aluminium. Dat resulteert in een tot 190 kg lager gewicht, en volgens Jaguar is de XF hiermee 90 kg lichter dan de concurrentie. Het lagere gewicht zorgt voor betere rijeigenschappen en ook een lager verbruik. De zuinigste versie heeft de beschikking over de nieuwe 2,0-liter Ingenium-turbodiesel met 163 pk/380 Nm en een handbak. De CO2-uitstoot is 104 g/km, de laagste waarde voor een niet-hybride in dit segment. Daarboven bestaat het dieselgamma uit een 2,0-liter Ingenium-turbodiesel met 180 pk en 430 Nm en een 3,0-liter V6-turbodiesel met 300 pk en 700 Nm. Alle motoren zijn te combineren met een achttrapsautomaat van ZF, een handgeschakelde zesbak is op sommige versies verkrijgbaar. De basisbenzinemotor is een 2,0-liter turbomotor met 240 pk en 340 Nm. Daarboven vinden we 3,0-liter V6- en met supercharger. De eerste heeft een vermogen van 340 pk, de topversie heeft 380 pk en gaat door het leven als V6 S. Die heeft een sportiever karakter dan de andere versies. In een later stadium volgen ongetwijfeld ook weer diverse R-versies met 5,0-liter V8 Supercharged. Net als de XE krijgt de XF de beschikking over het InControl Touch-infotainmentsysteem, in dit geval met een 10,2-inch touchscreen met Dual View. Een digitaal Meridian-audiosysteem van 825 Watt met zeventien speakers is een optie. Het showdebuut van de XF vindt op 1 april plaats op de NYIAS in New York. In het najaar verwachten we de auto bij de dealers.
https://www.autoweek.nl/nieuws/32296/jaguar-trekt-doek-van-gloednieuwe-xf

Wouter82

Moderator

Mwoah. Stuk minder fraai en onderscheidend dan het oude model en ook wat weinig onderscheidend ten opzichte van de XE vind ik zo afgaande op deze foto's.

Caspian

Gebruiker
Lijkt wel alsof het een VAG-product is met die kleine veranderingen om een nieuw model te creëren!;)
Ik vind het wel een mooie auto geworden, dat dan weer wel. (y) En als ik het zo lees, is hij er onderhuids ook flink op vooruit gegaan. Hopelijk ga ik hem wat vaker zien dan de huidige.

RobEU

Gebruiker
Oh, er zijn inmiddels meer foto's. Op die derde foto vind ik 'm wel aardig, maar verder erg tegenvallen. Dat derde zijruitje oogt wat misplaatst en ook de achterlichten (net als bij de XE) kunnen me niet bekoren. Het interieur vind ik misschien nog wel de grootste tegenvaller. Doodsaai en zonder enige vorm van frivoliteit of klasse. Hartstikke grauw en donker, daar helpen paar stripjes hout ook niets meer. Had net een Toyota kunnen zijn zo. Jammer, want ik vind de huidige best leuk om te zien.

MWH

Gebruiker
De voorkant vind ik zonder ze naast elkaar te leggen moeilijk te onderscheiden van de oude. De achterkant is daarentegen duidelijk XE met die veel te grote, uitdrukkingsloze lichtunits. Het interieur is inderdaad Duits grauw...

der Magistrat

Gebruiker
MWH zei:
De voorkant vind ik zonder ze naast elkaar te leggen moeilijk te onderscheiden van de oude. De achterkant is daarentegen duidelijk XE met die veel te grote, uitdrukkingsloze lichtunits. Het interieur is inderdaad Duits grauw...

Ja, dat vind ik ook jammer: het beperkte onderscheid. Jaguar wilde na de vorige XJ een andere kant opgaan qua design. Dat deden ze en nu blijven ze daar dus voorlopig. Het lijkt erop dat de vernieuwingen qua design in de autowereld minder en minder worden.

R W D

Gebruiker
hfnyfinbi97b.jpg

Het dashboard doet mij denken aan dat van de Toyota Auris:

Grotefoto-JK7JZJBW.jpg

Niks mis met het Auris-dash, maar van een Jaguar mag je toch wel iets meer verwachten.

funf

Gebruiker
Tja, Jaguar. Vroeger een merk met mooie klassieke modellen, maar daar is weinig meer van over. De huidige XF sprak mij al niet aan, dat is met deze nieuwe niet veel beter. Dan zou ik nog eerder een Lexus overwegen. Nee, voor mij is een Jaguar geen optie.

Guest
R W D zei:
hfnyfinbi97b.jpg

Grotefoto-JK7JZJBW.jpg

Niks mis met het Auris-dash, maar van een Jaguar mag je toch wel iets meer verwachten.

Inderdaad zeg! Dat rond ding daar links, hoe heet t ook alweer.. oja! Het stuur! Spre-kend!!
;)

straatos

Gebruiker
Het achterpassagiers raam in de deur 'meenemen' was helemaal niet zo gek.... Zie onder de uitgaande XF.

2011_jaguar_xf-pic-7484214936231563211.png

Roder

Gebruiker
Mooie auto gebleven!

Het dashboard vind ik in de verste verte niet eens lijken op dat van de Auris. Dat Japanse rommeltje is compleet anders dan het strakke XF interieur.

R W D

Gebruiker
vertmaori zei:
Die daklijn met derde zijruitje doet me wel heel sterk denken aan de Honda Accord sedan uit 1997.

+1 (y) Die gedachte kwam bij mij ook op.

Sowieso ben ik geen voorstander van derde zijruitjes achter de achterportieren, vind het veel mooier als die onderdeel uitmaken van de achterportieren. En je krijgt er een klein achterdeurtje door, is het ruitje in de deur meegenomen dan is de instap achterin veel rianter.

straatos

Gebruiker
Nou, het viersdeurs coupé achtige wordt met de huidige XF meer benadrukt dan met de nieuwe XF. Die laatste krijgt door het derde ruitje iets meer sedanachtigs. Maar misschien wilden ze dit ook zo.

funf

Gebruiker
R W D zei:
Sowieso ben ik geen voorstander van derde zijruitjes achter de achterportieren, vind het veel mooier als die onderdeel uitmaken van de achterportieren. En je krijgt er een klein achterdeurtje door, is het ruitje in de deur meegenomen dan is de instap achterin veel rianter.

Dat ben ik niet met je eens, kijk maar eens naar deze beauty. Daar kan het prima en was de instap ook royaal, zo weet ik uit eigen ervaring.

x_blackxjr.jpg

Guest
520d zei:
Dat ben ik niet met je eens, kijk maar eens naar deze beauty. Daar kan het prima en was de instap ook royaal, zo weet ik uit eigen ervaring.

x_blackxjr.jpg

Ik vind dit ook een mooiere oplossing, vooral omdat hier geen extra spijl in de zijruit hoeft.

Je ziet het bij de BMW's, die hebben allemaal een extra spijl in de zijruit. Dat vind ik verre van mooi.

Bv:
bmw_3_serie_01.jpg

Het extra spijltje in de zijruit maakt de wagen optisch hoger ipv langer.

R W D

Gebruiker
JP2010 zei:
Vind de oplossing bij de 4gc mooier dan de standaard 3 of 5 :)

Ik niet. Maar ik kan me wel voorstellen waarom het zo gedaan is, want anders had de 4GC wel heel veel op de 6GC geleken.
En dat vind ik dus één van de mooiste auto's van dit moment.

RobEU

Gebruiker
R W D zei:
JP2010 zei:
Vind de oplossing bij de 4gc mooier dan de standaard 3 of 5 :)

Ik niet. Maar ik kan me wel voorstellen waarom het zo gedaan is, want anders had de 4GC wel heel veel op de 6GC geleken.
En dat vind ik dus één van de mooiste auto's van dit moment.

Grappig, dat heb ik juist precies andersom. Ik vind de 4GC echt prachtig, maar de 6GC minder geslaagd. Dat heeft overigens alles met de neus te maken, die vind ik gewoon echt niet mooi, met die omhoog getrokken ogen en grille en veel te drukke lijnen.

Guest
Nee de 6 GC klopt van de zijkant niet, vooral achterportieren. Raar ding. 4 GC vind ik echt schitterend

De nieuwe XF vind ik erg tegenvallen. De XE vond ik op eerste foto's super maar in normale trim (dus zonder sportbumpers) erg anoniem, vooral de saaie Audi kont doet me niks. Hetzelfde geldt voor de nieuwe XF. Mooie auto maar weinig onderscheidend. Interieur slaapwekkend zelfs

iDS

Gebruiker
JP2010 zei:
R W D zei:
hfnyfinbi97b.jpg

Grotefoto-JK7JZJBW.jpg

Inderdaad zeg! Dat rond ding daar links, hoe heet t ook alweer.. oja! Het stuur! Spre-kend!!
;)

Inderdaad: quasi geen verschil...vanop een kilometer afstand. Beiden een gebogen bovenzijde...zo zijn er nog wel dashboards geweest. Alleen doet Jaguar een pak meer met dat thema dan Toyota. Er zit ongelooflijk meer verfijning (bv. de rondlopende houtstrip, de aluminiumstrip die in de deuren doorloopt). Komt wel beter tot zijn recht in combinaie met licht leder.

iDS

Gebruiker
straatos zei:
Het achterpassagiers raam in de deur 'meenemen' was helemaal niet zo gek.... Zie onder de uitgaande XF.

2011_jaguar_xf-pic-7484214936231563211.png

tm5yr61beah4.jpg

Maar met het nieuwe model komt Jaguar tegemoet aan een van de knelpunten van de 'oude' XF: de hoofdruimte op de achterbank is krap, instappen niet evident. Aangezien deze wagen ook met chauffeur dienst doet, moest dat aangepakt worden.
In tegenstelling tot de bewering van RWD, is de opening bij het nieuwe model duidelijk groter dan voorheen voor de instap achter.

Guest
Jaguar-XF-2015-2016.100.jpg

Jaguar-XF-2015-2016.102.jpg

Jaguar-XF-2015-2016.101.jpg

https://theautomobilist.fr/nouvelle-jaguar-xf-2016-xe-xl-galerie-videos-10284

RobEU

Gebruiker
In een donkere kleur ziet 'ie er in mijn ogen al wat mooier uit, maar hij houdt nog steeds die cheap ass Audi A5-achterlichten. Ik vond de XE in het echt ook heel erg tegenvallen en vrees voor de XF.

Dan maar uitkijken naar de XJ, hoewel ik vermoed dat die vooral een xl-versie van de XF gaat worden...

Max M

Gebruiker
Goed het is een forum, waarin iedereen zijn opinie over een nieuwe auto mag en kan geven. Wat me echter opvalt dat we beland zijn in een cultuur van negativiteit......niks is meer goed aan een nieuw produkt.

Lees de topics van boven naar beneden maar eens door....een en al negativieit.....het is een nieuw soort ''puzzel'' geworden. Zoek iets en kraak het af....het is de nieuwe Nederlandse cultuur. In plaats van naar de goede dingen te kijken....., vormgeving, materiaal, ontwerp en technologie. Het is allemaal zo makkelijk......roepen wat niet goed is.

Volgens mij staat hier gewoon een hele mooie auto, die een serieus alternatief vormt voor de gevestigde orde van BMW, Audi en Mercedes in het midden-hoog segment. Ik ga er zeker een keer mee rijden!

R W D

Gebruiker
iDS zei:
In tegenstelling tot de bewering van RWD, is de opening bij het nieuwe model duidelijk groter dan voorheen voor de instap achter.

Ben ik niet met je eens. De hoofdruimte binnen zal best groter zijn, maar de bovenkant van het achterportier is duidelijk korter waardoor de instap opening kleiner zal zijn. Hetzelfde heb je met Audi en BMW/Mercedes. Trek maar een een achterportier van een 5-serie of E-klasse open, dan heb je een flinke lap deur in handen. Daarbij vergeleken heeft de A6 een heel klein achterdeurtje.

Cd6lop

Gebruiker
Teleurstellend ontwerp, karakterloos zelfs. Het interieur is gewoonweg veel te sober.

Jaguar doet er goed aan Ian Callum (ontwerper) met pensioen te sturen, alle ontwerpen lijken (veel te veel) op elkaar, dit geldt voor deze XF in vergelijking met zijn voorganger en de XE, ook de F-type is een teleurstellend ontwerp en zou zo door kunnen gaan voor een Aston Martin of omgekeerd, we hebben het allemaal al een keer gezien. Ook LandRover wordt steeds meer inwisselbaar, de wagens lijken teveel op elkaar. Jaguar maakte vroeger zulke aansprekende ontwerpen zoals de Xjs en de Xj, (en nog eerder) de E-type etc, indertijd was de kwaliteit belabberd maar het ontwerp fantastisch, nu is het (in mijn optiek) net andersom. Deze wagen zal kansloos zijn ten opzichte van de Duitse drie en Lexus, de tijd zal het leren.

iDS

Gebruiker
R W D zei:
iDS zei:

Ben ik niet met je eens. De hoofdruimte binnen zal best groter zijn, maar de bovenkant van het achterportier is duidelijk korter waardoor de instap opening kleiner zal zijn. Hetzelfde heb je met Audi en BMW/Mercedes. Trek maar een een achterportier van een 5-serie of E-klasse open, dan heb je een flinke lap deur in handen. Daarbij vergeleken heeft de A6 een heel klein achterdeurtje.

Tja, jouw mening verandert niks aan de feiten: het portierraam van de huidige XF mag dan wel lang zijn, als je langer bent dan 120 cm heb je er niks aan. Het nieuwe portier is hoger, het niet beglaasde zeker zo lang als bij zijn voorganger. Jaguar zelf heeft de instap achter als verbeteringspunt aangegeven en ik zelf een aantal keer ondervonden dat het huidige achterportier van de XF wel mooi maar niet handig is.

Dus ofwel moet ik concluderen dat jij max. 120 cm groot bent of spreekt zonder ervaring met de XF:)

RobEU

Gebruiker
Max_M zei:
Goed het is een forum, waarin iedereen zijn opinie over een nieuwe auto mag en kan geven. Wat me echter opvalt dat we beland zijn in een cultuur van negativiteit......niks is meer goed aan een nieuw produkt.

Lees de topics van boven naar beneden maar eens door....een en al negativieit.....het is een nieuw soort ''puzzel'' geworden. Zoek iets en kraak het af....het is de nieuwe Nederlandse cultuur. In plaats van naar de goede dingen te kijken....., vormgeving, materiaal, ontwerp en technologie. Het is allemaal zo makkelijk......roepen wat niet goed is.

Volgens mij staat hier gewoon een hele mooie auto, die een serieus alternatief vormt voor de gevestigde orde van BMW, Audi en Mercedes in het midden-hoog segment. Ik ga er zeker een keer mee rijden!

Klopt helemaal, maar misschien dat je ook kunt stellen dat Jaguar 'ons' provoceert. ;)

Overigens doe jij exact hetzelfde wat je de 'Nederlandse cultuur' verwijt: enkel de negativiteit ergens uit filteren. Er wordt namelijk ook genoeg positiefs gezegd.

iDS

Gebruiker
ab123cd zei:
Teleurstellend ontwerp, karakterloos zelfs. Het interieur is gewoonweg veel te sober.

Jaguar doet er goed aan Ian Callum (ontwerper) met pensioen te sturen, alle ontwerpen lijken (veel te veel) op elkaar, dit geldt voor deze XF in vergelijking met zijn voorganger en de XE, ook de F-type is een teleurstellend ontwerp en zou zo door kunnen gaan voor een Aston Martin of omgekeerd, we hebben het allemaal al een keer gezien. Ook LandRover wordt steeds meer inwisselbaar, de wagens lijken teveel op elkaar. Jaguar maakte vroeger zulke aansprekende ontwerpen zoals de Xjs en de Xj, (en nog eerder) de E-type etc, indertijd was de kwaliteit belabberd maar het ontwerp fantastisch, nu is het (in mijn optiek) net andersom. Deze wagen zal kansloos zijn ten opzichte van de Duitse drie en Lexus, de tijd zal het leren.

Het baroktijdperk ligt zo'n 300 jaar achter ons en de tijd dat luxe wordt afgelezen aan het aantal knopjes op het dashboard hebben we ook wel gehad. Jij be,nt trouwens de eerste (1ste) waarvan ik lees dat hij de F-type teleurstellend vindt. Afgaande van het aantal teleurgestelden vermoed ik dus niet dat Ian Callum ontslaan vrij zinvol zou zijn.
Ook je conclusie is op zijn minst merkwaardig: de inwisselbaarheid van de modellen aanhalen om te stellen dat ze de concurrentie met de andere luxemerken niet zou aankunnen. Die 'inwisselbaarheid' beperkt zich tot XE en XF en met de ontwerpen van Audi bv. In het achterhoofd is dit gewoon een lachwekkend argument.
Daarnaast: sinds de lancering van de XF is de productie enkel omhoog gegaan en is het merk winstgevend: wég met Ian Callum!

Quatrelle

Gebruiker
de zijlijn heeft erg veel weg van een van de grotere Audi's.....jammer, ik vond het een geweldig mooie wagen!

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Erg teleurstellend, deze nieuwe XF. Op zich vind ik het lovenswaardig dat Jaguar niet de Duitsers volgen, die tegenwoordig hun premiummodellen van zoveel mogelijk frutseltjes en details lijken te voorzien. Op de foto's vind ik de XF echter gedateerd ogen. Waar de XE tenminste nog mooi gedrongen lijkt, mist de XF mijns inziens uitstraling, iets dat je niet van een Jaguar verwacht. Desondanks hoop ik dat het een succes wordt, er mag weleens wat meer gekozen voor iets anders dan een 5-serie, V70, A6 of E-klasse. Met 20% bijtelling zijn de toekomstperspectieven niet slecht.

Wouter82

Moderator

Vanaf € 46.950

[size=x-large]Nieuwe Jaguar XF: de prijzen[/size]

Jaguar heeft de prijzen van de nieuwe XF bekendgemaakt. De nieuwe XF is er met vijf verschillende motor-bak-combinaties en er zijn vijf uitrustingsniveaus: Pure, Prestige, Portfolio, R-Sport en S. De prijslijst begint bij 46.950 euro voor de XF 2.0d E-Performance met 163 pk en handbak in Pure-uitmonstering. Inbegrepen zijn onder andere 17-inch lichtmetalen wielen, viervoudig verstelbare voorstoelen, een InControl Touch 8-inch display, een 80 watt audiosysteem met acht speakers en twee-zone climate control.

De Prestige (vanaf 50.400 euro voor de XF 2.0d 163 E-Performance) doet hier nog zaken als bi-xenon koplampen, leren stoelbekleding, vijfvoudig elektrisch verstelbare voorstoelen en ambience verlichting voor het interieur bij. Het derde uitrustingsniveau, Portfolio, beschikt over 18-inch lichtmetaal (17-inch voor E-Performance diesel), Soft Grain leren bekleding en leer op de bovenzijde van het dashboard. Deze is er vanaf 52.850 XF 2.0d 163 E-Performance.

De R-Sportversies hebben te opzichte van de Pure: 18-inch lichtmetaal, (17 inch voor E-Performance diesel), een R-Sport exterieur met R-Sport bumpers, R-Sport side skirts en achterspoiler, sportstoelen in Technical Mesh en leer en een sportonderstel. Prijzen beginnen bij 51.350 euro voor de XF 2.0d 163 E-Performance. Dan is er nog de XF S, die ten opzichte van de R-Sport nog extra wordt aangekleed met een S-exterieur met S bumpers, skirts en achterspoiler, rode remklauwen en sportpedalen. Deze uitvoering is er vanaf 89.250 euro voor de XF S 3.0t V6 Supercharged 380, de topversie.

Jaguar biedt keuze uit vijf motoren voor de nieuwe XF, drie diesels en twee benzineblokken. De instapdiesel is de 2.0 E-Performance van 163 pk (vanaf 46.950 euro), dan heb je de 2.0d met 180 pk (vanaf 49.150) en de sterkste versie is de 3.0 V6 met 300 pk (vanaf 74.900). Die laatste is er alleen met achttraps automaat, de 2.0-versies zijn er ook met handgeschakelde zesbak.

Benzinefans kunnen terecht bij de 3.0 V6 Supercharged van 340 of 380 pk, leverbaar vanaf respectievelijk 81.150 en 89.250 euro. Beide zijn er ook met vierwielaandrijving. Schakelen gaat met een achttraps automaat. De nieuwe Jaguar XF staat in de herfst bij de Nederlandse dealers.
https://www.autoweek.nl/nieuws/32423/nieuwe-jaguar-xf-prijzen

zeebra

Gebruiker
Ik vind deze XF een hele mooie auto. Ook mooi met dat navigatiescherm op de plaats van de klokken. Het interieurontwerp vind ik weinig aansprekend.
Het is wel heel erg recht toe recht aan. Ook vind ik de keuzemogelijkheden bij de XE mager voor een auto in deze klasse. Bij de grote Duitse merken kan je kiezen voor verschillende stoelen, meer kleuren bekleding(met mogelijkheid van stuurwiel in dezelfde kleur) en bij Audi bijvoorbeeld kan je de auto tegen meerprijs in alle kleuren van de regenboog laten spuiten. Ik hoop voor Jaguar dat de keuzemogelijkheid bij de XF groter wordt. Dat verwacht de klant in deze klasse.

straatos

Gebruiker
Opvallend hoe de koplampen van de XE, en dus ook een beetje die van de XF, lijken op die van de vorige BMW 3 serie...

jaguar-xe-paris-2014-2-007.jpg
BMW_3er_Limousine07.jpg

Guest
2015-JaguarXF-05.jpg

2015-JaguarXF-06.jpg

2015-JaguarXF-03.jpg

2015-JaguarXF-07.jpg

2015-JaguarXF-10.jpg

2015-JaguarXF-11.jpg

2015-JaguarXF-13.jpg

2015-JaguarXF-22.JPG

2015-JaguarXF-23.JPG

Meer foto's: https://www.carscoops.com/2015/08/all-new-jaguar-xf-ready-for-action.html

Net als de XE is hij wel erg fraai als R-Sport maar verder.. tja, gelukkig is het wel een mooie auto maar onderscheidend is het niet. Jaguar verkoopt een stuk beter maar ik vind het jammer dat ze het chique hebben laten varen

Bovenaan