Hyundai Getz 1.3i GLS (2003)

autoreview

Hyundai Getz 1.3i GLS (2003)

Signalement

UitvoeringGetz 1.3i GLS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf97.800 km
KM-stand laatst135.600 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Vervanging van de Starlet

  • 98.400 km

Na 3 jaar rijden in een Toyota Starlet, zonder echt onderhoud. Zag ik de kosten komen: remschijven voor, katalysator, banden en distributieriem. Daarnaast was de lak van de auto slecht.

Na wat zoeken en ben ik uitgekomen bij deze zwarte Getz. Mijn eisenpakketje was bescheiden: Airco ,elektrische ramen en een bescheiden gewicht.
Qua uiterlijk is het natuurlijk een stap vooruit. Mooie laklaag, velgen eronder en een spoilertje. De auto rijd goed en had een mooie onderhoudshistorie: de multi-riem was onlangs vervangen, evenals de einddemper en hij had groot onderhoud gehad. Ik zag geen gekke dingen en heb de auto direct meegenomen.

Van binnen is de auto bescheiden. Er is veel plastic gebruikt in het interieur, gelukkig is het niet storend. Het stuur en de teller-unit erachter zijn makkelijk in gebruik. De stoelen zijn naar wens in te stellen, evenals het stuur.
Je zit vrij hoog in een Getz, maar dat went snel. Om je heen heb je genoeg ruimte, ondanks dat het niet de grootste auto is. Hyundai is in staat geweest om veel opbergruimte te creëren in de auto, hierdoor kan je alles netjes kwijt in de cockpit.

Het rijden in de Getz is wel een beetje wat ik ervan verwacht had. Hij stuurt direct, koppelt wat hoog en trekt goed door. Bij de 120 km/h zit je op 3500 tpm, vrij hoog maar voor een Aziaat niet meer dan normaal. Gelukkig merk je er niet veel van omdat auto goed geïsoleerd is.
De versnellingsbak is erg makkelijk in gebruik, met naar mijn smaak heerlijke korte bewegingen.
De auto leent zich meer voor een gematigde rijstijl. Al kan ik me soms niet onttrekken aan de drang een keer goed gas te geven. De auto gaat er in mee, komt soepel de bochten door en trekt zichzelf dan weer recht.

Verbuik
De afgelopen week is het koud geweest en heeft de airco flink gedraaid. Daarbij heb ik ook aardig doorgereden. Het verbruik was 1 op 13,3 (vooral kleine stukjes)

De auto is net in mijn bezit, maar ik ga de onderhoudshistorie bijhouden.

Update verbruik

  • 104.117 km

Sinds de aanschaf van de auto heb ik een kleine 6.000 km gereden. Het rijplezier en de ervaringen uit het eerste stuk zijn gelijk gebleven.

In die periode zijn:
*De multi- en de distrubutieriem strakker gezet
*De banden vervangen door Hankook Kingery Eco(van 195 naar 185 breedte)

Verbruik
Het verbruik is een struikelpunt bij deze auto, velen krijgen hem niet zuiniger dan 1 op 13/14. Dit heeft twee oorzaken: De auto is behoorlijk fel op het gaspedaal en loopt rond de 120 km/u rond de 3.500 toeren te loeien.
Nu heb ik deze gemiddelde resultaten rond de 1 op 14 ook gehaald. Tot de proef met mijn laatste tankbeurt, ik haalde deze tank 15,8 km uit een liter normale benzine.
Rustig optrekken, goed de situaties inschatten en niet harder dan 105 op de snelweg. Het verschil tussen 100(2.900 toeren) en 120(3.500 toeren) zal het grote verschil in verbruik verklaren.

Nu rijd ik ongeveer 40 kilometer snelweg per dag en vind ik een kruissnelheid van 100km/u geen probleem. Echter moet je wel uit dat hout gesneden zijn, om deze resultaten te kunnen halen.

#Onderhoud - Voorpijp en temperatuurmeter

  • 108.198 km

Twee weken gelden starte ik de auto en kwam een vrolijk gebrul mij ter oren. Een lek in de uitlaat, ondanks dat de auto 4x sportiever klinkt. Is het negatief voor het verbruik en krijg je er op lange termijn koppijn van. Het lek was ontstaan in het flexibele deel van de uitlaat. Gezien de kosten van de hele voorpijp € 75,- met bevestigingsmateriaal, is deze in het geheel vervangen.
Tevens maakte de temperatuurmeter geen goed contact, deze is schoongemaakt en werkt nu weer naar behoren.

APK en update na het eerste jaar.

  • 114.782 km

Zorgeloos kwam de Getz zijn APK keuring door. De enige opmerking van de keurmeester: ‘’Dde remvoering kan nog een kleine 10.000 kilometer mee.’’ We mogen er dus weer een jaar verder. De Getz laat qua betrouwbaarheid geen steken vallen.
Qua onderhoud zijn dit jaar de banden, voorpijp en temperatuursensor vervangen. Samen met de APK heeft dit me net iets minder als € 500,- gekost. Bij aanschaf van de auto was al duidelijk dat de banden 2017 niet zouden gaan halen. Met de lage onderhoudskosten en onderdelenprijzen ben ik tevreden.

De auto is basic, van buiten ziet hij er heel behoorlijk uit. Van binnen is het voornamelijk hard plastic, met redelijke stoelen. Hij brengt me trouw van A naar B zonder kuren en daar gaat het om.
Samen hebben we dit jaar 16.500 km afgelegd, voor 10,90 cent per kilometer aan benzine. Met een gemiddeld verbruik van 1 op 14 over het gehele jaar, met een redelijk sportieve rijstijl. Aan het verbruik gaan we werken, dit is voor verbetering vatbaar.

De auto maakt een goede indruk, echter als ik meer kilometers ga rijden. Kan een auto met een gunstiger verbruik aantrekkelijker worden. Echter is dat punt voorlopig nog niet bereikt.

Remblokken

  • 118.186 km

Met het remmen begon de auto zo nu en dan iets te piepen. Remblokjes besteld die er door een bevriende automonteur onder zijn geplaatst.

APK en update tweede jaar

  • 135.600 km

Afgelopen jaar heeft de auto een kleine 17.500 kilometer gereden. Deze zomer zijn we in Italië(2.000 kilometer in een week) geweest. Terwijl we afgelopen december heeft in Nederland een paar dagen door de sneeuw konden ploegen.

Bij lange stukken vooral snelweg, boven de 130, gaat het motorgeluid wel irriteren. De auto draait dan bijna 4.000 toeren. Wat achter het stuur goed te horen is. Wat extra geluiddemping was welkom.

Onderhoud(sinds laatste update)
09-2017 De accu was overleden en is vervangen.
11-2017 APK --> Olie, oliefilter, de vloeistof voor de stuurbekrachtiging, luchtfilter zijn vervangen. Grote beurt samen met de APK.

Nog steeds ben ik tevreden met de auto, hij is betrouwbaar, vergt weinig onderhoud en rijd prettig. Je hoeft niet angstig te zijn voor een rit naar het buitenland, al voelde de 12 uur in de gedateerde stoelen, niet eens zo slecht.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens