Honda HR-V (2020)
autoreview
Signalement
Bouwjaar | 2020 |
---|---|
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 24.000 km |
De nieuwe jazz
- 10.000 km
Wij moesten een auto kopen ivm tijdelijk verblijf in het buitenland. Na 3x een Honda Jazz te hebben gehad, hebben we eerst daarnaar gekeken. Nog steeds slim en compact maar we waren toch wel vrij snel klaar met de campingstoelen die Honda nog steeds meent te moeten monteren.
Naast de Jazz stond een HR-V, en dat zat een stuk beter. Honda kan het dus wel: normale stoelen monteren! Ook heeft de HR-V als crossover net een betere instap. En nog steeds magic seats en voldoende bagageruimte. Ook de looks zijn ok.
Dus een HR-V. Testrit gemaakt en het rijdt allemaal prima. Niet super scherp en niet super vlot maar voor onze doeleinden goed genoeg. Gecombineerd met feit dat er 1 op voorraad stond, was de knoop snel doorgehakt en een paar dagen later stond ie voor de deur.
Ondertussen zijn we 10000 km verder. Auto bevalt goed op wat kleine punten na. Ingebouwde navigatie lijkt op TomTom uit 2006, dat kan echt beter. Er is geen ondersteuning voor Apple CarPlay, dus we hebben maar van ellende een telefoon houder gekocht (cool ding trouwens - ondersteunt inductieladen). Ook irritant is de achterklep die net niet hoog genoeg opent waardoor ik af en toe mijn hoofd stoot.
Kickdown is luid! Het zal wel een cvt zijn. Niet echt een probleem want hoe vaak moet een mens nu echt plankgas geven? Of het de automaat is of niet - het is een wonder waar de pk’s blijven. Dit is een versie met 1.8 liter motor en 140pk maar het voelt meer als 90.
Aan de andere kant is het verbruik redelijk met ongeveer 7l per 100km.
Grote voordeel is dat het allemaal betrouwbaar aanvoelt. Met 10000km mag dat natuurlijk ook wel maar alles werkt prima. En Honda geeft hier 7 jaar garantie dus dat is ook wel netjes.
Al met al een redelijk positieve review. In Nederland zou ik deze auto echter nooit kopen. Wij betaalden omgerekend 15000 euro. Nu zijn alle auto’s in Nederland duurder maar relatief gezien is een HR-V hier goedkoper dan de golf klasse. Dat lijkt mij qua afwerking en rijkwaliteit ook wel redelijk. Ik heb het idee dat Honda Nederland wel erg premium doet voor een goede, praktische maar verder weinig premium auto.
losgekomen
- 24.000 km
Het tijdelijke verblijf is verlengd, vandaar dat we nog steeds in de HR-V rijden. Weinig kilometers vanwege alle lockdowns. De motor is ondertussen merkbaar losgekomen - feller, meer responsief.
Voortschrijdend inzicht:
- airco is niet krachtig genoeg voor de zomer hier (in NL is dat minder een probleem);
+ voor een SUV/crossover is het best wel een gooi-en-smijt auto. Het rijdt vrij direct;
- service interval van 10000 kilometer voelt beperkt als je 30000 kilometer gewend bent. Het kost ook substantieel meer geld (omgerekend 250 euro per beurt), maar dat is Honda eigen;
+ het blijft een verbazingwekkend slimme auto qua binnenruimte - de hoeveelheid spullen die meegenomen kan worden is groter dan je zou verwachten op basis van de buitenafmetingen.
Voorlopig zijn we tevreden en blijven we hierin rijden. Om eens een hele lelijke directe vertaling te geven: de auto groeit op ons :-)
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.