Honda Insight 1.3 i-VTEC Comfort (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Insight 1.3 i-VTEC Comfort |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 880 km |
KM-stand laatst | 73.380 km |
Honda Insight 1.3 VTEC Comfort
- 880 km
De mogelijkheid diende zich aan om in een hybride 14 % bijtelling wagen te gaan rijden bij mijn werkgever en de keuze was de Honda CIVIC of de Insight.
Aangezien het koetswerk van de Insight mij meer aansprak, 5 d. hatchback heb ik voor de Insight gekozen. Derhalve kan de bank ook plat in de Insight, niet in de Civic.
Bovendien vind ik de Insight een vlotte verschijning.
De wagen bevalt tot nu toe prima, stuurt strak en zeer exact en is vrij stil. Wind en bandengeruis zijn dominant aanwezig i.t.t. motorgeluid. De vering is vrij hard, zeker harder dan de Fiat Bravo en de wagen ligt ook vaster op de weg heb ik het idee.
De CVT transmissie zorgt voor een soepele en gelijkmatige versnelling, waarbij er tevens een mogelijkheid is om handmatig te accelereren door de pook in stand S te zetten. De versnelling S is beschikbaar over het gehele toeren bereik. Je bent ook zo weg bij het stoplicht, wat overigens niet echt de bedoeling is van het rijden met zulk een wagen, maar af en toe wel eens leuk kan zijn. Stand L is handig om extra op de motor af te remmen in bv. bergachtige gebieden.
Die L is wel van pas gekomen op de vakantie in Portugal half maart waarbij we de Sierra da Estrela hebben bezocht met de vele haarspeld bochten en soms zeer steile hellingen.
Zoals gezegd vakantie net achter de kiezen in Portugal (> 5000 km gereden) en de Insight heeft zich kranig gehouden. Benzine verbruik in ECO modus van ruim 1 op 20. Hierbij regelmatig 140 - 150 km/u kruisende. Bij deze snelheden rijd de wagen formidabel.
Doorgaans bij forens ritten realiseerde ik in het begin een verbruik van even 1 op 16, waarbij ik de Insight ook af en toe flink op zijn staart trap. Later werd het verbruik veel gunstiger.
De stoelen en midden armsteun (net iets te laag)geven minder steun als in de Bravo en cruise control is beslist handig op deze wagen, aangezien mijn rechtervoet behoorlijk verkrampt uit de wagen kwam na een tijd sturen. Korte afstand geven de stoelen voldoende steun.
De airco is redelijk maar ik vind de ontwaseming van de voorruit te traag werken. De voorruit is echter schoon aan de binnenkant.
Dit opgenomen met de monteur in de garage bij de eerste 20.000 beurt vorige week, maar hij wist mede te delen dat de airco normaal functioneert en goed koelt vanaf 7 gr C.
De kofferruimte is ruim voldoende en verder heeft de wagen voldoende afleg mogelijkheden in deuren en dashboard.
Zou ik weer een insight kiezen, jawel maar dan de Elegance, deze heeft wel cruise control. Dit ervaar ik zeer als een gemis t.o.v. de Fiat Bravo.
Update Honda Insight Comfort
- 30.000 km
Heb mij voorgenomen om elke 10k km een update te schrijven omtrent de omgang met de Honda Insight Comfort.
Enfin, 30.000km:
De wagen is nog steeds probleemloos en geen kraakje te horen in het interieur. Deze wagen is van een opmerkelijk hoog niveau in elkaar gezet. Iets wat je wel aan Japanners over kunt laten. Verder stuurt de wagen messcherp en heeft hij een zeer goede wegligging, de Yokohama's slijten ook nauwelijks.
Qua verbruik zat ik een hele tijd op 5,4 L / 100 km en sinds deze week gaat de teller naar 5,3. Bijna 1 op 20. De wijze zoals ik er mee rijd, overwegend relaxed en af en toe best wel op zijn staart trappende vind ik dat een vrij acceptabel verbruik.
Het zitcomfort is ook prima, mits niet al te lange ritten worden afgelegd. Ik blijf toch wel de cruise control missen, zelf op 80 km/u wegen is deze optie handig.
Als we weer mogen bestellen zou ik zeker voor de Elegance uitvoering gaan, temeer voor de meerwaarde van de cruise control.
Schakelflippers leuk, maar in forenzen tripjes in de randstad niet echt functioneel denk ik, hoewel met file rijden zou je beter op de motor kunnen afremmen, me dunkt.
Eigenlijk een saai verhaal, de wagen bevalt prima en is oer betrouwbaar. Op naar de volgende 10k km.
Vakantie ervaring
- 35.000 km
Even een tussentijdse vakantie verslaggeving:
We zijn week 30 afgereisd naar de Frankische Schweiz, het gebied rond Neurenberg, Bamberg en Bayreuth.
Een kleine 700 km voor de boeg en terug uiteraard.
De banden conform advies instructieboek op 2,3 bar achter en 2,2 voor gebracht. Fors beladen met flink wat bagage en 3 personen.
Op de heenweg flink doorgereden met in Duitsland vooral behoorlijk tempo er in gehouden, een verbruik gerealiseerd van 5,4 L/100 Km. Dit is ook meegerekend gemiddeld verbruik bij de ritten op de vakantiebestemming.
Terugreis (uitsluitend in ECO stand) een verbruik van 5,3 L/100 Km. Nu is de boordcomputer afwijking ongeveer 5%.
Ik vind het een alleszins acceptabel verbruik, opmerkelijk vind ik wel het geringe verschil in ECO stand al dan niet.
Beide ritten gewoon de climate control gebruikt.
Doorgaans kruissnelheid overwegend 130-150 km/u met af en toe naar 160-175. Tot 160 gaat de acceleratie nog redelijk vlot, daarboven is de fut er wel uit.
Verder berg op af en toe de S stand ingeschakeld, wat de snelheid er beter inhoud. Hetzelfde bij afremmen op de motor bij afdalingen.
Toch doet de CVT het formidabel in de bergen, waar ik met eerdere handbak wagens maar zat te roeren in de bak met olie van 6 naar 5 of van 6 naar 4, om de motor op toeren te houden, is deze automaat toch wel zeer gerieflijk.
Verder geen kraak o.i.d. waar te nemen in het interieur.
De stoelen gaven ook voldoende steun, wat de mede passagiers ook beaamden.
Verder geen enkele Insight gezien in Duitsland. Wel enkele Civic hybrides.
Op naar de 40K kilometer beurt.
40.000 km beurt
- 39.000 km
Bij km stand 38.030 ging er op de boordcomputer paneel iets branden, CVTF o.i.d. Aangezien hij toch bijna op de 40k beurt stond, de garage even geconsulteerd wat deze melding te betekenen heeft.
Bleek dat de CVT transmissie olie dient te worden vervangen.
Enfin, aldus een afspraak gemaakt voor een onderhoudsbeurt.
Verder naar de sporing laten kijken, zelf kon ik niet echt hier iets op aanmerken, maar broer lief heeft er onlangs in gereden en vond hem knap zoekerig. Garage heeft niets onregelmatig kunnen vinden aan de voortrein. Zo gelaten. Kan helpen uit de banden wat lucht te laten ontsnappen...?
Verder nog een kleinigheidje aan de rechter achterportier raam rubber, welke wat los liet over een kleine 10 cm., dit keurig hersteld door de dealer.
Omdat ik voor de 40k km beurt niet kon wachten en toch naar mijn werk moest, heb ik een Honda CR-Z als huurauto meegekregen.
Wat een bommetje! De wagen oogt geweldig sportief, jeugdig en vlot. Je hebt me een bekijks onderweg!
De CR-Z accelereert prima, vooral in de Sport-stand.
De 6 bak schakelt formidabel, direct en kort en het onderstel is bijna een kart. De middag vrij genomen en nog wat kilometertjes mogen maken in het apparaat. Het zicht naar achteren is net als in de Insight, behoorlijk minder en hij heeft ook een behoorlijke blinde hoek, rechts achter. Het dashboard vond ik minder overzichtelijk als in de Insight. De IMA Assyst / Charge meter is een stuk verwijderd van de IMA meter en bovendien beiden digitaal, ze zitten zeker wel 20 cm uit elkaar. Maar de grote toerenteller leest goed af.
Verbruik: Hier geen echt goed meetresultaat qua verbruik kunnen noteren, aangezien die ene dag een te korte testperiode was.
Verder over de Insight geen noemenswaardige klachten / problemen ervaren. Hij stuurt nog steeds zeer precies en ligt als een blok op de weg. Denk dat dat komt om de relatief smalle banden waarbij het afgeveerd gewicht vrij hoog is.
Verbruik zit al een lange tijd constant op 5,3 L / 100 km.
Rij altijd in Normal stand, zelfs op lange afstand bied de ECO stand een te verwaarlozen voordeel in verbruik, zoals eerder gememoreerd. Bovendien reageert de wagen beter in Normal stand op het gaspedaal.
De wagen bevalt mij tot nu toe prima.
50.000 km stand
- 50.150 km
Rond de tijd dat ik deze update schrijf heb ik de wagen ruim 13 maanden in gebruik. Ongeveer iets meer dan 42000 km / jaar.
Kan wel zeggen dat de wagen nog steeds zeer goed bevalt.
Het sturen is soms wel een crime omdat de Insight erg exact stuurt, dat kan een pluspunt zijn, maar ook een nadeel.
Het is sowieso zaak om goed op te letten in het verkeer, maar als je dat nalaat in de Insight, zul je van een koude kermis thuis komen, of niet...
Enig minpunt is het reflecteren van de witte strepen van zebra paden en andere brede witte wegmarkeringen. Deze geven een acute reflectie in de binnenspiegel, via de achterruit.
Dit geeft je het gevoel dat je geflitst word, te goeder trouw de verkeersregels hanterend uiteraard.
Verbruik in deze winter vrijwel constant op 5,7 L/ 100 km, rijdende vrijwel constant in "normale" modus, geen ECO. De airco en het gaspedaal reageren in de normale bedrijfs stand, het meest optimaal.
Betrouwbaarheid is uitstekend. De ECVT is deze winter met de gladheid een genot om te gebruiken. Bij extreme gladheid of ijzel optrekken in de stand S, geeft een gerust gevoel. Slippen deed de wagen wel soms, maar wordt vrijwel direct gesmoord door de (uitschakelbare) ESP. Afremmen op de motor gaat derhalve in S ook prima, zelfs bij gladheid.
Overigens nogmaals vermeldenswaardig dat de wagen een dijk v.e. wegligging heeft.
Nog 10.000 tot de volgende onderhoudsbeurt. Update verslag volgt dan ook weer...
60.000 km update
- 63.150 km
Bij deze de update na de 60.000 km.
De auto heeft de 60k beurt onlangs gehad en daarbij zijn de voorbanden vervangen.
Er zitten nu Michelin Energy banden onder i.p.v. Yokohama banden.
Ik kan wel zeggen dat de wegligging iets rustiger is geworden, d.w.z., m.n. de sporing.
Volgens de garage zijn deze banden wel wat zachter, en zal het brandstofverbruik wel iets gaan stijgen. Dat klopt ook wel, want de verbruiksmeter geeft nu een geringe verhoging aan, 5,0 - 5,2 liter / 100 km. Dit was 4,8 - 4,9 l/100 km met de Yokohama's.
Verder rijd de wagen nog steeds prima, geen rammeltje in het interieur te bespeuren, kortom, bevalt mij nog steeds uitstekend.
70.000 update
- 70.000 km
De Michelin's Energy doen hun werk qua sporing een stuk beter dan de Yokohama's, echter qua verbruik iets nadeliger. Ongeveer 0,4-0,7 ltr./100 km ongunstiger verbruik, volgens de boordcomputer. Onafhankelijk van welke trip computer je afleest, A of B. (Nu trip A / 5,4 - trip B 5,6 ltr. / 100 km.
Wellicht dat het najaar met lagere buiten temperaturen ook een duit in het zakje doet.
Verder doet alles zoals het, zoals het moet doen, oer betrouwbaar.
Rammeltje onlangs was eigen schuld, in de armleuning ruimte bevond zich mijn zonnebril hoes, welke ik na liet dicht te ritsen, waardoor de klep van de hoes tegen de deksel lag te rammelen. Bij de dealer met een proefrit met 1 van de monteurs daar achter gekomen... Ik kon wel door de grond zakken. De monteur zei nog, het is de eerste Insight die langs komt met een rammeltje. Dit bewijst dan toch wel weer de oer en oerbetrouwbaarheid van een mooi merk als Honda.
Blij naar huis en voor de overlast een fooitje gegeven...
Verder bevalt de wagen mij nog steeds heel goed. Ik sta er iedere keer weer van te kijken wat een koppel je hebt bij het optrekken en hoe fijn het ook electrisch rijden gevoel doet. Rijd zo'n 30 - 49 km/u constant en je voelt de electromotor het overnemen. De krukas en zuigers zonder peut bewegen gewoon mee uiteraard, maar het gevoel is onbeschrijflijk. En: geen CO2 uitstoot in dorp of stadsverkeer.
Verder bij verminderen van de snelheid, bv bij naderen v.e. stoplicht en nog iets aan het rollen wanneer je ineens "Groen licht" hebt, lijkt de elektronica van de CVT het pad even kwijt te zijn. Dit merk je dan als zijnde een soort hik of stootje.
Maar goed, als je de handle van de CVT even in de "S" zet, is dat effect een stuk minder. Alleen doe je dat ook niet echt vaak bewust.
Op naar de volgende 10k, 80.000 km.
Insight Comfort uitvoering omgeruild voor Elegance
- 73.380 km
Vanaf 2e week januari heb ik de beschikking gekregen tot een Elegance uitvoering met 84.000 km op de teller en 1 jaar jonger op kenteken. Dit betreft een doorschuif wagen van het bedrijf waar ik werkzaam ben.
Ik hoop dat de Insight Comfort die ik ruim 2 jaar heb mogen berijden een goede 2e eigenaar krijgt die er nog jaren plezier van heeft en vele betrouwbare kms mee mag maken.
Mijn verslaggeving over de Insight gaat nu verder per 10k kms in de Elegance uitvoering.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Honda Insight 1.3 Business Mode Automaat ECC/CRUISE/16"LMV/PARKEERSENSOREN/STOELVERWARMING/AUTO VERKEERT IN ZEER NETTE STAAT EN IS TECHNISCH PERFECT
- 2011
- 255.058 km

Honda Insight 1.3 *Elegance* | Trekhaak | Stoelverwarming | Cruise & Climate Control | PDC | Navigatie | Bluetooth | Orig.NL |
- 2009
- 224.848 km

Honda Insight 1.3 Business Mode Automaat 1e eigenaar dealer onderhouden airco stoelverwarming
- 2012
- 173.274 km