Hyundai i20 1.25 DynamicVersion (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | i20 1.25 DynamicVersion |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 50.000 km |
KM-stand laatst | 69.000 km |
Eén jaar verder met een i20
- 65.000 km
Omdat we de beschikking hadden over twee ruime gezinsauto's en één wel genoeg was, werd besloten de Honda FRV (6 zitplaatsen volgens Fiat multipla-indeling) in te ruilen op een twee jaar oude Hyundai i20 met 50k op de teller. Auto stond bij de dealer, zag er goed uit, reed prima en was voorzien van alle extra's. We betaalden een klein bedrag bij en konden de wagen een week later ophalen. We zijn nu een jaar en 15k verder. Hoe bevalt dat nou, een Hyundai?
Qua binnenruimte en zitcomfort hebben bestuurder en passagier voorin niets te klagen. De stoelen zijn hard maar uitstekend gevormd en er is voldoende beenruimte (ook voor wat langere mensen). Op de achterbank is het uiteraard behelpen (het is een wat kleiner autootje), maar voor ritjes van en naar school is het te doen.
De auto laat zich gemakkelijk bedienen: de koppeling is wat gevoelloos maar werkt prima, idem voor de pook en remmen (beetje bijterig). De motor (1.25) maakt van de i20 geen scheurijzer maar de auto kan prima meekomen in het verkeer (ook op de snelweg). De dode hoek rechtsachter is aan de grote kant, maar de prima spiegels compenseren dat probleem grotendeels. Verbruik is volgens boordcomputer pakweg 1:16; dat is wat optimistisch, in de praktijk is 1:14,5 goed haalbaar. De auto is behoorlijk hard geveerd, dus kijk bij een proefrit of je daarmee kunt leven.
Wat me tegenviel is de storingsgevoeligheid van de auto. Alhoewel de auto het afgelopen jaar nooit is komen stil te staan zijn we twee keer naar de garage geweest voor een probleem met de passagiersstoel (rugleuning wilde niet vergrendelen, dus kon je de stoel niet gebruiken), en twee maal voor problemen met de elektronica (radio/CDspeler functioneerde niet meer). Voor een auto van deze leeftijd en kilometerstand is dat in mijn beleving te vaak. Onze tweede auto is inmiddels ook aan vervanging toe. Op basis van onze ervaringen met de i20 denk ik niet dat we onze andere auto zullen vervangen door een i30 of zelfs een i40; toch maar weer een Japanner vermoedelijk.
- over en sluiten
- 69.000 km
Tja, daar sta je dan met je i20. Nog steeds een leuke auto en zo, maar als dan binnen twee dagen zowel de rechtervoorstoel het voor de zoveelste keer begeeft als de radio/CDspeler er wederom mee ophoudt, dan ben ik er wel klaar mee. De voorstoel was reeds vervangen door de garage; blijkbaar een zwak punt van dit model. Het probleem met de audio lijkt bekend te zijn, want de garage stelde spontaan voor deze te vervangen als het probleem zou terugkomen. Voordeel is dat deze problemen allemaal nog binnen de garantie vallen en dus voor ons alleen ongemak (en geen kosten) met zich meebrengen. Reparatie doen we overigens voor de volgende koper. Binnen een jaar zes reparaties is simpelweg niet acceptabel voor een auto van twee jaar oud en geeft geen vertrouwen in de toekomst. De i20 is inmiddels verkocht, over een paar weken wordt zijn (haar?) opvolger verwacht. Geen Hyundai maar een Kia - hopelijk is dat géén maandagochtendauto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai i20
