Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Elegance (2009)

autoreview

Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Elegance (2009)

Signalement

UitvoeringCivic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Elegance
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf10.000 km
KM-stand laatst55.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tot ziens, vaarwel, adieu

  • 55.000 km

Binnenkort moet ik wegens verandering van werkgever helaas afscheid nemen van deze Honda Civic Hybrid.

Toen ik deze auto mocht kiezen, was ik enorm blij ermee: het was een auto uit de pool (was dus niet nieuw maar had slechts 10.000 gereden), maar wat voor een! Lage bijtelling van 14% en een uitrustingsniveau om van te smullen. Deze auto is opgesierd met volledig lederen bekleding in twee kleuren: bruin en creme, heeft de 6 cd wisselaar, blauwe ledjes die 's avonds het interieur verlichten en een zgn. sportpakket met de 16" velgen en de zijskirts en bumperlippen. Dit is volgens mij allemaal bij de dealer gemonteerd, want ik had gewoon de bijtelling op basis van de normale catalogusprijs. De opties bij elkaar kosten denk ik ook nog een kleine 5.000 euro, dus in deze uitvoering tikt hij ondanks geen BPM toch tegen de 30.000 euro aan.

Ik heb dik 45.000 kilometer er lekker relaxed mee gereden. Want eerlijk is eerlijk: het is geen strepentrekker. Zeker niet als je het door de fabriek opgegeven verbruik tracht te benaderen. Als je gewoon lekker sportief er mee rijdt, dan haal je ongeveer 6,6 l/100 km en dat is dus bijna de helft slechter dan men stelt! De laatste paar duizend kilometer heb ik er echter een sport van gemaakt om toch wat zuiniger te gaan rijden. De exacte cijfers zal ik binnenkort even opgeven, maar ik haal nu gemiddeld de laatste 3.000 kilometer ongeveer 5,9 l/100 km. Ik moet zeggen dat ik de airco eigenlijk altijd op AUTO heb staan en ik hou me gewoon aan de maximum snelheid. Dus niet suf met 80 achter een vrachtwagen hangen. Optrekken beperkt houden tot 2.000-2.500 toeren en zeker niet via het knopje van de CC! Dan trekt de auto veel verder door en haal je het verbruik nooit.

Je kan lekker ontspannen met deze wagen zoeven. Als je de CC aanzet bij 100 km per uur dan zakt het toerental behoorlijk onder de 2.000 toeren en dan hoor je de auto bijna niet. Ook als je 50 rijdt met de CC dan rij je heerlijk ontspannen. Ga je sportiever rijden en trek je behoorlijk door dan merk je dat de motor wat aan de kleine kant is en maakt het gewoon veel herrie. Met tegenwind snel optrekken is er gewoon niet bij ook. Je MOET met deze auto gewoon een andere rijstijl ontwikkelen die past bij het karakter van deze auto.

Het sturen is gewoon goed te noemen, gaat prima rechtuit en door de bochten, maar hij ligt wel laag bij de grond dus even opletten met drempels en zeker als je mensen achterin hebt zitten dan is de vering wat al te comfortabel en begin je wat te deinen.

Storingen heb ik niet gehad met deze auto, bij 50.000 zijn alle Dunlops vervangen door Michelin Primacy HP. Wat mij opviel in het begin was dat de Dunlops niet echt stil waren. Ik heb het idee dat de Michelins wat stiller zijn. In de sneeuw was het ook niet prettig rijden met de Dunlops en de automaat. Ik kan mij herinneren dat ik zwalkend over de snelweg reed en wegkomen uit een parkeerplaats was ook vaak een probleem. Ondanks de EPS/antislip-regeling! Ik heb op een gegeven moment de auto in D gezet en zelf maar even een zetje gegeven om over een bult sneeuw te komen. Dat gaat in een handbak toch vaak wat makkelijker. Winterbanden zijn dus echt een aanrader voor deze auto, maar via de leasemaatschappij zijn dit soort regelingen soms erg slecht en om nou zelf een set stalen velgen en banden te bestellen werd mij te gortig.

Het interieur is prima voor elkaar, zeker met lederen stoelen, stoelverwarming en climatecontrol. Zit allemaal prima, misschien wat weinig steun aan de zijkanten maar omdat dit toch geen gooi en smijt auto is maakt dat niet uit. Ik kan met 1.80 eigenlijk niet achter mijzelf zitten, ik zit wel een beetje ver naar achteren misschien maar het houdt allemaal niet over. Hoofdruimte heb ik echter wel voldoende. Kleine kinderen kun je prima achterin stoppen. Bijzonder goed te spreken ben ik over het geluidssysteem en de boxen die in de Civic gemonteerd zijn. Daar komt gewoon een lekker geluid uit. De blauw verlichte wijzerplaten kun je 's nachts bijna uitzetten dus daar heb je geen last van in het donker.

De kofferbak is voor de wekelijkse boodschappen ruim voldoende, maar verhuizen of tuincentrumpje pakken is er gewoon niet bij. De bank kan door de accu die erin gemonteerd is niet naar beneden. Als je met veel spullen op vakantie wil, zul je iets op je dak moeten regelen, want een aanhanger mag er niet achter. De beugels van de achterklep prikken wel naar binnen!

Al met al een prima auto voor 1 kind gezinnen, waarbij het kind de kinderwagentijd gepasseerd is en ook niet al te groot is.

Afscheid nemen doet altijd pijn, maar om onze relatie verder te laten gaan had ik nog ruim 20.000 euro aan de leasemaatschappij over moeten maken...

De sterren indeling:
Comfort is wat mij betreft uitstekend.
Prestaties vind ik goed, maar niet meer dan dat. Het is gewoon geen sportauto.
Betrouwbaarheid is gezien uitstekend. Nooit wat stuk, nooit storingen.
Kosten geef ik een goed. Voor leaserijders is dit echt een uitstekend waard. Nauwelijks bijtelling en dit uitrustingsniveau voor die prijs is ongekend. Als je hem prive zou gaan rijden, dan loop je aan tegen het verbruik dat niet gehaald wordt.

'Fiscale voordeel zuinige auto stopt in 2013'

  • 55.000 km

Vandaag werd bekend gemaakt dat er een einde komt aan de MRB-korting voor dit soort hybride auto's.

Voor een CO2-zuinige personenauto betaalt men op dit moment geen motorrijtuigenbelasting. In de toekomst gaat er dus wel gewoon MRB betaald moeten worden. De auto heeft een kentekengewicht van 1268 kilo, hetgeen met het huidige belastingtarief in de provincie Noord-Holland een extra kostenpost van 600,- euro per jaar/ 153,- per kwartaal betekent oftewel 50,- per maand.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.