Hyundai Getz 1.6i DynamicVersion (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Getz 1.6i DynamicVersion |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 35.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Naar het buitenland verhuizen impliceert dat je op de centjes moest letten. Dus toen ik onlangs een auto ging uitzoeken, was de keuze snel gemaakt: een tweedehands Hyundai Getz. De Getz is een regelrechte hit in Australië. Verkoopcijfers ken ik niet, maar feit is dat je ze in stedelijke gebieden letterlijk op elke straathoek tegenkomt. De Getz heeft een enorm goed imago. Sinds zijn verschijnen op de markt is hij door toonaangevende organisaties zoals de Australische ANWB diverse malen onderscheiden met titels als ‘meest betrouwbare’ en ‘meest betaalbare’ auto die je kunt vinden. In een land waar iedereen steen en been klaagt over exploderende brandstofkosten (een liter benzine kost hier omgerekend wel 0,78 euro...) kun je dan rekenen op flink wat belangstelling.
De Getz is niet alleen een van de meest efficiënte auto’s van Australië, het is ook de kleinste. Grote sedans en terreinauto’s zijn hier nog altijd veruit in de meerderheid en de enige concurrent van de Getz is de Holden Balina – voorheen een Opel Corsa, nu een Chevrolet Kalos met Holden-logo. Holden is net als Opel en Chevrolet onderdeel van het GM-concern; vandaar de uitwisseling van modellen. De nieuwprijs van de Balina ligt een fractie lager dan die van de Getz, maar in onderhoud schijnt hij duurder uit te vallen.
Je hebt hier al een Getz voor 13.990 Australische dollar. Dat is omgerekend zo’n 8.750 euro. Voor dit geld krijg je ’n hagelnieuwe, compleet uitgeruste stadsauto met 1.400 cc. Voor een 1.6 betaal je op de kop af duizend dollar meer. Ik besloot voor een tweedehands te gaan omdat ik mijn budget niet wilde overschrijden. Het voordeel ten opzichte van een nieuwe lijkt klein, maar bij aanschaf van een nieuwe ben je gemakkelijk 1.500 dollar aan administratie- en afleveringskosten kwijt.
PROBLEMEN
De Getz doet wat hij moet doen: rijden. En dat doet hij prima. Ook als tweedehands. Met de 1.6 injectiemotor ben je zo weg bij het stoplicht en heuvels zijn ook geen probleem. De 1.4 is, weet ik uit ervaring, een stuk minder rap. Het rijcomfort is over het algemeen prima. Bovendien is de auto standaard rijk voorzien met onder andere elektrische ruiten en airco.
Valt er dan helemaal niets af te dingen op de Getz? Nou, dat wel. Op het interieur ben je snel uitgekeken. Grijs overheerst. De stoelen zijn onhandig: telkens als je de rugleuning een keer naar voren hebt gehaald om achterpassagiers te laten in- of uitstappen moet je ze opnieuw instellen. Verder openbaart zich van tijd tot tijd een mysterieuze rammel in het dashboard.
Een maand na aankoop nog steeds een aantal kleine, maar storende problemen worden opgelost. Het koppelingspedaal laat een klik horen en voelen als je het intrapt. Volgens de dealer betreft het de schakelaar die ervoor zorgt dat je de motor niet kunt starten zolang het koppelingspedaal niet is ingetrapt. Het wieltje van het ventilatierooster in de middenconsole is lam waardoor je ’t niet kunt richten. De hoes rond de versnellingspook is gescheurd, het stuur is beschadigd en heeft een kleine afwijking naar rechts.
De dealer heeft beloofd dit allemaal op te lossen. Het stuur wordt vervangen en dan zal ook de rest worden meegenomen. Reden dat het allemaal zo lang duurt: het stuur is, per boot, op weg van Korea naar Australië. De serviceafdeling heeft mij bezworen dat ze mij niet vergeten. En voor het overige: ,,No worries, mate!’’
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren