Honda Jazz – Renault Clio – Toyota Yaris - Triotest

Nog geen stekkers, maar wel elektrisch

Toyota Yaris - Honda Jazz - Renault Clio
AutoWeek 45 2020
AutoWeek 45 2020

Je leest het in AutoWeek 45 2020

Jarenlang hadden Honda en Toyota het rijk alleen als het ging om hybride aandrijving, zeker in het compacte segment. Renault meldt zich nu echter met de Clio E-Tech Hybrid. Leuk, want Toyota en Honda hebben dit jaar ook net gloednieuwe hybrides in het B-segment gelanceerd.

Terwijl EV’s en plug-ins het autonieuws beheersen, is de gewone hybride verre van uitgestorven. Sterker nog, in het B-segment komen er in rap tempo hybrides bij. Uiteraard is er van de nieuwe Toyota Yaris een hybride uitvoering, Toyota is immers de stamvader van deze vorm van aandrijving. Toch is ook Honda al langere tijd actief met hybrides. De nieuwe Jazz is er, in tegenstelling tot de Yaris, in Nederland zelfs alléén maar met een hybride aandrijflijn. Net als de Yaris is ook de Jazz daarbij volledig nieuw. Dat laatste geldt niet voor de Renault Clio, maar de hybride aandrijflijn is wel een nieuwigheid. Het merk wilde er lange tijd niet aan en richtte zich liever op volledig elektrisch. Toch komt er nu een plug-in hybride aandrijflijn voor de Captur en Mégane, die met een kleinere accu zijn weg vindt naar de Clio, waardoor je een ‘normale’ hybride overhoudt. De auto heeft flink wat extra vermogen ten opzichte van de twee Japanse tegenstrevers, maar kost zeker niet meer, zodat een goede vergelijking ontstaat van deze drie modellen.

DOORONTWIKKELD

We beginnen maar meteen met die hybride aandrijflijnen. Toyota’s systeem is in beginsel nog steeds het systeem uit de jaren 90, uiteraard volledig doorontwikkeld en geïnnoveerd. Een 1.5-driecilindermotor met een zuinige Atkinson-loop produceert in de Yaris 91 pk en een elektromotor levert vervolgens nog eens 80 pk. De twee zijn door middel van een planetair tandwielstelsel traploos aan elkaar gekoppeld en geven een maximum systeemvermogen af van 116 pk. Prettig is dat de elektromotor tegenwoordig genoeg kracht levert om wat gang in de auto te krijgen, waardoor je bij een beetje versnellen niet zo snel een enorm toerenkabaal krijgt. Vraag je maximaal vermogen, dan moet de motor alsnog fors aan de bak, maar de progressie is merkbaar en de meeste stadskilometers gaan uitermate soepel. Bovendien kan de auto door de sterkere accu én de 80 elektro-pk’s ook op hoger tempo volledig elektrisch rijden. Nog altijd bepaalt de auto zelf op welke momenten hij het best kan bijladen, maar als je wilt, kun je elektrisch rijden met de EV-knop tijdelijk forceren.

Verder lezen?
Het volledige artikel is beschikbaar voor slechts €1,99. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Koop artikel €1,99

Oeps, er ging iets mis...

Er is iets mis gegaan met je betaling. Probeer het later nog eens.
sluiten

Honda Jazz – Renault Clio – Toyota Yaris - Triotest

Nog geen stekkers, maar wel elektrisch

Koop dit artikel als PDF voor slechts €1,99.
Vul je e-mailadres in waarop je het artikel wilt ontvangen:

Honda Jazz – Renault Clio – Toyota Yaris - Triotest

Nog geen stekkers, maar wel elektrisch

Je betaling is voltooid! Het artikel is naar je email-adres gestuurd. Je kunt het artikel direct downloaden door op onderstaande knop te klikken. Download het artikel

PRIVATE LEASE Toyota Yaris

Gerelateerde forumtopics