Honda Accord 2.2i-CTDi Sport (2004)

autoreview

Honda Accord 2.2i-CTDi Sport (2004)

Signalement

UitvoeringAccord 2.2i-CTDi Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf173.500 km
KM-stand laatst250.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Deze review gaat over bovenstaande auto gekocht in 2010 met 173.500 op de teller. Het is de opvolger van een Accord hatchback 1.8 ES uit 2003, een van de allerlaatste van die generatie. Prima auto, hier ca. 35k mee gereden. Weggedaan wegens het feit dat het opvolgende model me meer aansprak.
In eerste instantie ging ik op zoek naar het model 2003-2005 in de 2.4 type s uitvoering, deze bleken echter vrij zeldzaam te zijn. Toch ergens een mooi exemplaar gevonden en na veel moeite uiteindelijk een proefrit gemaakt in die uitvoering, heerlijke auto, lekker veel power zeker als je wat meer toeren maakt en je het vtec activeert. In principe was ik bereid om over te gaan tot koop, alleen de verkoper was dusdanig onprofessioneel (wist niet welke uitvoering de inruiler was, kon geen inruilwaarde geven, tankinhoud bij proefrit was nihil en auto zou nat worden door de regen) en kwam afspraken niet na (hij zou bellen en na een week niets gehoord dan maar zelf bellen ja meneer ik was net van plan u te bellen...) dat ik daar snel klaar mee was en besloot er vanaf te zien. Toch nog een briefje gestuurd naar de importeur, jammer van uw ervaring en we gaan over tot de orde van de dag. Wonderlijk dat ze daar dan nog geld verdienen. Dan maar verder zoeken, dit leverde weinig overige opties op. Daarom wat algemenere criteria ingevoerd in de diverse zoekmachines en toen rolde er een mooie diesel uitvoering uit. Eerst had ik dit nog niet overwogen, maar een beetje rekenwerk leert dat mijn jaarkilometrage ruim voldoende is om de diesel te rechtvaardigen. In ieder geval wordt de hogere wegenbelasting gecompenseerd door een lager verbruik en lagere literprijs.
Daarom besloten om maar eens te gaan kijken. De kilometerstand was vrij hoog met bijna 175k en ik was in de veronderstelling dat na een ton de grote kosten komen, mijn astra uit 2001 zoop bij de ton meer olie dan benzine. Maar de reputatie van Honda is dusdanig sterk dat dit in principe geen probleem hoeft te zijn, zie de diverse onderzoeken, reviews etc. Rustig de auto bekeken, paar gebruikssporen maar dat houd je altijd, het is geen nieuwe. Voor deze km stand zag ie er erg netjes uit. Proefrijden was geen probleem, de tank was bijna leeg en prompt werd er bij getankt zodat ik uitgebreid kon rijden. Tja dan het rijden zelf, wat een power :p je hoeft veel minder ver door te trekken voor een lekkere acceleratie. Logisch ook omdat het een diesel is en de auto die ik had moest 4500 toeren maken om het vtec systeem te benutten. Dat is ook lekker maar op den duur vermoeiend. Dus ja, verkocht natuurlijk. Offerte gemaakt voor nette prijs, inruil viel wel behoorlijk tegen. Daarom de 2003 accord particulier verkocht en zonder inruil krijg je toch nog wat korting. Daarnaast de garantie tot een jaar verlengd, dit was geen probleem en voor mij een teken dat men vertrouwen heeft in hun waar. Kortom deal. Het grote genieten kan beginnen.

Ik heb de review opgedeeld in enkele onderdelen om eea overzichtelijk te houden. 

Exterieur:
Ten opzichte van mijn vorige accord scheelt het qua bouwjaar maar één jaar, maar het model alsmede het interieur is veel mooier. Het model is zoals een kind dat zou tekenen, een sedan. In Nederland niet erg populair, hier heeft men liever een station. Bij de accord vind ik de station (sorry, tourer) juist helemaal niet geslaagd. Offday voor de designer wellicht? Een sedan dus. De chromen lijsten langs de ruiten staan chic, zeker met een zwarte lakkleur. Ik ben nog niemand tegengekomen die de auto lelijk vind, wel staat de achterkant iets hoger ten opzichte van de voorkant, zal met de zware motor te maken hebben. Aan de achterkant geen zichtbare uitlaat, op de 2.4 uitvoeringen zit aan beide zijden een uitlaat. Persoonlijk vind ik dat wel stoerder staan, de auto lijkt daardoor breder. Maar goed, bij de diesel is ie dus niet zichtbaar. Hij is zelfs naar beneden afgebogen, typisch kenmerk van vroeger bij diesels. Wellicht in verband met roetuitstoot? Voor de rest gewoon een keurige auto. Gelukkig zitten er niet van die ontsierende rubber stootstrips op. De originele lichtmetalen velgen zijn echter niet zo mooi meer. Wellicht dat de vorige eigenaar niet zo goed was met parkeren, echter ook in het midden van de velg bladdert de blanke lak af. Misschien mindere kwaliteit, bij andere reviews las ik dat de autolak ook wat minder is, dit kan ook gelden voor de lak op de velgen. Daarom besloten om deze velgen in de winter te gebruiken en voor de zomer een set nieuwe titaniumkleurige velgen gekocht. Ziet er een stuk beter uit, zeker in combinatie met de zwarte lakkleur. Wat verder opvallend is is dat er geen ruitenwisser achterop zit, dit kan vervelend zijn als het heeft geregend en je wilt achteruit rijden of parkeren. Zeker omdat het zicht naar achteren al beperkt is en er geen parkeersensoren opzitten. En ten slotte is de antenne in de achterruit geïntegreerd en niet op het dak geplaatst. Dit komt het design ten goede, het werkt prima en scheelt weer schade in de wasstraat als je vergeet deze eraf te halen.

Interieur:
In het interieur dit keer gelukkig geen hout meer zoals mijn vorige accord (nou ja, eerder plastic met hout look), maar sportief ogend carbon. De executive uitvoering heeft wel van dat lichte hout, ziet er niet uit.
De klokkenwinkel heeft een rood/oranje verlichting, autoweek vond het jaren 80, ik vind het heerlijk rustig aan de ogen. Je hoeft nooit meer de lichtsterkte aan te passen. De cijfers zijn van 12 meter af te lezen schreef autoweek, je kan ook zeggen lekker duidelijk :) blijkbaar toch nog niet duidelijk genoeg, want binnen een maand had ik helaas al post van de vrienden uit leeuwarden.
Handig is dat de bediening voor cruise control op het stuur zit en niet zoals bij Opel op de richtingaanwijzer, wel apart dat je eerst een hoofdschakelaar moet activeren en dan de cc pas kunt activeren. Voor de veiligheid zodat je niet abusievelijk de cc activeert? Kortom hoofdschakelaar lekker continue aan laten. Ook de audio installatie is vanaf het stuur te bedienen. Uit de audio installatie komt trouwens een prima geluid, jammer is dat de cd speler inwendig defect is. Maar ja wie luistert er nog cd's tegenwoordig? Voor een paar euro heb je een fm transmitter, USB stick of mp3 speler er in, lege radiofrequentie opzoeken en spelen maar. Je kunt de audio installatie ook wel repareren, maar de bediening van de klimaatregeling zit in hetzelfde display en dit wordt dan opgestuurd naar de fabrikant. Duur grapje, dus laten we het zo. Radio luisteren gaat wel.
Het dashboard zelf is prima, wel wat harde materialen die her en der krasjes vertonen, maar goed afgewerkt en belangrijker: geen kraakjes. Ook oogt het allemaal vrij donker.
Tevens is er nog een carkit uit de prehistorie gemonteerd (gelukkig geen gaten in het dashboard), moet nog een keer verwijderd worden.
De stoelen zijn bekleed met stof en aan de zijkant wat leer. Ziet er mooi uit en is daarnaast niet zo heet als volledig leer. Ze zitten ook heerlijk, niet zo hard als bij Opel alhoewel je daar het laatste deel van de zitting kon uittrekken ter ondersteuning van de benen hetgeen wel handig is voor langere mensen.
Ook lekker zijn de lendensteunen, je houdt het urenlang achter het stuur uit. De stoel en het stuur zijn uitgebreid verstelbaar waardoor iedereen een goede zitpositie kan vinden. Wat verder een compliment verdient is het vakje voor de zonnebril in het dak en voor het muntenvakje, ogenschijnlijk heel simpel maar o zo nuttig. De ruimte op de achterbank is prima, er zit echter bijna nooit iemand. Nog nooit klachten gehoord, dus dat zal wel goed zijn. Wat wel opvalt is dat de achterportieren een krakend geluid maken bij het openen. Beetje wd40 en klaar. De kofferbak is lekker groot, echter minder goed toegankelijk dan mijn vorige auto. Dit was dan ook een hatchback en omdat de achterruit mee omhoog gaat heb je een veel grotere toegang. Een fiets ging daar met de bank plat zo in, maar dat gaat nu niet, ook omdat de hoedenplank niet te demonteren is. Ook een tuinset met ondeelbare stoelen was een probleem. Bij de jazz en civic heb je de zogenaamde magic seats, die heeft de accord niet. Maar ieder nadeel heb ze voordeel en dat is dat de brandstoftank dan niet onder de voorstoelen zit en je dus niet zo hoog zit als in de jazz. Kortom, rustig aan bij de ikea als het gaat om ondeelbare lading of je moet een trekhaak nemen. Een flinke kar boodschappen is echter geen probleem. Om de bank om te klappen trek je aan twee lussen in de kofferbak en dat werkt verrassend eenvoudig, je hoeft dus geen knop op de rugleuning in te drukken en de leuning naar je toe te trekken. De kofferbak heeft wel van die beugels, echter die zitten verstopt in een soort rails waardoor ze dus niet je bagage beschadigen: handig, de gasveren van mijn vorige accord lieten het wel eens afweten en dat is niet bevorderlijk voor je hoofd. De afwerking van de binnenruimte van de kofferbak is dan weer minder, de bedrading van de luidsprekers kun je zo zien zitten en dus beschadigen, opletten dus wanneer je bagage opstapelt. Ook de plaat op de bodem is maar dun en de bekleding pluist enorm, echter tot nog toe houdt ie stand. Nog een handigheid is dat de kofferbak separaat te openen en af te sluiten is. Met de sleutel kun je de achterklep openen zonder dat de portieren opengaan, even wat er in leggen en dichtdoen volstaat om weer af te sluiten. Ook kun je met de sleutel de knop van de achterklep vergrendelen, om te voorkomen dat iemand de kofferbak opent als je voor een verkeerslicht staat. Je hoeft dan niet per se alle portieren te vergrendelen.

Aandrijflijn:
Autoweek was lovend over de motor en terecht! Het is de eerste zelf ontwikkelde dieselmotor van Honda en ja, motoren bouwen kunnen ze wel bij Honda getuige het blok in de diverse modellen als de accord type r, civic vti en type r, integra type r, nsx, s2000 en natuurlijk in de formule 1. Maar die lopen op benzine en een dieselmotor is toch weer anders. Als ik me niet vergis was het blok uit de civic ctdi een 1.7 liter van Isuzu en die stonden niet bekend om hun beschaving. Hoe anders is dit bij deze motor, als je de sleutel omdraait hoor je het genagel wel, maar niet zo overheersend. Maar goed dat Honda zelf is gaan ontwikkelen. Terecht vroeg AW zich af of hij wel op diesel liep. Aan de buitenkant hoor je wel duidelijk dat het een diesel is, echter niet het typische bak met knikkers geluid. Zal te maken hebben met de common rail techniek. Het geluid is prominenter aanwezig als de motor koud is en opwarmen (althans water temperatuur op normaal niveau) duurt vrij lang. In het interieur blijft het gelukkig heerlijk rustig. Het langzame opwarmen merk je binnenin ook goed, want ondanks de luchtverwarming duurt het toch enkele kilometers voordat er warme lucht uit de ventilatieroosters komt.
Volgens opgave heeft de auto 140 pk wat vrijkomt bij 4000 rpm, maar dat haal je in de praktijk vrijwel nooit. Het maximale koppel bedraagt 340 Nm en komt vrij bij 2000 rpm. En dat gebruik je wél heel vaak, het zorgt voor een soepel karakter. Maar echt snel zou ik de auto niet willen noemen en dat is vooral terug te voeren op het gewicht van 1433 kg. Zeker sinds de opkomst van die kleinere turbomotoren, een golf 1.4 tsi heeft 122 of 160 pk en weegt iets meer dan 1200 kg en dan leg je het dus af bij een stoplichtsprintje. Echter bij een rollende start gaat het al een stuk beter, de massa is dan immers al in beweging gezet.

Dan de versnellingsbak, wat een genot. Heerlijke korte slagen, trefzeker (je zit nooit verkeerd) en niet hakerig. Hier kunnen diverse fabrikanten nog wat van leren (PSA!)De eerste versnelling vind ik wel aan de korte kant, in de 2e en 3e versnelling kun je flink doorhalen. 4 is meer voor inhalen op de provinciale wegen en de snelweg, want bij inhalende vrachtwagens zakt de snelheid algauw naar 80-90 km/h en in 5 zit je dan op 1500 rpm en dan duurt het m.i. te lang voor je weer op snelheid bent. In 4 zit je bij dezelfde snelheid aan 2000 rpm waardoor je van het maximale koppel profiteert. Op een provinciale weg kun je de 4 net zo goed overslaan, acceleratie in 3 tot 80 en dan naar 5 gaat prima. Wat ik opvallend vind is dat Honda adviseert om bij normale acceleratie van 3 naar 4 te gaan bij 55 km/h en van 4 naar 5 bij 70 km/h. Zelf zou ik dat niet doen omdat de motor dan brommerig wordt. Vaak rijden er mensen op een provinciale weg net onder de 80 op de teller en dan draait de motor niet echt lekker meer rond, inhalen in 5 zou ik dan trouwens al helemaal niet doen.

Zit je in de goede versnelling, dan is inhalen een feest. Even wat ruimte laten vallen, gas erbij en het is zo gepiept. Je hoeft het gaspedaal niet te vloeren om vlot te kunnen inhalen. Doe je dat wel dan wordt er een lokale mistbank opgetrokken, hetgeen niet echt bevorderlijk is voor de volksgezondheid. Vooral in het donker zie je dat roet vernevelen in de koplampen van achterliggers. Dit is ook de reden waarom je een oranje sticker krijgt in Duitsland en niet zo'n mooie groene. Maar als je naar de specificaties kijkt is de CO2-uitstoot 143 gram per km en dat is toch zeer behoorlijk voor een auto uit 2004, de tijd dat de uitstoot nog niet zo'n hot issue was.

Nog een pluspunt van de versnellingsbak is de achteruit versnelling, deze is direct onder de 5 gepositioneerd en laat zich met gemak inleggen, bij mijn Opel zat ie naast de 1 en moest je een ring omhoog trekken. Vaak ging dat gepaard met tandenpoetsen en soms wilde het helemaal niet en moest je eerst terug naar de vrij, koppeling los en het dan opnieuw proberen. Overigens bij meerdere opels dit probleem gehoord.

Nog een voordeel van de motor is de distributieketting, welke onderhoudsvrij is. Dit scheelt weer kosten van vervanging iedere 90-120k.
Als laatste verbruikt de auto nauwelijks olie. Nog geen liter bijgevuld tussen de beurten door. Bij de Opel was dit wel anders, de boordcomputer bleef zeuren om olie. Volgens de dealer kon het verbruik oplopen tot 1 liter per 1000 km. Vooral de 2.0 diesels schijnen er last van te hebben, 1.6 16v dus ook. Lijkt mij niet gezond en is vooral irritant en kostbaar. Wellicht een teken van mishandeling, bijvoorbeeld het nieuwe rijden met een caravan erachter?

Rijden:
Het belangrijkste punt, rijdt dat nog een beetje? Eén woord: fantastisch. Over motor en versnellingsbak heb ik het al gehad. Het onderstel is heerlijk, het betreft een sport uitvoering maar dat is weer wat teveel eer. Wel is het een prima mix van lichte sportiviteit en comfort. Op droog wegdek is de auto niet van zijn stuk te brengen. Veel grip, koersvast en mocht je iets te hard gaan dan voel je de auto naar de buitenkant van de bocht glijden, maar nooit onveilig. Neiging tot overhellen is er nauwelijks, rotondes kun je best hard nemen zonder dat je het idee hebt van je stoel te vallen. Bij de jazz is dit gevoel veel sterker, zal te maken hebben met een hogere koets/zwaartepunt. Sturen gaat ook heerlijk precies, de stuurbekrachtiging is precies goed, het sturen is iets aan de zware kant en je voelt goed wat er met de wielen gebeurd. Bij een lange doordraaier hoef je maar een keer de koers in te zetten, er is geen correctie nodig. Heerlijk om voor de lol een stukje te gaan sturen. Honda heeft dit wel in de vingers, met een jazz kun je ook leuk sturen. Ondanks dat het erg licht gaat, heb je altijd een goed idee wat er met de wielen gebeurd.

De meeste oneffenheden worden soepel genomen, alleen korte hobbels en drempels komen wat duidelijker door, echter niet storend. De achterkant vangt de klappen goed op. Bij een jazz merk je duidelijk het stuiteren, hier niet. Heeft ongetwijfeld te maken met de geavanceerde wielophanging.

Toch moet je wel oppassen dat je de voorkant niet beschadigd. Op de brug toch wat schaafplekken en deukjes gezien. De beschermplaat van de motor zit nog goed vast in tegenstelling tot diverse golfjes 4. Gevolg van een zware motor en meer gewicht op de vooras.

Dat het onderstel goed op orde is blijkt eveneens uit het feit dat je geen last ondervind van piepende banden in bochten en dat het VSA systeem vrijwel nooit ingrijpt. Natuurlijk dragen de Michelin banden hier ook aan bij.

Wanneer je op nat wegdek rijdt treedt er iets eerder onderstuur op, maar voor de rest is er weinig verschil met rijden op droog wegdek. En aangezien bijna iedereen zijn rijstijl vergeten lijkt te zijn wanneer het iets regent, kun je vrijwel nooit hetzelfde tempo halen als op droog.

Optrekken op vastgevroren sneeuw resulteert vrijwel meteen in een ingrijpend VSA systeem, dit zal te maken hebben met de 340 Nm die enige moeite heeft om op het wegdek te geraken ondanks winterbanden. Maar met dergelijk weer is het toch beter om wat rustiger aan te doen, dus met beleid gas geven.

Heb trouwens wel één winter zonder winterbanden doorgebracht. Gaat op zich prima, als je maar rustig rijdt en goed vooruitkijkt. Met beleid gas geven en niet abrupt remmen en sturen omdat dit leidt tot oplichtende ABS lampjes en glijpartijen. Toch maar gekozen voor winterbanden omdat dit toch meer reserves met zich meebrengt. Mocht je een keer een noodstop moeten maken op een gladde ondergrond ben je op zomerbanden sowieso kansloos.
Wel vraag ik me af of winterbanden echt veiliger zijn wanneer het droog en net onder de 7 graden is, maar dat is weer een andere discussie.

Uitrusting:
Ik zal niet alle zaken opnoemen, maar me beperken tot enkele highlights:
- Regensensor; ideaal, gewoon op 'auto' laten staan en je hebt er geen omkijken meer naar.
- Automatische klimaatregeling: werkt prima, instellen op 21 graden en klaar. Airco erbij wanneer het vochtig wordt. Andere reviewers voelden het aanslaan ervan. Je voelt inderdaad echt een schok, net als het uitvallen van de benzinemotor bij de insight bij gas los. Het nut van de gescheiden regeling voor de passagier ontgaat me trouwens een beetje. Een verschil van enkele graden tussen links en rechts is nauwelijks waarneembaar. Maar wellicht handig met een koukleum naast je?
- VSA (=ESP) is niet standaard op de sport uitvoering, maar zit er bij mij wel op.

Er zijn ook een paar dingen die er niet op zitten:
- Boordcomputer, echt onbegrijpelijk dat dit er niet in zit. Zelfs mijn Opel had dit en die kostte nieuw de helft. Dus nu weer zelf opletten of er een lamp stuk is en handmatig het verbruik bijhouden.
- Buitentemperatuur meter zit verstopt in de kilometerteller, dit had best separaat in de display van de radio gekund.
- Parkeersensoren, had mijn vorige accord wel en dan ben je verpest. Achterzijde is lastig in te schatten, dus dit was welkom geweest. Aan de andere kant heb je niet van die gaten/dopjes in je bumper.
- Trekhaak, handig voor ondeelbare lading vervoeren. Ook bij de supermarkt kan dit schade aan de bumper voorkomen door roekeloze parkeerders.
- Schuifdak en mistlampen voor zitten er ook niet op en bij de vorige wel, maar kan prima zonder.

Kosten:
- Wegenbelasting is misdadig hoog, 120 euro per maand!
- Verbruik ontwikkelt zich goed, in het begin had ik altijd airco aan, regelmatig file en veel snelweg en stadsverkeer, gemiddeld 1:17 dan.
Tegenwoordig af en toe airco en voornamelijk provinciale wegen, gemiddeld 1:19 dan.
Autoweek komt op gemiddeld 1:13,9, vraag me af wat ze daar met die auto hebben gedaan.
Vanaf aanschaf tot heden kom ik gemiddeld op 1:18,1. Fabrieksopgave is 1:18,5.
Beste resultaat tot nu toe was bijna 1:21, hetgeen wel handig is met een prijs van 1,50 per liter tegenwoordig.
- Onderhoud
200k beurt: olie, oliefilter, brandstoffilter, interieurfilter, 2 nieuwe Michelins
220k beurt: standaardwerk, nieuwe remblokken.
Wel handig dat er richttijden en inhoudsmaten van de diverse reservoirs in het instructieboekje staan, zo weet je dat er iets mis is als er 6,5 liter olie op de factuur staat en er 5,9 liter in kan :)
- Afschrijving is wel hoog, vooral na het passeren van de 2 ton. Nu inruilen levert nauwelijks nog wat op.

Problemen:
Het verhaal gaat dat je de garage nooit ziet buiten de onderhoudsbeurten, dit blijkt echter niet helemaal waar.

- Keer of drie was het reservoir van de stuurbekrachtigingsvloeistof onder het minimum. Beginnende lekkage bij het stuurhuis. Eerst geprobeerd met leaklock, mocht niet baten dus gereviseerd stuurhuis er in.
- Interieurlampje aan laten staan, gaat vanzelf uit alleen niet na enkele seconden maar wanneer de accu leeg is. Wegenwacht erbij, bijladen, starten en lopen. Echter paar dagen later weer dood, werd nieuwe accu. Schijnt onder kritische grens te komen zodat ie alsnog het loodje kon leggen.
- Ratelend geluid bij multiriem geconstateerd. Poelie en lager van dynamo vervangen en het is opgelost.
Alleen bleven lampjes van ABS en VSA branden onder het rijden. Windows methode werkte niet. Gelukkig kun je er mee doorrijden en na enkele dagen (paar keer starten)blijven ze uit.

Overige punten:
- Waarom is het vervangen van een (kop)lamp zo moeilijk gemaakt? Rechts dien je een deel van het reservoir van de ruitensproeier te demonteren om erbij te kunnen. Dan afdekkapje wegdraaien, klem losmaken, stekker eruit, lampje eruit en dan weer terug bouwen. Bij Opel was het een minuutje werk, gaat nu bij lange na niet lukken. Dan maar overlaten aan de dealer, deze doet het vaak nog gratis ook. Aan het instructieboekje heb je ook al niks, links moet je deel van luchtinlaat verwijderen staat er, maar dat is niet eens nodig.
- Tankinhoud is 65 liter, maar zelfs als je nog een flink stuk doorrijdt als het lampje aangaat gaat er hooguit 54 liter in. Blijkbaar flinke reserve.

Dat was een heel verhaal, zoals gezegd blijf ik er nog wel mee doorrijden, aangezien inruil weinig oplevert en de auto gewoon heerlijk is. Trouwens wat moet ik weer kopen? Hetzelfde model in gefacelifte vorm (2006-2008) is vrij schaars. Nieuwe model accord 2008 tot heden vind ik niet mooi. C-klasse is wel mooi, maar dan wordt het nog hard sparen. Of toch maar iets zonder wegenbelasting?

update

  • 250.000 km

Tijd voor een update, want inmiddels is de 250.000 bereikt. Nog steeds bevalt de auto prima. Er hebben zich geen problemen voorgedaan de laatste tijd, behoudens dat wat lampjes de geest hebben gegeven. Eén koplamp, een stadslicht en twee kentekenplaatlampjes voor 11 euro en nog een kopje koffie toe ook, dat is toch geen geld. Het verbruik stabiliseert zich op 1:18. Wel is de bumper bijgeschaafd vanwege een paaltje met schroef er in. Ik weet nog niet of ik het laat maken, het is wel een lelijk gezicht maar ja die kosten. Voorlopig laat ik het maar zo. Toch lullig dat je net niet helemaal de voorkant kunt overzien vanaf de bestuurdersstoel, kan natuurlijk ook aan de bestuurder liggen ;)
Maar zonder gekheid, het blijft toch oppassen met parkeren, de overzichtelijkheid van de koets is vrij beperkt. Zo was ik laatst in een typisch smal jaren '30 straatje. Aan weerszijde van de weg geparkeerde auto's, terwijl de rijbaan slechts ruimte heeft voor anderhalve auto. Prima, totdat er een tegenligger aankomt. Even snel fileparkeren zit er dan niet in. Maar met passen en meten en de hoffelijkheid van de medeweggebruiker is het te doen. Gelukkig woon ik in de periferie, want als je dit dagelijks moet meemaken (als er al een parkeerplek is), word je daar echt niet vrolijk van.

De rijeigenschappen van de auto zorgen er nog steeds voor dat je met een glimlach achter het stuur zit. Af en toe een beetje buiten spelen, ritten van uren, het is allemaal geen probleem. Wat ik wel merk, is dat de auto pas lekker begint te rijden als alles op temperatuur is. Ik weet niet precies waar dat door komt, maar als alles warm is rijdt het een stukje vloeiender. Het is me eigenlijk pas opgevallen in de afgelopen winter. Dit brengt me trouwens op de winterbanden, die hun dienst wel weer hebben bewezen de afgelopen maanden. Zowel in de straat waar ik woon als de straat waar ik werk wordt niet gestrooid en binnen de kortste keren is alles veranderd in een ijsbaan. Als ik die verhalen hoor van wat mensen mee maken tijdens het remmen (lees: glijden)....
De keerzijde is dat je wel 2x per jaar aan een bandenwissel toe bent. Afgelopen april weer de normale banden laten monteren. Eenmaal onderweg realiseer je je pas dat de remweg op winterbanden echt slecht is op een droge weg. Zeker gezien temperaturen >15 graden. Maar ook de geluidsbeleving is met winterbanden een stuk slechter.

Tot zover, binnenkort is het weer tijd voor een onderhoudsbeurt. Ik verwacht geen bijzonderheden.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens