Honda Civic 1.8i-VTEC Silverstone (2009)

autoreview

Honda Civic 1.8i-VTEC Silverstone (2009)

Signalement

UitvoeringCivic 1.8i-VTEC Silverstone
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst77.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 3000 km

  • 3.000 km

In april 2009 heb ik een nieuwe Honda Civic 1.8 Silverstone gekocht. Toen het model in 2006 uitkwam was ik al verkocht en nu 3 jaar verder is het nog steeds een fantastisch model.

Het is echt een geweldige rijdersauto. Een motor die je constant aanspoort om lekker sportief te rijden, een superstrakke wegligging en lekkere besturing. Elke rit is een feest in deze auto. Hij is naast lekker sportief ook erg ruim en praktisch.

Het verbruik schommelt rond de 1:14. Niet superzuinig maar ook niet onredelijk. Lange ritten zijn geen straf. De stoelen zitten goed en de middenarmsteun, goed gepositioneerde schakelpook en de cruisecontrol zorgen voor lekker comfortabel rijden.

Minpuntjes zijn er natuurlijk ook (al waren die bij mij al van te voren bekend):
- onoverzichtelijk
- gevoelige materialen dashboard
- lak is erg gevoelig voor steenslag en krassen

Echte problemen hebben zich niet voorgedaan al kun je wel merken dat deze Honda in Engeland wordt gebouwd. Zo zat de achterklep niet helemaal recht, knispert de dakhemel zo nu en dan en hoor ik weleens "klonk" geluiden bij het rijden over een drempel.

Het eerste half jaar

  • 7.500 km

Er staan nu 7500 km op de teller dus tijd voor een update. De Civic bevalt nog steeds uitstekend. Nog altijd een feest om mee te rijden en om naar te kijken. Een retourtje Italië deze zomer was geen probleem. Op lange afstanden een prima auto. Behoorlijk zuinig (1:15) ook bij constant 140 km/uur op de Autobahn. De stoelen mochten voor langere bestuurders nog wel iets beter geschikt zijn (langere zitting) maar je stapt zeker niet gebroken uit na een lange rit. Tijdens de vakantie bleek ook dat de auto echt heel ruim is. Twee personen met een complete kampeeruitrusting passen er prima in.

Ondanks dat het een geweldige auto is die uniek is in zijn klasse zijn er ook best een aantal minder sterke punten die opvallen. Dit betreft voornamelijk de bouw- en materiaalkwaliteit die niet helemaal naar Honda-maatstaven is:

- bekleding begint iets te pluizen/haren op zitgedeelte
- hier en daar een klein rammeltje en kraakje (niet constant)
- onderstel bonkt soms op verkeersdrempels
- motorkap gevoelig voor steenslag (lak is erg gevoelig)
- incidenteel werkt de afst.bediening van de cv niet
- materialen interieur erg gevoelig voor beschadigingen

Een aardig lijstje maar geen onoverkomelijke dingen. Elke auto heeft wel wat en de meeste dingen waren voor aankoop (door goede research op fora) al wel bekend. Het zijn echter wel puntjes die niet bij een Honda passen. Onze 2e auto, een Civic 3-deurs uit 1996 is onverwoestbaar en na 14 jaar nog in topvorm. Ik verwacht dat de nieuwe Civic na 14 jaar intensief gebruik duidelijk meer gebruikssporen zal vertonen.

Tienduizend kilometer

  • 10.000 km

De Civic heeft nu 10.000 km op de teller staan. Nog steeds een super auto. Na het vorige verslag weinig nieuws te melden. Steenslag valt me eerlijk gezegd nog mee. Auto wordt bijna elke week met het handje gewassen en dan valt het met de krassen/swirls ook mee.

Rammeltjes en kraakjes stoor ik me wel wat aan. Tweeter linksvoor (zelf verholpen door even opnieuw te monteren), Linksonderin het dashboard rammelt er iets en ook ergens bij de voorruit aan de onderzijde. Gelukkig alleen op slechter wegdek dus niet de hele rit bijgeluiden.

Opvallend verder dat na 10.000 km wel wat olie bijgevuld dient te worden. De pijlstok staat op 1/4 boven het minimum dus zal er 0,75 liter moeten worden bijgevuld. Maar even langs de dealer rijden om bij te laten vullen en verder goed in de gaten houden. Lees op fora dat de 1.8'jes nog weleens een klein slokje lusten dus van te kijken sta ik er niet maar de vorige auto (Swift) en mijn 14 jaar oude Civic (2e auto) gebruiken geen olie.

Still going strong

  • 14.000 km

Er staat nu zo'n 14000 km op de teller dus tijd voor een update. Auto bevalt nog steeds uitstekend. Rijdt heerlijk. Heel sportief maar ook comfortabel op lange ritten. Verbruik ligt nu zo rond de 6,5 l/100 km. Netjes dus.
Klaagde ik in het begin nog weleens over rammels. Van de winter bleef het lekker stil en lijken ze dus als sneeuw voor de zon verdwenen. Wel met de eerste sneeuw een velg kapot gereden waarna ik nu een set originele 16 inch (van de 1.4) velgen heb gekocht met Bridgestone winterbanden. Veel plezier al van gehad. Bij dealer een nieuwe velg gekocht (via verzekering) maar deze blijkt een andere kleur te zijn. Valt echt op dus gevraagd of dit anders kan. Helaas wacht ik nog steeds op een passende oplossing. Ga niet akkoord met 1 velg in een afwijkende kleur. Voor de 2e keer wordt ik nu geconfronteerd met een toch niet echt geweldige service van de Honda dealer (is 2e dealer al na eerder problemen te hebben gehad).
Ik ben een groot Honda fan maar begin me wel af te vragen waarom Honda zo hoog scoort in de jaarlijkse tevredenheidstroffee. Zou het komen dat ze nu zoveel auto's (hybrides) verkopen dat ze denken die hoge klantvriendelijkheid is niet meer nodig. Of ben ik in vergelijking met de vele leaserijders (die misschien wat minder precies zijn) gewoon te lastig voor de dealer. Jammer dat het zo moet gaan Honda!

Twintigduizend kilometer

  • 20.000 km

We hebben de Civic nu 1 jaar en drie maanden in bezit en de eerste 20.000 km zijn een feit. Terugkijkend heb ik zeker geen spijt van deze auto. Een ritje met de Civic is nog steeds een groot plezier.
Positief valt me op dat hij lekker zuinig is (1:14), de stoelen steeds fijner gaan zitten en de rammels in het interieur zo goed als zijn verdwenen (vanzelf). Schakelen en sturen zijn super voor elkaar en de motor is lekker pittig.

Minpunten zijn de steenslaggevoeligheid van de motorkap en het soms bonken van de voorwielophanging op een drempel. Bij 16.000 km zijn een schokbreker (fabricagefout en de koppelingscylinder (kraakje)) vervangen. Zal wel komen door de wellicht Europese toeleveranciers waar Honda tegenwoordig zaken mee doet. Klein schoonheidsfoutje maar het is hem vergeven.

Over de service van de dealer: Op zich is de dealer in Zwolle fijn (aardige mensen) en nette service maar toch een aantal slordigheidjes die jammer zijn:

- na montage koppelingscylinder dopje losgeschoten waardoor veel motorgeluid in interieur. Kan gebeuren, snel gerepareerd
- Gevalletje met de velg in afwijkende kleur van de winter is toch goed gekomen maar moest er wel wat druk op uitoefenen.
- Moet soms zelf achter dingen aanbellen als iets lang duurt ipv dat ze zelf contact opnemen. Geen tijd of vergeten is niet erg maar geef het even door.

Vijfentwintigduizend kilometer

  • 25.000 km

De Civic heeft na anderhalf jaar 25000 km op de teller gezet. Nog steeds een hele fijne auto en ondanks de nieuwe modellen die de afgelpen tijd door de concurrentie zijn geintroduceerd zou ik nog steeds voor de Civic zijn gegaan. Dat zegt toch wel wat. Vormgeving, ruimteaanbod en rijeigenschappen blijven gewoon heel erg goed.

Jammer is dat de auto niet helemaal foutloos is. Bij 24.000 km ben ik de Civic weer een dag kwijt geweest omdat het koppelingspedaal wederom knarste en de auto trilde bij het remmen. Dus opnieuw een nieuw koppelingcylindertje gemonteerd en de remschijven zijn vervagen. Ik vrees dat ik over een half jaar weer heen moet want de krakende koppeling blijft een zwak punt en Honda vindt het schijnbaar niet nodig de onderdelen in kwestie eens te modificeren.

Gelukkig valt er verder weinig te klagen. Auto rijdt gewoon heerlijk. Rij ook regelmatig in de Aygo, onze 2e auto en als je dan overstapt in de Civic geniet je weer des te meer.

2 jaar en 30.000 km

  • 30.000 km

In april is de Civic 2 jaar geworden. In die tijd hebben we 30.000 km met de auto gereden, genoeg om een goed beeld te krijgen dus.
De auto bevalt nog steeds prima. Strakke wegligging, directe besturing, krachtige en zuinige motor, betrouwbaar en heel ruim.
Sinds februari is er gezinsuitbreiding. De Civic is echter een ideale gezinsauto. Kinderwagen met bak passen makkelijk in de grote kofferbak. Met dik 400 liter zowat de ruimste auto in zijn klasse.

Afgelopen jaar geen gekke dingen gehad. Remschijven zijn wegens trillen vervangen en een krakend koppelingspedaal. Verder heeft de auto nog geen steek laten vallen. Interieur is degelijk, er kraakt of rammelt niets. Lak is wel gevoelig. Maar ook de hoek van de motorkap draagt bij aan de vele steenslagpuntjes in de motorkap en voorspatborden. Kan er niet echt mee zitten overigens.

Comfort zou iets beter mogen maar goed dat weet je als je deze auto koopt. De focus ligt bij deze auto op sportiviteit.

Verbruik is netjes. Boordcomputer is wel erg optimistisch overigens. Echte verbruik schommelt zo rond de 1:13 a 1:14 maar met veel lange stukken is het verbruik nog lager. Een moderne (downsize) 1.4 TSI is zeker niet zuiniger (maar wel een stuk minder betrouwbaar)
Oke, voor het snelle werk moet je hem lekker in de toeren jagen maar dat is ook leuk en past goed bij Honda.

Bijna 3 jaar oud

  • 44.000 km

De tijd gaat snel. Nog een maandje en dan is de Civic alweer 3 jaar in bezit. De auto bevalt nog steeds heel erg goed.

Afgelopen jaar geen enkel probleem gehad met de auto. Ook geen rammeltjes en op de mat van de bestuurder na nog geen slijtage zichtbaar in het interieur. Aan de buitenkant op wat steenslag na ook nog als nieuw.

Het verbruik ligt zo rond de 1:14 wat gewoon erg netjes is. Als ik langere stukken rijdt, is 1:16 ook haalbaar. Lekker zuinig dus, wat wel prettig is met de huidige brandstofprijzen. Het olieverbruik is nihil. Bijvullen tussen de beurten is niet nodig.

Eigenlijk kan ik het heel kort houden, gewoon een superfijne auto. Zo nu en dan kijk ik weleens naar een opvolger en heb ook een aantal proefritjes gemaakt maar iedere keer weer blij als ik in de Civic huiswaarts rijd. De nieuwe Civic zal het niet snel worden trouwens. De oude ziet er gewoon moderner en mooier uit en rijdt ook niet minder goed. Ietsje minder stil en comfortabel maar wel een stukje dynamischer en daar houd ik wel van. Echte vooruitgang kan ik niet ontdekken, alleen de scherpe kantjes zijn er wat vanaf (en dat is juist zo jammer).

nog steeds tevreden

  • 52.000 km

Inmiddels is de Civic alweer 3 en een half jaar in bezit en staat de eerste halve ton op de teller. Over het algemeen ben ik heel tevreden over de auto. Hij rijdt nog steeds heerlijk, geen storingen, redelijk zuinig en ondanks dat het model dateert uit 2005 is het nog steeds een mooie moderne auto. Naar mijn mening kan het nieuwe model niet in de schaduw staan van de oude. De nieuwe rijdt overigens wel iets comfortabeler (maar ook minder dynamisch).

Wat bevalt niet:
Het zilveren gedeelte van de deurklink (buitenkant)is afgebroken en onder coulance vervangen. Gebeurt vaker lees ik op fora. Ik heb verder originele dakdragers en daarvoor moet je afdekkapjes gebruiken voor op de daklijsten als je ze niet gebruikt. Echt een waardeloos systeem. Kapjes ben je zo kwijt en zijn erg gammel. Probleem is dat ze volgens de dealer ook niet meer te bestellen zijn. Dit kunnen andere merken veel beter.
Tot slot blijft de koppelingscylinder een zwak punt. Om de haverklap kraakt het pedaal en moet de cylinder worden vervangen. Inmiddels is de garantie verlopen dus gaat het geld kosten. Ik laat hem dus niet weer vervangen. Zelf smeren schijnt ook goed te werken.

En verder:
Ik probeer de auto als nieuw te houden en dat lukt aardig (op twee parkeerdeukjes na). Onlangs via Ebay originele rvs-instaplijsten weten te bemachtigen en ook de mooie metalen tankdop voor weinig kunnen kopen. Laatste modificatie is het pianolak-paneel dat vervangen is door het facelift-paneel met fijne structuur. Veel minder gevoelig voor krassen en minder hinderlijke reflecties. Het display van de toerenteller had ook wat krasjes (als je er alleen al naar kijkt, krast het al) maar heb ik gepolijst. De paarse gloed is verdwenen maar het scherm is echt als nieuw. Ziet er weer prachtig uit.

Inruilen?
De auto bevalt nog prima en het nieuwe model biedt weinig voordelen. Ik zit regelmatig te kijken naar een waardig opvolger en dat valt niet mee. Een Civic van het nieuwe model sluit ik niet uit maar een Kia Cee'd SW of Hyundai I30 staan bovenaan het lijstje. Zoals het nu lijkt begin 2013 maar eens wat serieuzer gaan rondkijken.

70 duizend kilometer

  • 70.000 km

Ik heb de Civic nu alweer een dikke 4 jaar in mijn bezit. Hij bevalt nog steeds prima en is zo goed als probleemloos. In augustus heeft de auto een beurt gehad waarbij de achterremmen los zijn geweest. Deze hebben de neiging om snel aan te lopen. Nu twee maanden verder merk ik dit alweer. Wellicht toch tijd voor een setje nieuwe schijven en blokkken...

Een ander puntje is het koppelingspedaal wat nog steeds kraakt. Dit is in de garantieperiode al een aantal keren verholpen maar is ook weer teruggekomen. Aangezien ook de dealer failliet is, leer ik hier maar mee leven.

Ik merk dat de neus inmiddels flink onder de steenslag zit. Combinatie van dunne, gevoelige lak en de schuin oplopende voorzijde. In vergelijking met Duitse auto's is de lakkwaliteit echt onder de maat. Dit lees ik ook op de diverse fora op internet.

Het rijden is nog steeds een feest. Besturing en onderstel zijn ook vergeleken met nieuwere concurrenten nog dik in orde. Wel begint de stugheid me op te breken. De volgende auto mag wel iets comfortabeler veren.
Daarnaast moet de volgende auto voorin echt wat meer ruimte bieden. Met mijn 1,92m kan de bestuurdersstoel niet ver genoeg naar achteren en ook de zitting is aan de korte kant.
De nieuwe Civic biedt geen verbetering. Die is zelfs nog een tandje krapper.

De komende maanden ga ik rustig op zoek naar een opvolger. Ik denk zelfs dat ik deze al heb gevonden. Een jong gebruikte Hyundai I40 CW lijkt mij een geschikte auto. Ruim, mooi design, 5 jaar garantie, luxe en comfortabel. Keerzijde is de mindere emotie die ik bij dit merk heb en het mindere rijplezier van de I40. Voor dynamisch rijgedrag moet je hem niet kopen.

Plussen en minnen na 5 jaar

  • 77.000 km

Inmiddels de Civic alweer 5 jaar in bezit. Bevalt over het algemeen nog prima. Eigenlijk geen echte technische mankementen gehad. Wel heeft laatst de snelheidsmeter kuren gehad. Schijnt vaker voor te komen. Na een keer uit- en ingebouwd te hebben nog geen storing weer gehad. Gelukkig maar, want een nieuwe unit kost dik 600 euro. Verder kraakt het koppelingspedaal nog steeds heel irritant. Binnen de garantie een paar keer voor terug geweest en zoals ik al had verwacht is het weer teruggekomen. Ga daar nu geen 300 euro reparatiekosten voor betalen temeer omdat weer het zelfde flutonderdeel wordt ingebouwd. Slechte zaak Honda!

Als ik dan toch aan het klagen ben, de lakkwaliteit is echt ondermaats. Dun, en uiterst kras- en steenslaggevoelig. Verder is de gehele carrosseriekwaliteit niet denderend. Een achterklep die niet strak is ingepast en waarvan het kunststof plaatwerk verre van strak is, deurgrepen die veel kracht vergen en kraken.... Het interieur zit gelukkig beter in elkaar.

Om te rijden is het nog steeds een erg fijne auto. De kilometers merk ik daar alleen aan het onderstel dat iets gehoriger begint te worden. De motor is erg goed, verbruikt wel iets olie maar doet dat al vanaf het begin en tussen de beurten door hoef je in principe niet bij te vullen. De hele bediening is nog steeds erg fijn en precies. De zitpositie voorin blijft geen sterk punt, dat moet bij een volgende auto echt beter.

Al met al ben ik zeker niet ontevreden maar had ik meer verwacht van de bouwkwaliteit. De Civics uit de jaren 90 waren aanmerkelijk degelijker gebouwd is mijn ervaring.
De opvolger wordt dan ook waarschijnlijk geen Honda. De modellen zijn weinig aansprekend en verouderd (Accord, Jazz) en pittig geprijsd (Civic). Het zou me trouwens niet verbazen als veel Honda rijders bij Mazda terecht komen. Dat merk timmert namelijk wel erg goed aan de weg.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.