Hyundai Excel 1.3i LS (1997)

autoreview

Hyundai Excel

Signalement

UitvoeringExcel 1.3i LS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf100.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Altijd voldoende vermoge reserve voor een inhaalactie, Automatische airco, luchtvering , miltilink ophanging ,tractie controle dit zijn dingen die niet(!) bij mijn hyundai passen.

Toch ben ik ontzettend tevreden over mijn hyundai excel 1.3 LS waarmee ik nu 5000Km heb gereden. Ik heb hem voor €900 euro aangeschaft, ik was op zoek naar een degelijke auto zonder teveel kilometers, (rond één ton) geen standaard hatchback carossie, goedkoop in de vaste kosten en ik wou stuurbekrachtiging. Ook heb ik gekeken naar toyota corolla’s maar die zijn vaak ouder duurder en hebben meer gelopen. je krijgt er vast wat voor terug maar niets stond mij aan.

De hyundai excel wat helemaal mijn wagen, goedkoop ik verbruik, verzekering, belasting en een aziatisch merk dus betrekkelijk betrouwbaar. ook de ’liftback’carossie bevalt goed, zodat het toch net wat anders is als een VW golf die in het plaatje past van een eerste auto voor een achtien jaarige past.

Hij heeft de verwahtingen wat kosten betreft waar gemaakt, ook ben ik er achter gekomen dat het sleutelen aan deze wagen een waar genot is, overal kan je makkelijk bij. ik houdt er wel van om een beetje te kijken hoe zo’n apparaat in elkaar zit. en waar nodig wat dingen te verbeteren. hier een voorbeeld, de auto wou rechts achter wel een wat kraken over slecht weg dek, even de kappen daar weg gehaald, er bleek een boutje niet helemaal vast te zitten, even aandraaien en klaar was ik.

In mijn 1.3LS heeft de eerste eigenaar gekozen voor een optie pakket (Phantasy) waarbij de stuurbekrachtiging het voornaamste is. dit bevalt goed. en als ik van een hellinkje ga zonder de moter te starten merk ik hoe zwaar sturen is zonder de bekrachtiging.

De krachtbron is een 1.3 liter benzine motor. op vakantie naar frankrijk heeft hij 1:20 gereden dus daar hoor je mij niet over, in mijn dagelijks gebruik rij ik 1:16. Achteraf had ik liever de 1.5 liter gehad meer vermogen staat me toch wel aan. zeker op de snelweg. 120 rijden is geen probleem maar het verbruik neemt dan wel toe TOV de 100. dus ik rij liever 100 op de snelweg, de moter is dan rustiger en lust minder, bij de 1.5 zou ik beter met het verkeer mee kunnen rijden en toch zuinig blijven.

Het comfort in de auto is niet echt geweldig, de juiste zitplek vinden blijft lastig, het stuur in in hoogte te verstellen maar toch is het toch niet je van het. Op vakantie kreek ik last van mijn kont omdat ik niet helemaal lekker gas kon geven als ik lang moet zitten. maarja het instapmodel van een goedkoop merk zal nooit echt een luxe comfortabele bolide worden.

De betrouwbaarheid is echter wel geweldig, ik heb op vakantie in ééndag van zuidfrankrijk (Provance) naar nederland gereden (denbosch) zonder dat de auto ooit moeilijk deed. terwijl verscheidende (ook niet al te oude) peugeots langs de weg stonden reed mijn auto vrolijk door frankrijk heen, ook bij 35 graden deed hij niet moeilijk, gewoon lekker door rijden.

Kortom is het voor mij de ideale eerste auto. ik zit nog op school dus veel geld heb ik niet, maar dat kost deze auto ook niet. en een echte schandbak is het nou ook weer niet, zoals een mazda 121 uit 87 die je ook nog rond ziet brommen.

PROBLEMEN

In de 5000 Km die ik er mee heb gereden is er niets mee gebeurd.

wel heb ik zelf wat onderhoud gepleegd omdat het me gewoon leuk leek om te doen.
-olie ververst
-Boegies vervangen
-Luchtfilter vervangen

tijdens het vervangen van de boegies heb ik een ontstekingskabel kapot getrokken(ik heb ook maar een beginnende hobbieïst) dus ik heb gelijk alle ontstekingskabels vervangen.

Verder is het plaatwerk dun, en gevoelig voor deuken (die zitten er dan ook in) ook de materialen in de auto zijn niet van de hoogste kwaliteit. er is hier en daar wat afgebroken (pinnetjes voor het omklappen van de bank. ook mist de auto wat afschermings onderdelen binnen dit zal ook niet komen omdat alles 100% degelijk vast zat.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.