Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid (2009)

autoreview

Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid (2009)

Signalement

UitvoeringCivic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst19.550 km
Lezerswaardering: 61%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn ervaringen met de Civic Hybrid

  • 19.550 km

Omdat ik eind 2008 van werkgever ben gewisseld mocht ik een nieuwe leasewagen uitkiezen. Bij het uitzoeken van een wagen heb ik erg veel gehad aan deze rubriek. Daarom vindt ik het leuk ook mijn ervaringen te delen.

[Waarom de Civic?]
Van mijn werkgever moet er diesel gereden worden, tenzij het een hybride auto betreft. Met een redelijk beperkt leasebudget (650 euro ex brandstof, kwam neer op c.a. 25000 euro) en op basis van persoonlijke voorkeur had ik de volgende diesels opgesteld:
- VW Golf VI met beperkte opties
- Ford Focus met beperkte opties
- de nieuwe seat Ibiza, dik aangekleed)
- de nieuwe Ford Fiesta, dik aangekleed)
- Fiat punto, dik aangekleed)

Door mijn leasebudget in te vullen op de site van directlease.nl kwam ik echter ook de honda civic hybride tegen. Omdat ik op internet goede verhalen had gelezen, en de aantrekkelijke 14% bijtelling besloot ik een proefrit te gaan maken. Deze beviel zeer goed. De standaarduitrusting van de civic is uitstekend, daar waar je bij veel andere merken er nog eens een klap geld tegenaan moet gooien voor wat opties.

Het rijgedrag, de bijtelling en de rijke uitrusting zijn voor mij reden geweest deze auto te bestellen.

Door wat te onderhandelen bij de dealer heb ik nog enkele opties kunnen toevoegen, te weten:
- 16" lichtmetaal (penta) + slotset
- Parrot ck3100 carkit
- Electrisch dimmende binnenspiegel
- co-axiale speaker upgrade
- Honda compact navigatie
- Civic en Hybrid emblemen laten verwijderen, staan rommellig vond ik.

[Levertijd]
De auto is in december 2008 besteld bij dealer Adri Jonk te Purmerend. Er werd toen een levertijd van 7 a 8 (!) maanden opgegeven. Gelukkig kreeg ik eind April 2009 een telefoontje dat ik de wagen mocht komen ophalen.

[Rijgedrag]
Mijn referentiekader is beperkt als beginnend bestuurder, ervaring is 30000 km in een Seat Ibiza TDI en nog eens 20000 in een Golf V TDI. Ondanks de beperkte ervaring met auto's durf ik te zeggen dat deze auto een waar genot is om in te rijden.

Waar de voorgaande tdi wagens uitnodigen de auto flink de sporen te geven (resulterend in de nodige boetes), nodigt de Honda mij juist uit om relaxt te rijden. De automaat werkt uitstekend. Ik ben dit pas echt gaan realiseren toen ik bij de eerste beurt een Renault Modus 1.6 automaat meekreeg, wat een verschil! Waar de Renault automaat erg haperig overkomt is de CVT van de Honda heerlijk vloeiend, je zeilt werkelijk over de weg.

De acceleratie is ook uitstekend, als je wilt.. Bij het stoplicht al een aantal petjes te kijk gezet, altijd leuk :) Uiteraard vreten de echte krachtpatsers je op, maar je merkt dat mensen de auto onderschatten.

Het grootste genot t.o.v. mijn vorige auto's haal ik uit het filerijden. Man wat een luxe om niet meer te hoeven schakelen! Levert toch een stuk minder stress op in de spits, als je rustig onderuitgezakt kan zitten, i.p.v. constant met je versnellingspook en koppeling in de weer te zijn.

[Verbruik]
Hier moet ik toegeven dat ik er niet erg op let. Ik doe dus niet mijn best om goede verbruikscijfers tevoorschijn te toveren. Ik rij ongeveer 80% snelweg kilometers, en heb een redelijk vlotte rijstijl. Ik rijd over het algemeen de maximumsnelheid op cruise control (of 10 km harder), en probeer bij inhalen goed gas te geven om niemand te hinderen. Dit resulteert tot nu toe in een verbruik van 6,6 liter op 100 km.

Ik heb al eens geprobeerd een tank zuinig te rijden, rustig optrekken, max 100 op cc, minder fel op het gas bij inhalen, uit laten rollen, het "nije riedn" zegmaar. Dit resulteerde in 5.1 op 100.

Ik weet dat de verbruikmeter nogal pessimitisch is, en dat het betrouwbaarder is om aan de pomp te meten. Maar eerlijkheid gebied te zeggen dat ik als leaserijder niet zo bezig ben met het verbruik, hetgeen ook meteen het manco aan het 14% bijtelling systeem blootlegt m.i. Als ik moest betalen naar verbruik ipv uitstoot zou ik hier wel degelijk meer op letten.

[Minpuntjes]
Een review is niet compleet zonder wat kritiek, m.i. vaak de interessante zaken om te lezen aan een review. Mijn bevindingen:
- De cruise control is erg lui / slordig. Bij afzakken onder de cruise snelheid en op resume drukken duurt het tergend lang voordat de cruisesnelheid weer behaald is. Ook in tunnels of heuvels bergop loopt de snelheid terug, ipv wat gas bij te geven om dezelfde snelheid te houden. Overigens werkt de CC qua besturing en gebruiksgemak uitstekend.
- Voorruitontwaseming lijkt niet erg krachtig, ten opzichte van mijn vorige auto's in ieder geval niet. Misschien een kwestie van verkeerde bediening?
- Ik mis toch een achterruitenwisser, bij extreme regenval of een smerig achterruit met name.
- De kofferbak is dramatisch. Het lijkt een grote auto maar een koffer van redelijk formaat in de kofferbak krijgen kan je vergeten. Zoals waarschijnlijk bekend kan de achterbank niet omgeklapt worden ivm de accu's. Ook wordt de kofferbak geopend door twee steun armen i.p.v. bijv. scharnieren. Deze steunarmen beperken de ruimte in de hoogte nogal drastisch. Met name voor gezinnen zou ik het imperiaal met dakkoffer absoluut meebestellen voor de vakanties.
- Plaatsing van de handrem is wat ongelukkig, af en toe steun ik m'n been ertegenaan hetgeen wat ongemakkelijk is, ook vaak gezien in andere reviews. Schijnt verholpen te kunnen worden door de handrem te verbuigen, daar ga ik echter in een leaseauto niet aan beginnen.

Elke auto heeft z'n ongemakjes en minpuntjes, ik wil niet op alle slakken zout gaan leggen, maar dit zijn de voornaamste punten wat mij betreft.

[Opties]
Hoe bevallen de opties?
- 16" lichtmetaal staat de auto erg goed, ik vind 15" net iets aan de kleine kant. Terugkijkend had ik ook graag 17" gehad, maar dat werd me iets te prijzig destijds.
- De Parrot ck3100 werkt prima met mijn nokia E71. De parrot is gemonteerd vlak boven de grote rode gevarendriehoek knop, lekker binnen handbereik, en blend redelijk in met de rest van het interieur.
- Speaker upgrade is aan te bevelen, geluid is uitstekend, ook op hoog volume. Zelf bij Kyuss gaan de deuren niet trillen. Ik heb geen vergelijking met de originele boxen, maar heb op diverse fora gelezen dat een upgrade de moeite is, en heb er geen spijt van.
- Electrisch dimmende binnenspiegel heb je nauwelijks erg in dat ie er is, dus doet ie het goed. Met alle xenon lampen op de weg tegenwoordig werd ik regelmatig verblind, nu niet meer. Of het 300 euro waard is weet ik niet (Denk niet dat ik het zou nemen als het m'n eigen geld was laat ik het zo zeggen).
- Honda compact navigatie is gebaseerd op een garmin nuvi 760, gebruik deze eigelijk weinig, maar als ik m gebruik brengt ie mij zonder problemen waar ik zijn moet. Ook vind ik de montage op het dashboard erg fijn, geen zuignappen en kabels meer. Echter net als de binnenspiegel geldt dat ik het van m'n eigen geld niet had gedaan (681 euro).

[Problemen]
Vorige week heeft de auto een kleine beurt gehad, iets eerder dan de geplande 20000 km. Dit omdat het IMA lampje is gaan branden. Een zoektocht op internet geeft aan dat er weinig aan de hand is, mits je geen verandering merkt in het rijgedrag van de auto. het IMA lampje brand omdat de sensor denkt dat de kwaliteit van de accu achteruit gaat (door de kou). Volgens de dealer was er sprake van een ware plaag de laatste tijd, vele civic rijders kregen met de kou van afgelopen weken het lampje. Een software upgrade heeft 99% van de gevallen opgelost aldus de dealer, zo ook bij mij. Verder geen problemen.

[Conclusie]
9 Maanden na aflevering geen spijt van mijn keuze. Met de bijtelling korting bovenop de BPM korting kon ik bijna niet om deze auto heen. Als ik opnieuw een auto mocht uitzoeken zou ik dezelfde keuze maken. (wel met dakkoffer!!) Ik hoop dat iemand wat aan de review heeft, zoals ook ik bruikbare informatie uit de myreviews heb gehaald. Sinds ik in deze auto rij heb ik erg veel waardering gekregen voor de kwaliteit van Honda. Ik hoop nog vele kilometers te mogen genieten van deze wagen.

Foto's zal ik snel plaatsen, ook van de parrot en navigatie.

Over 20000 km een update.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.