Hyundai Matrix 1.8i GLS (2003)

autoreview

Hyundai Matrix 1.8i GLS (2003)

Signalement

UitvoeringMatrix 1.8i GLS
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf105.700 km
KM-stand laatst123.045 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf en eerste kilometers

  • 105.600 km

Na enkele jaren de privékilometers met de zakelijke bus te hebben gereden, werd ik door de boekhouder erop gewezen dat het voor mij financieel voordeliger zou zijn als ik een 2e auto zou aanschaffen voor deze kilometers.

Vanwege mijn handicap moest dit een aangepaste auto wezen.
Hierdoor werd de keuze in gebruikte auto's direct gereduceerd tot een handvol. Wanneer dan ook nog eens gekeken werd naar een hoge zit/instap, bleven er maar 2 over: Renault Scenic uit 2002 / Hyundai Matrix uit 2003.

We zijn voor de Hyundai gegaan, vanwege de betere uitstraling, de betere zit, het lekkerder rijden (niet zweven, maar voelen wat de auto doet) iets lagere kilometerstand (134000 / 105600) en 1 jaar jonger (2002 / 2003). Keerzijde was een defecte aircopomp en de wat duurdere aanschafprijs (2950 / 3500).
De aircopomp hebben we direct bij onze eigen garage laten (450) waardoor we voor deze Hyundai Matrix uit 2003 met 105600km op de teller 3950 euro hebben betaald.

Deze aanschafprijs is net iets boven de taksering van de ANWB, maar die telde de trekhaak niet mee (voor ons wel belangrijk) en telde niets voor de aanpassing. Alhoewel de aanpassing na 10 jaar boekhoudkundig niets meer waard is, heeft die bij aanschaf wel 1700-2000 euro gekost en is dat voor ons de reden geweest om deze auto aan de andere kant van Nederland op te halen.

Ik heb er nog te weinig mee gereden om de auto correct te beoordelen, dat hoop ik zsm. hieronder te doen, te samen met het brandstofverbruik.

ERvaring na 12000km

  • 114.500 km

Na aanschaf hebben wij deze auto gedurende 8,5 maand (half april - eind december 2013) voor privé ritten gebruikt met weinig bagage en relatief lange afstanden over een totaal van 7700km. Dat is gemiddeld 210km per week.
De auto voldoet prima! Op een setje winterbanden na (Michelin à la 59 euro per stuk inclusief omleggen) en een APK keuring van 49,- euro, geen onderhoudskosten aan gehad.

Omdat we er vanaf half januari 2014 iedere week 650km aan woon-werkverkeer mee moeten gaan rijden (excl. privé kilometers, naar schatting z'n 200km per week), wat voornamelijk stadsverkeer is, zal het verbruiken en de kosten aanzienlijk stijgen. Omdat er ook groot onderhoud aan zit te komen, hebben we besloten om rond te gaan kijken naar een andere auto die goedkoper is in brandstofverbruik, en waar we de komende tijd ook weinig onderhoud aan hoeven te plegen.

Nieuwe auto besteld

  • 116.500 km

In de periode 1 januari - 19 februari 2014 hebben wij in 6 weken tijd 3350km gereden, waarvan 2413 in de laatste 3,5 week, wat gemiddeld 689km per week is.
Veel te veel voor een benzine-auto met een verbruik van gemiddeld 1:8,5 in stadsverkeer.

Vanaf half januari zijn we op zoek gegaan naar een zuinige auto die ook qua onderhoud laag is en blijft.
Verder moet die voldoen aan de volgende criteria:
- Zeer hoge zit en goede instap
- Veel hoofdruimte voorin
- Relatief grote bagageruimte
- Automaat (verplicht vanwege mijn handicap).
- Cruise Control
- B of klein C segment, echter niet langer dan 4 meter
- Budget tot +/- 25000 euro + inruil Hyundai

Toen zijn we gaan zoek:
- Omdat wij vrij lange afstanden afleggen, viel een elektrische auto al bij voorbaat af vanwege de beperkte actieradius.
- Een hybride auto was een optie, maar omdat die er niet gevonden werden die aan bovenstaande eisen voldeed, zijn die ook afgevallen.

Na diverse auto's te hebben bekeken en bereden, bleef er over:
- Opel Agila / Suzuki Splash benzine automaat met LPG tank om de brandstofkosten te drukken.
- Fiat Qubo diesel-automaat
- Citroen C3 Picasso diesel-automaat.

We hadden veel zin in de Opel, maar omdat de optie ESP niet meer leverbaar was (verplicht door CBR/RDW ivm. handicap) viel ook deze af.

Omdat de keuze tussen de Fiat en de C3 Picasso voor ons erg lastig was, heeft onze boekhouder ons daarbij geholpen. Waarom?

De Fiat heeft hetzelfde dashboard, handige versnellingsbak (Duologic) en bediening als onze Doblo, wat er makkelijk is. Ook de achterdeuren spraken ons aan, en de aanschafprijs was niet onaardig.
Als nadeel blijft de Fiat een bestelauto met een achterbank en is het comfort 3x niets! Ook de lage inruilprijs voor ons Hyundai viel tegen.

De C3 Picasso is totaal anders en een stuk duurder dan de Fiat, maar bied meer comfort en rust. De duurdere aanschafprijs werd echter voor een deel gecompenseerd met een extreem hoge inruilprijs voor onze Hyundai.
Toen onze boekhouder ging rekenen met de restwaarde, bleek de C3 Picasso financieel ook nog eens aantrekkelijker te zijn dan de Fiat.

Daarom hebben wij op 19 februari een C3 Picasso 1.6 EGS Tendance besteld, met als extra: Automatische airco, achteruitrijcamera, metalic lak, Lichtmetalen velgen, winterbanden-set, trekhaak, gehandicaptenaanpassing, Pack Plus, Pack Voyage en bumperbeschermstrip.

Lees hiervoor ons nieuwe review, wat in NL de enigste review wordt van een C3 Picasso diesel-automaat!

Met de levering van deze C3 gaat de Hyundai Matrix eruit. Hij heeft dan in totaal +/- 124000km gelopen, waarvan 19000km bij ons.
Van die 19000km zullen er 10000km worden verreden in de periode eind januari - eind april 2014.

We hebben met veel plezier met deze Hyundai gereden en weinig onderhoud eraan gehad. Ondanks de goede en betrouwbare techniek heeft de confessionele automaat ervoor gezorgd dat het brandstofverbruik erg hoog was, wat er toe geleid heeft dat wij hem ingerolen hebben.

Ingeleverd bij levering Citroen C3 Picasso

  • 123.045 km

Omdat wij teveel zijn gaan rijden voor een benzine-auto hebben wij in februari 2014 besloten om onze Matrix in te ruilen tegen een Citroen C3 Picasso diesel-automaat.

Niet direct qua MRB en bijtellingstechnisch een financiële slimme koop, maar qua zuinigheid, betrouwbaarheid, rijcomfort en ruimte heeft hij alle ingrediënten aan boord.

Met onze Matrix hebben we fijne veilige kilometers gereden, echter was deze qua motorisering (1.8 4cilinder met volautomaat) niet echt een zuinigheidswonder. Het brandstofverbruik was dan ook stevig: Gemiddeld 1:10,6 over ruim 20000km gemeten.

We hopen dat de volgende eigenaar er alle plezier aan heeft. Wij hebben dat tot 11-07-2014 ook gehad!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.