Ford Transit Custom L2H1 300 130pk Limited (2019)

autoreview

Ford Transit Custom L2H1 300 130pk Limited (2019)

Signalement

UitvoeringTransit Custom L2H1 300 130pk Limited
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf20.000 km
KM-stand laatst50.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste 1000km

  • 24.000 km

Doordat we plots voor uitgebreide verbouwingswerken staan, moest er iets veranderen aan ons dagelijks vervoer.
We hadden maar één auto, een Mazda MX5 ND uit 2019, natuurlijk niet praktisch genoeg om vanalles mee te vervoeren.

Dus de zoektocht startte naar een niet de dure bestelwagen voor erbij.
Echter veranderde een plots verkeersongeval in mijn naaste omgeving, met slechte afloop, de zoekcriteria.
Een ouder voertuig met maar één airbag ging het niet meer worden.
Dus 2 airbags en liefst nog wat andere rijhulpmiddelen (dode hoek sensors, automatisch remmen,..liefst 5NCAP sterren)

Daardoor, na wat rondkijken, besloten de MX5 te verkopen en voor het totale budget (20 a 25.000€) een recente bestelwagen te zoeken, blijft ons enige vervoermiddel dus mag ook wel wat comfort bieden. Aan drie zitplaatsen hebben we genoeg.

Bleven voor mij 3 opties open:
Volkswagen Transporter
Mercedes Vito
Ford Transit Custom

Bleek nog niet zo simpel:
1.Transporter = verschrikkelijk duur, kom voor het te besteden bedrag uit op versies van makkelijk 5jaar oud en 100.000km... .
2.Vito= erg karig uitgerust, meestal basic wit, stalen wielen, geen camera of GPS, ...
Wel op mijn werk jaren met een vito (van2013) gereden, altijd zeer tevreden van geweest, rijdt als een normale auto
3.Transit= moeilijk te vinden in enkele cabine met dubbele airbag en een degelijke uitrusting, je komt dan bij de duurste 'limited' uitvoering terecht. Daar stonden er op moment van zoeken maar 2 te koop in België, binnen het budget.

één bleek wel een pareltje:
Ford Transit Custom Limited van 11/2019 met 23.000km 2.0Ecoblue diesel met 130pk. In de kleur Orange Glow, uit particulier bezit en in werkelijke nieuwstaat.
(je moet op de teller gaan kijken om te geloven dat hier al 20.000km mee gereden is, dat is er echt in niets aan af te zien. Geen krasjes, ook niet in de laadruimte, smetteloos interieur, banden in nieuwstaat)
En dus met de gewenste airbags, parkeercamera en sensoren, automatisch remmen, dode hoeksensoren, airco, navigatie en Apple carplay, trekhaak, beklede laadruimte,...

Gaan testrijden en werkelijk onmiddellijk om.
Wat rijdt dat stil en rustig. De motor hoor je haast niet.
Zet daardoor ook wel aan tot een rustigere rijstijl.
Hoewel het dieselkoppel duidelijk aanwezig is en je best vlot kan versnellen.
Vering is behoorlijk strak, vooral merkbaar op dwarsrichels. (maar dat zijn we uit onze Mazda's al wel gewoon), helt weinig over en snijdt bochten scherp aan. Eigenlijk benaderd dit het gewone wagengevoel, op de hoge zitpositie na heb je niet het gevoel in een bestelwagen te zitten.
De passagierscabine is ook wel luxueus ingericht, alles is bekleed, aangename/comfortabele stoelen, 7 bekerhouders, armsteun bestuurder, lendesteun, rugsteun en zithoogte instelbaar, verstelbaar stuur in hoogte en diepte. genoeg verlichting, ruime opbergvakken (ook onder de openklapbare stoelen)
Alle bediening, inclusief multimedia en carplay liep vanaf het 1e moment vlot en intuïtief. Daar kunnen ze bij Mazda nog wat van leren.

Het gemiddeld verbruik stond toen ik het voertuig kocht, dus na 23.000km, op 7,0l/100km.
Na elke rit geeft de display je verbruik voor die rit aan. Ik heb in de 1000 afgelegde kilometers tot nu toe telkens lager gescoord. Elke rit tussen 6,2 en 6,5l/100km.
Een onverwachte meevaller voor een voertuig dat leeg toch 2ton weegt.

Dus tot nu:
+ comfortabel
+ zuinig en toch vlot
+ goede uitrusting, niet ingeboet op technologie
+ voelt allemaal heel degelijk aan
+ zit eruit als nieuw, de opvallende kleur vinden wij ook een + (geen bouwvakkerscamionette)

- De stoelen staan wel heel hoog, ik zit echt in de bovenste 20cm van de vooruit te kijken, de zonneklep is daardoor zelfs zo goed als onbruikbaar.
- Hoewel het een 'limited' is en dus de meest luxe uitvoering kon een mat in de passagiersruimte er niet vanaf, die heb ik dus nog moeten bijbestellen
- Airco is geen automatische temperatuurregeling, je kan de ° niet instellen en zit dus wel vaak aan de knopen te draaien.

Na de 1e 1000km kijk ik meer dan tevreden naar mijn aankoop. Ik heb hiervoor 9 verschillende Mazda's gehad en ben voor de 1e keer bij een ander merk.
Ik zou de overstap zo opnieuw doen.


1jaar en 10,00km verder

  • 35.000 km

Ondertussen 1 jaar verder. Door corona en verplicht thuiswerk heel wat minder km's gereden dan voorzien.

Uiteindelijk 10.000km afgelegd. Voornamelijk langere afstanden naar ons 2de verblijf (160km enkele rit).
Op zo'n traject blijft deze 2.0ecoblue motor ongezien zuinig, krijg regelmatig op de display na langere ritten waardes rond de 6,0l/100km te zien.
Op korte ritten tot 10km loopt dit op tot soms wel 12l/100km, daarvoor is dit voertuig minder geschikt.
Het gemiddelde staat nu na 35000km nog steeds op 7,0l/100km, waarmee ik zeer tevreden ben.
Nu na 10.000km dit jaar, ook de 1e keer AddBlue moeten bijvullen, zo'n 18liter. (was bijgevuld bij aflevering vorig jaar)

In het afgelopen jaar geen enkel technisch probleem of storing gehad. De betrouwbaarheid stijgt voor mij naar maximum.

Zonet het eerste onderhoud laten uitvoeren, volgens Ford pas nodig na 40.000km of 2jaar. Doordat de Transit volgend maand 2 jaar wordt, nu onderhoudsbeurt.
Kosten 369€ bij officiële Ford dealer.
Vervagen olie/oliefilter/pollenfilter en ruitensproeier bijgevuld.
Niet goedkoop dus. Er blijkt maar liefst 10 liter longlife-olie in te kunnen, wat de prijs natuurlijk opdrijft. Wel (gratis..?) verlenging met één jaar van de road-assistance.

Verder zeer tevreden van het gebruiksgemak, nergens naar moeten zoeken alles werkt vanzelfsprekend. De automatische lichten en ruitenwissers zijn bv. geen enkele keer uit hun automatische stand geweest, die doen gewoon perfect wat ze moeten doen. Ook de Navigatie is misschien niet grafisch supermodern maar werkt wel intuïtief.

Comfort blijft sterk afhankelijk van het wegdek. Stuiterig op betonbanen, koersvast en onverstoorbaar op gladdere wegen. Ook het geluidsniveau is erg aanvaardbaar tot 110a120km/u. Daarboven neemt het bandengeruis wel sterk toe (net als het verbruik trouwens).
Bochtengedrag is zoals je van Ford kan verwachten bovengemiddeld goed, volgens mij zelfs het beste in deze klasse. In snellere bochten, bv. op verkeerswisselaars op snelwegen, kan je verbazende hoge bochtensnelheden halen voor zo'n hoog en zwaar voertuig.
Regelmatig rij ik zo op de rechterrijstrook, in de bocht, om andere, gewone auto's (op de linkerrijstrook), heen. Wat vaak verbaasde reactie oplevert.

Conclusie 1 jaar verder, na een overstap uit een Mazda MX-5: even betrouwbaar, even zuinig, 1000xpraktischer, best wel vlot en strak rijgedrag. Het enige wat ik mis is het cabrio rijden.
Maar absoluut geen spijt. Ik zou de overstap zo opnieuw doen.

50,000km, 0 problemen, verbruik blijft dalen

  • 50.000 km

Ondertussen 50.000km bereikt.
In al die tijd 0 problemen.
Op 1x olie/oliefilter/pollenfilter na is er nog niets vervangen.
Totale onderhoudskost na 50.000km = 369€.
Groot voordeel in België is ook de lichte vracht regeling die ook geldt voor particulieren; daardoor betaal ik slechts 135€ taks/jaar.
Verbruik is ondertussen gedaald naar 6.8l/100km (op de totale 50.000km).

Ander gek fenomeen is dat de prijzen ondertussen stijgen.
Ik kreeg een aanbod van de handelaar waar ik deze kocht om terug te kopen aan 2000€ meer dat wat ik 2 jaar geleden betaald heb.
De productie zou momenteel zo beperkt zijn dat er een tekort is aan nieuwe of vrij recente bestelwagens.
Ik zie echter geen alternatief om deze Transit custom te vervangen. zuinig/vlot/beperkte kost per km./ruimte/rijbeleving.
Deze zal dus nog wel even bij ons blijven.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens