Honda FR-V 1.7i Comfort (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | FR-V 1.7i Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 45.000 km |
KM-stand laatst | 105.000 km |
ERVARINGEN
- 55.000 km
Onze Toyota Previa was aan vervanging toe (zie myreview elders); vanwege vervelende ervaringen met zowel onze twee Toyota’s als de plaatselijke dealer hebben we geen andere Toyota gekocht. Uiteraard wilden we wel Japans blijven rijden, maar een ruime auto waar je tenminste zes personen tegelijk COMFORTABEL mee kunt vervoeren (dus geen 5+2 indeling of zo’n omklapbaar bankje in de bagageruimte van je stationcar) is zeldzaam, zeker als je er ook nog een flinke caravan (1300 kg) mee wilt trekken en liefst ook niet teveel voor wilt betalen (zowel qua aanschaf als onderhoud, belasting en verbruik). Nee, we wilden geen Koreaan en de Mitsubishi Grandis viel ook af (toch wel erg groot).
Na een aantal weken te hebben geshopt kwamen we bij de hondadealer een jonge FR-V tegen. 1.7 motor, max trekgewicht 1500 kg, zes zitplaatsen die je allemaal kunt verstellen en verschuiven -- mijn vrouw was er weg van. Nu, een half jaar en 10.000 km verder, tijd om de balans op te maken.
Motor. De 1.7 is misschien iets te licht voor de auto (toch ruim 1300 kg); tot pakweg 100 km/u trekt hij redelijk vlot op, maar daarna valt hij stil. De 2.0 is in dat opzicht vermoedelijk een veel betere keuze. (in 2008 werden zowel de 1.7 als de 2.0 vervangen door een 1.8). Bij 100 draait hij ongeveer 3500 toeren, wat best veel is. Verbruik (veel 80-km wegen) ligt op pakweg 1:14, wat niet slecht is. Motor is bij 110 km/u erg rumoerig; bij lagere en hogere snelheden neemt het geluid af.
Rij-eigenschappen. De Honda rijdt goed; schakelen gaat fijn, optrekken idem. In de bocht uitstekende grip. Jammer dat de stoelen te weinig zijdelingse steun geven, dat vergalt het plezier enigszins. Ondanks de hoge opbouw prettig en vertrouwenwekkend in de bochten.
Comfort. Belangrijkste verkoopargument voor deze honda zijn de zes stoelen, die in twee rijen van 3 zijn opgesteld. De middelste stoel op beide rijen kan onafhankelijk van de andere 2 worden verschoven over een afstand van 30 centimeter. Dat is inderdaad erg handig; zo kunnen onze drie kinderen elkaar niet al te gemakkelijk lastigvallen tijdens lange ritten, en komt de rust dus ten goede! De stoelen zelf zijn aan de kleine kant; hoewel de auto zelf 10 cm breder is dan andere auto’s in deze klasse, kan je er uiteraard toch geen heel royale zetels in kwijt. Achter het stuur zit je overigens best goed; vooral op de andere plaatsen merk je dat de zittingen wat kort en smal zijn en wat meer profiel hadden mogen hebben. Overigens is de ruimte achterin absoluut vorstelijk, je kunt er als volwassene werkelijk zeer ruim zitten!
Belangrijkste negatieve punt is het zicht rondom. De motorkap loopt sterk af, de ramen achter zijn klein, en de achterstijlen nemen veel zicht weg. Dat levert een aardig en sportief uiterlijk op, maar gaat zeer ten koste van het zicht. Inmiddels (zes maanden) twee deuken gehad, en dat is niet leuk.
Caravan. Rijden met caravan valt zeker niet tegen, ondanks de wat kleine motor. De honda mag 1500 kg hebben en krijgt onze caravan (1300 kg beladen) goed van zijn plaats, ook als het eens bergop gaat. Uiteraard moet je er niet de bergen mee in gaan, maar een rit naar zuid-frankrijk is prima te doen. Een aandachtspunt; de spiegels van de honda zijn zeer aerodynamisch gevormd (lopen puntig toe), waardoor gewone caravanspiegels er gewoon vanaf vallen. De enige oplossing is de spiegels vast te zetten met tape (aanbevolen door onze dealer).
Al met al een auto die doet waarvoor we ’m hebben gekocht. Een echte gebruikswagen die je niet koopt voor z’n looks maar vooral omdat hij zo praktisch is. Op dit moment hebben we zo’n auto gewoon nodig; het concept is absoluut briljant, en ik begrijp niet waarom niet meer merken zo’n auto aanbieden (Fiat had de multipla, verder is het concept uniek). Zal wel iets te maken hebben met de verkoop; vreemd, ik denk dat veel mensen die nu in een zafira of scenic rondzeilen aan deze honda een minstens zo prettige auto zouden hebben.
Als ik deze auto nu te barsten zou rijden en van de verzekering de dagwaarde terug zou krijgen, zou ik dan een andere FR-V aanschaffen? Die kans is groot, zij het dat ik dan de 2.0 zou nemen. De voornaamste reden daarvoor is dat dit model erg praktisch is. Zouden we maar twee (ipv drie) kinderen hebben, dan zou ik toch eerder een wat grotere stationcar nemen, type V70 (niet de nieuwe natuurlijk, die is te lelijk!) of Ford Mondeo.
PROBLEMEN
- 55.000 km
Afgezien van de deuken door eigen schuld:
- ruitenwissers vervangen; die bleken twee maanden na aankoop volkomen versleten te zijn. Dealer rekende de volle prijs.
Verder niets.
Update
- 85.000 km
We zijn inmiddels 30.000 kilometer verder. Sinds de vorige update alleen regulier onderhoud gehad, eigenlijk wel zoals verwacht.
Update II
- 105.000 km
We hebben de zomervakantie er inmiddels opzitten. Sinds de vorige update, een half jaar terug, bijna 20.000 km gereden! Tot zover geen problemen, geen reparaties oid. Grote beurt liet ook geen onverwachte zaken zien. Kortom technisch prima auto.
Ik begin me nu soms toch wel wat te ergeren aan het comfort. De berijdersstoel zit wat beter (biedt meer steun) dan de overige stoelen; alle stoelen zijn wat aan de korte kant. Motor lijkt wel steeds rumoeriger te worden, m.n. tussen 100-115 km/u: maar dat komt wellicht ook omdat mijn andere wagens (Subaru Legacy/Volvo V70) een stuk stiller zijn. Je raakt verwend, natuurlijk. Al met al zou ik deze auto nog steeds aanbevelen voor gezinnen met > 2 kinderen, maar zo gauw onze oudste (nu 16) niet meer meegaat op vakantie wordt deze ingeruild.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.