Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Honda
  • Civic

Honda Civic 1.4i LS (2001)

De gulden middenweg

2
Honda Civic 1.4i LS (2001)
  • Autotest
20 maart 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
In de eerste berichten over de Civic bleek al dat Honda het over een heel andere boeg gooit. Zowel in prijs als omvang groeide de vijfdeurs Civic fors. Bijna tot ruimtewagen-maat. Is hij daarmee een middenweg tussen kleine middenklasse en MPV?

Honda wilde met de vijfdeurs Civic duidelijk iets aparts maken. Iets anders dan doorsnee vijfdeurs gezinsauto"s, maar ook anders dan de midi-ruimtewagens waarvan er nu zoveel zijn. Hoe dan ook, we hebben ter test een Civic 1.4 LS, ten bedrage van vrijwel f 44.000 (e 20 mille). De vijfdeurs Civic heeft een uitzonderlijk lange wielbasis: 2,68 m - daar zou een auto uit een klasse groter nog trots op zijn. Je kunt ook zien dat Honda de neus van de nieuwe Civic zo kort mogelijk maakte, dus de aandrijflijn naar voren schoof. Daarnaast is bijzonder dat die Civic een nagenoeg vlakke vloer heeft. We herinneren nog maar eens aan die andere, veelbesproken bijzonderheid van de Civic: een versnellingspook die uit het dashboard steekt, in plaats van uit de middentunnel (die is er immers helemaal niet). Alles om een maximaal nuttig interieurvolume te scheppen. Dat leidt tot de logische vraag: wat levert het op? Heel kort is dat veel hoofdruimte voor en achter, aanzienlijke beenruimte bij de achterbank, en ook nog een behoorlijke kofferbak. Drie rolgordels achterin zijn standaard, maar een derde hoofdsteun is er niet bij - ook niet als extra. Ook vreemd is dat Honda in de verbijsterend lange cabine voorstoelen met zulke korte zittingen zet, er is toch plek zat?

Een ruimtewagen, dus?

Zo ruim als de vijfdeurs Civic op zich is, het is geen ware ruimtewagen. De talloze truuks met voor elke inzittende een bergvak of vier, verbouwingsmogelijkheden met de stoelen, klaptafeltjes aan de voorstoelleuning, verplaats-bare hoedenplank: dat mist de Honda allemaal.
Het interieur zit mooi strak in elkaar, maar het materiaal heeft niet de luxe uitstraling van bijvoorbeeld een Volkswagen. Het is net te simpel, een enorme misser is dat achter-onder het middenconsole allemaal leidingen en kabels open en bloot hangen.
In de testauto is alles blauw gehouden, iets vrolijker dan we van Japanners gewend zijn, maar een beetje meer kleurvariatie zou absoluut beter staan. Je zit vrij laag, daardoor is de sterk aflopende neus van de Civic totaal niet te overzien. En hij is vrij lang, zoals je merkt bij keren of in een parkeerplek steken. Honda vergeet niet om de kofferbak mooi te stofferen, maar wel om geluiddempingsmatten in de portieren te plakken Ð die bepaald blikkerig klinken bij het dichtslaan. Op zich rammelt de Honda totaal niet, hoewel zijn totaal vlakke bodem in principe ongunstig is voor de stijfheid van het koetswerk. Maar daar lijkt niets mis mee te zijn.
Ieder die in de Civic reed, prijst hoe makkelijk het gaat. De vering is van hoog niveau, comfortabel maar totaal niet week, heel goed in balans. Hij schakelt als het spreekwoordelijk mes door de warme boter, kan niet beter. En nu de "maren". Het sturen gaat erg licht, wat indirect en weinig gevoelig. Op zich gaat deze Civic aardig neutraal door bochten.
Maar, nu komt het: de afstelling van het onderstel klopt niet. De Civic heeft last van zijwind, moet rechtuit veelvuldig iets gecorrigeerd worden. En ga nooit overmoedig snel een bocht in, want bij gas loslaten wordt de lange achtersteven behoorlijk licht. Met een ferme zwiep komt de staart naar de buitenbocht duwen bij gas lossen. Het lijkt voor een zo grote auto wat weinig, maar de bekende 1,4-liter met 90 pk doet het weer best in de nieuwste Civic. Goed, je moet geen flitsende acceleratie verwachten. Maar het motortje loopt keurig, trekt goed als je niet al te laag in toeren rijdt, en blijkt zich uitstekend te kunnen meten met het gemiddelde verkeer. Verder zit de Honda LS goed in de spullen; heeft zelfs standaard een behoorlijke radio/cassettecombinatie en een airco. Tot op zekere hoogte houdt Honda met deze vijfdeurs Civic inderdaad het midden. Stukken ruimer dan een gewone gezinsauto, maar niet zo handig multifunctioneel als een mini-MPV. Toch een soort gat in de markt. Velen gebruiken lang niet alle mogelijkheden van een ruimtewagen en zouden uitstekend geholpen zijn met de Civic. Die op veel punten ook zijn best doet aan een hoge kwaliteitsindruk en een probleemloos rijgedrag te komen. Helaas moeten daarvoor nog wel wat dingen gebeuren aan de Civic, zoals het stuurgedrag en de afwerking.
Pas dan is "ie zijn (verhoogde) prijs helemaal waard - grijp uw kans, meneer Honda.

Signalement

Merk Honda
Model Civic 1.4i LS
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 20.320

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.396 cc
Maximaal vermogen 66 kW / 90 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 130 Nm bij 4.300 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.285 mm / 1.695 mm / 1.495 mm
Wielbasis 2.685 mm
Massa leeg 1.095 kg
Laadvermogen 505 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 500 kg
Banden185/70R14Prijzen
Topsnelheid 175 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,8 s (fabrieksopgave: 11,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,7 s / 16,2 s
Brandstofverbruik 6,4 l/100km
CO2-uitstoot 153 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Honda Civic
Honda Honda Civic

Uitgelicht aanbod

    Honda Civic 1.4i LS AIRCO! INC. NIEUWE APK!

    Honda Civic 1.4i LS AIRCO! INC. NIEUWE APK!

    • 2002
    • 176.122 km

    € 2.440

    Honda Civic 1.4i Yumé LS

    Honda Civic 1.4i Yumé LS

    • 2003
    • 224.592 km

    € 2.700

    Honda Civic 1.4i LS Airco/Elek.ramen/Trekhaak/APK tot 05-2023!

    Honda Civic 1.4i LS Airco/Elek.ramen/Trekhaak/APK tot 05-2023!

    • 2002
    • 218.394 km

    € 1.650

Meer Honda Civic occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Honda Civic (e:HEV hybride voor Europa op p. 2)

    87
    • 17 juni 2022

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Honda Civic specificaties
  • Honda Civic occasions
  • Honda Civic video's
Advies en informatie
  • Honda Civic tests
  • Honda Civic gebruikersreviews
  • Honda Civic index
PREMIUM
Honda HR-V vs. Toyota C-HR - Dubbeltest

Honda HR-V vs. Toyota C-HR - Dubbeltest

Honda was er met de HR-V ooit eigenlijk té vroeg bij in het segment van de compacte cross-overs....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.6 i-DTEC Executive (2019)

    Honda Civic 1.6 i-DTEC Executive (2019)

    8
    • 10 april 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.4i DSi Comfort (2006)

    Honda Civic 1.4i DSi Comfort (2006)

    3
    • 11 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.6 i-DTEC Sport (2014)

    Honda Civic 1.6 i-DTEC Sport (2014)

    2
    • 10 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.4i City (1998)

    Honda Civic 1.4i City (1998)

    2
    • 22 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.5 i-VTEC Executive (2017)

    Honda Civic 1.5 i-VTEC Executive (2017)

    27
    • 20 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.5 i-VTEC Sport Plus (2017)

    Honda Civic 1.5 i-VTEC Sport Plus (2017)

    12
    • 15 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.8i-VTEC Silverstone (2009)

    Honda Civic 1.8i-VTEC Silverstone (2009)

    2
    • 24 augustus 2021
meer reviews
Honda Civic 1.6 VTi - Op de Rollenbank

Honda Civic 1.6 VTi - Op de Rollenbank

55

Op het oog lijkt dit misschien een doodgewone Honda Civic, maar we hebben het hier mooi wel...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Honda Civic 1.6 VTi - Op de Rollenbank

    Honda Civic 1.6 VTi - Op de Rollenbank

    55
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    Honda Civic Type-R wordt zeer binnenkort onthuld

    Honda Civic Type-R wordt zeer binnenkort...

    12
    • 11 mei 2022
  • Honda Civic - Eerste kennismaking

    Honda Civic - Eerste kennismaking

    124
    • 28 april 2022
  • Achtergrond
    Met de Civic Shuttle 4WD had Honda een zeer vroege cross-over

    Met de Civic Shuttle 4WD had Honda een...

    15
    • 16 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda Civic Type-R sloopt ronderecord Suzuka

    Nieuwe Honda Civic Type-R sloopt ronderecord...

    29
    • 7 april 2022
  • Achtergrond
    Honda Civic (1983) - Klokje Rond - Uit de Oude Doos

    Honda Civic (1983) - Klokje Rond - Uit...

    16
    • 30 maart 2022
  • Nieuws
    Dit is de hybride Honda Civic e:HEV

    Dit is de hybride Honda Civic e:HEV

    159
    • 23 maart 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Honda Pilot: designstap terug

    Honda Pilot: designstap terug

    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    58
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda Accord: bijna Honda's belangrijkste

    Nieuwe Honda Accord: bijna Honda's belangrijkste

    33
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda CR-V: weinig verrassend interieur

    Nieuwe Honda CR-V: weinig verrassend interieur

    31
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Honda Legend (1998) - Facelift Friday

    Honda Legend (1998) - Facelift Friday

    20
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Sony Honda Mobility is officieel: EV's vanaf 2025

    Sony Honda Mobility is officieel: EV's...

    52
    • 17 juni 2022
  • Honda Civic 1.6 VTi - Op de Rollenbank

    Honda Civic 1.6 VTi - Op de Rollenbank

    55
    • 16 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden