Honda Jazz 1.5 Hybrid Crossstar (2022)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Jazz 1.5 Hybrid Crossstar |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 4.200 km |
KM-stand laatst | 17.500 km |
Toch de Honda
- 4.400 km
Ik schrijf vanaf 2008 de bevindingen van mijn auto`s op Autoweek en probeer daar altijd zo eerlijk mogelijk in te zijn.
Als eerste natuurlijk de story hoe het zover is gekomen dat ik nu Honda rijd. Ik zoek altijd iets speciaals in een auto en dit kan uiterlijk zijn of techniek onder de kap.
Ik moet toegeven dat dit niet altijd gelukt is omdat er twee tegenpolen in mij vechten om te winnen. De ene zegt, koop iets wat je graag wilt en de andere vind dat ik iets rationeels moet kopen. Dit is dus bijna niet te doen want mooi is meestal slechte kwaliteit en betrouwbaar is saai. (ja ik weet dat dit kort door de bocht is.)
Ik heb mezelf voorgehouden dat ik weer een EV wilde maar dit is met de huidige prijzen en het feit dat dealers heel veel importeren. Dat import zorgt er voor dat garantie soms niet bijgekocht kan worden en dat wil ik wel.
Na veel proefritjes in vooral ev`s wilde ik toch nog rijden met de Honda vanwege de techniek en gebruiksgemak.
Ik kreeg van de dealer in Emst een hele dag een auto mee wat ik erg kon waarderen.
Na de proefrit was ik eruit en heb een Crosstar gekocht.
Wat valt er positief op aan het rijden met de Jazz?
Voor de proefrit heb ik gevraagd hoe je de lane departure warning kan uitzetten en gelukkig gaat dat heel simpel, je hoeft geen menu`s in.
Het soepele ev gevoel is een groot pluspunt, altijd genoeg koppel om je in alle situaties comfortabel te voelen. Even ergens tussendoor of snel invoegen is geen enkel probleem.
Ik heb binnen de mogelijkheden van de proefrit bijna alles kunnen testen zoals acc, lane assist en de speed limiter en dit werkte prima.
Het verbruik is laag. Ik ben een rustige rijder en dat wordt beloont in de Jazz. Met de proefrit en nu als eigenaar tussen de 3,3 en 3,8 liter/100km. Beter dan ik had gehoopt zelfs.
De dealer zei dat Android Auto alleen via de usb kabel werkt maar bij werkt het gewoon draadloos. Ik weet niet of dat bij andere eigenaren of Honda`s ook zo is. Laat maar weten!
Wat is/was er op aan te merken tijdens de rit?
De auto is soepel geveerd en dat is comfortabel maar het zit wel tegen de grens aan van wat ik acceptabel vind. Het is wollig en vooral als je van een verhoging afrijdt krijg een lichte na-deining op en neer maar ook in de lengte richting van de auto. Dit is niet altijd zo. Ik kom uit een Audi A2 en dat is veel lichtere auto en harder geveerd. De Audi is meer go-kart zeg maar. Misschien kijken of er in de toekomst hulpveren of andere dempers onder kunnen.
Ik heb in het menu de subwoofer een behoorlijk stuk terug geschroefd want dat bonkt anders te veel.
Verder nog niks aan te merken.
Wat mis ik op de Honda?
Ik mis de comfortsluiting en openen van de ramen met de afstandsbediening. Even voordat je weggaat de ramen opendoen zodat de warmte eruit kan. Nu moet je de auto openen, contact aanzetten en ramen opendoen.
Volgens mij ook geen auto doorlock bij het wegrijden. Dus het bij een bepaalde snelheid vergendelen van de deuren. Bij de Audi ook nog met een fysieke knop te ver/ontgrendelen.
Dit zijn wel dingetjes die misschien door Honda nog in te programmeren zijn, ik ga zeker Honda hierover aanschrijven.
Ik heb deze aanzet geschreven met de ervaring van de lange proefrit en de tijd dat hij nu in mijn bezit is dus er komt zeker nog een vervolg op.
Handige tip
- 5.100 km
Natuurlijk zijn er hier Jazz rijders die het al weten maar toch even een tip hier.
Ik vroeg mij af of de handrem er niet automatisch op kon als je de auto in P zet en op de powerknop drukt om hem uit te zetten. Nou dat kan dus en staat beschreven in de manual.
Zet de auto aan en in stand P, trek de handremknop omhoog tot het rode lampje brandt, laat de knop los en trek hem weer omhoog en houd hem vast tot je een piep hoort, laat dan de knop los en trek hem weer omhoog tot je weer een piep hoort laat je de knop los. Nu gaat de parkeerrem er automatisch op.
Als er nog mensen zijn met leuke tips dan laat maar horen.
Het verbruik.
Ik heb de eerste 700km gedaan met 3,6 liter/100km. dit is afgelezen en nog niet afgevuld. Ik kom hier nog op terug.
Android auto update
- 10.000 km
Nu net na de koude dagen tijd voor een update.
Ik ben nog steeds zeer tevreden met de Honda. Hij rijdt gewoon goed en probleemloos.
Het verbruik lag in de winter rond de 1:19 wat ik heel netjes vind.
Wat ik vooral erg goed vind werken is de lane assist, hij blijft echt heel mooi binnen de lijnen zonder dat hij gaat slingeren.
Ik heb voor de hele auto rubberen matten gekocht en voor de achterbak ook een mat/bak zodat je niet je auto vermodderd in de winter. Ja ik weet dat het woord vermodderd niet bestaat maar het gebeurd wel in de winter.
ik heb ook een led kofferbak lampje gemonteerd en dit geeft aanzienlijk meer licht.
Er is wel een nieuwe ervaring bijgekomen wat betreft het entertainment en dat is Android Auto met split screen. Ik wou graag de muziek van mijn telefoon afspelen en dat kan ook al maar je moest dan terug naar het Honda menu. Dit hoeft nu niet meer met de VLC app. Deze is Android Auto ondersteund en kun dit naast je b.v. google maps draaien en je kan scrollen met je toetsen op het stuur.
Het geluid via de app klinkt prima, eigenlijk nog beter dan via de usb en het Honda infotainment.
Mocht ik weer iets nieuws tegen komen dat meld ik mij weer.
Saaie update
- 17.500 km
Nu 2 jaar in de Crosstar en geen moment spijt? Nee dus en dat ligt nog steeds aan de goede ervaring met de auto.
De afgelopen winter was het verbruik gemiddeld 1:20 en nu met het warmer wordende weer rond de 1:24. Dit is wel hoofdzakelijk korte ritten. Als ik langere ritten doe op B wegen is het verbruik lager.
Mijn broer werkt bij Volkswagen en rijdt zelf sinds kort een Skoda octavia maar kreeg het compliment dat de auto zo lekker reedt en dat er geen kraakjes en piepjes te horen zijn.
Misschien toch een minpuntje, omdat het een Crosstar is zitten er wat uitstekende delen aan, zoals de roofracks, en deze zijn in de hoeken niet goed schoon te houden. En als je de achterklep opent heb je weinig ruimte om daar buiten de afdichtingsrubbers het plaatwerk schoon te houden en maken. Mocht iemand daar een handige tip voor hebben dan hoor ik het graag.
Op naar de volgende hopelijk saaie update.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.