Hyundai Ioniq Electric Comfort (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ioniq Electric Comfort |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 51.503 km |
Een EV! Een Hyundai!
- 17.000 km
Aanschaf en keuze
Ik was mij aan het oriënteren naar één auto ipv de Opel Combo en een Ford Focus privé. De Ford werd nauwelijks gebruikt terwijl de kosten doorliepen. Elektrisch rijden was in eerste instantie geen optie, dus werd de zoektocht naar een hybride-diesel. De Volvo V60 was een grote kanshebber, een dijk van een auto! Maar gezien het dure aircoprobleem, halve wegenbelasting tot 2025 en de dan te verwachtte restwaarde toch nogmaals -uit kosten overweging- naar een EV kijken. Want: milieuvriendelijk, zonnepanelen en opladen aan huis. Dus veel reviews lezen, Youtube en bladen. Omdat ik hem als zelfstandig ondernemer zelf betaal wilde ik onder 40k incl. btw blijven, ook naar mijn opdrachtgevers toe niet met een dikke bak aankomen. Ten slotte is een auto die je van a naar b brengt voor mij de essentie, wat anderen ervan vinden, prima. Laat maar ieder in z'n waarde met zijn/ haar keuze!
Via de ANWB multitest werd ik op het spoor gezet van de Ioniq. Niet de goedkoopste, wel veel gadgets die je op duurdere merken vindt. Maar vooral: energiezuinig! Eindelijk van die brandstof(maatschappijen) af die alleen maar blijft stijgen en vooral nu in deze tijd een goede zet is geweest! Nadeel: die zilveren grille, maar daar is wat aan te doen daarover later meer.
Maarre, een Hyundai terwijl ik altijd Europees heb gereden; slik. Toch de keuze gemaakt voor dit merk, want oa goede garantievoorwaarden. Het design, tikkeltje Aziatisch en Prius kan er wat mij betreft mee door.
Ik koop altijd tweedehands auto's en was nu ook op zoek hiernaar. Totdat Hyundai met een eindejaarskorting kwam, alsnog de keuze naar nieuw gemaakt. Ik heb proefgereden met de 28kW versie. De keuze ging tussen de 28kW (overjarig model met 4% bijtelling en €4k goedkoper) en de 38kW variant. Bij die laatste heb je de keuze tussen comfort en premium. Die laatste is €4k duurder en biedt in mijn optiek te weinig meerwaarde. Voordeel was op de 38kW dat je de Bluelink-app heb waarmee je kunt verwarmen en koelen. Die app werd een must icm de grotere actieradius. En 4% of 8% bijtelling maakt voor mij dan ook niet meer uit.
Je kunt weinig opties bestellen (gelukkig) dus kleur en bumperfolie achter als extra opties was dat gauw klaar.
Rijden
Tja, das wat anders als de Volvo V50 die ik heb gehad. Rijden is gericht op comfort. Daarin tegen valt wel de starre achteras op. Verkeersdrempels moet je met beleid nemen en kuilen en putten voel je wel degelijk. Nog een minpuntje, is het geluid van de achterbanden dat vooral hoorbaar is voor de achterpassagiers. Maar als je op zeer stil asfalt rijdt is er echt een stilte aan boord, dat is dan heerlijk autorijden. De auto is vlot genoeg bij het verkeerslicht en tussensprintjes. Ik rij voornamelijk in eco-stand, je hebt ook de keuze uit comfort en sport. Mijn doel is toch zo zuinig mogelijk rijden. Nog een nadeel (?) -van EV rijden- je rijdt gauw te hard. Het gaat met zo’n souplesse en stilte en misschien mijn letterlijk grote voet dat het lastig is om 30 dan wel 50km/u te rijden. Maar nog geen bekeuringen gehad. De Ioniq heeft twee flippers aan het stuur. Een voor de degeneratie in drie standen in te stellen en de andere voor het afremmen. Stand 1 gebruik ik nooit, stand 2 voor binnen de bebouwde kom en stand 3 op de snelweg. One pedal driving is het dus niet helemaal, hij remt af als je het stroompedaal loslaat maar je moet de auto zelf tot stilstand brengen. Ik doe dat voornamelijk met de flipper. Remmen is dus vrijwel regeneratief en af en toe stevig remmen om de ‘echte’ remschijven te gebruiken. Dat remmen is nog wel een dingetje. In de dorpsstraat waar ik woon steken geregeld te pas en onpas voetgangers over, de auto ziet dit als een mogelijke botsing en activeert het remsysteem. Man man man, het lijkt wel of de auto zich in de bestrating graaft, als je op dat moment geen gordel zou dragen, dan verzeker ik je van behoorlijke koppijn van de voorruit!
Laden
Bas van Putten schreef al eerder in een opiniestuk dat uit onderzoek blijkt dat de meeste EV rijders een oprit hebben en zonnepanelen. Dus de mogelijkheid om thuis te laden. Eerlijk gezegd: ik had niet voor een EV gekozen als ik niet aan huis kon laden. Dus dat onderzoek klopt ten dele wel. In mijn dorp zijn er twee plekken met laadpalen en ik zou niet graag ’s ochtends vroeg om zes uur of in de regen vijf minuten lopen. Ik wist dat de Ioniq 1-fase lader heeft. In mijn geval prima, want ik werk overdag. Dat laden gaat met circa 4kW/h. Een rekensom van 36kW levert een laadtijd van 9 uur op. Waar je meestal bent, leer je in de praktijk om daar meteen op te laden. Helaas wel met 3kW/h…
Een klein handdoekje standaard in de auto is wel zo prettig als je de laadkabel moet opruimen in/na de regen. Maar dat euvel weegt niet op tegen die brandstofpompslang.
In de herfstvakantie voor het eerst gebruik gemaakt van snelladers. In de ochtend bij de koffiestop bij Shell. Een lader accepteert niet de kaart en om hulp vragen bij de broodjesbeleggers: zij weten het ook niet. De lader ernaast vrij: toch proberen en ja het lukt wel. Verlies je toch met al dat gedoe tien minuten. Op de terugweg nogmaals bij Shell, staan niet EV auto's op de laadplek, kssst wegwezen. Maar lader defect aargh. Gelukkig is Fastned er nog. Met 6% aangekomen gelukkig een lunchstop. Maar nu valt de Ioniq toch tegen: laadvermogen max van 40kW/h en meestal rond de 37kW/h. En dan sta je toch 45 minuten te laden tot 80%. Later stond ik opnieuw bij een Fastned (geen Shell meer voor mij, maakt ook niet in prijs uit zie ik op de factuur tov Fastned) met de 28kW versie Ioniq. Die haalt een snelheid van 70kW/h en ik maar de helft… Dat de Ioniq niet echt geschikt is voor vakantieritten wist ik, maar de snelheid van het snelladen valt toch tegen, zeker met de kinderen in de auto. Nog een kosten vergelijk: Fastned: 23min, 15kW, €7,89. Shell: 24min, 12kW, €6,37 beide zelfde kW/h prijs.
Dan heb je ook nog laadstress: dat is voor mij vooral laadpaalklevers en defecte laders. Bij de MacDonalds in Roosendaal was daar de snellader bezet door een MG, de gewone lader was een optie maar wilde het niet doen. Toch fijn als je twee uur op bezoek ben en de auto kan effe wat bijladen. Maar in de app bijgehouden: laden deed de lader niet. Nogmaals via de app gezien dat de snellader vrij was: gauw ernaar toe. Effe een ijsje eten met de kids bij de Mac en dan weer naar huis. Maar nu komt het. Een Belg wilde zijn Nissan Elvia ook opladen, maar ja net als mij wilde dat niet lukken. Ik dacht nog zal ik naar hem toe lopen ik ben toch zo weg. Maar de duidelijk gestreste Belg reed al weg. Toen het tijd werd om te vertrekken, had de Belg zijn frustratie bot gevierd op mijn auto. Een flinke diepe kras over twee deuren. Kosten: €850,00! Camerabeelden worden niet zomaar afgegeven en de plaatselijke politie laat het ook maar zo. Nou ja, nu kon ik eindelijk de grille aanpakken: die is in dezelfde kleur als de carrosserie gespoten en dat staat hem echt veel beter. Ook meteen al die letters van de achterklep verwijderd.
Actieradius
Hyundai geeft 311km op. In de praktijk klopt het aardig. Vooral als ik alleen rij en kachel op ‘driver only’ zet op 22⁰C en stoelverwarming erbij klopt dit rijbereik aardig met de werkelijkheid. Voorbeeld: Ik reed in de winter naar Rotterdam met 100km/u, de rit was 140km en de actieradius van de auto gaf een rijbereik van 270km aan. Bij aankomst had ik 130km rijbereik over. Als je met volle bezetting rijdt en airco of kachel aan, dan wordt het wel wat anders. Een weekend Zeeland is de te rijden afstand 270 km. Rijbereik geeft 323km aan. Je zult onderweg moet bijladen want anders haal je het niet. Maar goed was toch een lunchstop dus geen probleem. Hyundai heeft wel wat reserve in de accu gebouwd. Soms zie ik op de laadpaal 39 of 40kW/h staan! In de zomer heb ik als piek 362km als rijbereik zien staan. In de winter van vorig jaar met sneeuw en vorst met -6⁰C gaf een rijbereik van 262km aan. Ruwweg kun je stellen dat rond het vriespunt het rijbereik op 290km staat. Ik vind dat zeer netjes en in dit geval stelt de Ioniq mijn zeker niet teleur. Gemiddeld is het met tempraturen rond de 20⁰C 333km. In de praktijk zitten mijn opdrachtgevers in een straal 100km dus ik kan hier prima mee uit de voeten. Verbruik heb ik nog niet bijgehouden, dat houden jullie tegoed. Ik ga dat dit jaar bijhouden omdat er een zakelijke verrekening plaats vindt van de privé gebruikte stroom voor het opladen van de auto. Kan wel ruwweg zeggen dat het verbruik in de zomer ligt op 13,5kW/h en in de winter op 16,8kW/h per 100km.
In- en exterieur en app
Het fijne is toch wel de Bluelink-app, werkt feilloos. De auto voorverwarmen is zeer prettig met de koude dagen, voorkoelen hoeft van mij niet. De app is behoorlijk uitgebreid, je kunt laadschema’s invoeren, laadproces volgen, adres versturen die dan bij de start klaar staat in de navigatie, rittenstaat, deuren openen en vergrendelen en nog wel meer. Daarom zeker blij dat ik voor de 38kW uitvoering heb gekozen: die Bluelink-app is echt een must have!
Ik wilde graag een EV met een cockpit, dat je gewoon voor je neus de belangrijkste info heb. Ook fijn dat je rechtstreeks de klimaatregeling met knoppen kunt bedienen. In het donker zie je een mooie streep blauwe ledverlichting. Er zitten behoorlijk wat opties op die ik nu niet allemaal ga opnoemen, kijk maar op de website van Hyundai. Lane assist werkt voldoende in de praktijk, vooral als er duidelijke belijning aanwezig is. Bij regen en donkerte heeft ie wat moeite. Ik woon in een dorp met voornamelijk wegen met as- of kantbelijning daardoor staat lane assit uit. Adaptief cruisecontrol is super fijne functie vooral in de file. Natuurlijk laat ie een gat vallen -met blokjes afstand in te stellen- en heb je van die gaatjesvullers die er dan voor gaan waardoor de auto weer afremt wat weer niet zo fijn is voor de auto achter je. De auto stopt van zelf en weer rijden is een tikje tegen de cruisecontrolhendel of het stroompedaal. Ook snelwegritten is hiermee voor mij een ontspannende bezigheid.
Wat niet fijn is als je met acc rijdt op een 80km/u weg. Als iemand afslaat dan valt de auto bijna helemaal stil, voor achterop komend verkeer is dat oppassen en ik zet tegenwoordig deacc maar uit en neem het zelf tijdelijk over. Dat bovenstaande geldt ook bij kruisingen, de auto remt af voor verkeer dat staat te wachten op recht doorgaan en jij wil links afslaan waar niemand staat voorgesorteerd , de auto vertraagd en gaat daarna weer vol op snelheid op het kruispunt af waar je dus wil stil staan… Dus je leert vanzelf wel hoe je metacc in deze auto moet rijden.
Autohold is ook zo’n goede optie. Gewoon wegrijden niet eerst gasgeven en de handrem eraf… De stoelen zitten goed maar na 2,5 uur ben ik het wel zat. Zal komen door mijn formaat >200cm en >100kG. Een zitpositie en daarmee de stoelondersteuning is lastig. De achterruit is gedeeld en daardoor is het zicht slecht. Vooral dat het gauw vies wordt. De camera is redelijk de oplossing. Das dan wel weer jammer met de regen…
Dan heb je ook nog Android Auto, ik heb het een keer gebruikt, maar van mijn hoeft het niet ik rij graag mono zeg maar. Muziek kan ik gewoon draadloos streamen vanaf mijn telefoon en dat is voldoende. En ja, misschien ben ook ik oud: maar ik mis echt een cd-speler. Ik heb behoorlijk wat christelijke en klassieke muziek cd’s en heb geen zin/ tijd om dat allemaal over te zetten op een stick of telefoon. Omdat de auto behoorlijk stil is, kies ik er vaak voor om van die stilte te genieten zeker na een lange werkdag. Fijne is wel dat alle kinderen hun telefoon er in kunnen zetten en dan hun muziek -om de beurt- kunnen streamen. De audio installatie is ruim voldoende het kan echt hard als de kinderen dat willen en blijft zuiver, kan echter niet tippen aan die van de V50.
Achterpassagiers hebben voldoende ruimte, alleen achter mij dus niet. Jammer is dat er een middentunnel aanwezig is dat maakt het wat onprettiger voor drie personen achterin. Maar zoals aangegeven: 95% rijd ik alleen in de auto. Voorin de auto helaas geen frunk, ruimte kofferbak is ruim voldoende, maar had graag de laadkabel voorin gezien.
Natuurlijk zijn er wat minpunten. De genoemde achterruit en camera, snelladen vind ik wel een dingetje, maar komt gelukkig nog niet veel voor in de praktijk. De toegepaste materialen -veel hard plastic- in het interieur zijn mooi maar wel erg krasgevoelig. Een kier tussen het dashboard en de voorruit waardoor je isolatieschuim ziet zitten...
De ruitenwisser bestuurder liet vanaf het begin een zweem achter, heel vervelend en met een nieuwe opgelost, maar moest die zelf betalen (€48,00) bij de 15dkm beurt die overigens €135,00 kostte. Qua auto is €38k wel heel veel geld.
Kort samengevat: ben ik tevreden? Ja! Zou ik een ander merk/ model willen? Merk: zou kunnen maar de garantievoorwaarden zijn goed en niet onbelangrijk, een EV bevat nou eenmaal dure onderdelen. Model: ja, vooral de Ioniq 5 vind ik fantastisch. En wordt alles maar duurder, dan blijf ik gewoon doorrijden wel zo lekker duurzaam.
@ jaar verder
- 51.503 km
2 jaar verder
De kilometers gaan onder de wielen maar door. Volgens de verwachting: de Ioniq is zuinig. Zit nu in de winter op een verbruik van 13,5kW/100km. Met strenge vorst gaat er ongeveer 15% van de range af, er blijft dan 271km actieradius bij 100%SoC. Netjes en voldoende voor woon/werkafstand. Om de 15dkm (verplicht) een beurt. Deze kosten rond de €135,00 en geen bijzonderheden. Banden vóór zullen bij 60dkm moeten worden vervangen. Probleem bij nat wegdek is dat de banden gauw spinnen zelfs in een bocht. Dat is echt opletten geblazen. Het gebruik van de snellader -wat zelden voorkomt- valt nog steeds tegen. Een piek van 47kW maar dan al gauw 32kW. Van 10% naar 80% kost bijna 50min. Wat tegenvalt is het zitmeubilair. De stoelzitting zakt wat in en geeft niet de ondersteuning wat je zou moeten hebben. Na 2u rijden krijg ik een zeer zitvlak. Ook een achterpassagier klaagde over de zitting. Ik denk er over na om de bekleding te vervangen door (echt) leder en de stoelen + achterbank te laten opvullen.
Betrouwbaarheid!
De Ioniq heeft mij vier keer laten staan! 2x had ik op een ochtend dat de accu niet was opgeladen, dus kom je niet ver en moet je een snellader opzoeken. Maar daar ben je in 30min 125km rijker dus op terugweg nog een keer snelladen. En gewoon vervelend om te laat op je werk te komen. 2x was de startaccu om onduidelijke reden dood. Dus via de Hyundai pechservice de Anwb laten komen. Bij het eerste zou het probleem de laadpaal kunnen zijn, maar dat is het niet. Want, ik check nu iedere avond via de app de charging status (die overigens altijd/ zeer goed werkt) en dan zie ik soms dat ie niet aan het opladen is! Dat is inmiddels 3x gebeurt. Garage zegt niets vreemd te kunnen ontdekken. Dan was er eind vorig jaar een probleem met de koelvloeistof van de accu. Hierover Hyundai pechservice gebeld, want gewone koelvloeistof voor een verbrandingsmotor zal wel niet kunnen. Dat bleek ook, vervolgens heeft geen enkele benzinepomp deze koelvloeistof… Uiteindelijk stond er een beurt gepland en tot dan zou ik kunnen doorrijden om de het peil op niveau bleef. Bij de beurt net gemeld van dit probleem. Bij terugontvangst van de auto bleek dat er sprake was van vervuiling van het koelvloeistof en dat de sensor daar op reageert. Dit is bekend bij Hyundai, maar een terugroepactie is onbekend bij het RDW? Alleen ging deze klus zo’n 5/6 uur duren en moest er een nieuwe afspraak worden gemaakt. Helaas is de dealer druk, onderbezet? De dichtstbijzijnde vestiging kon ik 8 weken later terecht en een vestiging verderop 6 weken, dus die dan maar gedaan. Probleem alleen is: je krijgt bijna iedere dag de melding ‘koelvloeistof accu te laag’ met symbool erbij. Je kunt je display/ menu veranderen maar dan meteen: pling ‘koelvloeistof accu te laag’. Ruitenwisser van 0 naar 1 : pling ‘koelvloeistof accu te laag’. Letterlijk om gek van te worden! En dat 6 weken lang… Ook voor een onderhoudsbeurt (dealer Herwers) zul je je op tijd moeten melden: 8 weken later ben je pas aan de beurt. Dus effe uitrekenen met de te rijden kilometers en dan een afspraak plannen.
Gezien bovenstaande problemen ben ik toch maar eens gaan kijken voor een opvolger. De Ioniq 5 vind ik erg mooi, maar, duur. Duur in vergelijking met de Tesla Model Y. Ik heb proef gereden in de rwd-versie en dat was even wennen -vindt hem niet echt mooi-, maar wat een ruimte en power. Prijstechnisch is zeker nu met de prijsverlaging een ijzersterke aanbieding. Ik ga dan liever voor de Duitse variant en die is dan weer net wat te duur. Ook komt er dan een behoorlijk stuk financial lease bij kijken en veel hogere bijtelling, dat ik het voor nu in de ijskast zet. Maar effe door sparen en hopen dat de Ioniq dit kalenderjaar zich beter houdt.
In de kerstvakantie heb ik in Portugal mogen doorbrengen. Aldaar een auto gehuurd: Fiat Tipo station diesel. Op de auto zelf niets aan te merken, maar wat een drama dat rijden. Je mist koppel, vloeiend rijden. Helling in de 2e of 3e? Wat een ramp. EV-rijders weten het wat ev -rijden zo fijn maakt, toch? Duurde 4 dagen voordat ik had afgeleerd om naar de versnellingspook te grijpen en koppelingspedaal. Ik kon een Tesla huren, maar ik vertrouwde de infrastructuur niet. En ik heb nauwelijks laadpalen gezien in die regio Algarve. Maar ook geconstateerd dat daar de transitie ver weg is. Voornamelijk heel veel diesel en op leeftijd.
Nu de Ioniq 6 uit is, daar eens naar kijken en proefrijden. Is natuurlijk wat ruimer, maar vond het qua stilte tegenvallen. Ook de uitgebreide piepjes en bliepjes wordt je zat. Ook de toegankelijkheid van de kofferbak vond ik matig. Ondanks een goed inruil bod toch niet gedaan. Tesla Model Y awd heeft dan toch mijn voorkeur...
- Betrouwbaarheid2
- Prestaties4
- Comfort3
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

300 kilometer bereik vanaf €15.000: 7 betaalbare elektrische occasions

Hyundai en Uber Europa slaan handen ineen

Hyundai Ioniq Electric - Test

Hyundai Ioniq Electric - Rij-impressie

Test: Smart #1 Brabus - Hoe een kans werd gemist
