Honda FR-V 2.2i-CTDi Comfort (2005)

autoreview

Honda FR-V 2.2i-CTDi Comfort (2005)

Signalement

UitvoeringFR-V 2.2i-CTDi Comfort
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf314.000 km
KM-stand laatst333.333 km
Lezerswaardering: 30%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bang voor hoge km stand?

  • 314.000 km

Ik zocht een vervanger voor onze rover 75 CDT omdat we nu met zn 6-en zijn.
Je hebt dan 2 mogelijkheden: een 7 zitter met 3 rijen of een 6 -zitter met 2 rijen. Het concept van 2x3 plaatsen leek mij geniaal. Niemand ver achterin. Gezellig bij elkaar en ook nog eens een ruime kofferbak. (voor bv kinderwagen e.d)

Waar je bij 7 zitters veel keuze hebt, zijn er maar 2 6-zitters met het 2x3 concept. Namelijk de Fiat Multipla en de Honda FR-V. Een tijdje geleden zijn beiden ook als occasion door autoweek getest. Ik denk dat de Multipla de goedkopere keuze is. Meer aanbod, lagere prijzen. Maar hij is wel erg lelijk en minder degelijk dan de Honda. Verder is de Multipla nog breder wat onhandig is in bv een parkeergarage.

De FR-V dus proberen. Het uiterlijk heeft Mercedes met de B klasse nagedaan. De achterkant heeft iets BMW X5 achtigs. Ik vind hem wel netjes maar geen mooie auto. Vooral de lijn naar achteren houdt abrupt op, een s-max ziet er bv op dat punt beter uit.

Als je er op gaat letten zie je ze bijna nooit rijden, het aanbod 2e hands is dan ook beperkt. Gunstig aanbod was steeds net weg, anderen zijn flink aan de prijs. Aanbod begint bij 6k euro voor een 10 jaar oude met 2 ton en al snel zit je een stuk duurder. Meeste is benzine.

Totdat ik een inruiler tegenkwam met meer dan 3 ton op de teller met een prijs half van wat ie zou gekost hebben met 2 ton. Is dat interessant? Dat ligt aan de historie. Ik mocht de vorige eigenaar spreken en ook bij de Honda dealer was de auto bekend. Hij zag er goed uit, beter dan enkelen met een veel lagere km stand, en was aantoonbaar goed onderhouden.

Ik durf de gok wel aan. 3 ton is veel maar een stuk minder dan de bijna 4 ton van mn vorige auto (rover 75 diesel) en die had ik anders ook gewoon doorgereden. Daarnaast: die Honda 2.2 diesels hebben een goede reputatie..

Dan de ervaringen:
Na een flinke schoonmaakbeurt de eerste km's gemaakt. Hij rijdt fijn. Motor trekt goed en je hoort weinig dieselgeluid. 6 bak schakelt zeer fijn. Alle opties werken, auto lijkt als nieuw op de bestuurdersstoel na. Met de middelste stoel naar beneden zit je ook erg luxe met grote armsteun. Ik vind m wel als een soort bus rijden. Je zit meer rechtop en voor mn gevoel is de auto hoger dan die is.

Ik twijfelde tussen benzine en diesel, bij 15.000km/j maakt het financieel weinig uit en ik keek dus naar beiden. Doordat ik tegen deze aanliep is het diesel geworden.
Voordeel van de diesel is het gigantische koppel. Honda heeft natuurlijk ook prachtige VTEC benzine motoren, maar deze 1e Honda diesel heeft in 2005 ook de motor of the year award gewonnen en ligt in vrijwel alle Honda's uit die tijd.

Het verbruik valt me mee. Bij aankoop stond de boardcomputer op 6,6. Ik heb m nu op 5,8 met wel erg rustig rijden.

Ik zal de komende tijd hier regelmatig updates doen. Ik ben zelf benieuwd hoe het gaat bevallen met zn 6-en op langere trips en daarnaast ook of ik bijzonder onderhoud krijg.

eerste 10.000km

  • 324.000 km

We hebben de auto nu een tijdje in bezit en genoeg ervaren om er iets van te vinden. Ook is de auto in de rubriek klokje rond getest, waarvan u het filmpje op deze site kan vinden:

Het reizen met de FR-V.
De 3 stoelen voorin zijn de hoofdreden om deze auto te willen hebben. De kinderen willen graag die middelste stoel voorin. Ook als we met zn 3en op pad zijn (dus ook met 3 volwassenen) pakken we de voorstoelen. Het is gezelliger en makkelijker praten met 3 voorin ipv 2 voorin en 1 achterin. Door de stoelschikking zit je als bestuurder meer aan de zijkant. Je hebt daardoor het gevoel van het rijden in een vrachtwagentje of busje. Dat wordt versterkt door het karakter van de dieselmotor, de stijl ophoog lopende deuren en de stoel waar je meer op dan in zit.

Motor
De motor is heerlijk net als de 6 bak, vooral t koppel. Verbruik krijg ik met wat moeite onder de 6 liter. Netjes voor een zware auto met 2.2 diesel, maar een nieuwere diesel (bv touran) is zuiniger en de wegenbelasting is natuurlijk wel fors.

Interieur
Het interieur is functioneel. Stoelen zijn makkelijk verschuifbaar en inklapbaar. Ik heb al grote dingen (bv gipsplaten van 60*260) meegenomen. Plastics op de deuren in in de kofferbak zijn hard en krasgevoelig en ook stoelen zijn slijtagegevoelig. Je kan aan het interieur wel zien dat de auto gebruikt is. Ik heb auto's gezien met een interieur dat langer mooi blijft.

Opties werken allemaal goed, fijne radio hoewel de speakers achterin te ver weg zitten: Ze zitten in de kofferbak ipv deur. Dat is niet handig want je hoort ze slechter zeker met bagage. Nu kan je de speakers achter wel harder zetten maar dan komen de lage tonen wel harder over en de hogere niet. Ik snap niet waarom ze niet in de deuren zitten achterin.
Ik heb parkeersensoren ingebouwd. De auto is vrij kort en past zo makkelijk in kleinere parkeerplekjes. Fileparkeren blijft lastig door de breedte van de auto.

Het onderstel is fijn en kan hogere bochtsnelheden aan. Het karakter past misschien niet helemaal bij deze auto: meer sportief dan op comfort. Hij hangt niet hoe hard je ook de bocht in gaat en duurt heel lang voordat hij over zn voorbanden rechtdoor gaat. De stoelen zijn minder gemaakt voor een sportieve rijstijl. Het valt mij ook op dat de auto nauwelijks rammeltjes heeft en zeer strak op de weg ligt. Mijn vorige auto had bij deze km stand veel meer speling en rammels. Je merkt de km stand niet aan onderstel of motor.

Onderhoud
Ik heb de complete onderhoudshistorie. Deze opgevraagd bij de dealer. Tot 2011 is hij dealer onderhouden, daarna heeft de vorige eigenaar het zelf gedaan of ergens anders. Wel is dat netjes gebeurd: alle vloeistoffen zijn recent vervangen.

De Autoweek keuring leverde 2 kleine zaken op: rammel op de ophanging achter en geluid van de stuurbekrachtigingspomp. De rammel waren de 2 stabilisatorverbindingsstangetjes en de rubbers van de stabilisator stang. Ik heb dat eerst in NL proberen te bestellen. Lastig en duur. Uiteindelijk in Engeland via ebay besteld en voor paar tientjes alles binnen. 2 uurtjes schroeven (brak natuurlijk iets af) en nu rijdt ie weer helemaal prima en stil.

De stuurbekrachtingspomp is wat mysterieuzer. De keurmeester was van mening dat hij versleten is, maar als ik verhalen lees op internet dan kan het ook zijn dat hij valse lucht aantrekt en daardoor geluid maakt. Ook kan het dat de olie niet het juiste type is.

Ik heb als eerste een o ringetje vervangen (3 euro bij de dealer). Daarna de olie vervangen (via youtubue kan je zien hoe dat handig kan). Het lijkt er op dat hij nu stiller is.

Wat betreft de rest, een auto waar nix aan mankeert. Zo is er geen enkele rammel in het onderstel voor, de motor en bak kurkdroog en zit er de orginele uitlaat onder. Heb zelf even de olie en filters vervangen en dat was het..

Samengevat is het een fijne auto. Hij mist de stijling van onze vorige auto maar geeft er hoop ruimte en mooie techniek voor terug.

Bijna jaar in bezit

  • 333.333 km

Tijd voor een update hoewel er niet zo veel te melden is. De 2 kleine euveltjes die bij de autoweekkeuring naar boven kwamen zijn gefikst.

De auto bevalt nog steeds. Het verbruik schommelt tussen de 5,8 en 6,6 in, waarbij de gebruiksmeter soms iets optimistischer is dan de werkelijkheid.

Een minpunt van de auto vind ik het vele windgeruis. Dit valt vooral op als je een keer in duitsland wat harder rijdt. Maar ook in Nederland merk je duidelijk verschil tussen 110 of 130.

Kleinere minpuntjes: geen audio aansluiting op de radio (latere versies hebben dit wel) en de boardcomputer geeft alleen het gemiddelde verbruik. dit berekent hij obv de laatste 70 km. Je kan je huidige verbruik niet zien. De voorruit is groot en ik heb al een aantal putten van steeninslag.

Het blijft verder wel wennen aan de positie zo erg linksvoor in de auto. Van hieruit heb je minder overzicht zeker bij inparkeren.

Meeste van de minpunten hebben te maken met het concept van de auto (breed, recht oplopend) wat dus ook weer die ruimte geeft. Waren we met 5 dan zou ik liever bv een accord hebben gehad. zuiniger, stiller. Maar met 6 denk ik nog steeds dat dit een hele mooie oplossing is.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens