Hyundai Kona Electric Premium (2018) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Kona Electric Premium |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 38.800 km |
Langverwacht, eindelijk hier!
- 12 km
Na bijna 8 maanden was het zo ver, de nieuwe Hyundai Kona Electric staat klaar om afgeleverd te worden. Na de afgelopen 20 maanden in huurauto's te hebben gereden heb ik nu mijn eerste zelf uitgezochte leaseauto.
In het kort: afgelopen maart was ik bij de Hyundai dealer in Utrecht om mijn reservering vast te leggen. Kort hierop kreeg ik te horen dat mijn reservering zou leiden tot een levering in Q1 2019. Nadat ik in augustus een formele offerte kon presenteren aan mijn werk bleek dat ze via Leaseplan al in week 44 van 2018 een Kona Electric met mijn specs konden leveren. Dit bleek uiteindelijk inderdaad te lukken en in week 45 mocht ik de Kona in ontvangst nemen!
De specs:
Hyundai Kona Electric Premium 64kWu
Kleur: Dark knight
Opties: geen
Accesoires: Dakdragers, fietsendrager, 10 spaaks velgen (komen later)
Waarom de Kona Electric?
Ik zal het eerlijk toegeven, de grootste motivatie om te wachten op deze auto is de gunstige bijtelling. Was dat geen issue geweest dan had ik afgelopen maart al een Alfa Giulia onder m'n kont gehad. Echter ben ik nog jong en staat mijn salaris nog niet helemaal in verhouding met mijn leasebudget.
Los van het bijtellingsvoordeel gaat mijn autohart ook zeker sneller kloppen van de Kona. Ik heb het altijd al een mooie auto gevonden en de uiterlijke tweaks voor het EV model maken 'm wat mij betreft nog gaver. Ook het vermogen van de elektrische aandrijflijn is verslavend, wat een punch iedere keer dat het 'stroompedaal' aangeraakt wordt. Ook heb ik nooit eerder een auto gehad met zoveel luxe, wat kan tippen aan de 5-series en E-klasses waar ik 3 jaar geleden als studentenchauffeur nog in reed.
De eerste kilometers zijn gemaakt naar huis vanaf de dealer in Zwolle. Mijn eerste indrukken zal ik na de eerste 1000km noteren.
Eerste week, eerste 1000km
- 1.119 km
Inmiddels heb ik de auto een week in mijn bezit. Wat een heerlijke auto!
Na deze eerste week heb ik inmiddels een redelijk goed beeld gekregen van de twee belangrijkste issues van een EV: Range en Laadtijd. Voor beide punten zijn de ervaringen als volgt:
1. Range: Volgens WLTP kan de Kona door een gemiddeld verbruik van 14.3kWu/100km 482km ver komen. Ik denk dat dit redelijk makkelijk haalbaar is, maar moet je het niet willen. Boven de 100km/u gaat het verbruik hard omhoog. In de stad haal je makkelijk 13kWu/100km als je niet iedere keer 'vol gas' gaat. De GoM (guess-o-meter) heeft zich na 1 week al helemaal aangepast naar mijn rijstijl. Waar de meter in de showroom nog 494km aangaf bij 100% is dat inmiddels 380km. Ik rijd 140 waar je 130 mag en 110 waar je 100 mag. 95% van mijn kilometers zijn op de snelweg. Voorbeeld: Utrecht-Maastricht, 1u45min over 185km, lading bij aanvang 92% en bij aankomst 42%. Mijn gemiddelde verbruik over de eerste 1000km is 19kWu/100km
2. Laadtijd: De Kona beschikt over een 1-fase 7.2kw onboard lader voor AC. Omdat de meeste openbare laadpalen slechts 16A zijn betekend het dat je in de praktijk meestal met 3.5kw laad. voor iedere 10%lading heb je dus zo'n 2u nodig. Dat is erg lang... In een straal van 200m rondom mijn woning in Utrecht zijn zo'n 10 openbare laadplekken. Maar bij de paal het dichtste bij (50m) is eigenlijk altijd wel een plek vrij. Mijn dagelijkse retourrit is zo'n 130km, wat betekend dat als ik tijdens werk niet laad, ik met zo'n 65% lading thuis kom. Je hebt dan 8u nodig om weer vol te laden. Ik rij iedere ochtend weg met 100% lading.
Andere zaken
1. Rijeigenschappen: Door de elektrische aandrijflijn met meer dan omgerekend 200PK maakt het tot zo'n 150km/u niet uit hoer hard je gaat. Druk je het stroom pedaal in, dan knal je vooruit. Heerlijk. Bij het stoplicht ben je vrijwel onverslaanbaar. In de praktijk rij ik 90% op de adaptieve CC. Dit is in combinatie met de lanekeep assist heerlijk rijden. In de file hoef je vrijwel niks te doen. De minimale volgafstand is nog steeds aan de verre kant, maar dat begrijp ik wel.
2. Luxe aan boord: De premium uitvoering heeft alles erop en er aan. Qua uitrusting kan deze auto tippen aan de 5-series en E-klasses waar ik 3 jaar geleden nog in reed als studentchauffeur. Stuurverwarming, geventileerde en verwarmde stoelen die elektrisch verstelbaar zijn, een heldere HUD en een goedwerkende uitgebreide infotainment.
3. Ruimte aan boord: het is geen grote auto, maar hij lijkt wel groot. dat vind ik leuk. In werkelijkheid is het ding makkelijk te parkeren en erg wendbaar. Van binnen voelt de Kona voorin lekker ruim, maar achter mezelf zitten met 1m93 is onmogelijk. Wanneer m'n vriendin rijdt met haar 1m78 is het wel prima te doen. De kofferbak is niet erg groot, maar ruim genoeg voor mij. Met de achterbank plat ga je er geen fiets in krijgen, maar voldoende voor vakantie.
overige opvallende dingen
1. Geen app. Dit is mijn grootste ergenis. Heb mijn ongenoegen geuit bij Hyundai en ik stel voor dat alle Kona EV bezitters hetzelfde doen, want anno 2018 is dit eigenlijk maar raar. Overigens zit er wel een optie in de auto om in te stellen wanneer je de auto wilt voorverwarmen, dus ik stap alsnog iedere ochtend in een lekkere warme auto. Maar dan nog, Hyundai, get your head in the game...
2. Volume regelaar. Ik was gewend van mijn Micra dat ie het volume van de sterio aanpast aan de omgevingsgeluiden (wind e.d.), maar de Kona doet dit niet. Jammer.
3. Airco. Ik weet niet wat het is, maar ik blijf maar ruzie maken met de climate control. Temperatuur is maat lastig goed te krijgen en hij begint vaak te onpas te blazen waardoor je zo opeens koude lucht op je neus voelt terwijl het buiten minder dan 10 graden is. De Driver Only functie (om energie te besparen) werkt wel goed.
4. Ledlampen. Nooit geweten dat dit zo'n verschil kan maken, maar wat een bak licht komt er van deze auto af, heerlijk! Zonder te verblinden overigens.
Komende kerst vakantie ga ik een roadtrip maken door Noorwegen met de Kona (is Noors voor vrouw). Dan ga ik ervaren of deze auto een volwaardige auto is en lekkere vakantie kilometers kan vreten zonder dat ik er twee keer zo lang over doe dan een ICE auto. Dat is immers waarom ik op de Kona heb gewacht ipv eerder een Leaf of E-Golf te nemen. TBC!
Road Trip Noorwegen
- 14.271 km
Tijd voor een update!
Inmiddels een kleine drie maanden verder en je leest het goed, bijna 15k op de teller.Meer dan me lief is om heel eerlijk te zijn, maar biedt wel de mogelijkheid om nog wat meer insight te geven!
De vakantie naar Scandinavie (skip naar de derde alinea voor het spannende deel)
21 december begon het avontuur, vanaf mijn woonplaats Utrecht naar mijn ouders in Emmen gereden, om de volgende dag door te rijden naar het hoge noorden. Eerde horde was direct al daar, want in Emmen zijn nauwelijks laders, dus 's nachts bij m'n ouders aan het stopcontact. Wat betekende dat we de ochtend daarop niet volgeladen en met 87% vertrokken. Gelukkig bood de route genoeg laadmogelijkheden en was het geen probleem. Dag 1 van zo'n 600km gereden naar Aarhus, waar ik de auto voor het hotel weer kon volladen. Dag 2 door naar het puntje van Denemarken en de boot naar Kristiansand om vervolgens door te rijden naar Stavanger. Allemaal geen probleem, 1 keer een uur aan de snellader gestaan, waar er overigens genoeg van zijn in Noorwegen. Helaas was Noorwegen niet wat we hoopten en zijn we al snel teruggereden van Stavanger naar Oslo, wat ook geen probleem was met 1 stop om te laden. In Oslo zelf niet aan de straat kunnen laden, dus die ochtend daarop plekje gezocht om te ontbijten terwijl de Kona aan de snellader hing, daarna moeiteloos naar Gotenborg gereden. Hier wederom 's nachts aan de lader gestaan en de volgende ochtend was de auto klaar om in 1 keer door te rijden naar Kopenhagen. Paar dagen later zoden we van Kopenhagen terugrijden naar Utrecht.
Dit bleek meer een avontuur te zijn dan we hoopten. Eerste stint ging goed en rond de grensovergang gedaan (we hebben de veerboot vermeden) eerste laadstop gedaan. Daarna was de planning om rond Bremen nog een keer te stoppen en vanaf daar (332km) hoopten we thuis te kunnen komen. Eenmaal bij de lader aangekomen zag ik dat het verbruik te hoog was. Het regende hard en de Duitse wegen bieden meer weerstand dan de Nederlandse wegen. Na een half uur besloten we dus om maar door te rijden naar de volgende lader (80km verder) en daar vol te laden en daarna naar huis te rijden.
Toen begonnen de problemen. De lader in Bremen was na 5min gestopt en ipv 200km range erbij hadden we praktisch niks. we moesten dus een kwartier extra in de auto blijven om genoeg te laden voor de volgende stop, erg irritant. Eenmaal bij de volgende lader aangekomen (met nog 40km range over) bleek de lader defect te zijn. Balen. Op de route naar huis was geen andere lader meer en we moesten dus uitwijken. Volgende lader gespot, maar deze was bezet! nog een keer pech en inmiddels was er nog 25km range over. Enigszins gestrest toch nog 1 andere lader gevonden waar we met 10km range aankwamen. Inmiddels waren we ook ruim 2 uur verder en waren we niet dichter bij huis gekomen. Gelukkig zat er een McD naast en konden we in alle rust even bijkomen. Vanaf daar was het nog een kleine 300km en zijn we met 110km/u naar huis getuft. Alles bij elkaar heeft het grapje zo'n 3 uur extra geduurd.
Kortom, geen problemen of range anxienty gehad tot de laatste 10% van de trip. En in alle eerlijkheid was dat vooral omdat er tussen Bremen en de NL grens geen snelladers te vinden waren....
Dan de Kona zelf
Verbruik en actieradius:
Als de auto 100% volgeladen is geeft de GoM nu standaard 339km aan. In normaal verkeer haal ik dit ook. Rijdt ik echt alleen snelweg km's, dan is het nog wat minder. Verbruik ligt dan op zo'n 20KWu per 100km. Het is me opgevallen dat regen echt een verbruiksvreter is, nog meer dan alleen de kou. Laatste tijd is het verbruik dan ook nog best een stukje hoger dan eerst.
Vermogen:
Voor zij die het interessant vinden (ik wel), Ik heb de kona van 0-100km/u (gps!) in 7,2s gekregen. Altijd vermogen, nooit af hoeven vragen of je er even snel tussen kan, het is echt heerlijk.
Laden:
Ik heb nog nooit te weinig range gehad voor wat ik wil doen. Ik sta ook zelden bij een Fastned, maar ben blij dat ze er zijn (voor als ik wel meer dan 400km moet rijden op een dag). Op het moment dat het nodig is is er altijd wel een laadpaal vrij, ik realiseer me dat dit in de toekomst wellicht zal veranderen, maar for the time being voldoet Utrecht echt prima hierin.
Binnenkort moet ik naar de dealer voor de eerste beurt. Ben ven plan dan opnieuw verhaal te halen over een mogelijke app voor de auto, want dat vind ik nog steeds een groot gemis.
Al met al ben ik nog steeds heel tevreden!
Emotioneel afscheid
- 38.800 km
Per 01 augustus start voor mij een nieuw avontuur bij een nieuwe werkgever, wat betekend dat ik afscheid moet nemen van mijn geliefde Kona (en van leaseauto's in het algemeen trouwens).
Allereerst nog aanvullende ervaringen op mijn laatste update. De zomer kwam en dat was zeer welkom, zowel voor de auto als voor mijzelf. De kona ging er goed onder en mijn acrieradius nam toe tot max 430km bij weinig snelwegverkeer. Het viel me dan ook op dat 130km/u in de winter qua verbruik ongeveer hetzelfde is als in de zomer. Dus wil je hard rijden op de snelweg, dan is je range alsnog niet meer dan 320km.
De auto heeft verder geen mankementen vertoont. Wel heb ik uiteindelijk nog nieuwe 10 spaaks velgen er onder laten zetten, ik vond dat dit de auto mooi af maakte en het maakte de Kona electric, die inmiddels niet zeldzaam meer is in NL, net een beetje uniek.
Graag geef ik jullie mijn final thoughts:
Elektrisch rijden is fantastisch en als ik als particulier 30k voor een auto zou hebben liggen had ik het dan ook gedaan. Mocht ik in de toekomst nog wel zakelijk gaan rijden, dan zal dat absoluut in ev zijn.
Ik spreek wel van een emotioneel afscheid, maar heel eerlijk heb ik nooit passie gehad voor de Kona. Het is een praktische auto met een goed fiscaal voordeel, maar een leuke of spannende auto is het niet(los van het accelereren)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.