Infiniti QX56 (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | QX56 |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 67.000 km |
KM-stand laatst | 100.000 km |
Groot…. Groter… Infiniti QX!
- 67.000 km
Wat rijdt u? Nou groter dan een Hummer, exclusiever dan een Ferrari en luxer dan een Mercedes S klasse…. En wat is dat dan? Nou dat ding heet een Infiniti QX56.
Door (komende) gezinsuitbreiding zijn wij al enige tijd op zoek naar een vervanger voor onze W8 (zie andere review) en die moest aan een aantal eisen voldoen;
1. De nieuwe wagen moet aan minimaal 6 mensen plaats bieden
2. Het liefst verdeeld in 3 rijen waarbij er achter de derde rij voldoende ruimte moet zijn om onze honden te huisvesten.
3. Het liefst hadden wij weer een stampend blok in het vooronder en deze moet gekoppeld zijn aan een automaat.
4 LPG G3 installatie
5 Niet meer dan een ton op de klok (aantoonbaar).
Ga er maar eens aan staan, veel keus bleef er niet over. We hebben in de afgelopen maanden aardig wat wagens bekeken van een Mercedes R klasse (lang) tot een Dodge Ram SRT 10 (die had mijn voorkeur) maar deze miste een derde zitrij. Tot wij op een gegeven moment tegen een GMC Yukon Denali XL aanliepen. Deze voldeed aan bijna alle eisen (muv de kilometer stand) maar deze bleek net verkocht? Maar via deze weg zijn we in contact gekomen met een voor mij een onbekend model (ik kende hem wel maar had er nooit over nagedacht dat deze ook in Nederland te koop zouden staan).
Waarom nou in hemelsnaam z’n oversized achterlijk en in vele ogen lelijk en potsierlijk apparaat, en daarbij, aanschaffen in deze tijd. Doe toch eens normaal. Tja, de benzine kruipt waar het niet gaan kan (ik heb geen bloed maar loop op octaan 98). En we hebben zoiets als een logistiek probleempje… Sinds een aantal maanden zijn wij weer zwanger van ons tweede spruitje (dat is haar koosnaampje binnen mama’s 4x4 buik) en de W8 die wij hiervoor reden is te klein voor ons gezinnetje, dat dadelijk bestaat uit 2 kids, 2 honden (type Leonbergers), mijn vrouw en ik als Dr4x4 (4x4 staat in dit geval voor mijn omvang). Tel daarbij de nodige kinder- en wandelwagens erbij op en een reguliere station zit dan al snel vol (inclusief permanente dakkoffer).
De Infiniti dan.
Zoals u mogelijk wel weet is Infiniti het Luxe merk van Nissan en voornamelijk actief op het Noord Amerikaanse continent als tegenhanger van Lexus/ Mercedes/ en de Lincolns van dat land. Dit model de QX is een op een Nissan Armada gebaseerd model, dat op zijn beurt weer gebaseerd is op een Nissan Titan Pick up truck en die is weer gebaseerd op een Amerikaanse Patrol… snapt u hem nog? In mijn ogen is dit een overtreffende trap wat Luxe betreft. Ik was al veel gewend, maar dit slaat alles. Alles maar dan ook werkelijk alles wat ik ooit aan opties heb gezien bezit dit bakbeest. En ook volslagen nutteloze, zoals elektronische deuren en elektronisch verstelbare pedalen en hoofdsteunen. Maar goed het zit erop.
De QX is dus een specifiek voor de Amerikaanse markt ontwikkelde Full size SUV, en zelfs in Amerika wordt hij gezien als groot en dat wil wat zeggen aan de andere kant van de grote plas. Hij bied ruimte aan 8 volwassenen (met voor ieders meer beenruimte als in een Skoda Superb) en daarachter genoeg bagageruimte voor aardig wat weekend tassen (of in ons geval honden en kinderwagens). Met zijn lengte van dik 6 meter en breedte van 2,15 is het voor ons Europeanen een forse wagen. Het gewicht van een kleine 2600 kilogram vind ik voor het formaat wel meevallen. Het gevaarte wordt aangedreven door een door Nissan eigen ontwikkelde 5,6 liter inhoud V8 met een specifiek vermogen van 320 PK en op een paar NM na 600 NM aan koppel. Genoeg om het bakbeest op een fatsoenlijke manier met het hedendaagse verkeer te laten meekomen. De soundtrack die de V8 ten gehore brengt is die van een Old school V8. Diepe harde klappen, echter het motorblok is van een moderne soort met directe inspuiting/ 4 kleppen per cilinder en bovenliggende nokkenassen. Het verbruik is natuurlijk 1 op een emmer maar erg concreet weet ik het nog niet en dat zal de eerste tankbeurten moeten uitwijzen, echter zo onzuinig en inefficiënt als de onze vorige Hemi kan het vast nooit worden.
Zoals gemeld is Infiniti een luxe merk, en dat maakt dit model ook zeer waar. Ik noemde in de aanhef al luxer dan een S klasse. Nou dat maakt hij zeker waar. Ik denk dat het interieur alleen al is vervaardigd uit de laatste 12 Bizons (alle acht de stoelen/ formaat captainchairs zijn vervaardigd uit leer).
Electronica waarvoor een handleiding bestaat waar Tolkien zich niet voor zou scahmen. Je schijnt allerlei instellingen in de Board computer te kunnen duwen. En bepalen welk lampje wanneer aangaat en hoelang. Maar ook instellingen en alarmeringen kunnen instellen hoeveel rotaties de wielen mogen hebben, zodat u een melding krijgt dat deze moet worden geïnspecteerd.
De achterpassagiers hebben ieder hun eigen autoradio die zij afzonderlijk van de hoofd radio kunnen bedienen. Het is dus mogelijk om voorin de auto gewoon radio Veronica op te hebben, en de achterpassagiers ieder een Cd of dvd luisteren danwel bekijken. Zo zijn er nog tal van andere opties (zinnig en onzinnig) die ik op zou kunnen noemen maar ik denk dat het punt wel duidelijk is.
Het materiaal gebruik binnen de Infiniti is soms wel van het type hard plastic Maar dat beslaat met name de onderkant van de deuren en dashboard. En doet weer erg amerikaans over. Wat dan niet weer typisch Amerikaans is is de afwerking, de afwerking is eerder Duits (of liever gezegd europees) er zijn geen rare naden te zien of afwijkende naden, ook rammeltjes en kraakjes zijn hem tot dusver vreemd.
Hoe rijd zoiets nu?
Verrassend soepel is mijn eerste indruk. De luchtvering is heerlijk soepel en alles wordt mooi glad gestreken. Grote hobbels die zich in het wegdek bevinden heeft de wagen gezien zijn gewicht wel wat meer moeite mee. De koets heeft dan meer tijd nodig zich weer te zetten. Ook een bochtenridder kan ik hem niet noemen. Een klaverblad met 50kmh voelt aan als 90kmh en het gewicht van het geheel wil dan graag op 1 oor hangen. Ook tijdens fors remmen voel je het gewicht van de wagen doordrukken. Daarbij komt ook dat de schijven en blokken niet helemaal 100% zijn. Bij aankoop is afgesproken dat deze nog worden vervangen, en dat die bij onze eigen garage en op kosten van de verkopende partij worden vervangen.
Het formaat van de wagen valt in de praktijk best mee, de buitenmaten doen vermoeden dat alles zeer onoverzichtelijk is maar het zicht rondom is zelfs heel overzichtelijk. Dit heeft voornamelijk te maken met de enorme plakkaten die zijspiegels heten, ze zouden namelijk niet misstaan in een gemiddelde badkamer. Verder is het zicht naar achteren door de binnenspiegel Ok echter kijk je snel over auto’s die kort achterop zitten heen, daarop heeft Infiniti wat bedacht door een achteruitrijcamera te monteren die niet alleen tijdens het achteruitrijden (wordt dan automatisch ingeschakeld) maar kan ook tijdens het rijden met 1 druk op de knop worden opgeroepen. Wel is het zo dat de wagen voor onze neerlans wegen te breed is. Een enkel parkeervak blijkt niet voldoende te zijn hem te parkeren. De parkeergarage waar mijn vrouw dagelijks in en uit moet lukt net, mits ze de spiegels inklapt. Maar ach zal wel een kwestie van gewenning zijn.
Zoals eerder gemeld is het achteruit inparkeren dan weer heel gemakkelijk, daar de wagen is voorzien van een achteruitrijd camera. Deze in combinatie met gevaar belijning en gecombineerd met een regulier werkende PDC maakt het achteruitrijden niet tot een zware beproeving.
Er zijn wel nadelen te bedenken van dit specifieke model. En dat is dat je nooit meer anoniem de straten doorrijd. Dat heeft in ons geval ook nog eens te maken met de 22” inch velgen die zijn gemonteerd. Deze hebben een zwarte kern (in het echt komen beter uit dan op de foto’s), het ander nadeel is het geluid dat de wagen produceert. Ik ben een echte liefhebber van stampende achtcilinders, maar deze dit model laat bij deellast al een onbeschofte soundtrack horen dat door zijn omgeving niet te ontkennen valt.
Voor zover zijn dit de eerste indrukken van de Infiniti.
Met vriendelijke groet,
Dr4x4
Het leed dat winterbanden heet
- 78.000 km
Het einde is alweer genaderd, betekende voor ons dat de kleine die op komst is bij dit schrijven over 2 dagen is uitgerekend en zich dan hopelijk aan ons doet verschijnen. Je zus (het wordt weer een dochtertje) dat is uitgerekend op de tweede kerstdag.
Het is al een tijdje geleden dat ik wat van mij heb laten horen. En mijn/ onze ervaringen met de vrachtwaggel heb gedeeld. Bij deze vul ik het stukje dan maar eens aan met de positieve en ook negatieve ervaringen tot dus ver.
De “Vrachtwaggel” staat nu al weer een dik half jaar bij ons alleen op de oprit ,waarom alleen? Vroeger stonden en pasten er 2 auto’s makkelijk op de oprit, echter de vrachtwaggel presteert het om die ruimte voor zich alleen op te eisen, de BMW moet tegenwoordig op de straatkant bivakkeren. En daar hebben we gelijk onze eerste minpunt te pakken. Zijn formaat. Ons landje is te klein voor dit soort wagens. Onze infrastructuur en dan vooral de parkeergelegenheden zijn er niet op gebouwd dit formaat wagens te huisvesten. Parkeergarages in steden zijn vaak te laag, te smal of simpel te krap om hem met een gerust hart achter te laten. En daarom kunnen dit soort wagens dus niet altijd gebruikt worden als primair vervoersmiddel, en zeker niet in randstedelijkgebied. Voor ons echter heeft het nog niet als zeer frustrerende situatie gezorgd, maar ik kan mij voorstellen dat zonder secundair vervoersmiddel tot je beschikking hebbend dit wel als lastig kan worden ervaren. Het grappige is echter dat wij met de “Vrachtwaggel” afgelopen vakantie periode (zomer) zijn afgereden naar het immer pittoreske Kroatie, en dat daar de parkeergelegenheden stukken adequater berekend zijn op opgeblazen auto’s zoals deze. Dit is grappig aangezien het land ooit alleen maar Yugo’s en Zastavas produceerde en huisvestte, en die nou niet als erg groot kunnen worden bestempeld.
De vakantie rit en verdere gereden kilometers zijn tot dusver, buiten een klein ongemak verder goed verlopen (Bij Halfords een aantal verloopnippels gekocht tbv LPG tanken in het buitenland 3 verschillende types blijkt net de Nippel die het meest gebruikt wordt in Duitsland/ Oostenrijk/ Slovenie etc niet te passen daardoor noodgedwongen 80% van de vakantie kilometers op Benzine gereden). De waggel heeft ons gezin in veel gemak over de Alpen gebracht naar zijn eindbestemming. Het verbruik op de autobahn en op plaats van bestemming komt overeen met het verbruik van hier in Nederland. En dat is wat wij als positief ervaren. Het grote beest neemt elke 6,5 kilometer genoegen met 1 liter. Ik hoor iedereen al proesten van jij bent niet goed (jawel zie eerdere ervaring, mijn moeder heeft me laten testen). Voor een auto die over de 2,6 ton wegend apparaat en dito motor valt dat mee. Ook gezien het LPG betreft. Voor elke liter LPG delend door euro prijs benzine komt dit neer op 1 op 15 met Benzine.
Olie verbruik tot dusver is 0.0 ook dat is een goede bijkomstigheid. Een olieverversing daarentegen is een beste aderlating. Reken op E 75.- per liter en een inhoud van tegen de 16 liter. Dus dat doet best een beetje au. Dit is dan ook weer een min punt. De onderhouds beurten/ gebruikerskosten buiten het brandstof gebruik is best hoog te noemen. Verzekering = hoog, onderhouds beurten = nog hoger, additionele onderdelen = schrikbarend hoog wegenbelasting = geen dank voor de verbreding van de A27 graag gedaan. Dit valt dus onder de noemer mindere punten.
Nou maar weer enkele positieve punten.
Comfort. De vakantie en enkele andere langere ritten zijn formidabel. Er is veel rust aan boord (zeker nu wij in de zomer een extra demper hebben laten plaatsen. In de vorige update gaf ik aan dat de wagen nogal en dit is zwak uitgedrukt stevige klappen liet horen. Dit stoorde nogal en we hebben er voor gekozen om een extra demping aan het uitlaatsysteem toe te voegen. Dit heeft gewerkt… zo veel zelfs dat je nu volledig de mooie roffels niet meer waarneemt. Op zich vind ik dat wel jammer… maar het brengt wel veel meer rust in het interieur en daarbuiten dat er minder boze en gezichten van derden krijgen elke keer als ik langskom). Door de luchtvering worden oneffenheden (zeker in Kroatie) mooi weggewerkt. Zittingen zijn van het type fauteuils zelfs na 14 uur fris als een hoentje op de plek van bestemming. Natuurlijk brengen ze geen zijdelingse steun oid maar wel heel veel zitplezier, als er een nadeel is te bedenken dat is het dat ze te lekker zitten en dus eerder geneigd bent net als in een andere lekker fauteuil een uiltje te knappen, zo ook nu met dit koude weer heerlijk de stoel verwarming aan (die tot aan schouders verwarmd) en ontspannen de rit vervolgen.
Ander bijkomstig voordeel is het entertainment, een zaligheid is dat de kleintjes achterin zelf een eigen radio en Televisie hebben en voorin gewoon een andere zender kan worden opgezet. Was dat namelijk niet het geval geweest was ik onderweg al vaker dan 1 maal knettergek en een meltdown gekregen van Dora the explorer en nog erger de Aap die haar vergezeld.
Helaas is ze tegenwoordig van z’n leeftijd dat Papa niet meer naar normale muziek mag luisteren… nee vanaf vandaag moet PAPA altijd vol meezingen met K3 (Karel, Koos en katleen).
De Motor/ aandrijflijn. Eerst de Motor…. Wat een juweeltje… Het is denk ik het meest soepele blok dat ik tot dusver heb gereden, en ik kan u melden dat ik heel veel heb gereden. De motor is soepel/ sterk/ redelijk zuinig en kent meerdere gezichten van lui rijden tot explosief in hogere regionen. Nadeel is echter (net als vele andere bakken) de automatische versnellingsbak. Waar de motor van een zeer nieuw type is, is de automaat dat niet. Ja het schakelt soepel, en trefzeker… Maar aan alles voelt het log/ schakelmomenten worden niet altijd even juist aangestuurd en niet altijd even op de momenten dat je zou wensen. Dit doet een klein beetje afbruik aan z’n mooie motor zoals een internationaal Model laten we zeggen Doutzen Kroes met een heel erg Fries accent zou spreken, lijkt me ook geen porum, oftewel had net iets beter gekund.
Betrouwbaarheid, tja het is daar nu nog iets te vroeg om iets over te zeggen. Ja er is al wel wat onderhoud gepleegd, maar dat zijn normale slijtage onderdelen zoals een multisnaar/ bougies en remmen. Dus nog niet iets buiten de normale dingen om.
Nou… ja er is nog wel iets. Banden… Ik heb een probleem met mijn banden, en dat is dat ik geen winterbanden in mijn formaat kan vinden. Bij de wagen heb ik een set originele wielen gekregen. Hier had ik graag winterbanden omheen gezien voor de wintersport, maar ook voor mijn eigen gemoedsrust. Echter ik kan deze maatvoering nergens vinden. De maat is 275/70/18. Mocht iemand aan zulke wintermaat banden kunnen komen, of toevallig in deze maat banden kunnen leveren dan graag een berichtje.
Voor nu houd ik weer eens op, en ga verder met het eeuwig durende wachten op mijn nieuwe kroost
Met een afwachtende groet,
Dr4x4
Bekend van autoweek
- 80.000 km
Zo, het is al weer een hele tijd geleden dat ik een update heb geplaatst van onze vrachtwaggel… en dat heeft alles te maken met tijd tijd en nog eens tijd… althans het gebrek daaraan. Een tweede, want ja ons spruitje die is al weer 3 maanden geleden geboren. Was voor mij een grotere impact dan de eerste. Maar goed het gaat natuurlijk nu weer even over de babymobiel en niet over het huiselijke drukte in familie 4x4.
Zoals in de titel al is te lezen hebben wij 2 gezellige reporters van de autoweek over de vloer gehad. Wij werden benaderd door autoweek voor de rubriek onbekend maar bemind. Vereerd als wij ons voelden wilden wij daar natuurlijk graag aan meewerken. Het artikel zal binnen nu en een paar weken in de (papieren) autoweek verschijnen helaas is er geen filmpje van gemaakt dus zoals dit was het nieuws altijd zegt “gelukkig hebben we de foto’s nog”.
We beginnen gelijk maar eens met wat slecht nieuws… en dat is dat de vrachtwaggel niet meer zijn originele coating heeft. De volledige zijkant is opnieuw gespoten. Dat kwam door (volgens mijn vrouw) een overstekende steunpaal in de parkeergarage van mijn vrouw haar werk. Deze stak zonder pardoes over en schampte hierbij de volledige zijkant. Gelukkig beperkte de schade zich alleen tot een gekrenkte ego en lak en blikschade en konden 1 van de 2 snel worden hersteld (het ego houd ik als man nog even laag, je weet nooit hoe lang je dat nog kan uitbaten).
Een ander negatief dingetje te vermelden is een storing dat nu is opgetreden. De achteruitrijdcamera heeft het recentelijk begeven, althans in een van de bedrading. De achteruitrijdcamera geeft alleen nog maar onsamenhangende lijnen door, en dat zal dus binnenkort moeten worden gerepareerd.
In een vorige review gaf ik aan op zoek te zijn naar winterbanden tbv de wintervakantie. Dank voor de tips die naar mij verstuurd maar het is helaas niet gelukt. Ik heb inderdaad winterbanden via 1 van deze tips kunnen vinden echter waren die nogal aan de prijs (2x de waarde van 4 zomerbanden) dat ik daar maar vanaf zag. We hebben daarom de vrachtwaggel maar thuisgelaten en met 2 andere auto’s richting sneeuw getrokken.
Tja dat is het alweer. Zodra het artikel is geplaatst zal ik de review weer eens updaten en ook het verhaal dat is geschreven aan de review toevoegen.
Voor nu weer dank voor het lezen, en geniet van het mooie weer.
Met vriendelijke groet,
Dr4x4
Autoweek live
- 82.000 km
In onze vorige post heb ik al gemeld dat Autoweek een leuk artikel over onze vrachtwaggel heeft gemaakt. Navolging daarop werden wij gevraagd of Autoweek onze auto mocht tentoonstellen op Autoweek live. Het artikel dat is geschreven is helaas nog niet verschenen in de papieren Autoweek, maar hij zal dus wel act de presance geven op de Autoweek live. Ik kan u alvast welverklappen dat het een mooi evenement zal worden. En erg ruim van opzet. De vrachtwaggel heeft een mooie centrale plek gekregen op de beurs vloer.
Het enige nadeel is dat de auto niet compleet is. Recent heeft de Infiniti vers rubber rondom gekregen, maar daarbij zijn mogelijk de naafkappen van de velgen kapot gedraaid dit resulteerde dat wij 2 naafkappen zijn kwijtgeraakt. De velgen zijn 1 off velgen van een bedrijf gevestigd in Amerika en die geven niet thuis. Door een goede tip zijn we terecht gekomen bij een protype bedrijf dat doorgaans prototypes van allerhande snit maakt (van metaal tot casts etc) die heeft getracht om in het korte tijdsbestek van een week de naafkappen te fabriceren, maar helaas is het geheel mislukt. Het afgietsel/ mal dat gemaakt is van een nog reeds bestaande naafkap (ik had de andere 2 maar direct preventief verwijderd alvorens die ook zou verliezen) heeft mogelijk niet goed gedroogd waardoor er bij het fabriceren en in de mal veel te veel luchtbellen zijn gekomen. Dus helaas is het voor de beurs niet meer gelukt de auto als vol neer te zetten. De naafkappen worden nog wel geproduceerd maar zonder tijdsdruk.
Dus wilt u dit potsierlijke mastodont eens in het echt bekijken bezoek dan de Autoweek live beurs, en misschien ziet u ons op zaterdag langslopen.
Artikel verschenen in de Papieren Autoweek.
- 83.000 km
In Autoweek 25, jaargang 2014 is dan eindelijk het artikel in de Rubriek : Onbekend maar bemind.
Hier een copy van het artikel zoals die door Autoweek is geplaatst.
(note): Het getoonde artikel hier beneden verschilt iets van het artikel dat is geplaatst.
“Het schadebedrijf noemde onze auto een Leopard-tank”
Met twee flinke leonbergers en twee kleine kinderen heb je veel auto nodig als je alles en iedereen wilt meenemen. De familie Sterk uit Soest kocht daarom een gebruikte Infiniti QX56. “En bij een derde kind kopen we wel een Connexxion-bus”, grapt vader Dedmer.
Het grapje over de Connexxion-bus kwamen we tegen op zijn review op www.autoweek.nl. Nu we hebben kennisgemaakt met Storm (bijna 100 kilo schoon!) en Singa (= ‘leeuw’ in het Maleis), kunnen we ons voorstellen dat als je met het hele gezin plus het viervoeterduo op pad gaat, je die ruimte wel nodig hebt. Met de geboorte van hun tweede spruit werd de VW Passat Variant W8 4Motion echt te klein en ging Dedmer op zoek naar iets groots. “Dat viel nog niet mee”, steekt de productmanager in de medische IT-sector van wal. “We hebben alles bekeken: van Mercedes R-klasse tot Dodge Ram SRT10, van Hummer H2 - “te klein” - via Lincoln Navigator - “ook te klein” tot GMC Yukon Denali XL - “net verkocht”. Tot we in Alphen a/d Rijn deze Infiniti zagen staan. ’t Is dezelfde die begin 2011 in Bijzonder Gebruikt werd geportretteerd.” “Ik vond ‘m ook erg mooi”, stelt echtgenote Simone. “Ik werk als IC-verpleegkundige in Nieuwegein en in principe neem ik ‘m altijd mee naar m’n werk. Vooral z’n comfort en het overzicht spreken me aan. Ik voel me er veilig in.” “Hij past net in de parkeergarage”, vervolgt ze, maar een tijdje terug ging het toch mis. “Er stond een paal in de weg”, plaagt Dedmer. “Bij het schadebedrijf noemden ze onze auto vervolgens een Leopard-tank!”
Hondenwagen
Leopard-tank of niet, we kunnen ons voorstellen dat het met zo’n mastodont best wel lastig manoeuvreren is in druk gebied. Maar volgens het olijke stel valt dat reuze mee. “Met parkeergarages en in de wasstraat is het wel uitkijken hoor, maar rijden en parkeren is goed te doen. Bovendien gaat iedereen voor je aan de kant. En vergeet ook niet dat we niet alles doen met de Infiniti. Als we met de honden de natuur ingaan, nemen we de ‘hondenwagen’ mee; een BMW 540i Touring”, aldus Dedmer. Menig hond - en niet alleen hond! - zou jaloers zijn op zo’n chique uitlaatservice!
Op vakantie is de Amerikaanse über-Nissan uiteraard present. De laatste rit ging naar Kroatië. Onderweg liet -ie zich van z’n beste kant zien. Simone: “De achterbank kan een heerlijk, verwarmd bed worden.” Maar ook qua techniek scoort de QX56 hoge ogen, meent Dedmer: “’t Is een van de lekkerste motoren die ik ken. Lui onderin, maar fel en venijnig bovenin. De automaat vind ik daarbij iets minder, maar een verbruik van zo’n 1 op 6,5 (LPG) is weer heel redelijk. Opmerkelijk was trouwens dat de parkeervakken in Kroatië erg ruim bemeten waren. Veel groter dan hier, en dat terwijl het land van oudsher alleen maar die kleine Zastavaatjes kent!”
Remmen en banden
Minpunten zijn er helaas ook. Tijdens de vakantierit moest in Oostenrijk een noodstop gemaakt worden. Met volledige bepakking ga je dan al snel naar de 3 ton en dat bleken de remmen amper aan te kunnen. “Het ging nog net goed.” Ook viel het niet mee om aan winterbanden in inchmaatje 22 te komen, “terwijl onze ‘vrachtwaggel’ in onderhoud is bij een 4x4-specialist in Amersfoort.” Zo heeft elk voordeel z’n nadeel. Een aanvankelijk nadeel is in een voordeel omgebogen. Dedmer: ”De eerste rit was vooral luid. Wat een asociaal grote klappen kwamen er uit de uitlaat. We konden elkaar bijna niet verstaan.” Met een aanpassing aan de uitlaat kan nu zelfs het kleinste kind aan boord een lekker slaapje doen, eventueel met warme billetjes!
DAT GAAT NIET!
- 84.000 km
Het was weer eens zover. De grote weekelijkse boodschappen en pre vakantie inkopen moesten weer eens worden gedaan. Hup het grut in de maxi cosi’s en gaan.... op naar het dorp… Luiers… check… nachtluiers... check… zwemluiers… check... zonnebrand... check zonnemelk... zonnebrand gezicht... check... etc etc etc… Zo alles gekocht bij het kruidvat, nu de overige 30 winkels maar eens bezoeken (mijn echtegenote had een pre vakantie lijst op oud lintprinterpapier afgedrukt). Nadat dat was gedaan volgde enkel de nachtmerrie van het op een vrijdag morgen weekboodschapen doen hebben bij de Appie Hijn. Nadat ook die monsterklus was geklaard en ik alle 3721 artikelen van mijn printerlint heb kunnen afstrepen mijn gekochte 3 kuub aan spullen achterin de Vrachtwaggel geflikkerd. Kids die chagerijniger waren dan ik al schreeuwend en verveeld in de hun stoeltjes gedrukt en GAAN… Waar normaal een diep en donkere roffel uit het onder klinkt, klonk er nu stilte, nou ja stil... er zaten nog steeds 2 schreeuwende/ huilende en jengelende kinderen op de achterbank... maar er klonk geen mechanische herrie. Auto opslot… weer va het slot … start procedure herhaald… maar wederom stilte. De startmotor weigerde dienst… Als of kinderen dat aanvoelen krijste mijn 2 prinsesjes nog en octaaf hoger en stond papa totaal redderloos op de parkeer terein van onze lokale Appie Hijn. G@#%^ en nog wat!!! Wat nu weer? Accu gaf nog ruim 15 volt aan.... Dus dat kon het probleem niet zijn. Volledig met bloedende oren van het gekrijs mijn schoonvader maar gebeld of hij de (inmiddels tot histerisch gillende keukenmeiden geevalueerde) mensjes bij mij hier kon ophalen, opdat ik mijn oude vrienden van de ANWB eens kon bellen. De laatste keer dat ik gebruik van hen heb mogen maken was al weer enige jaren geleden. Ik wist al dat het een gevalletje afslepen zou gaan worden. Het euvel was naar mijn idee of van electronische aard (start ondebreker/ alarm) of een ander niet functionerend onderdeel in de electra/ bekabeling. De startmotor gaf namelijk geen enkele kik... of tik. Dit gelijk maar aan de ANWB gemeld en ik als hobby monteur gaf de diagnose gevalletje afslepen... helaas voor mij gelukkig voor iedereen, nemen de ANWB dames niet zomaar adviezen aan van een hobby monteur/ betweter zoals ik en zo moest ik net als alle andere gevallen kamaraden die met pech stonden wachten op de vriendelijke ANWB meneer. Na anderhalf uur kwam de befaamde herkenbaar gele Volkswagen Caddy het parkeerterein opgereden. Na 15 min onder/ in en vanlangs de motorkap te hebben gekeken was zijn conclusie helder en duidelijk. Dat wordt afslepen! HA.... had ik als hobby monteur toch eens gelijk. De vriendelijke monteur belde vervolgens weer een met de ANWB headquarters voor een sleepdienst... Ik kwam hem als snel tussenbeide om aan te geven dat het wel een wat forsere afsleep wagen diende te zijn gezien het formaat en gewicht van mijn homp graniet. Na de vriendelijke man een ko (gratis) koffie van de Appie Hijn te hebben aangeboden heb ik deze vriendelijk vaarwel gezwaaid toen hij het terrein van de Appie weer afdraaide.... Het lange wachte op de sleepdienst kon beginnen... Na nog maar eens boodschappen te zijn gaan doen (ja alle houdbare en diepvries producten waren nu weer vergaan) kwam na een uur en driekwartier een sleepwagen aangereden. Een hele dikke Volkswaken Transporter. De takelmeneer stapte uit zijn cabine en keek zonder zichzelf voor te stellen eerst naar zijn transporter, en vervolgens naar de Infiniti die aan elke zijde (hoogte/ lengte/ breedte) voorbij zijn Autoambulance stak... Hij krabde aan zijn achterhoofd en keek nogmaals naar zijn laadbak en naar het gevaarte wat diezelfde laadbak moet wegslepen. Na 4 minuten was meneer eruit. Dat gaat niet passen was zijn conclusie! Joh dacht ik bij mezelf... maar ook gniffelend omdat meneer zijn hoofd heel lang na moest denken en je zag aan zijn gezicht de berekeningen die daarin gaande gingen. Er werd een nieuwe Ambulance gebeld (nu een overdreven grote vrachtwaggel) die het klusje zeker kon gaan klaren. Ik kreeg voorrang vanwege het al lange wachten en binnen een half uur was deze ter plaatse. Na goed en wel te zijn weggebracht naar onze vaste garage bleek de volgende dag het euvel wat voor bijna 7 uur vertraging heeft gezorgd een simpel koolstofborsteltje in de startmotor de boosdoener. De startmotor is gereviseerd, en de auto is verder verwend met een grote beurt nu hij toch bij de garage stond. Dit alles lijkt een klaagzang te zijn over onze helden van de weg de ANWB, maar niets is minder waar. Natuurlijk had ik een baaldag die dag, maar achteraf kan ik er heerlijk om lachen en was de situatie best hilarisch al had ik mijn pechplek liever ergens anders gehad dan op de parkeerplaats van de lokale Appie.
Verder over onze vrachtwaggel, is dat deze muv dus de koolborstel een betrouwbare metgezel is. Met een gemiddeld verbruik van 15.1 liter op 100km niet het meest zuinige apparaat. Maar gezien zijn massa en slagvolume een nette waarde. Ook de interne ruimte is gigantisch en praktisch. Zo is gezin 4x4 net verhuisd en in het ruim met alle banken plat werdt heul veel huisraad verplaatst.
Voor nu weer dank voor uw aandacht.
Met een afwachtende groet,
Dr4x4
Pech in het Groot
- 97.000 km
Sinds 2 jaar update ik weer eens deze review van Autoweek´s enige vrachtwaggel. Onze auto is al bijna 4 jaar naar onze tevredenheid in bezit. Wij hebben vorig jaar wel gekeken naar een vervanger, maar wij zijn een van de enige of al dan niet de enigste in Nederland die de auto mooi vinden en of bereid zijn hem dagelijks in te zetten. Met andere woorden hij blijkt niet verkoopbaar en of inruilbaar te zijn. Geen enkele dealer heeft (reeel) bod uitgebracht.
Wat zijn na 4 jaar de conclusies. Nou overwegend gezien is de wagen betrouwbaar, echter als er problemen zijn zoals recentelijk (daarover later in deze review meer) kunnen de kosten best oplopen. Daarbij is geduld hebben ook nodig, daar de onderdelen voorziening voor dit specifieke type nogal een logistieke ramp is. Werkelijk niets ligt in Nederland op voorraad en dient altijd vanuit Amerika/ Canada of vanuit het verre oosten te moeten worden geimporteerd. Normaliter vinden wij het nooit een problem daar de auto enkel naar de garage gaat voor reguliere onderhoudsbeurten (met uitzondering van de kapotte startmotor waardoor de auto moest worden weggesleept zie bijgevoegde foto en elders in de review beschreven). De benodigde zaken voor de reguliere onderhouds beurten worden daarop alvast besteld en zijn tentijde van de onderhoudbeurt direct beschikbaar. Eventuele slijtage artikelen en of andere defecten die dan aan het licht komen worden bij ontdekking direct besteld en bij binnenkomst mag de wagen later alsnog een dag komen logeren bij de garage, tot dusver niks schokkends.
Helaas afgelopen November na een lange dag gewerkt te hebben de auto ingestapt. Auto startte zoals verwacht direct en vervolgens de hoofdweg ingevoegd tussen alle andere forenzen die ook op weg waren naar huis. Eenmaal op de provincial weg merkte ik ineens dat de automatische cruise control was geactiveerd. Ik dacht zal wel per ongeluk op het knopje hebben gedrukt. Kort daarna merkte ik dat het stuur (electrisch) zich verstelde, ook de stoel dit gaf een heel rare gewaarwording. Op het dashboard zag ik daarna ook dat de meters zich raar gedroegen zo stond de temperatuur meter zich vol in het rood, de toerenteller op 8500 toeren (maar gelukkig niet de motor zelf) de snelheidsmeter was dood en de dynamo gaf ook geen spanning af. Ik heb de wage naan de kant gezet en de auto gereset door de auto af te zetten. Te sluiten en weer te ontgrendelen en te starten. Dit leek te werken tot na 500 meter de wagen zich weer gek te gedragen. De vele meterertjes op het dashboard gaven alle rare waardes aan (zo reed ik namelijk op de teller 250+ kmh). Maar ook de versnellingsbak. Ik merkte dat deze zich steeds andere rijmodi inschakelde (4 high gearing en vectoring je voelde de kracht van de motor zich naar individuele wielen verplaatsen. Ik had op dat moment geen mogelijkheid meer te stoppen en wilde mij gevaarlichten aanzetten. Bij het indrukken leek de wagen bezeten te zijn alle electronische zaken ging vanaf datmoment een eigen leven lijden. De verlichting extern als intern de stoelen de verwarming units/ aanjager de ruiten wissers, spiegels, ABS pomp, radio. Het enige wat regulier bleef werken waren de navigatie system, ramen en de motor. De rest besloot te doen waar het zelf zin in had. Ik ben vervolgens met 20kmh (geschat, het dashboard gaf geen waarde meer) mezelf voortgesukkeld tot het eerste de beste stop mogelijkheid. Hier mijn garage gebeld wat wijsheid was. Ik durfde niet verder te rijden ook vanwege het feit dat de wagen zelfstandig de 4 wheel drive inschakelde als terwijl er gereden wordt de wagen besluit de low gearing of alle sper(ren)/ difflocks in te zetten kan deze theoretisch alles kapotdraaien. Met de garagist besloten de auto te laten afslepen.... Dus weer een dieplader besteld en de wagen gedag gezwaaid.
Na een grondige inspectie bleek de algehele computer van de wagen (1 van de 2 breinen) kapot te zijn. Deze computer regelt alle electronica in de auto (met uitzondering van de motor die een eigen motor managment/ computer heeft). Vandaar ook dat de motor niet beinvloed werd gin het rijden. Mogelijk is er lekkage geweest waardoor de computer (die zich achter de accu bevindt) vocht binnen heeft gekregen. Nu moest het onderdeel besteld worden en dat heeft aardig wat voeten in de aarde gehad. In heel europa bleek het onderdeel niet voorradig te zijn. De tweede zoek opdracht in Amerika bracht ook geen soelaas, het onderdeel bleek nergens op voorraad. Uiteindelijk is bij de fabriek het onderdeel besteld, echter deze fabriek plaatste het onderdeel direct in back order. Het heeft daarom ook 3 maanden geduurd alvorens de computer binnenkwam. In de tussentijd hebben we daarom maar een tweedehands Renault Grand espace gekocht, maar dat is weer een heel ander verhaal. Daarna moest deze na montage nog ingeleerd worden waardoor de auto zich naar de dealer beracht diende te worden.
Gelukkig leek na montage de meeste euvels weer verholpen, althans bijna de PDC en achteruit camera als ook het dashboard zijn nog steeds defect. Dit is mogelijk veroorzaakt door de computer die verkeerde stroom heeft gegeven aan deze onderdelen. Ook deze zijn vervolgens besteld en daarop wordt nu gewacht.
Helaas heeft het defect aan de PDC en de achteruitrijd camera ervoor gezorgd dat er schade aan de auto is gereden. Mama 4x4 reed op een ochtend nadat zij alle kinderen op school had gedumpt het dorp in om (zoals alle moeders in t´Gooi doen) te gaan shoppen. Het was die dag ietwat glad door de recente sneeuwval. Terwijl zij zich richting het centrum reed zag zij een vrouw op het parralel gelegen fietspad een vrouw met haar fiets lelijk hard onderuit gaan. Gezien mijn vrouw haar medische achtergrond besloot zij direct de wagen neer te zeggen om assistentie te verlenen. Hierdoor plaatste zij gehaast de auto in de achteruit om deze te parkeren. In de haast was zij even vergeten dat de PDC en camera het niet meer deden en ook dat een voertuig met formaten van een connexion bus niet overzichtelijk zijn. Gevolg een scheef staande lantaarnpaal en schade aan bumper, plaatwerk en achterlicht. Gelukkig was mijn vrouw wel ondanks dat ze de klap voelde en vanzichzelf baalde wel van tegenwoordige geest dat zij eerst de vrouw die was gevallen werdt heeft geholpen en de juiste hulpdiensten heeft ingeschakeld (de mevrouw is met ernstig hoofdletsel naar het ziekenhuis gebracht).
Het feit dat de wagen (doorgaans) nog zeer goed bevalt en dat deze niet of nauwelijks kan worden verkocht danwel in te ruilen is besloten de schade te herstellen en de gehele auto opnieuw te laten spuiten. Ook de velgen worden weer gerepareerd en gespoten zodat de wagen weer toonbaar en als nieuw zich door het overwegend klein koekblik bestaande nederlands verkeersbeeld mag verplaatsen.
Met een vriendelijke groet,
Dr4x4
Adjeu vriend
- 100.000 km
Helaas beeindig ik met deze laatste passage deze review van de Leopard tank. Sinds kort is namelijk de Tank ingeruild tegen een iets handzamer formaat automobiel.
We worden ouder zeg maar en gezien deze huidige tijd en trend ontkomen wij in huize 4x4 ook niet aan het downsizen. Dat was niet alleen de reden, er waren er meer.
De reden van aanschaf ooit was het kroost en alle kinderwagens die daarmee gemoeid gaan en ook de 2 honden van formaat kameel. Van die laatste 2 leeft er helaas nog maar 1 maar dit betekend wel dat het volume en gewicht met honderd kilo afneemt om mee te nemen. Het krootst heeft al een leeftijd bereikt dat het niet meer in kinderwagens (zouden ze nog wel willen) behoeven te zitten. Vorige week was het dus zover, en hebben wij met een traan de wagen achtergelaten bij het dealer die het lef had om de tank in te ruilen. Ik kan u melden dat dat namelijk niet erg makkelijk ging. We hebben al vaker al was het in den beginsel orienterend gekeken naar iets nieuws. Maar de wagen kon op niets worden ingeruild, de tank werd beschouwd als een reiziger die uit 6 bepaalde landen naar Amerika wenst te reizen... oftewel niet welkom. Dat was ook de reden dat wij de wagen in Februari hebben laten overspuiten (deels) en de velgen opnieuw hebben laten spuiten en lakken en was het de bedoeling om de tank volledig op te rijden. Zo onbetrouwbaar als ik ben is het dus dat nog geen 3 maanden na die woorden wij een nieuwe wagen voor de deur hebben staan... tja
Bij het ophalen van ons nieuwe vervoersmiddel en metname het wegrijden was het best even slikken de Infiniti achter te laten. Het is ten slotte 4 jaar lang onze trots en letterlijk rots qua formaat geweest. Dit is niet de laatste update, ik ben namelijk nog een totaal plaatje aan het maken van de wagen rondom kosten, reparaties en brandstof gebruik, maar ook op hoeveel kilometer. Dezeis met dit schrijven nog niet gereed, dus wordt deze op een ander moment nog toegevoegd.
Ik wil dit stukje afsluiten met een eerbetoon en onze conclusie van 4 jaar eigenaarschap.
Eerst wil ik beginnen met de negatievere punten, dit zijn er niet veel, maar wel om rekening mee te houden mocht u overwegen z´n soort wagen aan te schaffen.
Het is een knots van een wagen en zeker in formaat. Zo groot zelfs dat onze Infrastructuur in Nederland niet is berekend op dit soort wagens. Voor (rand)stedelijk gebied is de wagen te groot en te plomp. Een gemiddelde parkeergarage kan hem niet huisvesten. Dit betekend dat uitjes gepland dienen te worden. Is dit enkel je primaire vervoersmiddel dan is dit zeer lastig.
Kosten, vaak zijn dit soort wagen redelijk betaalbaar in de aanschaf als tweedehands, maar bedenk wel dat dit soort wagens enorm hoge kosten met zich meebrengen. Vooral de MRB en belasting zijn forse uitgaves. Maar ook onderhoud is duur. Onderdelen zijn vaak op internet goedkoop te vinden, maar bij importeren houd er rekening mee dat die kosten dik worden verdubbeld bij aflevering ivm transport en douane kosten. Om dit in perspectief te zetten. Bij het overspuiten van de wagen zijn er ook 2 nieuwe achterlichten geplaatst. 1 Achterlicht hab bij het ongelukje van mijn vrouw ook schade, de onderkant van het glas (plastic) was kapot. Deze achterlicht units kosten (niet schrikken) bij binnenkomst E 960 euro het stuk. Nou was dit wel een extreem voorbeeld maar houdt daar wel rekening mee. Onze wagen is / was zeer betrouwbaar gebleken, maar als er iets is ben je aan de beurt (verderop zal ik een overzicht plaatsen van alle reparaties die in het verleden zijn gedaan). Ook verbruik van een Leopard is fors, het hangt heel sterk af van het gebruik, bij veel optrekken en stilstaan in bijvoorbeeld de file is het veerbruik nog geen 1 op 3. Op lange stukken zoals snelweg verkeer is het verbruik tussen de 1 op 5 a 1 op 6.
Andere mensen, dit is een rare, maar ja andere mensen is ook een nadeel. Dit nadeel is tweeledig. De eerste is dat andere mensen je vaak zullen aanspreken, dit kan positief zijn, maar ook vaak negatief. Dit soort mensen willen graag hun mening spuwen en beoordelen jou gelijk op wat je rijdt. Dit kan vermoeiend zijn. Het andere punt met “andere mensen” is je directe omgeving. Gezien het ruimte en de trekcapaciteit van de wagen wordt je vaak ingezet door vrienden en familie voor allerhande zaken zoals het wegbrengen van tuinafval naar de stort, het helpen verhuizen van vrienden van je zwager tot noem maar op.
Nu de positieve punten.
Het laatst genoemde is ook direct het positieve punt. En dat is de bruikbaarheid, man wat een ruimte. Alles past in de wagen, ook hier een praktijk voorbeeld. Mijn vrouw en ik hebben een gezamelijke hobby en dat is meubels bouwen/ opknappen. Zo wordt af en toe marktplaats afgestruind opzoek naar een mooi project of houtsoorten. Laatst werd een zeer mooie apothekerskast gevonden. Z´n kast is al gauw 2 meter in lengte en even hoog. In 2 delen pastte deze dus gewoon in de auto. Een goede vriend bezit een Volkswagen Transporter busje, die is hoger maar heeft bijna net zo veel liter aan bagage ruimte.
Rust, de tank is op vele vakanties ingezet als vervoersmiddel. Frankrijk, Kroatie, diverse skivakanties etc. De rust op de snelweg is heerlijk de vering verwerkt alle oneffenheden heerlijk weg en een cruised heerlijk zijn kilometer voor kilometer. En eenmaal op kruissnelheid draait het blok amper 2000 toeren en hoor je de motor zachtjes op de achtergrond zijn werk doen.
Betrouwbaar, ondanks enkele dure reparaties heeft de wagen weinig behalve regulier onderhoud of andere reguliere slijtage onderdelen additionele reparaties behoeft. In al deze tijd heb ik nooit zelf tussen de beurten door 1 ml olie behoeven bij te vullen. Enkel de valve saver olie die de klep en klepzetels beschermd behoeft om de X kilometer wat bijgevuld te worden.
Maar het allerbelangrijkste, wat rijdt hij lekker. Het begint al met het starten. De dikke bijna 6 liter V8 komt in met een mooie diepe grom tot leven. Het blok is heerlijk soepel heerlijk koppelrijk onderin de toeren maar wanneer nodig explosief wanneer het gas wat dieper wordt gehanteerd. Dit in combinatie met de heerlijke fauteuls (stoelen zijn het niet, daarmee zou ik hen te kort doen) een echte verwennerij met rijden.
De reparaties die in de 4 jaar zijn uitgevoerd zijn hetvolgende.
• Uitlaat, zoals al in de eerste passage gemeld hebben wij een additionele demper laten plaatsen.
• Kort na aanschaf nieuwe remmen
• Nieuwe radiator (gaatje door steenslag)
• Spoelen automaat (preventief)
• ABS sensor
• 2 X nieuwe banden rondom (305/45/22)
• PDC sensor
• Raam mechanisme bestuurderskant
• Revisie stuurpomp
• 2 Remklauwen vervangen (achter) 1 defect ander preventief.
• Preventief vervangen alle slangen motor ruimte
• Wiellager/ wiel hub achter links en rechts (links achter wiellager deffect, rechts direct preventief vervangen).
• Remmen rondom (schijven + blokken voor en achter)
• Uitlaatspruitstuk (scheur)
• Repareren kabelbreuk achteruitrijd camera
• Nieuw derde remlicht
• Nieuwe accu
• Nieuwe startmotor, revisie dynamo (preventief)
• 2X Multisnaar, spanrollen
• Preventief onderhoud differentieelen 2X
• Computer (grootste euvel)
• 2 X herstellen schade, Bumber voor, Bumper achter, achterlichten, mistlamp voor 1X
• Opnieuw richten en spuiten velgen
• Diverse kleine en grote beurten, (filters, vloeistoffen, bougies etc)
Hmm zo nadenkend en terugkijkend best een lijstje, maar een stuk beter dan zijn voorganger (Volkswagen Passat W8 Variant) welke qua onderhoud en betrouwbaarheid erg slecht was.
De conclusie is dus dat wij onze Grote Vriendelijke Reus echt gaan missen.
Nu is natuurlijk de hamvraag... wat hebben wij hiervoor in de plaats gekregen.
Eisen, station, we hebben nog steeds kinderen en 1 hond en de praktisch gemak van een station is altijd fijn. De andere eis was dat het allemaal wel wat goedkoper mag. Deze reus vrat een heel stuk van het budget op, nu met 2 schoolgaande kinderen en dito kosten mag het allemaal wel goedkoper. Dus,
• Minder MRB
• Minder verzekering
• Minder verbruik
• Goedkopere onderhouds kosten.
Andere eisen? Stoelverwarming (zoals al eerder gemeld in alle andere reviews, is dit een veto van vrouwlief, een auto zonder stoelverwarming mag niet voor de deur staan).
En wat is het wat handzamere mobiel dan geworden.?.. een Audi S6 Avant V10... Juist
(zie binnenkort de nieuwe review).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.