Honda CR-V 2.2 i-CTDi Elegance (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CR-V 2.2 i-CTDi Elegance |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Wow, eindelijk is de CR-V geleverd, maar wat een wagen is dit !
In mijn ogen in zijn klasse nagenoeg perfect:
- in design is het een stoere, chique en sportieve auto tegelijk (!)
- het heet een SUV te zijn, maar rijdt voor zakelijk gebruik zeer comfortabel
- die dieselmotor, door vele analysten al geroemd, maar nu door eigen ervaring: wat een fantastische diesel (stil, trillingsvrij, krachtig en (relatief) zuinig)
- praktische bruikbaarheid; (leef)ruimte zat.
*****Design
Toen we de Swift een jaar geleden ophaalde (zie andere review), zagen we de CR-V al op het terrein van de ’buren-dealer’ staan. Nog niet wetende dat het een CR-V was, waren we gelijk ’verliefd’, deze moest de opvolger van de Touran gaan worden!
Met name de aflopende raamstijl, geaccentueerd door de chrome lijst, maar toch rechtlopend dak, geeft hem in combinatie met de SUV-look een bijzonder en mooi design.
Hij oogt groot (door de hoogte) maar is het niet en rijdt zeker niet als zodanig. Ik vind de CR-V op foto’s (in bladen) nog steeds niet op z’n best uitkomen. ’In levende lijve’ is hij indrukwekkend mooi. Heb daarom geprobeerd ander type foto’s hier te plaatsen.
De extra accessoires (zie verderop) maken de auto misschien helemaal af.
Alhoewel de CR-V al weer ruim een jaar op de markt is, is het nog een zelfdzame verschijning; het geeft regelmatig nog omdraaiende hoofden van mensen, die soms zelfs je de hele straat nog nakijken...
****Rij-ervaring
De eerste kilometers zijn zeer goed bevallen en zonder enig probleem.
De rijervaring van de proefrit was in mijn herinnering niet zo heel indrukwekkend (t.o.v. de vorige auto de Touran), maar nu er meer kilometers gereden zijn, kan ik niets anders zeggen dan: fantastisch !
Zijn rijgedrag is vnl op Comfort afgesteld, maar het is zeker geen dweil !
Ondanks de hoge zit, heb je goed contact met de auto en de weg en stuurt voor een SUV nog zeer scherp.
De ’drive-ability’ ligt op een hoog niveau; de auto rijdt zeer gemakkelijk door de soepele, maar toch stevige en effectieve bediening (sturen, schakelen, pedalen e.d.). Je moet je best doen om de auto schokkend weg te rijden...
De Dieselmotor is echt fantastisch: de wijze waarop de toeren zich lineair opbouwen en met de kracht, souplesse en vnl de stilte, is’tie volgens mij nog niet overtroffen.
Door de stilte en het lineair opbouwen, moet ik (voor het eerst...) echt op de toeren letten om over te schakelen. Als je, zoals ik, gewend was om op gevoel en gehoor te schakelen, gaat het nu mis en vergeet je bijna te schakelen of zit je ongemerkt (hij blijft maar doorgaan) in het rode gebied.
Ter vergelijk met de 2.0 Tdi van VW in de Touran, mis ik wel wat vermogen/koppel onderin. Waarschijnlijk door het gewicht en 4-wielaandrijving, mis je een klein beetje power/acceleratie onderin. Wellicht dat het met Chiptuning (170pk, 428 NM) ’verholpen’ is (hopelijk met behoud van de souplesse van de motor...).
De Cruise Control is ook een fijn component van de CR-V; hij doet zijn werk zonder hinderlijke schokken bij inschakelen, uitschakelen, accelereren of decellereren.
Dat was in de VW wel anders, ik gebruikte hem daarom op een gegeven moment niet meer. In de CR-V gebruik ik hem nu weer regelmatig. Volgens mij typisch iets voor de Aziaten hoe fijngevoelig ze dit kunnen maken.
****Praktische bruikbaarheid
Er is ruimte genoeg in de CR-V. Ik heb nu geen derde zitrij meer, maar die was toch al veelal bedoeld voor anderen (...), dus we missen’m niet.
De vele verstelbaarheid van de achterbankzetels is wel heel fijn. Dat de rugleuning ook in schuinte kan worden versteld, geeft toch wel een extra comfort-gevoel.
De functionele ’grapjes’ (de verstelbaarheid, meeschuivende afdekhoes, etages in de kofferbak) zijn zeer effectief en bruikbaar.
Zaken als automatisch inschakelende verlichting en ruitenwissers geven je ook een comfortverhogend gevoel.
***Missertjes
De CR-V is nagenoeg perfect, maar als je zoekt, zijn er wel (kleine) missertjes:
- ik mis de functionaliteit op de boordcomputer van de ’gereden tijd’. Deze gebruikte ik in de Touran regelmatig om te constateren hoe lang ik er over de rit gedaan had (i.v.m. de vele files...)
- het bedieningsknopje van de boordcomputer is een ergonomische misser; alle knopjes zitten goed, maar deze niet (dat kleine staafknopje bij je kilometerteller en zit ook wat ver weg) heb ook het boekje er bij moeten halen om te achterhalen hoe ik de boordcomputer moest bedienen.
- (wederom) op de boordcomputer is niet tegelijk de informatie over je actuele rit (gemiddeld verbruik, rittenteller) én je totale kilometerstand te zien. Om je kilometerstand te zien, moet je weer op dat knopje drukken... En er was nog wel plek op het stuur voor dat knopje...
- Er is wel voldoende ruimte in de CR-V maar weinig (bruikbare) aflegvakken. In de Touran waren dat er wel (overbodig) veel, maar in de CR-V mis ik bijvoorbeeld laden onder de voorstoelen. Ruimte zat daar, maar geen laden ??
- Ik vind de sleutel zo triest... Honda meent een premium merk te zijn, maar de sleutel is van het ’KIA/Daewoo/ed’-gehalte... Waarom niet een mooie klapsleutel met mooi logo ipv een groot plastic sleutel en een groot nummer er op... Zelfs de Skoda’s zijn voorzien van klapsleutels.
Menigeen wil toch graag met trots zijn sleutels op tafel/bureau leggen, maar dat gaat hier niet op...
- De tijdklok zit op de radio. Lijkt niet zo vreemd, maar op het moment dat je de standaard radio vervangt door een ander (dubbeldin) radio, ben je dus het klokje in de CR-V kwijt...
Waarom heeft Honda het klokje niet ‘gewoon’ op het display bij de boordcomputer geplaatst??
***(Voorlopige) Conclusie
In zijn klasse, een zeer aanbevelenswaardige auto !
Hij klopt aan alle kanten.
Ben benieuwd wat de toekomstige rijkilometers gaan bieden (straks met Chiptuning...).
Uitvoering CR-V:
- Honda CR-V 2.2 i-CTDi Elegance
Optielijst:
- Sun&Light Pakket (Panoramadak, Xenon, Stoelverwarming)
- Chrome instaplijsten
- Blue interior lights
- Leder+Alcantara bekleding (DK Schweizer)
- Chrome mistlampringen
- 18’LM-velgen (vd Executive)
Mod’s
- LED kentekenplaatverlichting
- LED stadslichten (PowerLED’s)*
- Chiptuning by Tunex.nl*
- Honda Switchblade key (klapsleutel)*
* Update
Door de opties Sun&Light pakket, Lederen+Alcantara bekleding en 18’ LM-velgen is de CR-V optisch en in beleving een Executive uitvoering, alleen komt’ie wat gunstiger uit in de bijtelling...
*** Update 9 juli 2008, 2804 km
Na ruim 2000 km Chiptuning toegepast...
Chiptuning by Tunex.nl in ’s Heerenberg.
De CR-V reed al fantastisch, maar nu helemaal geweldig!
Ik vreesde voor een zenuwachtig (motor)gedrag (wel eens gehad bij ABT tuning op een Passat), maar het tegendeel is waar: hij rijdt nog soepeler, makkelijker en precies wat ik wilde: onderin nog krachtiger. De krachtpiek rond de 2000 toeren is nu merkbaar toegenomen. Theoretisch (geen rollenbanktest...) zou de CR-V 170 pk moeten hebben en rond de 425Nm aan koppel. Aan de CR-V te merken geloof ik het wel...
Mijn werd geadviseerd om de eerste 200 km nog ‘rustig aan te rijden’ om de CR-V nog te laten ‘wennen’ en zich bij te laten stellen. Hij zou daarna nog soepeler en krachtiger moeten rijden. Ik ben benieuwd... Tunex heeft ook een Civic met dezelfde motor tot wel 200 pk en een top van 235 km getuned... De 2.2 i-CTdi is tot veel in staat, maar heeft op dit maximum wel meer onderhoud nodig...
Oh ja, het verbruik ligt nu op 9,1 lt/100km... (terwijl het voor de tuning rond/onder de 7 lt/100km lag...). Maar dit is nu al weer aan het dalen. De CR-V leert snel...
PROBLEMEN
Tot nu toe geen enkele.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Honda CR-V

Had je deze auto's al gezien?

Honda CR-V 2.0i Elegance | Navigatie | Camera | Cruise-control | Stoelverwarming | Clima | NL auto!! |
- 2010
- 141.696 km

Honda CR-V 2.0i Executive Automaat | Xenon | Camera | Navi | Clima | Cruise | PDC V+A | LMV
- 2007
- 155.067 km

Honda CR-V 2.0I VTEC LIFESTYLE AUTOMAAT NAVIGATIE
- 2010
- 158.646 km