Honda Civic 1.6i LS (2002)

autoreview

Honda Civic 1.6i LS (2002)

Signalement

UitvoeringCivic 1.6i LS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf97.650 km
KM-stand laatst157.325 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

aanschaf

  • 97.650 km

Mijn vorige auto, ook een civic kwam niet door de apk.
Daarom op zoek naar een ruime andere auto, liefst weer een honda.
Dit type civic biedt flink wat ruimte en is wat goedkoper dan het huidige "space" model.
Ik zocht een 5deurs civic met een 1.6i motor, net iets meer dan de 90 pk 1.4.
Dat was wel ff zoeken, want als 5d zijn die niet heel veel verkocht.
Deze auto is uit 2002, heeft net geen ton gereden en ziet er netjes uit.
Het budget liet geen Accord toe, maar hier ben ik heel blij mee ;-)

Deze auto rijdt anders dan mijn vorige civic. De wagen is langer, hoger en zwaarder. De stuurbekrachtiging is elektrisch en dat is even wennen, storend is het niet. Het is wel een forse auto, ook een prettige reiswagen.
De 1.6i draait wat meer toeren dan mijn oude vtec-e, ik ben benieuwd wat dat doet met het brandstofverbruik.
ik heb de auto pas net, dus die info volgt nog.

Inmiddels heb ik een kleine 300 km gereden met de auto.
De auto is stug maar niet oncomfortabel, de draaicirkel is erg groot, de stoelen zitten goed.
De overbrengingsverhouding van de transmissie zou zwaarder mogen want bij 120 km/h zou de motor echt minder toeren mogen maken. Dankzij de soepele 1.6 ivtec motor gaat de auto er vlot vandoor.
De afwerking van deze in GB in elkaar geknutselde auto is minder dan mijn vorige Japanse civic. Het zij zo, bij een Honda gaan elektronica, motor en transmissie tenminste lang en storingsvrij mee en dat is bij veel europese merken wel anders.

1e ervaringen

  • 98.628 km

Inmiddels is de auto, op mijn verzoek en deels onder garantie, voorzien van 4 nieuwe michelin banden. De gemonteerde vredestein hi-tracs waren niet oud en hadden genoeg profiel, maar hadden waarschijnlijk te lijden gehad van de weinige km's de afgelopen jaren. (herrie en trillen)
De auto is nu stukken stiller en comfortabeler, de lagere rolweerstand van de Michelin energy banden is te horen en te merken.
Een civic 5d is een logge bak, geen racer en daarna passen de michelins prima bij.
Na 2x tanken en een kleine 1000 km ligt het verbruik op 1:15.3 , daarbij is de auto ook ff los gereden. ;-)
Mijn vtec-e was zuiniger, maar dit is niet slecht voor een 1120 kg zware auto met 110 pk 1600 motor.
De auto is na een deels zakelijk ritje door Nederland een stuk losser, de motor pakt veel beter op en heeft nu ook weer de befaamde gretigheid waar de Honda motoren terecht zo om geroemd worden.
Bij 4000 rpm komt nu die duw in de rug en gaat ie er lekker vandoor (mits warm natuurlijk ;-) )
Ik heb er ook een flesje injectiereiniger ingedaan, ook dat is merkbaar.

positief onder voorbehoud

  • 99.500 km

Inmiddels wat meer km's met de auto gemaakt.
De instap, bediening en veercomfort van de auto is ontzettend prettig en hondawaardig.
Het hoge toerental van de motor door de lichte, vooral 5e versnelling, heeft inderdaad negatieve invloed op verbruik en geluid.
Het gemiddeld verbruik ligt tussen de 1:14 en 1:15, daarbij is de auto ook nog even uitgeprobeerd in Duitsland.
Bij dat laatste voelde de auto bij ruim 170 op de teller nog verbazingwekkend strak aan, maar de motor draaide bijna 5000 rpm. (bij 130 4000 rpm)
Door de nieuwe michelins ligt de auto strakker op de weg en is het bandengeluid veel minder dan met de vredesteins.
Door de lange wielbasis is de draaicirkel erg groot, dat geldt eveneens voor de interieurruimte en het rijcomfort, dus ach....
De overzichtelijkheid, vooral achter, is wel weer prettig. (beter dan het "ruimtevaartuig" model civic)
De reacties uit mijn omgeving zijn positief, het blijft een wat aparte en strakke verschijning zo'n 5d civic van dit model en men vindt deze forse auto ook geen ouwe lullenbak.(da's toch leuker dan een doorgaans duurdere 13ineendozijn golf of astra, die toch ook vrij saai zijn)

toch wel fijne kar

  • 100.050 km

Zo, inmiddels kent de km-stand 6 cijfers.
Dat mag ook wel eens een keer na 9 jaar.

De civic is best een fijne kar om te rijden.
Je hebt het gevoel wat hoog op de bok te zitten, maar de zit is prettig en de auto rijdt honda-waardig soepel en comfortabel.
Van overhellen in de bochten is nauwelijks sprake en het veercomfort en wegligging zijn prima in orde.
De elektrische stuurbekrachting blijft wennen, vooral bij zijwind is het wel eens wat lastiger om de auto netjes rechtuit te laten gaan.

Vanwege het hogere toerental ben je eerder geneigd 110 ipv 120 te gaan rijden.
Het gemiddeld verbruik ligt nu gemiddeld rond de 1:15, gezien het formaat, gewicht en prestaties best netjes al was dat met langere versnellingen waarschijnlijk wel een stukje zuiniger geweest.
De 1.6 i-vtec motor weet wel goed raad met deze auto, niet alleen door de pk's maar vooral vanwege het koppel.

De auto is recent even ingezet voor een verhuizing, dat is gewoon bank plat en laden maar, aan ruimte geen gebrek.
toevoeging 19-9 : De lichtere overbrengingsverhoudingen hebben ook een voordeel, samen met het goede koppel van de motor trekt de auto een aanhanger uitstekend. Met een volbeladen auto en een volle boedelbak erachter reed ik ongemerkt ik zo 100 km/h.

rauwe motor, isolatie helpt

  • 102.500 km

5-11-11
De motor klinkt boven de 80 km/h erg rauw, samen met het hoge toerental is dat onprettig rijden. Eerders maar eens naar van Putten om de kleppen eens te laten stellen. Ik rij waarschijnlijk wat steviger, dan de vorige eigenaar en dat kan wel eens invloed hebben.
ik haal met deze auto 1:15 , voornamelijk langere ritten en dat is gezien de grootte van de auto helemaal niet verkeerd.

toevoeging 1-12-11
Vandaag zijn door van Putten de kleppen gesteld onder garantie. De auto was daarna een stuk stiller. Na een rit van Breda naar Utrecht leek de auto daarna weer iets rauwer te gaan lopen, heel vreemd en ik ben benieuwd of dat zo blijft.
Ik heb maar eens een plaatje zelfklevend geluidsisolatie besteld via internet.

12-12-11
Inmiddels heb ik wat isolerend materiaal geplaatst in de motorruimte, oa. op het deksel van het luchtfilter huis. Het inlaatdeel zit erg dicht tegen het schutbord gemonteerd en is een bron van geluid. Nadeel van de korte motorruimte, de binnenruimte is daardoor wel weer groter.
Het effect is verbluffend, de auto is nu veel stiller, niet heel stil maar acceptabel. Aangezien ik nog wat dempingsmateriaal over had gelijk wat gemonteerd onder de hoedenplak, scheelt ook weer iets.
We hebben in dat half jaar al evenveel km's gereden als de vorige eigenaar in 2 jaar ;-)
Ik heb over de betrouwbaarheid geen klagen, nog geen storingen of defecten.

zuinig, geen rare dingen, allesbehalve stil

  • 106.520 km

De auto wordt selectief gebruikt en maakt niet heel km's, met de huidige brandstofprijzen ook wel prettig. Ik woon en werk in dezelfde plaats en doe veel op de fiets. Auto is voor de langere afstanden. (ook voor als ik op locatie werk)
De stoelen blijven fijn zitten, dat is echt een pluspunt van deze auto.

De auto lijkt een wat bonkig onderstel te hebben, alsof de veerwegen erg kort zijn, een nadeel bij verkeerdrempels.
De michelin banden zijn gevoelig voor te lage spanning, dat resulteert in dweilerig weggedrag, goed op spanning houden scheelt flink.
Het motorgeluid blijft wat onprettig, nogal rauw en aanwezig. Met premium benzine als v-power is dat iets beter, de auto is dan tevens wat zuiniger.
Op euro 95 is 1:14 a 1:15 wel haalbaar, zoals eerder genoemd heel netjes.
Geen rare dingen eigenlijk , als de onderhoudskosten ook acceptabel zijn vind ik het wel best.
Voor 12.000 km /jr (schatting) is dit een prima bak.

een jaar civic, weinig nieuws

  • 109.000 km

Zo, de civic heb ik nu een klein jaar waarin ik zo'n 12dkm gereden heb, evenveel als de vorige eigenaar in 6 jaar.
Tijd voor de apk en gelijk maar een onderhoudsbeurtje.
De apk was een formaliteit, bij de kleine beurt is de koppelingsvloeistof vervangen en een koppelingscilinder gesmeerd, de auto schakelt nu nog wat prettiger en de piep in het kopp.pedaal is ook weg.
In oktober komt er gezinsuitbreiding, aan ruimte geen gebrek in deze auto, dus dat komt wel goed.
De motor is nu wel wat losser geworden, loopt nog wat rauw, maar hij laat de auto goed van z'n plek komen. Wat meer toeren maken gaat zonder tegenzin en met meer trekkracht, zoals dat hoort bij honda.

terug van vakantie

  • 111.400 km

zo, de eerste keer met de civic op vakantie geweest naar omgeving Cochem (D).
Wat olie, koelvloeistof, lampjes, wat gereedschap en wat zekeringen mee voor noodgevallen, je weet tenslotte nooit.
Die zekeringen blijken een paar vreemde typen te zijn waarvan ik sterk vermoed dat ook een anwb of adac die niet paraat hebben, maar daar kon ik via de dealer wel aankomen.
Onderweg kwamen we erachter dat de 12v koelbox veel meer stroom gebruikt dan een 12v splitter aan kon want die werd meer dan erg warm. Iets om rekening mee te houden.

De auto zelf deed het prima, op de autobahn is het op kruissnelheid van 120-130 het, wel met flink wat motorgeluid, best uit te houden.
Op de terugweg liep de motor stukken beter, deze zal wel lekker los gekomen zijn. ;-)
Op de bergwegen ging de auto ook prima, het is geen sportwagen, maar aan vermogen/koppel en wegligging geen gebrek.
We zijn langs de Nurburgring gekomen, geen rondje op het circuit gemaakt, daar is dit echt de auto niet voor ;-)
Het verbruik is met vlotte rijstijl heel netjes gebleven, ergens richting 1:15-1:16, keurig voor zo'n ruime gezinswagen.

toevoeging : de auto heeft volgens de peilstok vrijwel geen olie verbruikt.
een goed teken

In duitsland heb ik ook aral 102 getankt, in bergachtige streken merk je dat best als je bergop gaat.
Na de vakantie klinkt de motor minder rauw, wat minder geluid is een prettige ontwikkeling.

voorbereiding op kiddo

  • 114.000 km

Afgelopen week maar eens geoefend met het plaatsen van een kinderzitje en een maxicosi op de achterbank.
Dat is nog een hele uitdaging, niet vanwege de ruimte (meer dan genoeg), maar vanwege de gordels. De achtergordels kun je niet, zoals de voorgordels, vanaf een tussenstand na ontspannen verder uitrollen maar alleen vanaf de beginstand. Dus eerst helemaal uitrollen en daarna om maxicosi of kinderzitje frummelen. Erg irritant en volgens mij kun je dat niet wijzigen, hoe honda dat heeft kunnen verzinnen :-(

Een flinke kinderwagen past wel weer makkelijk in de achterbak, evt de hoedenplank even verwijderen voor iets meer hoogte.

gezinsmobiel

  • 116.300 km

zo, we hebben een sinds eind oktober prachtige dochter en daardoor functioneert de civic tegenwoordig als gezinsbak.
Dat betekent dus regelmatig een kinderwagen in de ruime kofferbak en een maxicosi op de achterbank.
Door de 5 deuren, de ruimte en het lage gewicht is dit een prima gezinsbak waarvan de kosten alleszins acceptabel zijn, mede door het verbruik van +- 1:15.
Qua rijden zal dit nooit helemaal mijn auto worden, met name door het hoge toerental en bijbehorend lawaai op de snelweg bij > 100 km/h, zoals eerder gemeld rijdt de auto op de snelweg het prettigst bij 110 km/h.
Ik probeer als ik ergens een tankstation tegenkom waar het prijstechnisch aantrekkelijk is om v-power te tanken, dit voor iets lager verbruik en prettiger motorgeluid. (ik ken de meningen van de critici, maar de auto is er iets zuiniger en stiller op)
Het valt me ook op dat het weggedrag wel eens wat zompig is, mogelijk komt dat door de relatief zachte michelin banden.
Daarom comfort sterretje naar beneden.

anwb nodig

  • 121.000 km

Zondag knipperde de richtingaanwijzer rechts wel erg snel.
Lampje kaduuk rechtsvoor, zit zodanig dat ik er zelf niet bij kon komen.
Anwb laten komen, die heeft het lampje vervangen, volgens de monteur was lokatie inderdaad een rotzak.
Gebeurt natuurlijk net een paar dagen voor onderhoudsbeurt.

onderhoudsbeurt met distr.riem en apk

  • 121.000 km

16-5-13 de civic weer opgehaald na een onderhoudsbeurt.
Vanwege tijdsduur (8 jaar) was de distributieriem aan vervanging toe.
Geen goedkoop grapje bij deze auto, maar noodzakelijk onderhoud.
Behalve het gebruikelijke bij een beurt, olie, filters enz. geen bijzonderheden en ook de kosten vielen me mee (iets meer dan 600 euro).
Ik had de auto ook gebracht voor een apk, maar om onduidelijke reden is die niet uitgevoerd, morgen even over bellen.
De auto is volgens een honda checklist op een aantal punten gecontroleerd en goed bevonden, dan zal de apk niet zo'n probleem zijn.
Onderhoud bij de honda dealer geeft recht op gratis honda assistance, dat scheelt me weer de pechhulpkosten van de anwb.
22-5-13
APK is inmiddels ook uitgevoerd, auto rolde zoals verwacht zo de door de keuring heen.
Dit kostte me alleen de afmeldkosten van 20 euro.
De motor verbruikt iets olie, maar niet veel, 1 liter op 15.000 km ofzo.
Dat zal ook te maken met het hogere toerental.

kleine storing, als dat het enige is...........

  • 121.500 km

Toch een kleine storing, het relais dat de interieurventilator schakelt bleek defekt.
Dat doet zich natuurlijk net voor op een warme dag met wat file.
Zelf even gekeken wat de oorzaak zou kunnen zijn, tijdens controle van de zekeringen merkte ik half toevallig dat het relais de ene keer wel schakelde en de andere keer niet.
Een nieuw relais van 60(!!!) euro verhielp de storing.
Voor het geval andere civic rijders het ook ervaren, het is het grootste relais in de zekeringenkast in de motorruimte.

vakantie naar duitsland

  • 125.000 km

Het gaat niet echt hard met de kilometers, maar toch even een update.
We, 2 volwassenen en een kleine van 10 mnd, zijn met een volgepakte civic op vakantie geweest naar duitsland, harzgebied.
Het paste allemaal net zonder dakkoffer.
Prettig is dat de ruimte tussen voorstoelen en achterbank voldoende is voor een campingbedje en/of buggy zodat de kofferbak vrij is voor bagage.
Weinig bijzonders, de auto had geen enkele moeite met de bergwegen, die 1.6 is toch wel behoorlijk sterk.
Olieverbruik is heel laag en benzineverbruik is +- 1:15, geen reden tot klagen.
De airco ruikt wat muf, ondanks aandacht voor droogblazen na gebruik, toch maar even laten reinigen.
Ik hoorde recent wat raar geluid, als een droog lagertje, ik vermoed dat dit de elektrische stuurbekrachtiging is, maar even in de gaten houden.
Ondanks het wat hoge toerental is het toch wel een prettige reiswagen zolang je de snelheid niet te hoog hebt (max 120), comfort een sterretje omhoog gezet.

toch een defect

  • 125.000 km

Recent kwam ik erachter dat beide achterportieren niet lekker meegaan met centrale vergrendeling, opvallend dat zowel links als rechts ongeveer gelijktijdig hetzelfde defect vertonen.
Volgens de dealer kost een motortje +- 100 euro en is montage per kant een uur werk, dan kost dat grapje dus richting 400 euro.
Voorlopig doen we het wel even zonder centr. vergrendeling.

klein defect, rijdt nog steeds prima

  • 130.000 km

De km's gaan langzaam, we doen veel op de fiets, korte stukjes rijden we vrijwel niet met de auto, laatste tijd wel wat meer (lange afstanden) voor het werk gereden.
Geen grote defecten, alleen de centrale vergrendeling van de beide achterportieren weigert nog regelmatig dienst.
Het benzineverbruik is nog steeds netjes en ligt gemiddeld net onder de 1:15 (vooral shell fuelsave of v-power), olieverbruik is inmiddels nihil geworden.
Ik merk aan de auto dat jaren wat gaan tellen voor de rubbers van ophanging enz., het zij zo, van roest op het plaatwerk is nog geen sprake.
Voorlopig voldoet deze gezinsbak nog prima, zowel economisch als qua ruimte.

rijdt nog prima , kleine defecten

  • 132.000 km

inmiddels wat kleine defecten gehad,
- een relais van de interieurventilator
(zelf vervangen, kosten vielen mee)
- relais van de elektromagnetische koppeling van de airco, de kontakten waren ingebrand, lijkt wel alsof dit relais redelijk zwaar belast wordt (zelf vervangen, 28 euro)
- lampje van koplamp defect, h4 lampje is bij deze auto redelijk eenvoudig zelf te vervangen.
- centrale vergrendeling van beide achterportieren nog steeds defect, laat ik voorlopig zo, misschien vervang ik de motortjes zelf ivm kosten.

Het benzineverbruik blijft redelijk constant tussen 1:14 en 1:15,5(veelal shell fuelsave met af en toe v-power, hangt van prijsverschil bij pomp af)
De motor heeft iets olieverbruik maar niet veel. (hooguit 1l/5000 km)

weinig bijzonders

  • 135.000 km

verse apk met onderhoudsbeurt.
De auto ruim van tevoren laten keuren om wat mer tijd te hebben om evt grote gebreken op tijd te kunnen oplossen.
airco even gereinigd, nieuw pollenfilter, verder niets bijzonders.
300 euro incl honda assistance en vervangende auto aftikken en ik kan in principe weer een jaar rijden.

blub en lampje

  • 135.833 km

vorige keer de kmstand wat hoog ingeschat, maar km stand klopt nu wel.
Recent zag ik al wat vocht in het rechter achterlicht, na een hoosbui zelfs een cm water. Toch maar eens wat aan gedaan.
De achterlichten zijn bereikbaar via een klepje in de kofferruimte. Daar zitten 3 tapeindjes met een moer, maar door die even los te draaien ben je er niet. Nee, volgens de dealer moet ook de achterbumper even los, want onder het achterlicht zit aan de buitenzijde achter de bumper nog een schroef :-( British engineering, zucht........
Rubbers eerst maar even dik ingespoten met vaseline en opnieuw gemonteerd. (nieuw rubber kost ca. 30 euro).
Ook maar even een paar kleine gaatjes van 1,5 mm in de achterlichtunit geboord zodat evt vocht weg kan.
Na een hoosbui is lichtunit en kofferbak nog droog, dus oplossing lijkt oke.
Inmiddels was ook koplampje linksvoor kaduuk, ook deze is redelijk makkelijk zelf te vervangen.
Wat mij opvalt is dat het ruitensproeier-vloeistofreservoir relatief klein is.
Olieverbruik is nog steeds minimaal en het brandstofverbruik blijft tussen 1:14 en 1:16, afhankelijk van snelheid.
Bij snelwegritten harder dan 110 lijkt de auto wat meer te lusten, die 110-115 vind ik wel de meeste prettige snelheid voor langere afstanden qua verbruik en geluid.

rijdt nog goed, kleine dingetjes

  • 140.500 km

We maken niet zoveel km's met de civic.
verbruik ligt met deze koudere dagen op ca. 1:14, niet gek en zoals eerder vermeld geen 120 maar 110 te rijden lijkt flink te schelen in verbruik.
Inmiddels heeft de hoogteverstelling van de linkerkoplamp de geest gegeven, motortje is niet los te vervangen dus nieuwe unit nodig. (weer dat $%$#^%$#^ british engineering :-( )
Dat werd in eerste instantie een gebruikte unit, maar omdat die ook defect was een nieuwe imitatie.
De achterbank en kofferbak zijn tegenwoordig nog meer gevuld, want we hebben een tweede dochter gekregen. Reden om deze ruime gezinsbak nog een paar jaar te houden totdat we een beetje uit de kinderwagens enz. zijn.
Stil is deze auto niet, kan echter niet echt vaststellen wat de bron van de herrie is.
De leeftijd van deze auto, 13 jaar, begint zich ook wat te tonen aan de verminderde strakheid van het onderstel, ach..............

bijna afscheid

  • 156.500 km

Het is al weer enige tijd terug dat deze review is bijgewerkt.
Eigenlijk weinig bijzonders, de leeftijd en kilometers zijn wat meer merkbaar aan de auto.
Inmiddels zijn we ook een beetje van de kinderwagens af, de mutsy is vervangen door een opvouwbare bolderwagen (aanrader, zie fuxtec.de)
Remschijven en blokken zijn recent vervangen, airco had nieuwe vulling nodig.
verbruik ligt nu rond de 1:15, maar dan moet er geen 130 op de snelwegen gereden worden, dat laatste rijdt ook niet prettig met het hoger toerental.
De auto wordt eerdaags ingeruild voor een andere civic, daarvan zal ook weer een review verschijnen.
Weer zo'n engels ding, tsja , qua ruimte, gewicht, verbruik, betrouwbaarheid lijkt de civic toch de beste vervanger.
Een accord , hoe mooi en goed ook, past als sedan niet bij de gezinssituatie en als station is deze me te groot en zwaar.
Daarbij in de praktijk zijn de honda vtec motoren erg betrouwbaar, krachtig en zuinig.
In al die jaren heeft deze civic me nooit laten staan, heb ik er weinig onkosten aan gehad en heeft de auto zich bewezen als ruime gezinsbak.
Best een apart gevoel dat we eerdaags afscheid gaan nemen van de auto waarmee we voor 2 bevallingen naar het ziekenhuis zijn gereden en 2x met een goed gevulde maxi cosi zijn teruggekomen.

sleutels ingeleverd

  • 157.325 km

Zo, we hebben de sleutels ingeleverd en de kinderstoeltjes overgezet.
We hebben plezier gehad met deze civic, hij heeft ons nog nooit laten staan en de kosten vielen over die jaren best mee.
Niet zwaar, dus niet duur in wegenbelasting en met beschaafde rechtervoet haal je 1:15 ook nog wel.
Het ruimteaanbod in deze wagen is prima, voor met een gezin met kleine kinderen, ruime kofferbak en een ruime goed toegankelijke achterbank is ideaal.
Deze wagen heeft nog geen spoortje roest en de km stand is niet heel hoog, dus hij zal vast wel een nieuw baasje krijgen.
Voor gezinnen met bescheiden budget is deze civic best een aanrader, je koopt ze tegenwoordig voor heel nette bedragen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.