Honda Civic Type R 2.0i-VTEC (2007)

autoreview

Honda Civic Type R 2.0i-VTEC (2007)

Signalement

UitvoeringCivic Type R 2.0i-VTEC
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf68.000 km
KM-stand laatst85.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Civic Type R 2008

  • 73.000 km

DE AANSCHAF:

Na 15 jaren trouwe dienst in een crx kocht ik me een civic 2004 sport omdat het tijd werd voor wat nieuws met meer ruimte voor de kindjes en betere veiligheid voorzieningen enz.
Bij deze aankoop had het verstand van de emotie gewonnen en ging ik (tegen beter weten in) van een vrij snelle auto naar een vrij langzame auto (lees te langzaam). na 4 jaar tandengeknars wist ik het zeker ik wou terug die vibe van de crx.
Het opzwepende karakter, de hoogtoerige acceleratie en de kartachtige wegligging.

Hierop zocht en vond ik deze mooie Honda Civic Type R van 2008 dewelke al lang op mijn verlanglijst stond.
Het design is werkelijk mijn smaak en vind het heerlijk mooi eruit zien zeker met de optionele bumper set van Honda.
Binnenin is dit al niet anders al die toeters en bellen vind ik zalig, zeker met de mooie binnenverlichting en dan met die prachtige recaro's die je gewoon in een houtgreep nemen . . . super !
natuurlijk is smaak persoonlijk "but i love it"

Comfort:

we kunnen kort zijn naar vering en demping, die is hard zonder meer maar volledig in harmonie met de auto.
je koopt tenslotte een "sportauto" die is gewoon sportief geveerd.
Enkel op slechte wegen (kasseien) heb je het gevoel dat het iets minder mocht zijn en dan hoor je al eens een kraakje of rammel in de deur.
Voor de rest valt dit zeer goed mee al het is niet geschikt voor kilometer vreter maar voor alledaags gebruik is dit pure fun !
Comfort is voor mij ook allerlei leuke accessoires waarmee de auto is uitgerust en daar scoort deze Type R zeker op, alles is aanwezig en de auto voelt erg compleet en afgeladen aan.
Buitengewoon veel binnen ruimte !! heel leuk is de opklapbare achterbank en gewoon in het geheel is er meer dan voldoende ruimte aanwezig zelfs de koffer is een van de grootste in zijn klasse en dat verwacht je niet, vond het vorig model al leuk maar deze is nog groter binnenin.

Wegligging :

wederom is deze sportief en kartachtig zoals de crx van weleer maar dan wel met een paar kilo extra. dat voel je duidelijk maar ik vind dit juist aangenaam omdat de auto solider aanvoelt daardoor meer vertrouwen geeft en tevens baanvast is.
Het gevoel op de weg is erg goed al had de bekrachtiging net iets minder mogen zijn om nog beter aan te voelen, insturen gaat met zwitserse precisie echt Honda.

Prestaties :

zonder twijfel is dit zeker meer dan ok.
200pk stuwen de auto zeer goed vooruit, onder de 5500 toeren rijdt deze auto als een snelle 2 liter. acceleratie te over en altijd reserve dit maakt deze auto zo fijn om iedere dag mee naar het werk,de bakker,om het even waar naar te rijden. Alleen merk je dat er geen turbo inzit als je snel wil inhalen want dan is terug schakelen de boodschap als het je het toch heel snel wil laten gebeuren
voor normale rijstijl heb je altijd power genoeg !
boven de 5500 toeren komt het Vtec handeltje in werking en krijg je een adrenaline stoot qua versnelling en geluid. Alweer Typisch Honda
Dit gaat zo soepel en het lijkt alsof je de motor er een plezier mee doet in plaats van pijn werkelijk heel mooi !

Verbruik :

natuurlijk heeft al dat moois een keerzijde en dat is het verbruik,ik rij alleen stadsverkeer en zeer korte ritten van circa 3 tot 10 km = dus veel optrekken en stoppen en dan loopt de benzine verbruiksmeter al gauw op naar 12 liter/100km.
eens je gewoon gemengd rijdt en ook wat snelweg achter de kiezen hebt komt je met 9.3 liter al 100km ver.

kosten :

tot nu toe alleen een schokdemper moeten vervangen net voordat hij verkocht werd aan mij (dus vorige eigenaar) voor de rest regulier onderhoud.

eindoordeel :

Prima hot hatch met een eigen gezicht en apart karakter, lekker gewaagd van buiten en van binnen. Die je niet op elke hoek van de straat ziet.
Met de bekende Honda betrouwbaarheid ben je op weg voor heel veel onbezorgde kilometers in relatief veel luxe en gadgets.
Voor wie turbo’s of hoge koppelcurves noodzakelijk zijn zal deze Civic Type R misschien niet in de smaak vallen vanwege het hoogtoerig karakter van de auto maar dat is net de charme van deze Civic Type R, anders zijn dan de rest en al wie daar kan overheen kijken heeft een dijk van auto gekocht.
Telkens betrap ik me erop hoe graag ik hierin rond rijdt en na elke vakantie snak ik ernaar om terug even te kunnen rondtoeren = heerlijk gewoon !!

update rijervaringen

  • 85.000 km

Update :

enkele km's verder kan weer een update geven en de auto toch beter weergeven en beoordelen naar mijn smaak.

Ik heb de sterren van comfort en prestaties telkens 1 naar beneden gehaald.

comfort = van 4 naar 3 gedaald.
Grootste reden voor mij is de steenharde ophanging van de auto.
indertijd heb ik ook de review gezien van top gear en moet helaas zeggen dat ze gelijk geven.
De auto is werkelijk steenhard op slechte wegen.
eenmaal op mooie asfaltwegen is er geen vuiltje aan de lucht maar iedereen weet dat Belgie eenmaal bezaaid zit met kuilen en bulten en verkeersremmers.

Voor de rest vind ik hem zeer zeker meevallen qua rijeigenschappen.

Prestaties gaat van 5 naar 4.
Reden hiervoor is dat de auto eenmaal rijdend niet echt snel aanvoelt.
Vanuit stilstand is hij dat wel maar eens je aan het rijden bent en gaat inhalen moet er best wat terug geschakeld worden.
Had hem toch wat vuriger verwacht onderin omdat het och een 2.0 L is.
Nu let op dit blijft wel een bovengemiddeld snelle auto, zeker in het vtec gebied.

Voor de rest bevalt de auto me nog steeds erg goed alleen stoort de harde ophanging me iedere dag een beetje meer.
Jammer want het is en blijft een dijk van een auto voor de liefhebber van hoge toeren

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens