Honda Prelude 2.0i (1999)

autoreview

Honda Prelude 2.0i (1999)

Signalement

UitvoeringPrelude 2.0i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf157.660 km
KM-stand laatst395.222 km
Lezerswaardering: 95%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 181.000 km

EERSTE ERVARING 27-07-2007 (181.000 km):

Omdat ik zowel kosten wilde besparen en iets leukers wilde rijden heb ik begin maart 2005 een groene Prelude 2.0i op LPG gekocht. Inmiddels heb ik in bijna viereneenhalve maand 24000 km gereden zonder een enkel probleem. De auto heeft alleen een kleine beurt gehad en ik heb ook de voorbanden vervangen. Ik rij veel snelwegkilometers en over het algemeen ook met een redelijk tempo omdat ik veel ’s avonds en ’s nachts rij.
De stoelen hebben een uitstekende en ontspannen zit. Deze groene kleur komt met een beige interieur dat mij zeer aansprak. Wegligging was even wennen omdat de auto wat soepeler is geveerd dan mijn stugge Civic. Ook het uitzicht op de lange neus van de auto was even wennen. Heb al aardig wat complimentjes over het uiterlijk van de auto gehad.
Inmiddels ben ik op zoek naar een andere Prelude met minder km en met een schuifdak.
Voor de rest is dit een comfortable auto met goede prestaties, een goede airco en een probleemloos weggedrag.
De LPG-tank is wat klein, net geen 40 liter, maar daar staat tegenover dat de kofferbak nog steeds redelijke afmetingen heeft.
En de kosten? In die 24000km heb ik al 750 Euro bespaard op de brandstofkosten. En dat maakt het rijden met deze auto alleen maar leuker.

UPDATE 29-01-2008

  • 249.000 km

Zo langzamerhand wel tijd voor een update.
Die andere Prelude is er nooit van gekomen. Met name omdat deze auto gewoon fijn en grotendeels probleemloos is.
De kilometerstand staat inmiddels op 249000 km, dus ik heb er al weer bijna 100.000 km mee gereden. Dit model Prelude blijft een comfortabele auto om in te rijden.
Mijn verbruik op LPG (en af en toe benzine) is, gemeten over heel 2007, 1 op 9,02 geweest.
De auto zit gewoon degelijk in elkaar, ook bij de huidige km stand zijn er nog steeds geen kraakjes of rammeltjes te bespeuren. Roest is ook bij deze auto een onbekend probleem. De auto is in onderhoud bij een algemene garage en een enkele keer bij de Honda dealer en heeft tot nu toe geen buitensporige kosten gehad.
Auto heeft me nog nooit laten staan, start en loopt altijd. Alleen bij extreme warmte of kou heeft de auto soms moeite om op gas te starten. Maar zelfs dan hoef je niet meer dan enkele kilometers op benzine te rijden voordat je kunt overschakelen naar gas.
Aan de buitenkant zijn er hier en daar wat krasjes op de lak gekomen. Beide koplamp lampjes zijn een keer vervangen maar gelukkig is dit een simpel klusje. Ook een achterlicht lampje heb ik een keer vervangen.
Het interieur van de auto ziet goed uit, de stoelen zijn niet doorgezakt en zitten uitstekend. Hoewel de Prelude een coupe is, nodigt de auto eigenlijk niet uit tot hard rijden, 140 op de snelweg is een prima en heel ontspannen tempo.
Ik heb alleen per ongeluk het dekseltje van de asbak heb afgebroken bij het legen doordat ik té hard met het deksel tegen de prullenbak sloeg. Stom natuurlijk maar niet de fout van de auto.
De auto is van huis uit wat onderstuurd, maar komt niet om als je in een snel genomen bocht het gas loslaat.
De gastank is niet erg groot waardoor je vaak moet tanken. Door de plaatsing van de gastank heb je jammer genoeg niets meer aan de omklapbare achterbank.
Momenteel hoor ik soms linksvoor wat gekraak bij de aandrijving. Heb bij de grote beurt deze maand laten kijken naar de homokineten en de rubbers, maar bij de garage konden ze niets vinden. Heb nu nieuwe voorbanden en het geluid is grotendeels verdwenen. Voor de rest heeft de auto geen problemen gegeven. Motorisch is deze auto goed, de motor verbruikt geen olie en draait probleemloos en trillingsvrij.

Onderhoud en kosten

Bij 217000 km (in 2006) liet de koppeling het afweten door een kapotte drukgroep. Kosten 700 Euro. Verder heeft de auto net weer een grote beurt gehad, kosten 320 Euro inclusief twee nieuwe voorbanden.

Kosten 2005 over 33740 km:
Brandstof: 1987.58 Euro ( 1 op 9,9)
Onderhoud: 535,75 Euro
Gemiddeld: 6,7 Eurocent per km
Gemiddelde kosten: 252,33 per maand

Kosten 2006 over 32217 km
Brandstof : 1551.87 Euro (1 op 10,1)
Onderhoud: 852,25 Euro
Gemiddeld: 7,5 Eurocent per km
Gemiddelde kosten: 200,34 per maand

Kosten 2007 over 21815 km
Brandstof: 1175,90 Euro (1 op 9,8)
Onderhoud: 258,03 Euro
Gemiddeld: 6,6 Eurocent per km
Gemiddelde kosten: 119,49 per maand

UPDATE 06-01-2010

  • 305.168 km

Tijd voor een update, we zijn wéér een jaartje verder met de Prelude.
De auto heeft een zwaar jaar achter de rug met met veel kilometers en helaas ook meer kosten dan ooit tevoren.

Ik ben het afgelopen jaar gedeeltelijk voor mezelf begonnen. Een van de gevolgen daarvan is dat de auto regelmatig wordt afgeladen met spullen. Daar is een Prelude niet echt voor bedoeld en het toont ook in zaken als veel troep in de auto en vlekken op de bekleding. Ik ben ook niet erg goed voor de auto geweest. Hij is het afgelopen jaar een paar keer afgespoeld en niet veel meer en daar begint de auto ook naar uit te zien.
Verder veroorzaakte ik een aanrijding bij het parkeren in de sneeuw. Bij het achteruit rijden zag ik een auto te laat met als gevolg een scheur in de bumper en een kapot achterlicht.

Daarnaast was de auto toe aan de bekende grote beurt met vervanging van distributieriem en waterpomp. Ik combineerde dit uiteraard met de APK en vervanging van het kapotte achterlicht. Daarnaast bleken ook de fusees aan vervanging toe te zijn en nog wat kleinere zaken. Alles bij elkaar ineens een flinke kostenpost van (1900 Euro).
Heb wel van de gelegenheid gebruik gemaakt om de auto rondom goed te laten nakijken. Motorisch is de auto prima, er zit geen roest op en de auto vertoont ook geen lekkages, gerammel of kraakjes. Alles doet wat het moet doen en de auto is en voelt nog steeds zeer solide aan. Ik heb op dit moment nog wel twee zaken die ik opgelost wil hebben.
Het eerste is dat ik nog steeds af en toe last heb van een licht bonkende aandrijflijn aan de voorzijde bijven de 100 km/uur. Heb er weer naar laten kijken maar volgens de dealer zou alles in orde zijn. Ik denk dat er toch gewoon wat speling zit op de (linker) aandrijfas cq. homokineet.
Het tweede probleem is dat de linker raamlijst van de voorruit los is gaan zitten. De voorruit van de Prelude is net als bij andere moderne auto's gelijmd en volgens de dealer wordt de lijst ook tegelijk met de ruit gelijmd. Volgens hun moet de voorruit dan eerst worden losgemaakt en dat zag ik niet zitten. Ik los het zelf wel op als het wat warmer is. Nu zit de lijst tijdelijk vast met een stukje tape. Geen mooi gezicht, maar zolang het koud is doe ik er niets aan.
Wat overigens grappig was om te zien was dat de wielen die eerst zwart aangekoekt waren nu in december plotseling weer blank werden. Blijkbaar is het strooizout toch agressief genoeg om het aangekoekte vuil en remstof effectief weg te spoelen. Heb toen toch ook maar even de moeite genomen om de hele auto vlak voor de beurt af te spoelen.

Onderhoud en kosten

Kosten 2008 over 22418 km
Brandstof: 1507,41 Euro (1 op 9.0)
Onderhoud: 439,58
Gemiddeld: 9,7 Eurocent per km
Gemiddelde kosten: 162,25 per maand

Kosten 2009 over 36460 km
Brandstof: 2219,53 Euro (1 op 9,2)
Onderhoud: 2235,59 Euro
Gemiddeld: 12,2 Eurocent per km
Gemiddelde kosten: 371,26 per maand

UPDATE 03-05-2013

  • 368.000 km

De laatste update van deze review is inmiddels al weer enkele jaren gelden, dus tijd voor een aanvulling. Deze Prelude is nog steeds in mijn bezit en de kilometerstand is inmiddels opgelopen tot 368.000 .
Ik moet wel bekennen dat ik niet erg netjes op de auto ben, de Prelude is voor mij bovenal een gewoon vervoermiddel dat mij tegen redelijke (lage) kosten van A naar B moet brengen en verder niet. Ik spendeer zo min mogelijk aan de auto en dat is inmiddels ook eigenlijk wel te zien. Regelmatig wordt de kofferbak en de achterbank volgestapeld met PC's (11 in de kofferbak, 18 op de achterbank en 3 op de passagiersstoel). Met name op de achterbank heeft dit zijn sporen nagelaten op de bekleding.
Technisch vertoont de auto geen echte mankementen. De auto rijdt goed en rammelt of kraakt niet.
Wel begint de auto aan de achterzijde wat roestrandjes te vertonen, met name daar waar ik een aantal jaren geleden wat schade heb gehad. Daar moet ik maar eens naar kijken. De auto krijgt in principe één beurt per jaar, waarbij de afgelopen jaren ook wat onderdelen vervangen zijn die inmiddels gebreken of slijtage vertoonden.
Zelf heb ik ook een aantal zaken vervangen.
Allereerst heb ik met kit de rubber raamlijst langs de voorruit vastgezet. Dat was een uurtje werk in de zomer.
In september 2011 kreeg ik last van moeilijk starten en en af en toe het spontaan uitvallen van de motor. Bleek te liggen aan een defect contactslot. Heb een nieuw startslot aangeschaft en dit vervolgens gemonteerd, kosten bedroegen 53 Euro.
In de zomer van 2012 kreeg ik voor het eerst pech onderweg. In de file op de A13 knapte een van de grote koelslangen. Voorzichtig doorgereden naar huis, koelslang besteld en die een dag later gemonteerd, koelvloeistof bijgevuld en ontlucht en verder gereden. Heb ik (gelukkig) geen aanvullende problemen van ondervonden. De kosten bedroegen 33 Euro voor de koelslang en 15 Euro aan koelvloeistof.

In 2012 is gedaan (bij 337000 km, 1200 Euro):
- Wiellager rechter achterwiel vervangen (was al een jaar aan het brommen)
- Remschijven en remblokken rondom vervangen
- Accu vervangen
- Ruitewissers vervangen
- Grote beurt + APK

In 2013 is gedaan (bij 359000 km, 720 Euro):
- Binnenste homokineet rechtsvoor vervangen
- Grote beurt + APK

Kosten 2010 over 15157 km
Brandstof: 1154,66 Euro (1 op 9,4)
Onderhoud: 269,15 Euro
Gemiddeld: 9,4 Eurocent per km
Gemiddelde kosten: 118,65 per maand

Kosten 2011 over 18937 km
Brandstof: 1399,88 Euro (1 op 9,7)
Onderhoud: 88,80 Euro
Gemiddeld: 7,9 Eurocent per km
Gemiddelde kosten: 124,06 per maand

Kosten 2012 over 22227 km
Brandstof: 1734,55 Euro (1 op 9,7)
Onderhoud: 1381,90 Euro
Gemiddeld: 14,0 Eurocent per km
Gemiddelde kosten: 259,70 per maand

Op naar de 400.000 km!!

UPDATE 23-12-2013

  • 378.355 km

Allereerst heb ik deze review maar eens wat opgeschoond en de layout hier en daar wat rechtgetrokken.
Bovendien heb ik alle kosten nogmaals herberekend.
In het kostenplaatje zijn nu bijvoorbeeld ook alle (betaalde) wasbeurten opgenomen. Tevens zijn ook kosten als bv. ruitenwisservloeistof, velgenreiniger en koelvloeistof meegenomen. Heb ik ook meteen een up-to-date totaaloverzicht over alle jaren.

In november 2013 heeft de Prelude me voor het eerst in de steek gelaten.
Op een maandagavond gaf tijdens het rijden plotseling de ontstekeningsmodule de geest. Uiteraard in de middle of nowhere en in het donker op een onverlichte smal weggetje. Was niet meteen duidelijk wat er aan de hand was, accu en zekeringen goed, startmotor draaide lustig rond, maar niet starten. De ANWB heeft me teruggebracht met als conclusie defecte onstekingsmodule.
Heb de auto weggebracht naar een algemene garage in de buurt met de diagnose erbij. Echter hadden die blijkbaar geen zin in het werk en hadden na een week nog niets gedaan. Dus heb ik zelf maar een gereviseerde module gekocht en die zelf gemonteerd. Dat kostte mij 226 Euro en nog geen half uurtje werk. De auto rijdt nu weer zoals voorheen en we zijn inmiddels al weer een goede 1500 km verder.
Het enige waar ik verder last van heb is een licht koelvloeistof verbruik. Waarschijnlijk lekt toch te koppaking een beetje, een overblijfsel van de kapotte koelslang van twee jaar terug. Maar dit is iets voor volgend jaar.

Kosten 2013 over 17724 km
Brandstof: 1479,49 Euro (1 op 9,6)
Onderhoud: 955,24 Euro
Gemiddeld: 13,7 Eurocent per km
Gemiddelde kosten: 202,89 per maand

TOTALE KOSTEN OVER 220.695 km.
Brandstof: 14210,87 Euro (= 6,4 Eurocent per km).
Onderhoud: 7016,29 Euro (= 3,2 Eurocent per km).
De totale kmprijs is dus tot op heden 9,6 Eurocent per km. Denk dat dat alles bij elkaar geen slechte waarde is.

Voor de goede orde, in diezelfde periode heb ik in het totaal maar liefst 6512,00 Euro betaald aan wegenbelasting.
Met dat meegerekend kom ik aan 12,57 Eurocent per km.
In vergelijking tot mijn andere auto is dat bijna 3x minder, dus zeker de moeite waard om een auto als dit te rijden.

Aangezien de auto nog steeds goed rijdt blijk ik er ook in 2014 nog in rijden. Misschien dat een andere auto nog goedkoper zou kunnen zijn, maar ja, die moet dan wel eerst gekocht worden en op dit moment heb ik niet echt zin in die investering.

Update: 2-1-2014
Ik heb de laatste kosten, verbruik in kilometers in de cijfers verwerkt.
Ik ga dit jaar ook het verbruik hier in de verbruiksmonitor bijhouden.

Update: 3-2-2014
Heb voor elk jaar de gemiddelde kosten per maand van brandstof en onderhoud toegevoegd aan het overzicht.

Grote beurt 2014

  • 384.130 km

Vandaag de Prelude opgehaald van een grote beurt en APK. De totale kosten vielen me eerlijk gezegd mee.
Kosten van de grote beurt, kleppen stellen, APK en twee nieuwe banden kwamen uit op Euro 412,37. Voor deze km-stand viel me dat niet tegen.

Kreeg helaas wel te horen dat, doordat de auto op LPG rijdt, een aantal kleppen op hun stellimiet zitten. Dat betekent dat bij de volgende beurt de cilinderkop eigenlijk een revisie zou moeten ondergaan voor nieuwe klepzetels.
Aangezien deze auto bij mij maar één beurt per jaar krijgt zou dat dus begin 2015 zijn, dus ik heb nog tijd om daar over na te denken. En andere cilinderkop zou ook een mogelijkheid zijn.
Tegen die tijd zit ik over de 4 ton en heb ik de auto al weer 10 jaar in bezit.
Voorlopig rijdt de auto weer probleemloos en goedkoop.

Voortijdig afscheid...

  • 395.222 km

Met ingang van gisteren heb ik dan toch nog een voortijdig afscheid genomen van de Prelude waarmee ik in bijna tien jaar tijd 237562 km gereden heb.

Allereerst veroorzaakte ik in juni schade aan een spatbord in juni bij het inparkeren (paaltje).

Toen, op 1 september, begon de motor op drie cilinders te lopen. Ontsteking en kabel waren goed, maar de bougie zat muurvast. Ook de garage kreeg deze niet los en dacht ook nog aan een verbrande klep. Oplossing zou een andere kop of motor zijn, maar daar had ik geen zin meer in.
Helaas heb ik dus de 400.000 niet meer gehaald.

Kosten 2014 over 16867 km
Brandstof: 1371,27 Euro (1 op 9,5)
Onderhoud: 458,07 Euro
Gemiddeld: 10,8 Eurocent per km
Gemiddelde kosten: 228,67 per maand (8 maanden)

De auto heb ik in 2005 gekocht voor 6450 Euro. Ik heb het restant verkocht voor 150 Euro, totale kosten dus 6300,00.
Over 237562 km komt dat neer op een afschrijving van 2,65 cent per km.
Of anders gezegd:

Afschrijving per jaar: 662,46 Euro
Afschrijving per maand: 55,21 Euro

(Er zijn genoeg dure auto's die per maand net zoveel of meer afschrijven als deze Prelude dus per jaar :) )
Over het totaal van 237562 km heeft de auto mij, exclusief verzekering, 15,34 cent per km gekost aan afschrijving, belasting, brandstof en onderhoud.
Daarmee heeft de auto volledig voldaan aan de eis dat hij vooral goedkoop moest zijn.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.