Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Honda Accord

Honda slaat nieuw Accord aan

Honda Accord
  • Arno Böckling
  • Eerste rijtest
6 februari 2003 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
In de nieuwe, zevende, generatie Accord, combineert Honda beproefde, maar verbeterde techniek met een vormgeving die de heersende trend op de voet volgt.

Eerst had je de ruimtewagens. En toen die een succes bleken, ging iedereen met de ruimtetrend mee doen. Ook 'gewone' auto's – zoals de Peugeot 307, de Honda Civic en de Toyota Corolla -werden ruimer en gingen meer op een MPV lijken. Zelfs auto's die helemaal niet aan een MPV doen denken, ontkomen niet aan de trend. Dat geldt ook voor de nieuwe Honda Accord. Goed, het is een sedan – later komt er ook een stationwagon – maar hij heeft toch ruimtetrekjes. Bij een modelwisseling groeit een auto vaak wat centimeters, maar het is niet gezegd dat die meer ruimte opleveren. Bij de jongste versie van de Accord is dat wel het geval. Toen het ontwerp voor dit model werd opgezet, stond vast dat het interieur ruimer moest worden dan dat van z'n voorganger. Op dezelfde bodemplaat als de vorige Accord ontstond daardoor een wagen met een breder en hoger interieur. De extra centimeters in de breedte konden goed gebruikt worden voor stoelen van een forser formaat; prettig voor uit de kluiten gewassen Europeanen. De hogere daklijn bezorgt achterpassagiers meer hoofdruimte.
Verschilt de vormgeving van de nieuwe Accord sterk van die van de 'oude'? Eigenlijk niet. De middenklasser heeft nog steeds een motorkap met 'vouwen', die tot aan de bumper doorlopen. In het front vinden we nog steeds smalle, liggende koplampunits met daartussen een chroomgerande grille met Honda-logo. Maar de lampen hebben scherpere hoeken gekregen, de grille is groter geworden, de chroomrand dikker en het Honda-beeldmerk kloeker. Die accenten bezorgen de Accord een zelfbewust voorkomen dat goed combineert met z'n steviger postuur. Behalve het front zien ook de flanken van de Accord en zelfs z'n achterkant er dikker en stoerder uit. Van z'n ontwerpers kreeg de de Accord ook nog een paar stijlelemeneten mee; behalve de new-edge koplampen, verchroomde portiergrepen en in de buitenspiegels geïntegreerde richtingaanwijzers.
Honda heeft het interieur van de jongste Accord strak en overzichtelijk gehouden. Het dashboard oogt heel sober; instrumenten onder een eenvoudig koepeltje, een weinig geprononceerde middenconsole en een vlak en glad gedeelte aan de kant van de bijrijder. Ondanks dat het er heel gewoon uitziet, heeft het instrumentenpaneel toch iets bijzonders: '3D-doorlichttechniek'. Het paneel licht zachtjes op als de deur van de auto open gaat en wanneer contact wordt gemaakt zorgt de achtergrondverlichting dat de instrumenten meer contrast krijgen.

Kleppen verstellen
Het gaat allemaal zo vanzelfsprekend. Je stopt bij een tolpoort, de slagboom gaat open en je sprint weg. Dat de Accord 2.4 er flink aan trekt, verbaast je niet. Je verwacht niet anders. Er staat immers een flinke motor in het vooronder van de sterkste versie van Honda's middenklasser. Echt ook een om stevig mee in de versnellingen door te trekken, want het maximale vermogen van 140 kW/190 pk komt er uit bij 6.800 krukasomwentelingen per minuut. Dat is dik 2.000 toeren later dan de 4.500 tpm waarbij het maximum koppel van 223 Nm paraat is. De pook gaat door het schakelpatroon tot de zesde en hoogste versnelling is ingelegd; de krachtigst gemotoriseerde Accord kreeg een nieuwe handgeschakelde bak met een versnelling meer dan de vorige.
Terwijl je naar een stevig snelwegtempo geklommen bent, is er onder de motorkap wel het een en ander gebeurd. Het elektronische gaspedaal van de 2.4 heeft signalen naar de elektromotor gestuurd die de gasklep bedient. Daarbij heeft het motormanagement zich ook nog met de zaken bemoeid om de wagen soepel te laten versnellen. Het VTEC-systeem dat regelt hoe ver en hoe lang de twee inlaatkleppen per cilinder open gaan, is ook stevig in de weer geweest. Zolang de motor nog weinig toeren maakte, nam één klep bijna het werk voor z'n rekening. Daardoor werd de verbranding zo geregeld dat het gunstig is voor het koppel. Toen het toerental klom ging de tweede klep meedoen en verschoof het accent van koppel naar vermogen. En er is meer; Varibale Timing Control (VTC) zorgde ervoor dat de werking van de in- en uitlaatkleppen onder verschillende omstandigheden – accelereren, constant snelwegtempo, stationair lopen – optimaal op elkaar werden afgestemd. Bij het wisselen van gang heeft de pook zich probleemloos laten verzetten. Zeker voor een Japanner helemaal niks bijzonders. Maar toch hebben de Honda-ingenieurs het schakelsysteem nog eens extra verfijnd om de pook vlot van de ene versnelling naar de andere te laten klikken. Zo is er meer detailwerk verricht. Aan de wielophanging bijvoorbeeld; om de Accord nog stabieler strakker en zekerder op de weg te laten liggen. Aan het voorkomen dat trillingen, en daarmee geluiden tot het passagierscompartiment doordringen. En aan het stroomlijnen van de carrosserie; zelfs aan de stroomlijn aan de onderkant van het koetswerk is aandacht besteed. De besturing, die vanzelfsprekend en nauwkeurig werkt, is elektrisch bekrachtigd en assisteert minder bij hoge snelheden en juist méér tijdens parkeermanoeuvres. Behalve ABS, elektronische remkrachtverdeling en remassistent krijgt de Accord 2.4 ook standaard een stabiliteitssysteem mee.

Honda-diesel
De Accord 2.0 is elektronisch minder gul bedeeld; geen stabiliteitssysteem en geen elektronisch gaspedaal. Natuurlijk moet hij het ook met minder vermogen en koppel doen en hij heeft geen zes, maar vijf versnellingen. Ook is de geluidsisolatie iets minder geraffineerd. Maar z'n rij-eigenschappen zijn even dik in orde als die van z'n sterker gemotoriseerde broer en de Accord 2.0 geeft je geen moment het gevoel dat het met z'n prestaties maar behelpen is.
De nieuwe Honda Accord sedan staat vanaf 1 februari 2003 bij de dealer. Later krijgt hij gezelschap van een stationwagen – de Accord Tourer – die in het voorjaar – op de Salon van Genève – officieel aan het publiek zal worden voorgesteld. In het najaar – op de autotentoonstelling van Franfurt – zal de Accord met een door Honda zelf ontwikkelde dieselmotor z'n debuut maken. Dan zal de jongste versie van Honda's middenklasser helemaal klaar zijn om het tegen de Europese concurrentie op te nemen.

  • Houd me op de hoogte over de Honda Accord
Honda Honda Accord

Uitgelicht aanbod

    Honda Accord 2.2D TOURER Executive

    Honda Accord 2.2D TOURER Executive

    • 2013
    • 123.739 km

    € 11.950

    Honda Accord Coupé 3.0i-24V V6 | Dealer onderhouden | Automaat |

    Honda Accord Coupé 3.0i-24V V6 | Dealer onderhouden | Automaat |

    • 2000
    • 151.516 km

    € 7.700

    Honda Accord 2.0i EX AUTOMAAT, 69000 KM NAP NL-AUTO, NIEUWSTAAT

    Honda Accord 2.0i EX AUTOMAAT, 69000 KM NAP NL-AUTO, NIEUWSTAAT

    • 1991
    • 69.936 km

    € 4.900

Meer Honda Accord occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Honda Accord specificaties
  • Honda Accord occasions
  • Honda Accord video's
Advies en informatie
  • Honda Accord tests
  • Honda Accord gebruikersreviews
  • Honda Accord index
PREMIUM
Honda HR-V vs. Toyota C-HR - Dubbeltest

Honda HR-V vs. Toyota C-HR - Dubbeltest

Honda was er met de HR-V ooit eigenlijk té vroeg bij in het segment van de compacte cross-overs....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Honda Accord Tourer 2.4i Executive (2003)

    Honda Accord Tourer 2.4i Executive (2003)

    8
    • 17 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Accord (2009)

    Honda Accord (2009)

    3
    • 8 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Accord Tourer 2.0i Elegance Special Edition (2010)

    Honda Accord Tourer 2.0i Elegance Special...

    3
    • 22 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Honda Accord Tourer 2.4i Executive (2007)

    Honda Accord Tourer 2.4i Executive (2007)

    5
    • 4 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Honda Accord 2.2i VTEC (1998)

    Honda Accord 2.2i VTEC (1998)

    5
    • 27 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Honda Accord 2.0i Sport (2008)

    Honda Accord 2.0i Sport (2008)

    10
    • 3 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Honda Accord 2.4i Executive (2004)

    Honda Accord 2.4i Executive (2004)

    5
    • 1 februari 2021
meer reviews
Klokje rond Honda Accord

Klokje rond Honda Accord

62

Knap staaltje techniek van Honda, die in eigen huis ontworpen 2,2-liter dieselmotor. Van het...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Deze Honda Accord heeft een neus met een verhaal

    Deze Honda Accord heeft een neus met een...

    14
    • 29 april 2022
  • Nieuws
    Honda Accord Wagon SiR (1999) - In het Wild

    Honda Accord Wagon SiR (1999) - In het...

    19
    • 9 maart 2022
  • Honda Accord 2.0i - 2011 - 377.591 km - Klokje Rond

    Honda Accord 2.0i - 2011 - 377.591 km -...

    • 3 januari 2022
  • Nieuws
    In het Wild: Honda Accord (2001)

    In het Wild: Honda Accord (2001)

    41
    • 24 januari 2021
  • Nieuws
    Honda Accord krijgt update voor 2021

    Honda Accord krijgt update voor 2021

    30
    • 12 oktober 2020
  • Nieuws
    Facelift Friday: Honda Accord (5e generatie)

    Facelift Friday: Honda Accord (5e generatie)...

    74
    • 12 oktober 2018
  • Nieuws
    In het Wild: Honda Accord (1986)

    In het Wild: Honda Accord (1986)

    50
    • 27 november 2017
Merk
Merk
  • Nieuws
    Honda ZR-V: bijna net zo groot als CR-V

    Honda ZR-V: bijna net zo groot als CR-V

    27
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda CR-V vanuit alle hoeken

    Nieuwe Honda CR-V vanuit alle hoeken

    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Honda Civic Type-R wordt zeer binnenkort onthuld

    Honda Civic Type-R wordt zeer binnenkort...

    12
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    Honda ZR-V is nieuwe hybride SUV voor Nederland

    Honda ZR-V is nieuwe hybride SUV voor Nederland

    49
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Honda ZR-V: nieuw maar bekend

    Honda ZR-V: nieuw maar bekend

    36
    • 5 mei 2022
  • Nieuws
    Deze Honda Accord heeft een neus met een verhaal

    Deze Honda Accord heeft een neus met een...

    14
    • 29 april 2022
  • Honda Civic - Eerste kennismaking

    Honda Civic - Eerste kennismaking

    124
    • 28 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden