Hyundai Kona Electric Premium (2019) #2

autoreview

Hyundai Kona Electric Premium (2019)

Signalement

UitvoeringKona Electric Premium
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst160.000 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hyundai Kona

  • 160.000 km

Na 5 jaar in deze auto gereden te hebben is het tijd voor een review. Het leasecontract en het bijtelling voordeel lopen af dus hij gaat naar de volgende. Hiervoor reed ik een peugeot 308 (2015) en zal dus soms de vergelijking daarmee maken ondanks dat dat een totaal andere auto is. Destijds voor de Kona gekozen omdat er niet zoveel keuze was, en deze op moment van kiezen al een half jaar in bestelling was bij de leasemaatschappij (EV's hadden toen een levertijd van ruim een jaar). De Kia Niro was nog niet leverbaar, en de Nissan Leaf had een te matige range, en geen vloeistof gekoelde accu. Tesla model 3 was er ook nog niet, en was ook te duur. Ik heb de Kona met de portomonnee gekozen, want de bijtelling was ongeveer 7 tientjes per maand. Ik vind het geen mooie auto, en vooral de voorkant is gewoon lelijk, maar ik heb er toch veel plezier van gehad, en het is zeker geen slechte auto.

Interieur en gebruiksgemak:
Dit was wel even een stapje terug t.o.v. van de peugeot. Dit komt uiteraard ook omdat het een B segement auto is en de peugeot een C segment. Maar het kwaliteits gevoel en matariaal gebruik is echt een stuk minder bij de Kona. Iets wat ik ook echt lelijk vind zijn de enorme bezels rond het infotainment scherm. Als het scherm uit staat lijkt het heel wat, maar als je hem aanzet is het maar een klein scherm. Iets wat in het refresh model van een jaar later iets minder erg is. Verder heb ik de onboard systemen vrijwel niet gebruikt, de auto beschikt over Apple Carplay en Android Auto, en de vaste routine bij het instappen was de telefoon aansluiten. Het onboard systeem werkt overigens wel prima en vlot genoeg. Ook beschikt de Kona over een digitaal instrumentarium, maar verwacht hier niet te veel van qua instelmogelijkheden. Het scherm veranderd alleen iets van kleur en indeling als je de rijmodus aanpast (Eco, normal, sport). Deze uitvoering beschikt ook over "lederlook" bekleiding, soort nepleer. Maar dit lijkt totaal niet op echt leer, ik had persoonlijk liever de stoffen stoelen gehad. Ook in de stoelventilatie gaatjes blijft allemaal zand en troep zitten wat lastig schoon te krijgen is.

Om nog even door te gaan op verschillen met de peugeot, het zijn van die kleine detail dingen.
- Als het regende (na x aantal keer de ruitenwisser), zette de peugeot ook de buitenverlichting aan. De Kona doet dat alleen als het donker is
- Als je de auto uitzet en de ruitenwisser net midden op het raam staat, stopt hij daar gewoon (hij maakt de slag niet af)
- Als je bij de Peugeot het knipperlicht langer dan x aantal seconden aan had, werd het knipperlicht geluidje luider om je daarop te attenderen.
- De peugeot had hier daar mooie sfeerverlichting ledjes
- Het rijgeluid (banden/wind) is echt veel meer aanwezig in de Kona, het is duidelijk dat er minder isolatie is.

De ruimte in de auto is ook een tegenvaller. De kofferbak ruimte hoort een beetje bij een B Segment auto, maar de ruimte op de achterbank is echt krap. Dat komt ook omdat de accu in de bodem verwerkt zit waardoor je met opgetrokken benen zit, om dezelfde reden kan je ook bijna je voeten niet kwijt onder de voorstoelen. Ook het ontbreken van een frunk is jammer, de ruimte is er onder de moterkap. Er zijn volgens mij wel third-party bakken te koop zodat je een frunk kan creeeren.

Aandrijflijn en laden:
De aandrijflijn is toch wel het grote pluspunt van de Kona (en elektrische autos in het algemeen). Elektrisch rijd zo ontzettend lekker en soepel, er is geen brandstofmotor die daaraan kan tippen. Ook het altijd beschikbaar hebben van vermogen op alle snelheden is ontzettend comfortabel. Enige nadeel is dat het voorwiel aandrijving is, vooral als het nat is heeft de Kona moeite om tractie te houden als je gas geeft met name in bochten. Het laden aan de publieke paal kan bij de Kona nog als nadeel gezien worden. Hij beschikt over een 1 fase lader met maximaal 7.3kW vermogen. Dit betekend dat je een publieke paal van 22kw (3x 7.3) nodig hebt om het maximale laadvermogen te behalen. Op een 11kW paal haal je dus maar 3.6kW waardoor je al gauw 15-20 uur bezig bent om hem vol te krijgen als hij ver leeg is. Thuis heb ik een laadpaal dedicated op 1 van de 3 fases van het huis, en kon ik met 5.4kw laden. Dat heeft in de 5 jaar nooit een issue opgeleverd. De Kona van een jaar later heeft wel een 3 fase lader.

Ik ben 1x met de auto naar Frankrijk geweest (Totaal 3000km in 2,5 week gereden). Dit is ook de enige keer dat ik gebruik gemaakt heb van een snellader. Snelladen gaat met ongeveer 74-75kW, maar als je boven de 50% acculading komt gaat dit al snel naar 60kW. Boven de 70% gaat hij niet hardeer dan 30-40kW.

Verbruik / Range:
Het verbruik is ook zeer goed, helemaal als je kijkt naar de hoogte en vorm van de auto. In het grootste gedeelte van de ritten gold de maximum snelheid van 100, en rij daardoor eigenlijk niet harder dan 110 op de teller. Als je dat doet is 300km redelijk makkelijk haalbaar (ook in de winter). Ik rij wel altijd in de Eco stand. De dagteller staat voor de laatste 10000km op een gemiddeld verbruik van 16.1kWh per 100km. In frankrijk (waar je op grote gedeeltes maar 90 mag), had ik over de gehele reis een gemiddeld verbruik van 14.4kWh per 100km. Leuk weetje is dat met de destijds geldende prijzen ik ongeveer even veel kosten had dan dat ik kwijt zou zijn met een branstof auto die 1 op 16 zou rijden (elektrisch was 5% goedkoper)

Onderstel:
Geen expert in, maar hij is voor m'n gevoel wel wat hard geveerd. Hij gaat wel lekker hard door de bocht.

Problemen en onderhoud:
Het eerste wat mij enorm tegenviel is de onderhouds interval. Hyundai vind dat je elke 15000(!) kilometer met het ding naar de garage moet. Bij de voorgaande (brandstof) auto's was die interval 25000 of zelfs 30000 kilometer. Ik begrijp echt niet waarom die interval zo kort is bij een EV, maar omdat het een leaseauto is moest ik er toch gehoor aan geven. Dan alle storingen en gedoe wat ik met de auto heb gehad buiten deze beurten om.
0-5000km Issues met het instrumentarium, deze crashte continue (vastlopen/bevriezen) en dat loste zichzelf op als de auto een paar uur uit stond. Hele instrumentarium is onder garantie vervangen. Mocht je deze specifieke auto kopen, de km stand is 5000km hoger dan op het display staat ;)
50000-10000km Terugroep actie i.v.m. brandgevaarlijke batterij. Diverse keren naar de dealer moeten komen voor software updates. Uiteindelijk is de complete accu onder garantie vervangen. Mocht je deze specifieke auto kopen: de accu is 2,5 jaar jonger dan de auto. ;)
~11000km Na een onderhouds beurt 3x achter elkaar gehad dat het infotainment systeem totaal overleden was, dit leek gekomen te zijn door een software update die uitgevoerd was bij de onderhoudsbeurt. Ik heb 3x 2 weken met een gat in het dashboard gereden omdat de unit hiervoor naar de specialist moest (ook geen navi/muziek dus). Na de 3e keer niet meer gebeurd.
~12000km 12v accu helemaal verrot. Ja deze auto heeft gewoon een 12 volt accu die door de hoog voltage batterij bijgeladen wordt. Als de 12v accu het niet meer doet, doet je auto het ook niet. Moest een wegenwacht aan te pas komen.


8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Hyundai Kona

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.