Honda Accord 2.4i Executive (2005)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Accord 2.4i Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
* Uiterlijk:
Niet heel erg spannend, maar de klasse/degelijkheid straalt er wel vanaf en de afwerking is buitengewoon, o.a. zichtbaar aan de smalle naden tussen de carrosseriedelen. Erg stoer vind ik de aan weerszijden geplaatste dubbele uitlaatpijpen voorzien van (standaard) sierstuk.
Ook de (nu standaard) 17 inch wielen staan hem erg mooi.
Facelift geslaagd?: smaken verschillen uiteraard, maar ík vind het wel mooi. Nog steeds hele mooie wigvorm (sedan), lijkt nu nog iets meer geaccentueerd en met name de voorgrille en koplampen (Xenon) zijn anders/mooier(?), achterlichten wel tamelijk smal/langwerpig, mijn dochter van 14 houdt daar niet van. De station kon mij echter qua vorm nog steeds niet bekoren: te langwerpig/hoekig (heeft inderdaad iets weg van een lijkenauto).
* Interieur:
Uitzonderlijke klasse van de materialen, zowel het dashboard (goede kwaliteit en mooi zwart kunststof) als de (goede kwaliteit leren) stoelen die bovendien erg goed zitten (echt ’fauteuil’gevoel) en veel steun geven, stuur zit lekker in de hand (mocht wel iets dikker). Zeer luxueus/premium gevoel.
De voorruit spiegelt helaas iets teveel en i.d. linkerzijspiegel spiegelt continu de zilveren strip onder het zijraam, licht irritant.
De ruimte binnenin is zonder meer ruim, de kofferbak niet overdadig maar ruim voldoende, zeker in vergelijking met andere sedans in dezelfde klasse (dit geld overigens ook voor de binnenruimte). De station heeft een uitzonderlijk grote en zeer goed doordachte kofferbak, maar die heb ik dus niet.
De Executive heeft standaard nu ook een electrisch bedienbaar glazen dakraam, leuke ’standaard’ optie, nog niet gebruikt echter.
Bevestiging v. riem voor is tamelijk onhandig net tussen portier en middenstijl in.
* Instrumentarium:
Tellers zijn erg mooi, doordacht en goed afleesbaar, km-teller is blijkbaar zeer goed geijkt en wijkt maar ca. 2 km plus af v.d. werkelijke snelheid (mijn vorige auto was 10 km plus!), bedieningsknoppen zijn erg overzichtelijk en simpel (heeft wel enige studie nodig, maar wat wil je met bluetooth, audio met in-dash cd-wisselaar, climatecontrol met dual-zone, dvd-navigatie?), audio is van zeer goede kwaliteit (Premium sound) en ook erg makkelijk te bedienen evenals het DVD-navigatiesysteem (Alpine) die zijn berekeningen bovendien erg snel en feilloos doet, bluetooth werkt helaas niet feilloos; de spraaksturing van de handsfree telefoon pakt de ’twee’ (Engels: ’two’) niet goed op (software-update?), bellen (m.u.v. de ’two’) en gebeld worden gaat wel feilloos, blijkbaar ’leert’ de software wel want de ’two’ gaat steeds beter.
Boordcomputer - lang verwacht, eindelijk aanwezig! - is direct van een heel goede kwaliteit en zeer makkelijk te bedienen/af te lezen.
Verlichting op automaat gaat (te) snel aan, als je overdag onder een viaduct rijdt springt hij gelijk aan, bij mist overdag gaat het echter niet aan.
* Rijden:
De motor (2.4, 190 pk, 0-100 km/u in ca. 8 sec.) heeft duidelijk veel power waarbij hij een zeer beschaafd karakter tentoonspreidt, als je het gaspedaal diep intrapt zie je aan de km-teller en aan je omgeving (+ aan het verbruik op de boordcomputer) dat je hard gaat, maar je voelt en hoort het nauwelijks, eigenlijk ’mis’ je een beetje het uitlaat-/motorgeluid, misschien ga ik t.z.t. toch maar sportuitlaten & K&N luchtfilter plaatsen. De auto is uitzonderlijk stil, ook bij hoge snelheden,
en is duidelijk tamelijk stijf gemaakt, tijdens het rijden hoor je geen enkel piepje of kraakje.
Ook het bandenlawaai is niet/nauwelijks hoorbaar (standaard Bridgestone Potenza 17’) maar dat zal aan de goede isolatie/techniek liggen want de Mazda had ook (nieuwe) Bridgestone Potenza’s 17’ en die waren daar veel duidelijker hoorbaar.
Schakelen gaat zijdezacht. De 6e versnelling heeft niet veel adem maar maakt de auto op de snelweg wel mooi zuinig (3000 t/min. bij 130 km/u), een gemiddelde van 9.3-9.5 ltr/100 km (80% snelweg-20% stadsverkeer) vind ik érg netjes, mijn Mazda 6 2.3 reed al maanden 9.5 ltr/100 km terwijl hij 23 pk minder heeft en 16 Nm minder koppel.
De wegligging is erg goed, het gevoel met de weg is een beetje afstandelijk (Executive), wordt wellicht anders (beter?) met verlaagde/sportieve demping (type S), maar de auto is en blijft bijzonder stabiel en erg voorspelbaar op de weg. De demping mag van mij iets sportiever/straffer, maar dan had ik wellicht de type S moeten nemen. Het onderstel/de demping geeft geen enkele krimp/geluid bij oneffenheden en dat was ik met de Mazda 6 wel anders gewend (tamelijk hard geveerd en een gehorig onderstel).
Rechtuit stabiliteit is zeer goed, erg weinig zijwind gevoelig: heerlijk is dat.
Iets gevoelig voor spoorvorming (17 inch wielen?), niet storend echter.
PROBLEMEN
Geen.
28-06-2006: 7500 km op de teller, (uiteraard) probleemloos, verbaas mij steeds meer over de zuinigheid in verbruik van de auto, als ik niet te hard optrek en 120-130 op de snelweg rijdt, verbruikt hij met gemak nu gemiddeld 8,5 á 9,0 ltr./100 km. Bij km-stand van ca. 6000 K&N vervangingsluchtfilter gemonteerd, gewoon uit nieuwsgierigheid. Ondanks het feit dat ik nogal sceptisch ben ingesteld, moet ik toch bekennen dat de auto iets beter trekt en ook enkele tienden van liters zuiniger rijdt. Ook hoor je nu een discreet (lekker) ’geslurp’ van lucht voorin.
De motor is pittig maar heeft wel redelijk hoge toeren nodig voordat hij gaat presteren, op hoge toeren rijdt hij echter als een speer.
De achterklep mag wat zwaarder worden uitgevoerd, een minpuntje.
De demping moet eigenlijk wel straffer, is iets teveel op comfort afgesteld. Heeft wellicht 4 Koni’s nodig & lichte verlaging. Misschien doe ik dat binnenkort.
Ik vind het nog steeds kwalitatief een uitstekende auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.