Honda CR-V 2.2 i-CTDi Executive (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CR-V 2.2 i-CTDi Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 75.000 km |
KM-stand laatst | 105.000 km |
Eerste vuurproef liever gezegd sneeuwproef...
Na lang wikken en wegen gekozen om een CR-V aan te schaffen. Rij ook nog (eventjes?) in de 300td uit 1992, maar de CR-V is de komende jaren onze gezins- en zakenauto.
Uitvoering: 2.2 diesel executive. Met veel luxe en het belangrijkste onderscheidende en doorslaggevende element: de elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, waardoor ik in deze versie wel goed zit. De elegance uitvoering heeft dit niet en daardoor zat ik er met mijn 1,90m net niet lekker in.
KITT - Yes Michael..!
Verder een multimediasysteem van Honda (Alpine eigenlijk!) met navi, achteruitrijcamera (handig!) en stereo/CD wisselaar met subwoofer onder de bijrijders-stoel. Klinkt super. Het Nightrider element is wel de spraaksturing van het systeem. "Airconditioning off" in mijn beste engels resulteert in het uitschakelen van de airco. Leuk, niet echt belangrijk. De telefoon via bluetooth is natuurlijk het meest belangrijke, en juist dat werkt nou niet echt simpel. Mijn Iphone is ge-linkt, maar daar is tot nu toe alles mee gezegd... Ik ga het nog uitzoeken, heb van de dealer allerlei tips en spraak-opdrachten op een A4-tje meegekregen. Hmm, een parrot carkit van 79,- kan altijd nog.
Waarom een CR-V?
Ik ben fan van Mercedes, BMW en Audi. Duitse ingenieurs-auto's met strenge, meestal zwarte doch altijd krappe interieurs, hoge optieprijzen en een gekmakende hiërarchie van modellen en uitvoeringen. C-klasse te klein, neem een E. 200-CDI te sloom, neem een 220. of 320. Wel avantgarde natuurlijk..Dit ging hem niet worden..
De wensen: lekker rijden (motor en onderstel) en ruimte voor hobby en gezin. Toch niet te groot en een hekel aan busjes.. En: absoluut geen gezeik, onnodig garagebezoek, elektronica-ellende, enz.enz. De Jappanner (in Engeland gebouwd) moest er komen!
Ik vond de CR-V derde serie (vanaf 2007) altijd een mooie wagen. De reviews hier en op zakenauto.nl alsmede een proefrit overtuigde me volledig. In Noord Holland een diesel met weinig km. gevonden in mooie kleur en uitvoering.
10 feb. de auto opgehaald (uitstekend, snel en goed gedaan door Welman Hoorn!) en 11 feb op naar Oostenrijk. Met nieuwe 18inch winterbanden om..
Rij- en gebruikerservaringen na 2250 km:
Motor: smeuïg, redelijk soepel, niet heel zuinig (8,4 liter op 100: wel cruise 160km/h volle bepakking). Heeft wel wat toeren nodig om te trekken en bovendien een iets trage gasrespons. Maar dan het positieve: wat een stille machine, trillingsvrij, loopt ongemerkt de begrenzer in! Topt 190 km/h op de Oberhausen straight..(Jaja, gekkenwerk, maar dat Golfje TSI in GTI look reed me niet los en kwam bovendien trager op snelheid).
Onderstel: stuurt goed, direkt, heeft wel een rustige hand nodig in de lange doordraaiers op de Autobahn. Zo niet, dan reageert het koetswerk wat heftig op correcties. Vering en demping heerlijk, strak, stevig en toch comfi. Hier rijdt de Honda veel strakker dan veel hoge soortgenoten.
Geluid: motor niet, echt niet. Hoe hard je ook rijdt. Wind en banden hoor je wel, vooral de spiegels en de voorruitstijlen (A-stijl).
Interieur, praktisch: Helemaal goed, hoewel inderdaad zoals veel test al riepen: Japans plastic. Ik moet eerlijk zeggen, alles wat je beetpakt voelt goed, solide en de hele sfeer is premium, met aandacht voor details (sfeerlicht boven dashboard, de onwijs mooi doorverlichte (Optitron?) instrumenten, de cruisecontrol bediening enz. Van een heel hoog en mooi niveau.
Conclusie tot nu toe: een heerlijke reiswagen waar je ook nog eens een lekker potje in kunt sturen.
Nadelen: grote, hele grote draaicirkel en een onhandige sleutel (niet inklapbaar, knopjes voor vergrendeling niet leesbaar meer en dus even wennen). Niveautje honda civic uit 1982..
Eerste foto bijgevoegd, passende foto's komen nog..
Zakelijke kilometers
- 78.000 km
Meer details, fore those who wanna know...
De telefoon werkt! Bellen via de telefoon en dan 'transferren' op de carkit gaat goed. Gebeld worden ook, de kwaliteit van de gesprekken is prima, vooral van de 'ander' geen klachten over ruis e.d.
Het voice-control gedeelte is trouwens best uitgebreid. "Go home" resulteert in de route-navigatie naar je geprogammeerde 'home'. "Airco temp 22 degrees". "FM preset 6" ga maar door. Ik denk eerlijk gezegd de toekomst van de besturing van veel onderdelen en apparaten.
Functionaliteit/accessoires: glazen panorama-dak is erg fijn, vooral tijdens bewolkte dagen heb je een vrolijke lichtval binnen. Elektrisch kun je hem dichtmaken. Regensensor werkt supergoed, net op het moment dat ik denk "nu zou ik even wissen" zwiepen de wissers over de ruit. Xenon verlichting: mooi, met koplampsproeiers die een hele waterval langs de auto veroorzaken (2 auto's achter je zie je mensen spontaan hun ruitenwissers activeren..beetje non-sociaal dus dat doe ik maar op rustige wegen..
Achterbank verstelbaar in lengte en rugleuning. Heerlijk voor de kids. Die zitten sowieso goed, want de achterbank is wat hoger geplaatst dan de voorstoelen. Dus de kleine pukkies kunnen goed naar buiten kijken.
Motor/rijgedrag deel 2: verbruik moet echt lager kunnen, met rustig werkverkeer op de randstedelijke wegen (100-120 km/h) en rustig optrekken staat de meter afgelopen week op 7,9/100 km. Ik hoop dat die op 6,9 komt.. Dat moet de motor in combinatie met gewicht auto en handbak echt wel schaffen. Misschien de computer eens uitlezen op uitlaatgas/EGR of andere software-programmering/bugs..Voor m'n gevoel is de motor een soort van 'niet los'.
Het is en blijft een heerlijke rij-machine, die weliswaar uitnodigt tot rustig en anticiperend rijden, maar ondertussen een duveltje in een net-verpakt doosje is. Bij 100 km/h terug naar 5 of 4, gas geven en je speert weg, ongemerkt - want geen geluid - gaat dat.
Veel reacties op Honda-reviews zijn erg sympathiek en bevestigend. Waarom toch niet meer Honda's op de weg? Ach, ik vind het wel ok, dan blijft het een beetje 'exclusief'. In de VS is de Honda 1 van de meest verkochte mini-SUV's en totaal zijn er volgens mij al 2 of 3 miljoen van verkocht..Ik snap het wel.
SUV-fenomeen
Ik heb het me niet beseft, maar het schijnt dat ik nu ook in een SUV rijd. Ik vind het een hoge stationwagen, maar de opinie is dus anders. Ik associeer me in ieder geval niet met de gemiddelde SUV-rijder. Cayennes, Touaregs en X5-en, dat zijn de echte europese SUV's.. Ik zal mijn ervaringen blijven aanvullen.
Gr. De Berijder
Ton gepasseerd. 4x4 ervaring en 1e servicebeurt
- 100.000 km
Een aantal leuke en minder aangename dingen die het vermelden waard zijn.
In oktober was ik bij familie in Frankrijk en aangezien mijn zwager een fervent 4x4 rijder is, wilde ik met hem eens off-road met de CR-V. De foto's die ik bijgevoegd heb, zijn ook van die trip. Best spannend een beek doorwaden, met het water over de motorkap...
De Honda deed het prima, bospaden, modder, door landerijen ploegen. Voor het echte werk is hij niet geschikt. Als ik zie wat je met een Defender kunt doen, dan is de Honda echt een snotneus in het terrein. Maar leuk was het wel!
Intussen heeft de auto haar eerste service gehad. En dat viel een beetje tegen, de voorste remschijven en blokken moesten worden vervangen. Duur grapje en natuurlijk niet vallend onder de garantie die nog op de auto zit. Verder, op een krakend koppelingspedaal geen bijzonderheden. Winterbanden er weer onder (die rijden lekkerder dan de zomerbanden).
Verder genieten alle gezinsleden nog volop van de Honda. Als je eerst door een bos ploetert, vervolgens comfortabel en snel terugsjeest over de A1 naar Nederland, kindjes relaxed op de achterbank. Je propt hem op zaterdag vol met boodschappen bij de Appie. Dat vind ik echt veelzijdigheid en daar geniet ik van.
Tot een volgende update! Gegroet, de berijder.
Hondrama
- 105.000 km
Gevalletje pech?
Ik merkte al bij de vorige beurt op, dat de koppeling niet lekker aangreep. Nu tijdens de koude periode begon hij te slippen tijdens accelereren, vooral bij 2000 RPM als de Turbo erin kwam. Nou, een koppeling bij een ton op de teller? Dat kan niet, was mijn gedachte! Garantie: no way. Slijtage-onderdeel meneer.. Misschien ligt het aan uw rijstijl. Trekt u een paardentrailer. Houdt u uw voet op het pedaal...Tuurlijk. Mijn schuld. Nou, ik weet precies wat een koppeling is en hoe ik hem wel en niet moet behandelen. Ik heb die koppeling niet versleten. Honda NL wil ook niets doen. Terwijl de garage in Gouda dit nog nooit had meegemaakt.
Conclusie: 1 jaar in bezit. naast regulier onderhoud 1.800,- uitgegeven, waarvan dus 1.050,- aan de koppeling. Vind ik niet normaal, ik heb amper 30.000km gereden.
Valt me echt tegen, ook van de leverende dealer en Honda NL. Ook van een koppeling mag je een langere levensduur verwachten, zeker bij normaal gebruik. Hopelijk is dit geen voorbode van meer onheil.
Voor de rest nog heerlijke auto hoor! Maar tjonge wat is onderhoud duur..
Volgende keer weer een vrolijker bericht hopelijk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.