Honda Civic IMA (2005) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Civic IMA |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 72.604 km |
KM-stand laatst | 156.850 km |
Al ruim 84.000 km zonder veel problemen
- 156.850 km
Ik dacht het wordt eens tijd dat ik wat over deze auto hier plaats.
De Honda Civic IMA kwam op 3 april 2013 in mijn bezit nadat ik met mijn vorige auto (Peugeot 206 1.4 Quiksilver) alweer problemen had met de motor. Ik was dat beu. Ik ben de statistieken er op na gaan slaan en kwam toen uit bij het merk Honda.
Eigenlijk kwam ik deze auto bij toeval tijdens het speuren op het web tegen. Ik had deze eerste generatie nog nooit gezien!
Een uitgebreide optielijst, het hybride systeem en Honda... en dat tegen een zeer scherpe verkoopprijs toen. Ik ben toen toch een proefrit gaan maken. Bij de proefrit maakte ik kennis met het geluidloze start-stop systeem. Ik schrok me rot toen de motor voor het eerst afsloeg, om daarna weer zonder startgeluid aan te gaan. Dit is een heel verfijnd stukje techniek! Bij de proefrit brandde wel een motorstoringslampje. Na die rit terug gegaan naar de handelaar en hier melding van gedaan: zij zouden dit verhelpen.
Na enig wikken en wegen de auto gekocht.
Het is een erg grote en stille auto ten opzichte van de 206! Vooral de achterpassagiers hebben er veel profijt van (ik carpool dagelijks met mijn collega's).
De auto rijdt erg zuinig (gemiddeld 5,4 L / 100 km). Wel hoorde ik her en der wat kraakjes in het interieur. Deze heb ik snel gevonden: de afwerking van de A-stijl rammelt iets. Zelf snel opgelost met wat rubberstripjes.
In de zomer op vakantie gegaan naar Engeland en Schotland: wat een enorm relaxte auto!!! Echter... in Schotland begon dat motorstoringslampje weer te branden. Dat zou toch niet mogen van een Honda?! Snel naar een garage: de 2e Lambda sonde heeft wat kuren. Melding weggehaald en weer doorgereden. Geen melding meer gekregen. Bij thuiskomst heb ik mijn 'mannetje' naar de Lambda sonde laten kijken. Hij heeft deze vervangen. Daarna heb ik nooit meer die melding gekregen! Wat later dat jaar hoorde ik bij kouder/vochtiger weer een krakend geluid bij de ophanging voor. Na laten kijken: niks, alles zit goed.
Na 1,5 jaar heb ik toch maar cruisecontrol laten inbouwen... ik snap niet dat Honda dat er ook niet standaard in heeft gezet. Ideaal voor de lange ritten en zuinig rijden... waar deze auto zich echt voor leent.
De overige kilometers/jaren gaan vlekkeloos. Ik heb sindsdien, naast regulier onderhoud (Opmerking: remschijven heb ik nog nooit hoeven vervangen, ze zijn nog dik genoeg, mede dankzij hybride systeem), niets meer gehad aan de auto. Geen enkel mankementje. Dat krakend geluid blijft bestaan dat wel, laatst nog eens laten checken: er is echt niks. Inmiddels ben ik er aan gewend.
Honda maakt zijn reputatie bij mij waar. De auto doet het altijd!
Onlangs ben ik vader geworden en begin ik toch te kijken naar een vervanger voor deze auto. Vooral door het feit dat je de achterbank niet kan platklappen vanwege de accu's daar.
Ik heb op dit moment aan het denken aan een 2e hands Opel Ampera, maar tot die tijd rij ik lekker met deze betrouwbare auto door!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.