Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Elegance (2009)

autoreview

Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Elegance (2009)

Signalement

UitvoeringCivic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Elegance
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst83.450 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Afscheid van de Honda

  • 83.450 km

Op 28 januari 2009 kreeg ik na 5 maanden wachten mijn Honda Civic Hybrid Elegance. Dat wachten werd door dealer Hensgens in Nieuwstadt overigens wel de moeite waard gemaakt door gratis een leenauto ter beschikking te stellen met winterbanden en al.

De reden om mijn Saab 1,8 T uit januari 2005 met 140.000 km (LPG) indertijd in te ruilen was puur financieel. De 14% bijtelling lokte. Het scheelde bijna € 250 netto per maand. Daar kon ik de vaste kosten van onze camper van betalen.

Nooit een moment spijt gehad van de Honda. Meer ruimte dan in de Saab, meer comfort ook. Lage toeren – rond de 2.400 – bij een kruissnelheid van 127km/u op de teller (123 echte kilometers). Ja, uiteraard kon ik niet af en toe tot 190 km/u doorhalen op de Duitse Autobahn. Maar hoe vaak komt het daarvan? In de Nederlandse situatie voldeed de Honda beter dan verwacht – met name op de autoweg gezien het comfort, de souplesse en trekkracht onderin. Maar ook in Frankrijk, op weg naar de wintersport, kwam de Honda prima mee met kruissnelheden van 140 op de teller en uitschieters naar 160km. Hoewel je na Luik, de bekende klimmetjes de Ardennen in, wel beter de cruisecontrole even uit kon zetten, anders klom de motor dank zij de CVT tot ver boven de 5000 toeren en dan was niet alleen minder comfortabel maar ook bepaald niet goed voor het brandstofverbruik. Een genuanceerd gebruik van het gaspedaal voorkomt dat.

En over brandstofverbruik gesproken: het beste dat ik ooit heb gehaald is 1:20,92 (4,8 l/100km) in de zomer in de spits naar Amsterdam v.v. Het slechtste 1:14,55 (6,9l/100km) op een snelle rit, met vorst en harde wind op weg naar de wintersport. Het gemiddelde over 83.450 kilometer is exact 1: 17. Dit alles gemeten niet via de trip computer – die niet nauwkeurig of consistent is – maar door alle tankbeurten nauwgezet in Excel bij te houden. Niet helemaal het optimale gebruik van 1: 21,7 conform de EU toelatingsmetingen dus, maar met 78% daarvan in de praktijk zeker acceptabel.

Technisch met de Honda nooit een probleem gehad. Inclusief de winterbanden met velgen komen de onderhoudskosten neer op 1,89 cent per km. Dat is € 535 per jaar bij 28.180 km per jaar. Niet slecht in vergelijking tot eerdere auto’s, waaronder de Saab.

De Honda wordt nu vervangen door een Volkswagen Polo 1,2 TDI Bluemotion Comfortline. Over een jaartje zal ik daar eens een review van plaatsen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.