Honda Accord 2.0i Comfort (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Accord 2.0i Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Als trouwe Honda rijder ontving ik voorjaar 2003 de introduktie folder van de nieuwe Accord. Zelden ben ik zo onder de indruk geweest van een nieuw model auto. Toevallig (!) gelijktijdig met de mededeling van de baas om een lease auto te mogen gaan rijden. Soms is toeval geen toeval.....
Mijn geduld werd nog een maand op de proef gesteld maar toen ie eenmaal in de showroom stond natuurlijk uitgebreid aan de tand gevoeld. Het eerste wat opviel is het interieur. Ruim, overzichtelijk en eindelijk ook bij Honda gebruik van kwalitatief hoogstaande materialen. Achterruimte viel tegen maar ik koop een auto niet alleen voor de kinderen. De zit is optimaal in te stellen. Daarbij zijn alle knoppen en hendels bijzonder ergonomisch geplaatst. Schakelpook lekker onder handbereik en je kijkt ’m de versnellingen in. Een heel verschil met de voorloop auto waar ik gedurende de levertijd in mocht rijden (Peugeot 307).
Het rijden maakte het feest compleet. Briljante wegligging, zowel rechtuit als in de bochten, lekker fel en stil, heel stil. Zaken die je als je 2 uur per dag in de auto doorbrengt bijzonder kan waarderen.
Natuurlijk om voor mezelf de schijn op te houden nog even bij Audi (1.8 A4) en BMW (318i) wezen buurten maar na de proefritten werd mijn keuze voor de Honda eigenlijk aleen maar bevestigd. A4 te indirecte besturing en te rumoerig, BMW geringe binnenruimte en hoge cardantunnel waardoor middenpositie op achterbank eigenlijk niet te gebruiken is.
Inmiddels 93000 tevreden km’s verder. Elke dag weer een plezier om in de Accord te rijden en geen moment spijt gehad van mijn keuze. Grote pluspunten: betrouwbaar, hangt lekker aan het gas, geen piepjes of kraakjes, heerlijke sound in het standaard audiosysteem en het blijft gewoon een opvallende verschijning op de Nederlandse wegen. Dank aan de marketing van Honda NL die een stukje exclusiviteit afdwingt door geen showroom acties te initieren en haar bescheiden marketingbeleid.
Zijn er dan helemaal geen minpunten. Tuurlijk. Twee terugroepacties: een voor ontluchting van carter (kleine modificatie waarop ik kon wachten) en een voor de bedrading in de achterklep (tijdens kleine beurt). Allemaal garantie uiteraard. Verder vindt ik de standaard uitrusting benedemaats. Cruisecontrol is wel het minste wat je mag verwachten, boordcomputer, bluetooth en een beetje betaalbaar navigatiesysteem (nu 3600 Euro!).
Verbruik met een pittige rijstijl is zo rond 1 op 12. Het zal duidelijk zijn dat hier een tevreden Honda rijder spreekt. Ik zal er nog 2 jaar in rijden waarna ik een andere lease auto mag uitzoeken. Laat dat nu gelijk vallen met de introduktie van de zijn opvolger! Als dat net zo’n opvallende verschijning wordt als zijn kleine broertje (Civic) scheelt dat mij in ieder geval weer een proefritje in een Audi en ’n BMW ;-)
Update Sept 2006, 104000 km
Inmiddels een dikke 10000km verder en er valt weinig nieuws aan toe te voegen. Hooguit dat het lampjes probleem zich niet meer voordoet. Hierdoor is het bewijs geleverd dat deze klachten niet aan de auto zelf gerelateerd kunnen worden. Vette vingers die de levensduur van de lampen hebben verkort?
Auto blijft prima bevallen. Geen kraakjes, piepjes of andere storende zaken. Blijft gewoon een betrouwbare en comfortabele reisgenoot. Na dik 3 jaar in een woonwijk geparkeerd te hebben valt me op dat er vrijwel geen pitten of deukjes aan de zijkant van de accord ontstaan als gevolg van openslaande portieren. Goede lak, degelijk plaatwerk, voorzichtige buren? Wie zal het zeggen. In ieder geval een prettig gegeven want zonder stootstrips smoelt een auto gewoon beter.
Volgende update na de 120000 km beurt. Vrees dat het een saai verhaal blijft.....
PROBLEMEN
Een paar kleine dingen die je niet zou verwachten van een Honda.
* Piepende koppelingscilinder waar ik notabene de dealer moest wijzen op het feit dat dit een bekend fenomeen was (lang leve internet!)
* Een irritant krakend deurrubber in de linker voorportier waar uiteindelijk na lang wachten en aandringen een gemodificeerd exemplaar in is gegaan
* 5 kapotte halogeen lampjes in een jaar tijd allemaal rechterkoplamp
* Stadslichtjes die met zekere regelmaat de geest geven.
Misschien de tol die je betaalt als je perse in een van de eerste accords wilt rijden? Al met al geen schokkende zaken die allemaal zeer coulant door de dealer zijn verholpen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.