Honda Jazz 1.4 Comfort Plus (2013)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Jazz 1.4 Comfort Plus |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 32 km |
KM-stand laatst | 28.000 km |
Eerste indrukken!
- 250 km
VOORBEREIDING
Hoewel we pas anderhalf jaar met veel plezier reden met een destijds nieuw aangeschafte Renault Twingo 1.5 dCi Dynamique, begon de zoektocht naar een andere auto al na ongeveer een jaar. Dit vanwege einde belastingvrij-periode januari 2014, minder kilometers jaarlijks maken (dus overstap naar benzine) en vooral; gebrek aan ruimte. Ondanks dat we een klein gezin zijn met één kind is kamperen met een Twingo een heuse uitdaging…
Diverse modellen passeerden de revue en bekeken we in showrooms. Vanwege de prijs viel een C-categorie auto al snel af. Een Kia Ceed stationwagon bleef hiervan over, maar de prijs was toch wat hoog. Ondanks de prijs zat de bekleding niet mooi strak en we vroegen ons af hoe dit er na een jaar rijden uit zou zien… Bovendien vonden we de dealers (twee bezocht) weinig behulpzaam en flexibel bij het vinden van een demo auto. Het voelde of de Kia-dealers een andere mentaliteit van verkoop meekrijgen dan andere dealers. Jammer, maar uiteindelijk moet je bij hen toch terug voor onderhoud of bij problemen met de wagen en ergens zat dat niet helemaal lekker voor ons gevoel.
De Ford Focus station viel af, vanwege de afwerking. Jong gebruikte auto’s (1 jaar oud) toonden ons te veel gebruikssporen, bijvoorbeeld in het wat slappe materiaal van de hoedenplank.
In de B-categorie kwamen we bij een demo uit van de Seat Ibiza ST FR. Een stoer ding tegen gunstige prijs, maar we werden er bijna claustrofobisch in, zo “eng” voelde de wagen. Ook de Renault Clio Estate bekeken we uitvoerig. Deze viel af vanwege krappe ruimte, ietwat plastic afwerking en de motor (3-cilinder). Ondanks de gunstige inruilprijs die zij wilden maken op de Twingo en het überhippe uiterlijk, hadden we er geen goed gevoel bij en geloven we meer in de kwaliteit van andere merken dan van een “Fransoos”. Hoewel we met de Twingo anderhalf jaar probleemloos reden, is onze ervaring toch dat een Franse auto op den duur z’n nukken krijgt.
Keuze voor kwaliteit leidde ons uiteindelijk naar de Honda Jazz 1.4; wat een geinige auto om te zien en verrassend dat veel mensen deze wagen niet kennen ondanks de vele gewonnen tevredenheids-trofeeën. Proefgereden bij Honda Hensgens in Nijmegen in een 1.2 en we waren verkocht! Zeker nadat we uitvoerig alle mogelijkheden van indeling bekeken hadden. Verrassend ruime auto en ruimte op maat te creëren dankzij de magic seats en handige kofferbak met dubbele bodem. Wat niet iedereen weet is dat de brandstoftank knus onder de voorstoelen ligt, waardoor de bagageruimte bijzonder groot is voor deze categorie auto’s.
Een splinternieuwe bleek boven ons budget, dus op zoek naar een demo! Honda Hensgens bleek zeer bereidwillig ons hierbij te helpen; voor onderhoud overwegen we dan ook serieus naar hen terug te gaan. Helaas geen zaken gedaan daar, maar een zeer goed gevoel overgehouden aan hun vriendelijkheid, kundigheid en inzet.
WAAROM 1.4 COMFORT PLUS?
Onze Twingo was met zijn Dynamique-uitvoering luxe uitgerust met onder andere climate en cruise control. Vanwege het plezier dat we hiervan hadden, wilden we dit in een andere auto terugzien. Daarnaast heeft de 1.4 net een beetje meer pit en is de uitvoering in onze ogen in detail completer dan de meest uitgebreide 1.2. Kijk maar eens naar bijvoorbeeld buitenspiegels, hoedenplank, 16 inch lichtmetaal, elektrieke ruiten achter, middenarmsteun, multifunctioneel lederen stuur, tweeters en bliepertjes aan de achterzijde. Verder is de Honda Jazz een “ouderwetse” 4 cilinder en de motor hoeft niet tot het maximale te werken om lekker te lopen. Voor de levensduur van de auto wel zo prettig en voor het rijplezier ook!
De hybride viel voor ons ook af. Enerzijds omdat we ouderwets zelf plezier beleven aan het schakelen en dus geen automaat wilden, anderzijds omdat we in de toekomst een trekhaak overwegen wat bij de hybride onmogelijk is.
AANSCHAF
Honda Wesselink in Apeldoorn had van de gewenste uitvoering vier kleuren staan met als kers op de taart navigatie er in. Geen must voor ons, maar een leuke meevaller. Wit en zilvergrijs vielen direct af, zwart en rood bleven over. Vanwege het uiterlijk vinden we een pakkende kleur het meest passend bij deze auto; ondanks zijn bescheiden formaat heeft ‘ie prachtige lijnen en dus mag hij opvallen! Vanwege de reisafstand onderhandelden we telefonisch en kwamen we tot een zeer scherpe deal. De rode Jazz was in mei 2013 namelijk al op kenteken gezet maar had bij aankomst slechts een krappe 40 km op de teller. Het telefonische contact verliep vrolijk zakelijk en zo durfden we het aan.
Eenmaal daar had de Jazz zijn nul-beurtje gehad en stond ‘ie met volle tank te glunderen en trappelen om mee te mogen met ons. Onze complimenten voor Honda Wesselink voor hun uitstekende service en goede uitleg! Leuk detail; ons huisadres was al in de navigatie gezet door hen.
WAT ONS OPVIEL
De dikke instructieboeken doen in niets onder voor de complete HarryPotter-reeks. Gelukkig is er ook een verkorte handleiding, maar eigenlijk wijst de Jazz je zelf de weg wel. Wat een heerlijke auto! Smooth en stil, degelijke vering (relatief zachte vering met stevige demping) die je rustig over drempels laat gaan zonder lang na te veren.
Honda heeft duidelijk goed nagedacht over dit ontwerp; alle knoppen hebben een functie en je hebt geen “loze” knopjes of dingetjes in het dashboard. Alles ziet er mooi afgewerkt uit; het voelt aan alsof het niet kapot kan zonder dat het saai degelijk oogt. Dit geldt ook voor de afwerking in de bagageruimte en de heerlijk zachte maar degelijke velours bekleding.
De radio met tweeters verraste ons! Als hifi-liefhebbers valt op dat de bas net niet droog genoeg klinkt, maar verder? Super! Het touchscreen voor navigatie, radio en telefoon vinden wij heel gebruiksvriendelijk. En dat voor mensen die niet heel onhandig zijn, maar ook absoluut geen fervente moderne-gadgets-gebruikers die What’s App alleen van naam kennen.
De Jazz geeft een piepje als je ‘m in de achteruit zet en vele piepjes als je de sleutel in het contact laat met de deur open. Veiligheid voor alles blijkbaar, zeker als je kijkt wat er aan andere ingebouwde maatregelen in zit. Het stoort ons niet; veiliger op pad kan bijna niet.
We reden er zo mee weg! Ontspannen zittend op de fijne stoelen hadden we er zo mee naar Parijs kunnen rijden. Opvallend is wel dat de bijrijder aanzienlijk lager zit dan de bestuurder (bijrijdersstoel niet in hoogte verstelbaar). Het is maar een weetje. De Jazz begint al met 40-50 km per uur (constante snelheid) uit te nodigen op te schakelen tot de vijfde versnelling. Constant 60 km per uur rijden in z’n vijf is dan ook geen probleem. Aangezien wij redelijk veel binnenwegen rijden, hadden we het verbruik dan ook al snel op 4,9… Andere reviews leerden ons dat deze boordcomputer wat zonnig aangelegd is, maar tegen de 1:20 gaat ons ongetwijfeld lukken!
Vanzelfsprekend volgt een update na meer kilometers!
niets aan te merken
- 8.000 km
Waarom kiezen veel automerken met downsize-motoren ervoor om er een pak papier gratis bij te leveren? Omdat die auto's op papier wél lekker zuinig zijn...
Okee, dat is een flauwe grap, maar een kern van waarheid zit er wel in. Zo blijkt onze Jazz zónder zo'n te klein turboblokje wél aan de verbruiksverwachting te voldoen. Fluitend scoren we er 1:18 mee! Precies de fabrieksopgave dus. Mazda snapt dit ook, getuige de prachtige 3 met een tweeliter onder de kap.
Dat is dus een meevaller. Zijn er nog meer van die meevallers? Ja hoor! Er valt simpelweg niets aan te merken op het Hondaatje. De ruimte is telkens weer een bron van blijheid (met dank aan de handige achterbank) en de prestaties zijn in orde. Tuurlijk, het is geen strepentrekker, maar vlot meekomen is geen enkel probleem. Zeker niet wanneer je even wat verder in de toeren doorhaalt.
Vergeleken met een eerder VAG-product wat we reden, werkt de cruisecontrol simpel en super-gebruiksvriendelijk. Geen gepriegel met een stengeltje achter het stuur, maar met degelijke knoppen op het stuurwiel. Over de Jazz is goed nagedacht!
Na 8.000km rammelt of kraakt er nog niets aan boord. Hadden we ook niet verwacht van het "japanse bmw", maar prettig is het wel.
Ook prettig: de sd-navigatie werkt veel sneller dan de tomtom-producten in sommige andere merken (lees: renault bijvoorbeeld). Wel vinden we de stem weinig inspirerend. Als rijden leuk mag zijn, dan hoort daar toch ook een vrolijke kaartlezersstem bij?
Bij 7.000km de eerste schade gehad. Een klein gaatje in een achterlichtunit. Gelukkig verder niets aan de hand. Hoewel... We trokken wit weg van de kosten van zo'n unit: meneer Honda durft daar met droge ogen meer dan 400 euri voor te vragen... Het moet niet gekker worden!
Nu we toch aan het zeuren zijn: de piepjes bij zo'n beetje alles wat je (niet) doet, zijn razend irritant. Start je zonder gordel om, een piepje. De achteruit inschakelen, een piepje. En ga zo maar door.
Vergeleken met het comfort, de voelbare kwaliteit en het enorme gebruiksgemak zijn de irritaties peanuts. Eigenlijk is het wel jammer dat de auto zo goed is; er is geen enkele reden snel om te zien naar een andere...
Bye bye Jazz
- 28.000 km
Na een jaar probleemloos rijden, zijn we toch uit gaan kijken naar een vervanger... Niet omdat de Jazz niet goed was, integendeel. Wel omdat we graag wilden dieselen en meer kofferbakruimte zochten. We verklappen vast dat we trouw zijn gebleven aan Honda. De Jazz maakte plaats voor z'n grotere broer de Civic. Binnenkort een review met afwegingen en rijervaringen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.