Jaguar Sovereign 3.2 (1995)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Sovereign 3.2 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 153.000 km |
KM-stand laatst | 170.000 km |
Verslag na 15.000 kilometer
- 170.000 km
Ik heb deze auto in eerste instantie gekocht om zakelijk te rijden, dit in verband met de gunstige bijtelling voor auto’s van 15 jaar of ouder. Inmiddels is de auto gedegradeerd tot ‘auto voor er bij’ in verband met de hoge brandstofkosten.
Aanschaf en eerste investeringen
Ik heb de auto gekocht bij een handelaar, hij was net ingevoerd uit België en had 155.000 op de teller. Een uitgebreide aankoopkeuring laten doen bij Jagpoint in Soesterberg en met het lijstje met punten aan de onderhandelingstafel geschoven. De koop is doorgegaan waarna ik gelijk het volgende aan het laten pakken:
- Verwijderen roest achterste wielranden en raamrubber, nieuwe randen in laten lassen en spuiten van de achterkant.
- Vervangen schokdempers rondom
- Remschijven en –blokken voor (zelf)
- Bougies en luchtfilter (zelf)
Dit was ongeveer hetzelfde bedrag als de aanschaf maar ik had nu wel een kwalitatief goede auto in een hele mooie kleur.
Rijden met de Jag
De auto rijdt heel comfortabel en de AJ16 zes-in-lijn snort rustig zonder echt aanwezig te zijn. De automaat schakelt niet super zuiver maar dat kan waarschijnlijk nog een stuk verbeteren als er nieuwe vloeistof in komt. Misschien in combinatie met een spoelbeurt, daar hoor ik veel goeds over. Als je haast hebt dan wil de auto best, vooral als hij op toeren komt dan schiet die bijna twee ton staal echt heel snel vooruit. Maar bij de bochten helt hij behoorlijk over en herinnert je er aan dat je niet in een GTI rijdt maar in een statige Engelse auto.
Met een rustige rijstijl komt het verbruik rond de 11,5 l/100 km. Wel schiet het verbruik de lucht in bij stadsverkeer, op de snelweg kun je het dan weer wat laten dalen door rustig met het verkeer mee te rijden en veel op de rechterbaan te blijven.
Hij stuurt na het vervangen van de schokdempers een stuk strakker maar is nog steeds een beetje zweverig. Waarschijnlijk zijn de veren zelf ook aan vervanging toe en deze auto heeft een aantal rubbers in de ophanging die er bekend om staan dat ze slijten. Maar op dit moment ben ik tevreden met hoe de auto rijdt en steek ik daar even geen geld in.
Parkeren is soms wat lastig maar niet meer dan met mijn Skoda Superb die ik gewend was. Zelf had ik nog wel graag de LWB willen hebben maar kon niet de juiste auto vinden toen ik op zoek was. Maar ook nu al zie je de neus of kont een stuk uitsteken als je op de parkeerplaats naar je auto zoekt. :-)
Interieur
Wat veel mensen niet verwachten is hoe krap en onpraktisch deze auto eigenlijk is. Als je wat steviger bent dan zit je al snel klem met de handremhendel die tegen je rechterbeen drukt. Achterin houdt het ook niet over, onze drie opgroeiende kinderen passen er in maar zitten lang niet zo ruim als in een moderne middenklasser. Verder heeft hij geen dashboardkastje dus moet het hoognodige bewaard worden in het minuscule vakje onder de armsteun. Net als bij de meeste XJ’s van de X300 serie is ook mijn bekerhouder kapot, hetzelfde geldt voor het klokje. En ook bij mij begint de bekleding van het plafond heel langzaam aan los te laten en zijn de potmeters binnen in de stoelen stuk waardoor de geheugenstand niet meer werkt.
De radio heb ik vervangen door een Alpine met BT functie voor de telefoon en USB, dat was een nuttige upgrade. De standaard speakers zijn eigenlijk prima en bovendien een wat afwijkende maat dus niet zo makkelijk te vervangen.
Exterieur
De originele velgen zijn verweerd en schreeuwen om een laagje poedercoaten, dat staat nog op de to-do lijst. Verder ben ik heel tevreden met de uiterlijke staat van de auto, hier en daar een krasje en deukje maar die laatste spaar ik op om een keer uitdeuken zonder spuiten op te laten doen.
Problemen
De X300 (1994 – 1998) met de zes- en twaalfcylinders stammen uit de tijd dat Ford de eigenaar van Jaguar was. Hiermee is de X300 de meest betrouwbare klassieke Jaguar en het meest geschikt voor dagelijks gebruik en buitenslapen. We hebben maar één keer stil gestaan en dat kwam door een kapotte pompleiding binnen in de brandstoftank. Onderdelen zijn goed leverbaar en zelfs bij de dealer niet al te duur, maar verder is er een groot aantal specialisten die van alles en nogwat kunnen leveren.
Wel raad ik iedereen aan om een specialist in te schakelen voor een aankoopkeuring. Problemen door achterstallig onderhoud stapelen snel op en kunnen dan voor hoge kosten zorgen. En deze auto heeft echt zijn zwakke plekken. Reken verder op een 1000 euro voor een grote beurt en 500 voor een kleine, beurten om de 15.000 kilometer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.