Hyundai Trajet 2.0 CRDi DynamicVersion (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Trajet 2.0 CRDi DynamicVersion |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 105.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Hyundai Trajet crdi
In 2009 heb ik deze Trajet 2.0crdi (112pk) van bouwjaar 2005 gekocht, met toen 105 000km op de teller in de dichtstbijzijnde garage. Altijd keurig onderhouden in diezelfde Hyundai-garage. Belgisch kenteken
Voordelen:
•Erg veel ruimte
•Grote koffer. In 5-zitsconfiguratie, 1 stoel dichtklappen en er kan een fiets rechtstaand in.
•7 lederen heel comfortabele zetels. Stoel 6 en 7 stonden meestal in de berging.
•Alle achterste stoelen kunnen eruit
•Comfortabele demping
•Geen elektronische storingen
Nadelen:
•Verbruik: gemiddeld 8.5l/100km (rustige rijstijl, combinatie bebouwde kom, snelwegen), energielabel G, geen roetfilter.
•Vaag sturen, overhellen (beetje op z’n Amerikaans)
•Alle gordels rollen slecht op
•Hakerige versnellingsbak
•Vage koppeling
•Gevoelige lak
•Leegewicht: 1800kg
•Veiligheid passief/actief gedateerd
Buiten het normale onderhoud hebben we 2 maal marterschade gehad. 2 maal dezelfde vacuüm-leiding van de remmen doorgebeten, ondanks het preventieve anti-marterkastje dat ultrasoon geluid geeft en een led laat oplichten. Na de 2de schade hebben we het kastje verplaatst en de vacuüm-leidingen ingepakt met een harde spiraal van kunststof en getaped en regelmatig anti-marterspray. Sinds toen geen schade meer gehad van de marters.
In december 2010 is de batterij vervangen,( enige panne met immobilisatie).
De ABS-ringen zijn ook erg gevoelig. De voorste zijn beide vervangen omdat ze gebarsten waren en het rempedaal deed trillen, alsof je bij elk klein remmaneuver je ABS in werking voelt treden. De ABS-ringen zijn onderdelen van ongeveer 50 euro. Maar het is een moeilijke klus om deze los te maken van de cardanas, hierdoor kan het factuur oplopen door de werkuren.
Nu 5 jaar mee gereden en km-stand 170 000km. Dit jaar hebben we ongeveer 1000 euro uitgegeven aan onderhoud, Ook de voorste remblokken en remschijven moesten vervangen worden en eerder dit jaar 1 ABS-Ring. We hebben ook een zoemend lawaai laten onderzoeken dat onder de wagen vandaan komt. Dit blijkt de dieselpomp te zijn in de dieseltank. Toch zijn we hier mee op reis geweest naar Frankrijk en tot op heden, hebben we dit nog niet laten repareren.
Ook de koppeling, die van in het begin al erg vaag aanvoelde, begint nu wel erg laat op te nemen. Ook roest begint hier en daar: het ruitenwissermechanisme is helemaal verroest, ook op het subframe en onder de deurdorpels komt roest er door. Ook beide afstandsbedieningen van de centrale vergrendeling zijn defect. Kosten 140 euro, dan maar de sleutel in het slot.
Verschillende mensen die ook met een Trajet gereden hebben, vroegen of ik nog geen versnellingsbakproblemen gehad heb. Bij navraag in de garage is mijn bak al gereviseerd geweest bij de vorige eigenaar en dit blijkt inderdaad de grootste ziekte te zijn bij een Trajet. Men moet weten dat deze Trajet één is, van na een facelift en op dat moment, het model al 6 jaar in productie was. Toch opmerkelijk dat Hyundai hier geen aanpassingen gedaan heeft tijdens de productie, en dat voor een merk dat betrouwbaarheid als voornaamste verkoopeigenschap wil.
Wij hebben 5 jaar vrij tevreden met deze wagen gereden owv de pluspunten. Zoals hierboven beschreven, begint de wagen nu ouderdomskwalen te krijgen en hebben we ervoor gekozen om een modernere, zuinigere en veiligere wagen te kopen. Begin 2015 wordt de Trajet vervangen door een nieuwe Grand-Scenic 1.5 dci.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten2
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Hyundai Trajet 2.0i CVVT DynamicVersion (2005)

Praktijkervaring Honda Jazz: eigenaren over hun hybride mini-MPV

Designreview Volvo C40: ‘voldoet aan alle verwachtingen, en dat is een probleem’

De Citroën Méhari is 55: op pad met de leukste badeend

Deze topsedan van Nissan uit 1985 was geavanceerder dan de Audi V8
