Honda FR-V 2.0i Comfort (2005)

autoreview

Honda FR-V
Honda FR-VHonda FR-VHonda FR-VHonda FR-VHonda FR-VHonda FR-VHonda FR-VHonda FR-VHonda FR-V - interieurHonda FR-V - interieurHonda FR-V - interieurHonda FR-V - interieur

Signalement

UitvoeringFR-V 2.0i Comfort
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf109.000 km
KM-stand laatst167.000 km
Lezerswaardering: 7%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hele bijzondere wagen

  • 116.000 km

Mijn vorige auto, een fiat multipla, had een fors ongeluk gekregen en het was niet meer de moeite om hem op te lappen. Helaas, want ik had er het laatste jaar nog flinke kosten aan gehad.
Aangezien we een gezin zijn met 3 kinderen, en ik het ook prettig vind als je de flexibiliteit hebt om nog eens iemand extra mee te nemen (oma, vriendje van de kinderen) was ik weer op zoek naar een auto met 6 of 7 zitplaatsen.
Auto's met 7 stoelen zijn er genoeg, maar vaak heb je dan twee onhandige plaatsen achterin en verlies je je kofferruimte. Er zijn bij mijn weten maar twee auto's met 6 zitplaatsen: de multipla en de FR-V. Toen ik er een ben gaan bekijken, was ik direct enthousiast. Een erg fraaie verschijning.

Aanschaf

Na wat onderzoek op onder andere deze site heb ik geopteerd voor de 2.0 liter. Tevens wilde ik wat minder kilometers dan bij de multipla, tot ongeveer 120.000.
Ik heb deze specifieke auto uiteindelijk particulier aangeschaft voor een scherpe prijs ruim onder de 10.000 euro. Dit moest ook wel want de auto had onderhoud nodig: een grote beurt, schijven voor, remblokken voor+achter en twee banden. Gelukkig ging een vriend van mij mee die mij goed heeft geadviseerd. De reparatie was uiteindelijk 1400 euro, wat ik bepaald niet goedkoop vind. Daarnaast heb ik de auto nog professioneel laten reinigen incl. ozon-behandeling. Er was namelijk in gerookt. Na een nabehandeling is de lucht er voor 95% uit.

Rijden

en nu het positieve: het is een fantastische auto en twee klasses beter dan de multipla. De Honda-kwaliteit, afwerking en degelijkheid vallen direct op. De 6-versnellingsbak schakelt soepel, de moter heeft veel trekkracht onderin dus je kunt 70 rijden in de 5e versnelling, 40 in de 4e etc. De versnellingspook zit op het dashboard wat ik ideaal vind, lekker dicht bij het stuur. Waarom ze dit niet op meer auto's doen is me een raadsel. Het verbruik valt me wel tegen, gemiddeld rond 10l/100km. Door de week rijdt vooral mijn vriendin er mee, ook wel vrij korte stukken. Op de snelweg is het verbruik 8l/100km.

Interieur

De auto voelt smaller aan dan de multipla, de middelste voorstoel is in tegenstelling tot deze auto ook niet van dezelfde breedte. Maar deze stoel (en alle stoelen trouwens) kan naar achteren gezet worden waardoor je elkaar niet raakt bij de schouders. Een kind voorin blijft enorm leuk en de kinderen vechten nog steeds wie voorin mag. De stoelen achter kunnen verder makkelijk plat gelegd worden wat een hele fraaie laadvloer oplevert.
Een van de grote pluspunten van de lifestyle uitvoering die ik heb is dat de stereo echt uitstekend is. Er zitten hele fatsoenlijke speakers in de deur en raamstijl gemonteerd en icm de 6-cd wisselaar geniet ik daar iedere keer van. De radio is iets minder (of het niveau van de speakers is dusdanig dat je het verschil tussen cd en radio duidelijk merkt).
Airco/verwarming (climatronic) werken zoals je dat verwacht. Stil en geen hinderlijke windstromen.

Exterieur

De FR-V is een bijzondere verschijning. In totaal zijn er ongeveer 1300 verkocht in Nederland en tot nu toe ben ik er nog zelden een tegen gekomen in het wild! Vergelijk dat met bijvoorbeeld een Opel Zafira waarvan er 10.000en op de weg zijn. Ik rijd liever in een aparte auto en vond daarom de multipla ook wel leuk. Maar eerlijk is eerlijk, de FR-V is stukken mooier.

Conclusie

Ik heb hiervoor o.a. 2xGolf TDI, Lancia Kappa en Fiat Multipla gereden maar dit is zeker de beste auto die ik tot nu toe in mijn bezit heb gehad. Voor een ruime gezinswagen kun je niet verwachten dat autorijden goedkoop is, maar ik hoop er nog jaren mee verder te kunnen. Ik heb hier ook alle vertrouwen in.

Remblokken en nieuwe banden

  • 146.500 km

niks bijzonders. Goedkoop is het allemaal niet echt bij de dealer maar vooruit.

Nieuwe koppeling

  • 167.000 km

Eerste echte reparatie.Koppelingsplaten/drukgroep vervangen. Verder geen bijzonderheden

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens