Honda Civic Aero Deck 1.5i VTEC-E (1998)

autoreview

Honda Civic Aero Deck

Signalement

UitvoeringCivic Aero Deck 1.5i VTEC-E
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf154.000 km
KM-stand laatst195.000 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

40.000 probleemloze kilometers verder

  • 195.000 km

Op zoek naar een betaalbare, ruime, niet te zware, vlotte en betrouwbare auto viel mijn oog op de Civic Aerodeck VTEC-E. Een Honda -dus betrouwbaar-, leuke én zuinige techniek onder de kap en een handige station-uitvoering.

Na een zoektocht vond ik 'mijn' Civic Aerodeck bij autobedrijf Hazet in Ochten. Leuke kilometerstand (154000) en een goede prijs. Tegen alle adviezen in bij -3 graden Celsius en sneeuw gaan kijken en een proefrit gemaakt. Ach, een auto die dan start, start altijd! En tot de dag van vandaag heeft hij mij nog nooit in de steek gelaten.

*Betrouwbaar en zuinig
Inmiddels heb ik de auto zo'n 3 jaar in bezit en heb ik er 40.000km mee gereden inclusief een volgeladen 'verre' rit naar de Alpen (jammer dat er geen airco in zit..). De auto heeft geen krimp gegeven. De 1.5i VTEC-E motor is zeer betrouwbaar en zuinig. Ik rijd er gemiddeld makkelijk 1:14.8 mee; keurig de fabrieksopgave en dat voor een auto van inmiddels 15 jaar oud! Ik ben benieuwd naar de volgende 40.000 kilometers.

*Comfort
Het comfort van de auto is prima. De stoelen voor zitten goed(ik ben 1.74m). Echter, op de langere ritten had ik graag wat meer ondersteuning bij de lendewervels. De zijdelingse ondersteuning is prima. Een vriend vindt ook de achterbank prettig zitten. Daar kan ik zelf niet over oordelen...

De auto is niet strak geveerd, hoewel iets stugger dan de meeste Franse auto's. Persoonlijk houd ik er wel van. De wegligging is goed, het onderstel weet hobbels goed op te vangen. In natte omstandigheden is de auto wel behoorlijk onderstuurd (iets waar Civic's om bekend staan, nieuwere modellen ook).
De auto is vrij sober uitgerust. Geen elektrische raambediening en airco. Dat laatste is wel een gemis. Maar wat er niet op zit, kan ook niet kapot.

*Praktisch
Het is een zeer praktische auto. Ruim voor zijn klasse en licht in gewicht (1090kg) en dus gunstig in de wegenbelasting.
Een trekhaak was voor mij een must-have vanwege een fietsenrek. In combinatie met de dakdragers heeft de auto al vaak dienst gedaan als volgauto bij wielerwedstrijden waarbij we met gemak 7 fietsen konden vervoeren.
De achterbank is in delen neerklapbaar. Helaas is de zitting dat niet waardoor je niet een volledig vlakke vloer kunt creëren met een deels neergeklapte achterleuning. Uiteraard is dat met neergeklapte zitting wel mogelijk, waarbij echt een flinke bagageruimte ontstaat. Heeft zich al vele keren bewezen bij de Ikea en kleine verhuizingen.


*Onderhoud en onderhoudskosten
Tot nu toe enkel 'grotere' kosten gemaakt op slijtagegevoelige onderdelen. Bijkomend voordeel: onderdelen zijn goed verkrijgbaar en betaalbaar! Technisch nog geen enkel probleem gehad!

160000km: remschijven vóór krom. Door goede deal nieuwe set remschijven gevonden inclusief 4 sets remblokken. Kosten +-€ 90,-
Meteen ook twee nieuwe banden erop vóór vanwege droogtescheurtjes in de oude banden +- €80,-


164000km: grote beurt en APK. Hele auto nagelopen en niets significants gevonden. Olie ververst, luchtfilter, nieuwe bougies. Probleem met verlichting achter (APK-afkeurpuntje) gelukkig ontdekt net voor de AP-Keuring; vorige eigenaar had mistlicht achter losgekoppeld bij aanleg trekhaak. Makkelijk verholpen.
Totale kosten van deze beurt +- €120,-

174000km: nieuwe olie. +-€ 50,-
Probleem met ventilatie; geen ventilatie. Oorzaak: vieze koolstofborstels van de ventilatiemotor. Schoongemaakt en teruggeplaatst.
Nieuwe ruitenwissers voor en achter:
€ 60,-

188000km: Uitlaat overleden. Middendemper en einddemper vervangen. +- € 186,-

Inmiddels 195000km op de teller. Over 5000km een grote beurt waarbij ook de distributieriem aan de beurt is.
Ik merk dat, zeker nu in de koude wintermaanden, het tandwiel van de startmotor iets blijft hangen op het vliegwiel. Maakt een irritant geluid en is ongetwijfeld niet best voor de startmotor. Voorlopig is het te ondervangen door 'kort' te starten.

Al met al ben ik zeer te spreken over de technische kwaliteit van de auto. Op dit vlak nog geen problemen gekend. De komende kilometers zullen uitwijzen of Honda haar goede naam voor mij waar kan maken!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.