Honda Accord 2.2i-CTDi Sport (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Accord 2.2i-CTDi Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 88.000 km |
KM-stand laatst | 258.000 km |
Bijna geniaal deze auto
- 207.000 km
Na dramatische ervaringen met en 406 Break, waar iedere maand weer een elektronisch defect op dook, (gereden van 136.000 naar 244.000 km)
begin 2007 al mijn geld bij elkaar gesprokkeld en voor €21.000 euro deze auto gekocht toen met 88.000 km op de teller.
Mijn Honda avontuur begin echter met een valse start. Een half jaar na aanschaf begon de motor af te slaan als hij terug moest naar stationair. Na een hoop gezoek bleek de brandstofpomp de boosdoener en werd deze uiteindelijk onder de occasiongarantie vervangen. ca 110.000 km.
Sindsdien in 4 jaar tijd er een ton bijgereden, met als enige mankementen naast normaal onderhoud.
1x ABS sensor
1x Koppelingspedaalsensor
en de draagarmrubbers voor....
Voor de rest banden,remmen en verder niets.
Over 4 jaar kom ik denk ik op €4000 euro onderhoudskosten uit gewoon bij de dealer zelf...
De auto zelf rijd fantastisch, ook met 2 ton op de teller giga strak, heb ik door heel Europa heen menig bergweggetje met een grote grijns overmeesterd.
De motor is buitengewoon geraffineerd, een echte stoplicht sprinter is het niet, maar bij alles tussen de 20 en 180 km/h gaat hij er als een speer vandoor.
De stoelen zijn zo gebouwd dat je het uren achter het stuur uit houd, in combinatie met de fijne stereo (+ carkit voor me I-pod), is het een auto die er bijna om vraagt uitgelaten te worden en dan het liefst meer dan 100 km over binnendoor wegen.
De nadelen..
• Lak is erg krasgevoelig, zeker zonder stootrubbers
• Geen mistlampen voor, niet echt een groot gemis met die projectielampen.
• Vervangen van het dimlicht is wel een groot drama, je komt er bijna niet bij.
• Het uitnodigende van de auto zorgt er wel voor dat brandstofverbruik omhoog schiet gemiddeld zit ik zo op 1:16, maar dat loopt terug naar 1:14 en ook de banden vóór gaan max 40.000 km mee.
• De afschrijving is hoog, maar ja daar hebben meer auto’s van dit formaat last van, en bovendien is door de 2 ton de restwaarde ver te zoeken.
De voordelen
• Betrouwbaar
• Degelijk
• Onvervalst rijplezier, hij verveelt nooit.
• Ook anno 2011 nog altijd mooi om te zien
• Ontspannen vervoer, met alle gemakken die je nodig hebt.
Al met al de meest geniale auto die ik tot nu toe in bezit had, spijtig dat ik wegens nieuw overzees werk hem waarschijnlijk volgend jaar zal moeten afstaan.
Overigens nog een extra vermelding voor de heren van de Bois uit Zeist, ze hebben er zelf ook lol in om deze Accord rijdend te houden en service met een glimlach. Een verademing vergeleken met de bent-u-daar-nou-alweer en de zeur-niet-dit-kost-het mentaliteit van de Peugoet garage.
To all good things...
- 258.000 km
Ik heb besloten de Accord weg te doen. De laatste tijd rookt hij flink en bijgeluiden (vermoedelijk de distributieketting) zijn hoorbaar vlak na het starten en bij flink optrekken.
Aan de andere kant na bijna 6,5 jaar en 170.000 km neem ik met pijn in het hart afscheid van deze geniale auto. Nooit saai om te rijden, nooit vermoeid uitgestapt.
Jammer dat het budget dit keer wat minder ruim is. Ik ga mijn geluk proberen in een rode Ford Focus 2.0 Tdci....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.