Hyundai (2009) #3
autoreview

Signalement
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
---|---|
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 6.950 km |
Hyundai I10 1.1 ActiveCool
- 850 km
Na een paar jaar een Fiat Stilo Abarth Selespeed gereden te hebben, was ik nu op zoek naar een zuinige kleine auto. De Stilo was een genot om te rijden maar qua onderhoudskosten en brandstofverbruik niet echt leuk meer...
Tijdens mijn speurtocht kwam ik tot onderstaand lijstje:
Toyota Aygo / Peugeot 107 / Citroen C1
Suzuki Alto / Nissan Pixo
of de Hyundai I10 / Kia Picanto
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de I10 omdat deze voor mij het mooiste interieur (volwassen) had, en een mooie voorkant van de auto. Ook de achterkant vond ik niet lelijk om te zien...
Tot op heden ben ik uiterst tevreden over de auto. Hij verbruikt gemiddeld nu 1 op 15,5 (veel airco gebruikt, veel kleine stukken weinig snelweg) en dat was mijn streven ook. De 1 op 20 fabrieksopgave heb ik nooit echt serieus genomen (o.a. door de reviews op autoweek.nl)
Heb er wel andere velgen opgezet, vond de standaard 13inch met wieldoppen toch echt niet kunnen anno 2009!
Er zitten nu 15inch velgen op met bandenmaat 195/45/15 en de auto ligt nu echt rotsvast op de weg. (vond dat de i10 standaard toch al aardig goed op de weg lag..)
Enig puntje van kritiek is tot nu toe de binnenspiegel. Hij resoneert en rammelt dus daar moet ik nog even een nieuwe voor zien te krijgen bij de dealer...
Ik zal mijn bevindingen nog regelmatig delen...
2e verslag
- 2.221 km
Nu 2 maanden verder even een kort verslagje:
- Benzineverbruik ligt tussen de 1 op 15-16. Hierbij gaat het om veel korte ritjes (stad en buitenweg)
- probleempje met de binnenspiegel is gemaakt, de spiegel zat niet goed vastgeklikt...
Verders voldoet de auto nog steeds prima. Je komt gemakkelijk mee met het verkeer, en het is zeker niet verkeerd toeven in de i10. Vind het interieur toch echt een pluspunt vergeleken met de concurrentie!
Nu met het af en toe toch frisse weer, is het alweer nodig om te 'stoken' in de auto. De verwarming doet het uitstekend en is lekker snel op temperatuur. Al snel kun je de verwarming weer een stuk lager zetten..
Dus nu 2 maanden verder nog steeds een tevreden i10er...
Total loss
- 6.950 km
Helaas helaas, de i10 is niet meer...
Vorige week een ongeluk gehad waarbij de i10 het niet heeft overleefd! Ongeveer 9.500,- euro schade op een auto van nieuw 9.500,- destijds.
Hierbij dus mijn laatste verslag:
Na bijna 8 maanden de i10 te hebben gereden, ben ik nog steeds positief over deze auto. Door de wat stugge vering lag de auto (i.c.m. de brede banden en grotere velgen) echt als een blok op de weg. Ook het soepele motortje heb ik mij nooit aan gestoord. Natuurlijk was het geen snelle auto, maar 120km/h deed ie met gemak zonder al te veel lawaai.
Ook de binnenruimte is voor zo'n klein autotje prima in orde. Kon er met gemak 4 volwassen mensen mee vervoeren, en nooit klachten gehoord over het comfort...
Van de audio heb ik ook veel plezier gehad, dankzij de goede mp3 ondersteuning van de cdspeler en de aux-aansluiting waarop ik vaak mijn ipod heb aangesloten. Het vreemde was alleen dat het radiogeluid niet om aan te horen was, terwijl aux en cd wel mooi geluid produceerden...
Qua onderhoudskosten kan ik kort en krachtig zijn: Geen. Had ook niet anders verwacht van een nieuwe auto natuurlijk!
Benzineverbruik is over de periode van bijna 8 maanden uitgekomen op 1:14,8 . Ik vind dit persoonlijk nog wel een acceptabele waarde, aangezien ik veel korte stukken heb gereden. Merkte al wel dat na de vorstperiode het verbruik weer ging naar 1:15,5 a 1:16. Niet in de buurt van de fabrieksopgave , maar daar had ik al voordat ik de auto kocht rekening mee gehouden.
Voor mij is er geen betere auto onder de 10.000 euro! Qua interieur, wegligging, motorisatie etc.. steekt deze met kop en schouders boven de concurrentie uit... Hieronder mijn belangrijkste plus- en minpunten:
Plus:
- volwassen interieur
- binnenruimte
- wegligging
- motor
- schijfremmen rondom
Min:
- de gordel aan de passagierszijde had een rammel onder het zwarte kapje. Verholpen door een beetje vaseline erop te doen...
- bestuurdersstoel kraakte af en toe in de winter (misschien last van de extreme kou af en toe ???)
Vond het echt een fijne auto om mee te rijden, en mijn volgende auto wordt weer een nieuwe i10 echter de 1.25 motor ipv 1.1. Dan zal ik weer een review schrijven , en kan ik het verschil tussen beide motoren bespreken, en kijken of de 1.25 misschien wel zuiniger is dan de 1.1 :-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai i10
