Honda Civic 1.8i-VTEC Silverstone (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.8i-VTEC Silverstone |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 98.000 km |
KM-stand laatst | 118.000 km |
Honda civic 1.8 i-vtec
Na vele autos te hebben gehad, wilde ik iets anders een auto minimaal vanaf 2008. Voorheen autos gereden van bwjaar 2000 en 2001. Mn vriendin heeft zelf een toyota aygo bwjaar 2016 wat overigens zeer zuinig rijdt.
Ik zat dus te twijfelen tussen een opel astra 2010 met 1.4 turbo een vw golf 6 1.4 tsi 160pk of honda civic 1.8 140 pk.
De opel te zwaar voor zijn klasse en ook de turbogat enorm jammer. Het ging dus tussen de golf en honda. De golf heel moeilijk te vinden die navigatie heeft en met de opties
Uiteindelijk bij de honda dealer in amsterdam een proefrit gemaakt. De auto beviel gelijk goed. Lekker comfort en henoeg ruimte. Veel opties en met opzetbare navigatie. Uiteindelijk kreeg ik een mooi aanbod en heb ik de auto gekocht.
De auto.rijdt.goed en vlot. Je kan makkelijk mee met het verkeer. De motor is lekker rustig, pas bij hoge snelheden hoor je de motor brullen. Wel even wennen om zo vroeg te schakelen naar zn 6 als je pas 50 rijdt. De koppeling kraakt een beetje, maar heb nog garantie dus laat het nog even nakijken. De vering is wat stug ( heb 16 inch banden). Het verbruik had ik wat beter verwacht. Had hem toch iets zuiniger verwacht. Stadsverkeer 9.5/100 en snelweg 7.2/100. Maar ik kan ermee leven. Ook mooi dat er geen "stomme" antenne op zit. Vind antennes niet mooi. Voor spullen vervoeren prima auto met veel mogelijkheden. Wel jammer is de verlichting. Het meter en al is mooi blauw maar de rest van de knopjes groen.
Bij 5000 km zal ik een review plaatsen verder.
-----------------------
Inmiddels 10.000km gereden met de auto.
In het begin was het even wennen.
De auto rijdt nog steeds goed. Heel af en toe het schakelen naar de 2e versnelling loopt ie ff stroef. De koppeling kraakt af en toe, vooral bij koude omstandigheden. Ik heb het al 2x laten insmeren bij de Honda dealer maar het probleem is dus niet verholpen. Verder viel mij gister op dat het glas van mijn mistlamp rechterzijde een barst heeft. Geen idee hoe, wellicht dat iemand met een trekhaak er tegenaan is gekomen of mogelijk steenslag. De Honda dealer gebeld (glas €278 + 60 euro maakloon). Op internet mistlampen gezien voor 40 euro. Dat maar doen en bij een ander garage laten zetten.
De auto trekt goed op en het vermogen is voldoende. Je kan makkelijk mee met het overig verkeer. Het verbruik volgens boordcomputer 8.1 L op 100 km. Vind ik redelijk gezien mijn rijstijl ( snel optrekken en veel binnenwegen).
Ik wilde graag xenon lichten zetten erop maar deze onderdelen zijn moeilijk te vinden. Ook als ik zoek naar navigatie inbouwen krijg ik vooral de 1.3 hybride versie te zien. Iemand suggesties?
Aux usb en cd werken prima en het geluid is mooi tot een volume van 25. Daarboven is wat minder zuiver.
Ben een dagje duitsland geweest en heb een top gehaald van 218 km per uur.
Ik wilde graag een chiptuning doen maar op internet gezien dat er maar 13 pk ongeveer bijkomt. Ik vind het jammer dat een 1.8 motor maar 140 pk levert. Gezien de type r 200 pk heeft en dat is maar 0.2 liter motor meer (helaas alleen in 3-deurs, anders de type r gekozen.
De auto is verder wel gevoelig voor steenslag. Na elke wasbeurt wil ik niet naar de motorkap kijken.
Ik heb inmiddels ook de olie gepeild. Dit is misschien 2 mm minder.
Gezien ik geen technische problemen heb en de auto nog goed rijdt kan ik zeggen dat de auto betrouwbaar is.
Wellicht zal ik over een halfjaar de wat nieuwere model halen van deze honda civic of een vw golf 7 omdat ik een auto met turbo ook lekker vind rijden.
- 118.000 km
Inmiddels 20.000 km gereden.
De auto rijdt nog steeds prima en heb geen problemen gehad. Begin oktober apk laten doen bij garage Profile. Auto alleen laten uitlijnen, omdat het stuur wat scheef stond en hij was gekeurd. Verder heb ik er nieuwe ruitenwissers op laten zetten (bosch).
Het verbruik is 7.4 L / 100km over 1000km gereden.
Ook met de v-power van shell kwam ik op dit gemiddelde uit. Ik rij dagelijks naar werk em terug 18km heen en 18km terug waarvan 80 snelweg.
Enige minpunt is de lage bumper. Een beetje hoge drempel en je hoort de onderbumper "sggrrt".
Laatst even meegemaakt dat de rechterspiegel half inklapte en de linker gewoon goed. Met een klein zetje klapte hij dicht. Daarna geen problemen meer gehad.
Soms zie je de snelheidsmeter niet omdat het stuur ervoor staat. Dus moet best redelijk hoog zitten.
Ik had graag bi-xenon koplampen gehad ( de lampen met een bolle glas ervoor). Kan het nergens vinden.
Laatst een alfa romeo giuletta 1.4 turbo 170pk gereden.
Het reed heerlijk. Dat "turbo" mis ik toch een beetje in de honda (veel toeren maken voor er iets gebeurt en soms zelfs even terugschakelen).
Ik heb soms ook het gevoel dat de honda met een koude motor meer kracht levert dan warm gereden.
De auto is betrouwbaar rijdt lekker (wel krakende koppeling nog) en biedt veel ruimte.
Ik zit toch een auto met turbo te overwegen. Ik twijfel vooral tussen de vw golf 6 160pk of de alfa giulietta 170pk, ik vind dat toch lekkerder rijden. Als de civic een turbo'tje had zou ik hem zeker niet weg doen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.